De Britse F1-commentator denkt dat Max een slimme jongen is, maar voorziet wel een valkuil voor onze jonge landgenoot.
Brundle, die zelf negen keer op het podium stond in de F1 maar nooit wist te winnen, ziet namelijk naar eigen zeggen teveel frustratie op het gezicht van Max nu de auto niet top is. In gesprek met de Telegraaf zegt hij over Max:
“Hij is zo slim, ik denk niet dat hij advies nodig heeft. Maar hij moet niet te gefrustreerd raken, want daar wordt een auto niet sneller van. Ik lees bij hem namelijk wel enige teleurstelling van zijn gezicht af.”
De inschatting van Brundle is natuurlijk een persoonlijke. Qua teksten is Max tot op heden behoorlijk correct gebleven naar zijn team. Hij heeft weliswaar aangegeven dat de auto dit jaar nog niet snel genoeg is, maar tot Alonsoësque geklaag op de radio over gebrek aan snelheid is het nog niet gekomen. Alleen in Bahrein liet Max zich even gaan door met zijn voet de vangrails te torpederen nadat hij uitviel met een remprobleem.
Los van Max geeft Brundle trouwens aan dat hij geniet van het huidige F1-seizoen, waarin we eindelijk een echte strijd hebben tussen twee teams om de hoogste eer en nu al drie verschillende winnaars hebben gezien. Het is alweer enige tijd geleden dat we zo’n situatie hadden. In 2010 en 2012 kon Alonso het met zijn Ferrari de Red Bull’s af en toe lastig maken, maar voor een écht min of meer gelijke strijd tussen twee teams moeten we teruggaan naar 2007 en 2008. Destijds maakten Ferrari en McLaren er een stel legendarische kampioenschappen van. Brundle denkt dat ook dit jaar de strijd tussen Ferrari en Mercedes het hele jaar door zal sudderen.
Of Red Bull zich als derde team kan mengen in gevecht valt te bezien. De eerste aanwijzing zien we volgende week in Spanje. Daarna is het wachten op de nieuwe motor. Sebastian Vettel liet zich onlangs ontvallen dat hij het wel oké zou vinden als zijn oude team ook weer mee kan gaan doen om de overwinningen. Ricciardo en Bottas hebben echter al aangegeven dat zij niet per se een seismische golf in de rangorde verwachten. Vooral als het niet lukt om flinke vooruitgang te boeken, zal Max een paar keer ‘Woosah’ moeten zeggen als hij zich weer flink in het zweet werkt voor plaats vijf.
gt500eleanor zegt
Ik begrijp de beste man enigzins. Max komt ook naar mij toe in interviews steeds vaker gefrustreerd over. Nu is het logisch waarom, maar als coureur lijkt het me dat je toch trouw aan je team blijft. De problemen bij Red-Bull zijn er nou eenmaal en daar komt gewoon niet zo snel verandering in.
gash zegt
Een Verstappen en frustraties…..Water is nat………..
MaartenD zegt
@gash: whahaha
MaartenD zegt
Verstandige woorden die volgensmij ook wel kloppen. Je merkt het gewoon tijdens de interviews met Max dat de frustratie er af druipt..
wif1 zegt
@maarten020: Logisch, maar knap van zo’n jongen dat hij zijn frustratie relatief goed kan verbergen, zijn veel meer ervaren teamgenoot heeft al flink wat heftige uitspraken richting zijn team gedaan.
wif1 zegt
@wif1: Oeps, deze kan weg is dubbel
wif1 zegt
@maarten020: De frustratie ervan af druipt… Jemig wat een telegraaf titel. Max zijn houding is zeer professioneel en hij weet zijn frustraties, die er terecht horen te zijn op dit moment, relatief goed te verbergen. Zijn zeer ervaren teamgenoot heeft al vele malen heftiger richting zijn eigen team gereageerd. Die wist zijn team er oa. fijntjes op te wijzen dat ze in het begin van het jaar altijd achter de feiten aanlopen en je op die manier nooit kampioen wordt. Red Bull had in zijn ogen een sport gemaakt van inlopen op de concurrentie tijdens een seizoen. Nee, over Max zullen ze bij Red Bull niks te klagen hebben.
rob5nismo zegt
Ik hoop dat na alle updates red bull ook nog voor verrassingen kan gaan zorgen dit seizoen dat diegene die het kampioenschap wint er echt voor gevochten heeft
Joost zegt
Genieten van het F1 seizoen?
