Sergio Marchionne zei eerder nog dat voordat er een Ferrari SUV op de markt zou komen iemand hem eerst neer zou moeten schieten. Maar niets is zo veranderlijk als een coltrui.
Kwaliteitspublicatie CAR Magazine bericht namelijk dat het wel degelijk zo ver gaat komen. Niet alleen dat, maar er zou op dit moment zelfs al gewerkt worden aan de offroad-beul in Maranello, onder de codenaam Project F16X. In tegenstelling tot de impressie hierboven van een FF die hoog op zijn pootjes staat, moet het productiemodel een auto met vijf deuren worden.
Desalniettemin moet de koets ‘coupé-achtig’ worden en de achterdeuren scharnieren naar verluidt aan de achterkant. Dergelijke suicide doors maken het mogelijk om de B-stijl te elimineren. De auto wordt parallel ontwikkeld aan de opvolger van de GTC4Lusso en gaat beschikken over vierwielaandrijving. De aandrijving gaat volgens CAR verzorgd worden door een V8 in combinatie met elektropower.
Oké, een vierwielaangedreven, hoge, hybride vijfdeurs Ferrari met een V8 dus. De puristen zullen moeite hebben om de F16X als iets anders te zien als een cynische moneygrab. Maar goed, mensen die Sergio Marchionne een beetje kennen zullen niet verbaasd zijn over deze move, ondanks zijn eerdere uitspraken. Ome Serge wil nu kennlijk zelfs 16.000 Ferrari’s per jaar gaan afzetten ergens in het volgende decennium. Zoals Jan Peter Balkenende zeggen:
“U liegt en u draait!”
snorrewietskie zegt
1 april?
r32turbo zegt
@snorrewietskie: Het is toch echt 7 juli op mijn agenda.
gijspelser zegt
FF on steroids
str8six zegt
Laten we eerlijk zijn; dit was te verwachten toch?
rolov zegt
@str8six: waarom als ze maserati hebben?
viezefreddyw zegt
@rolov: Verkoopt dat ding dan?
kimhung zegt
@viezefreddyw: volgens mij niet. Ik zie de guilia en de Stelvio vaker dan de Levante. Heb er maar 1 gespot en dat was alweer een jaar geleden
davelepeef zegt
@kimhung: de Levante is ook wat duurder, niet?
crackdavid zegt
@kimhung: Goh, zou dat misschien iets met de prijs te maken hebben?
MaartenD zegt
@kimhung: ik zoek de Volkswagen Toureq ook vaker dan de Levante
rolov zegt
@viezefreddyw: waarom zou de Ferrari wel lopen ? Tja omdat het een Ferrari is… we dachten dat de maserati dat ook zou doen. Die hebben al een vierdeurs die goed loopt .
ttr6 zegt
@viezefreddyw: misschien niet in NL maar hoe belangrijk is ons land voor dit soort auto’s. Hier in China al aardig wat Kubangs ggezien
str8six zegt
@rolov: omdat een Ferrari een Ferrari is. Je weet wel, merk imago, bekendheid enzo.
viezefreddyw zegt
@str8six: Vooral dat enzo doet het hem hè?!
str8six zegt
@viezefreddyw: *proest* hahaha!
realracing3 zegt
@rolov: zag er laatst 3 bij elkaar. Was bij een ferrari/maserati dealer in engeland
dromedaris zegt
Simpel, als Lambo dit doet moéten zij ook met een SUV komen. De twee hangen ongewild nauw aan elkaar vast.
berlinetta zegt
@dromedaris: In welk opzicht dan? Ferrari verkoopt al jaren flink meer en heeft ook altijd meer modellen. De enige directe concurrenten die beide merken ooit hebben gehad zijn de gallardo en Huracan enerzijds en de 360/430/458/488 anderzijds.
dromedaris zegt
@berlinetta: als een rijkaard een Italiaanse sportkar wil kopen, wat zijn dan de eerste 2 merken waaraan je denkt? Juist ja, ’t perdje en ’t stiereke
viezefreddyw zegt
@dromedaris: Noem naast die twee dan nog eens twee echte sportautomerken uit Italië? Maserati misschien nog maar dat is onderhuids ook een Ferrari maar dan met verouderde techniek. Alfa Romeo? Meeehhh, is echt heel fraai maar komt niet op het niveau van de anderen.