Kwalificatie is spannend. En de start. Daarna is het achter elkaar aanrijden
pomoek zegt
@ijoost: Probeer je een beetje in de F1 te verdiepen. En kijk tijdens de race ook eens naar auto’s die niet het nummer 33 dragen. Dan wordt het echt leuk. De laatste ronden in Sotsji waren best leuk.
Joost zegt
@pomoek: doe ik ook zeker wel hoor!
Laatste ronden Sotsji heb ik gemist. Toen was ik al in slaap gevallen.
wif1 zegt
@pomoek: Spannend? Racen is voor mij meer dan vlak achter elkaar aanrijden, inhaalacties maakt het tot mooie races, waarbij niet elke inhaalactie geslaagd hoeft te zijn. Maar de teller aan inhaalacties in Rusland stond gewoon op 0… Dat is triest.
kliko zegt
@pomoek: Met een beetje nadenken wist je dat Ferrari het niet meer ging redden. Er naartoe rijden is 1. Inhalen 2. Daar hadden ze gewoonweg te weinig tijd/ronden voor over.
sracert zegt
@ijoost: Klopt, de F1 is al jarenlang een aanfluiting. Slaapt wel lekker op zondagmiddag op de bank.
Joost zegt
@sracert: zo ver wil ik nog niet gaan, want ben geen wandelende F1-atlas.
Maar het zou in 2017 allemaal spannender worden. Meer snelheid, meer downforce en noem alles maar op.
Tot nu toe heb ik er niet veel van gezien. Mercedessen en Ferrari’s die wegschieten en aan de kop gaan. RedBull iets daarachter en dan een middenveld. McLaren die uitvalt en Lance Stroll die spint.
En inhalen is vrijwel onmogelijk door de turbulentie achter de auto’s..
wildbeest zegt
@sracert: spanje, brazilie, silverstone enz waren toch topraces? Jij bent slaapverwekkend
sracert zegt
@wildbeest: Welterusten dan!
Joost zegt
@sracert: Ik heb net een nieuwe bank. Zit fantastisch, maar ongewild ook veel te veel kunnen testen op slapen, vooral op zondagmiddagen inderdaad :). En dat lukt ook erg goed
sracert zegt
@ijoost: haha, net Moto GP gekeken ben wakker gebleven mooi (geluid) en leuke races.
ruud1954 zegt
@ijoost: Je hoeft er niet naar te kijken. Ik kan over elke sport wel iets negatiefs schrijven. En ja, de ene race is spannender dan de ander. En overwachte dingen kunnen overal en in elke ronde gebeuren.
Joost zegt
@ruud1954: helemaal eens en ik hoop dat het nog spannend wordt dit jaar. Want tot nu toe is het dat nog niet geweest.
Melbourne was gewoon saai. China: openingslap van Max was wel helemaal OK. Bahrein was ook niet heel spannend (en ben niet afgehaakt toen Max van de baan ging) en Sotsji ben ik in slaap gevallen. OK, Bottas won in plaats van Hamilton of Vettel.
Laten we hopen dat Renault een enorme update voor de motor heeft, zodat Daniel en Max beter aan kunnen haken. En ik hoop dat Hulkenberg (sympathieke gast) zich ook meer naar voren kan rijden. En tot slot kijk ik vaak naar de prestaties van Sainz: hoop dat hij zich in de picture kan spelen bij Ferrari voor volgend jaar (als Raikkonen met pensioen gaat)
Dutchdriftking zegt
Voorlopig mag Redbull er achteraan hobbelen.
dracae zegt
Volgens mij is ‘frustratie met prestaties’ HET (potentiële) probleem van de meeste topper.