Ik ben benieuwd waar je mee komt.
crackdavid zegt
@viezefreddyw: Pagani, maar die tweede weet ik ook niet :p
DCG zegt
@crackdavid: Fornasari ?
woudloper zegt
@crackdavid: pininfarina :)
MaartenD zegt
@viezefreddyw: wat mij betreft mag De Tomaso wel weer hereizen uit het graf. Jaren geleden de fabriek bezocht, sympathiek merk en de mangusta en pantera waren een plaatje
roland78 zegt
Ze kunnen hiermee zoveel middelen binnenhalen voor de ontwikkeling van emissieloze, atmosferische, 11000 toeren draaiende en onderhoudsvrije v12-motoren dat ze mijn zegen hebben.
jpoers zegt
@roland78: die bestaat al in het miniatuur, perslucht aangedreven. Echter het nadeel is die lichtslang die er achteraan hobbelt.
jpoers zegt
@jpoers: lucht….stomme t9
willeme zegt
Waarom eigenlijk niet? Als er constant gevraagd word naar een snelle crossover van Ferrari, waarom dan niet eentje aanbieden? Als je ze kan verkopen.
Voor Porsche, Maserati, Jaguar en Bentley heeft het geen windeieren gelegd. Ook Aston Martin gaat ermee komen. Lamborghini eveneens. Dus Ferrari is eigenlijk rijkelijk laat.
snorrewietskie zegt
@willeme: Omdat t Ferrari is. Daarom niet. Je gaat Ferrari toch niet vergelijken met die rapper/voetballer merken.
lekkaah zegt
@snorrewietskie: LOL! That’s funny..
tmenges zegt
@snorrewietskie: Ferrari is een bedrijf. En het doel van een bedrijf is geld verdienen en als het zo kan, waarom niet?
snorrewietskie zegt
@tmenges: Ferrari is pas op de tweede plaats een bedrijf. Volvo is een bedrijf wat als eerste doel heeft geld verdienen. Vandaar dat ze saaie rukauto’s maken voor Geely.
tmenges zegt
@snorrewietskie: haha wat een onzin! Als Ferrari niet genoeg verkoopt gaan ze gewoon naar de klote hoor!
viezefreddyw zegt
@snorrewietskie: Ach man schei toch eens uit, wat een flauwekul. Ferrari is een mooi merk met veel merkwaardes, maar ook Ferrari is gewoon een heel simpel bedrijfje waar veel mensen werken die gewoon brood op de plank willen verdienen. Als Ferrari geen kudt meer weet te kopen gaat ook dat bedrijf gewoon failliet.
willeme zegt
@viezefreddyw: Klopt helemaal. In landen als China zijn ze niet bekend met de eeuwenoude merkwaarden en in contrieën als Arabië, Amerika en Rusland geeft men er minder om. Wel hebben zij te maken met wegen die niet altijd en overal even goed zijn. De GTC4 Lisso / FF gaat al heel hard in de richting van bruibare Ferrari voor elke dag. Maar voor slechte wegen nog niet de beste optie. Daarom denk ik dat die Ferrari SUV er uiteindelijk wel gaat komen. Uiteraard zullen ze het op de Ferrari manier doen: met veel drama en performance. Als ze daardoor speciale modellen als de Superfast en LaFerrari (en natuurlijk de F430 Spider) kunnen bouwen, vind ik het prima.