Kijk naar Vettel vorig jaar.
sracert zegt
Max doet het beter als “pap’s Verstappen”. Hij is veel cooler maar Red Bull is momenteel gewoon ook een “Ruk-auto” mag best gezegd worden. Martin Brundle kan als voorbeeld dienen hoe je gefrustreerd kunt worden in de F1. Wat een aanfluitende softie was dat toen hij zelf nog reed.
hacker zegt
Verstappen moet niet alleen niet te frustie zijn, hij kan beter ook niet te veel naast zijn schoenen lopen zoals laatst met zijn gelul over die vier wereldtitels die volgens hem niet genoeg zouden zijn…
wif1 zegt
@hacker: Weer typisch een geval van de klok en de klepel, waarbij het door jouw weer compleet uit zijn verband gerukt wordt, lees je toevallig ook de Telegraaf?
plopkoekje zegt
@hacker: als je het in de context plaatst zie je dat het een voorbeeld is van wat er zou kunnen gebeuren. Het is niet zo dat hij nu al vind dat 4 er te weinig zijn.
cloverleaf zegt
Je mag best je frustraties uitten. Maar wel op een correcte en volwassen manier. En soms komt Max helaas een beetje over als een gefrustreerde puber, met name in het Engels. Is ook niet zo raar gezien zijn leeftijd. Ik durf te stellen dat hij veel volwassener is dan dat ik was destijds. Hij komt er wel.
HZW zegt
De verwachtingen waren gewoon te hoog gespannen voor dit jaar.
Red Bull heeft de plank faliekant mis geslagen met de nieuwe auto, en ik verwacht niet dat dit zo maar even gecorrigeerd zal worden met wat updates aan de auto.
De nieuwe motor komt ook later omdat Renault er niet zeker van is dat hij heel blijft.
Dus 5de in het Kampioenschap is het meest haalbare als je het mijn vraagt.
Als hij wereldkampioen wil worden zal hij toch bij een fabrieksteam moeten instappen.
Anders zie ik bv nog een Huldenberg met Renault eerder wereldkampioen worden, omdat ik denk dat Renault vanaf 2018 serieus mee gaat doen om de titel.
ruud1954 zegt
@HZW: Hoezo een fabrieksteam? Alleen omdat Mercedes en Ferrari dit jaar op kop rijden? Ben je vergeten hoe de Red Bulls jarenlang het veld domineerden? Of hoe Ferrari jarenlang niet echt meedeed? Elk seizoen kan anders verlopen. En dit jaar heb je voorlopig gelijk.
pa045 zegt
Hoge bomen vangen veel wind. Zo ook Max.
Doet zijn werk, maar zijn gereedschap is niet top. Daar baalt iedereen van.
Ik denk dat iedere F1 fan die er de afgelopen 2 jaar bijgekomen is, vooral gefrustreerd is.
wernerv8 zegt
Ik vind het nog wel meevallen hoor. Redbull blies zo hoog van de toren voor de wintertests dat de coureurs toch wel verwachtingen hadden. Dat blijkt dus nogal tegen te vallen maar vind dat de courreurs zich redelijk inhouden. Tuurlijk geef je de vangrails een schop als je uitvalt vind ik redelijk normaal. Er zijn hele volkstammen die een complete stad slopen als ze niet gewonnen hebben. Zelfs als ze wel winnen slopen ze de stad nog kijk vorige keer maar toen de rotterdammers kampioen werden toen leek de coolsingel wel een slagveld.
HZW zegt
Dat kan nu ook weer nu ze verloren hebben, er werd toch verwacht dat het vandaag beslist zou worden.
Die gaan volgende week met het dun in de broek het veld in.
kliko zegt
Als er 1 rijder is die (te) gefrustreerd is, is het Alonso wel!