viezefreddyw zegt
@willeme: Zo is het. Dat ding gaat ooit een keer komen. Maar het is net wat jij eerder zei in dit topic. Ferrari is er een beetje laat mee. Maar Ferrari kennende gaat het een heel theatraal apparaat worden met V12 en al die gekkigheid. En hij gaat nog verkopen ook.
str8six zegt
@snorrewietskie: Hahah! Mooi verhaal, droom lekker verder. Als daar geen pegels worden verdiend is het uit met de pret. Dat geldt voor zowel Volvo als Ferrari. Munten op één, identiteit op twee en dit benadrukt dat alleen maar.
snorrewietskie zegt
@str8six: Ferrari gaat juist failliet door te luisteren naar meelopers die zeggen dat ze moeten doen wat iedereen doet. Want als je niet doet wat iedereen doet…. Tis geen Audi hoor, gelukkig.
lincoln zegt
@snorrewietskie:
Geld is niet belangrijk voor Ferrari ..
De werknemers leven nml van jouw passie en emotie ..
str8six zegt
@snorrewietskie: O ja, daarom ook turbo motoren? Maar toch recordjaar na recordjaar. Stilstand is achteruitgang en dat weten ze in Maranello ook.
potjak zegt
@snorrewietskie: wacht maar totdat ze volledig elektrisch gaan ?. Een merk ‘moet’ mee en moet zijn doelstellingen halen (aandeelhouders/aandelen etc). Dit is slechts een logisch gevolg. De vraag of wij (niet de doelgroep van Ferrari) het wel of niet goedkeuren is totaal van ondergeschikt belang.
willeme zegt
@snorrewietskie: yup. Allemaal dezelfde klantenkring. Allemaal.
snorrewietskie zegt
@willeme: Wel dezelfde klanten. Maar Ferrari doet wat ze zelf wil, niet wat Kim Kardisjiahahan wil.
willeme zegt
@snorrewietskie: nee hoor. Ferrari doet al jarenlang exact wat de klant wil. Doen ze goed.
snorrewietskie zegt
@willeme: Precies. Als ze dat nou blijft doen komt t goed. En de markt weet t niet, maar ze willen geen Ferrari suv, en dus komt ie er niet. Lol
viezefreddyw zegt
@snorrewietskie: Wedden dat de toekomstige SUV van Ferrari gaat verkopen als een malle? SUV is hot, Ferrari is hot. Een gouden combinatie. Nee, ik hoef hem niet en jij waarschijnlijk ook niet. Maar anderen weer wél en ik heb daar volkomen begrip voor.
camber24 zegt
@willeme: waarom niet? Omdat het niet altijd goed is klakkeloos te voldoen aan de vraag van de consument. Niet klakkeloos de rest te volgen. Soms is het goed bij je eigen waarden te blijven, op dat moment tegen de stroom in.
Los van dat sentiment; Ferrari is een ijzersterk merk. Je doet daar afbreuk aan als je meeloopt met een stel populisten.
Hoe denk je dat @viezefreddyw zich voelt, als hij bij het stoplicht naast een Gooise dame in haar Ferrari SUV staat? Dat beeld klopt echt NIET.
lincoln zegt
@camber24:
Wint die dame 100% ..
Zij kan tenslotte gewoon het verkeerslicht waarnemen ..
camber24 zegt
@lincoln: Lol
viezefreddyw zegt
@lincoln: Hahaha hulde!
silver zegt
@lincoln: TT, FF, BB, DD, zodra er sprake is van dubbele letters wordt het uitzicht vertroebeld…
willeme zegt
@camber24: ik heb niets met SUV’s, al helemaal niet van luxe sportwagenmerken. Touereg, XC90 en Discovery vind OK, de rest is hopeloos badge-showen.
Maar als je er 2.500 – 5.000 op jaarbasis van kan verkopen, moeten ze het meteen doen. Beetje zoals de Urus/Spyker D8 Peking-to-Paris. Die merkwaarden zijn voor Ferrari toch niet heilig, gezien de merchandise en het Ferrari pretpark in Dubai. En ze hebben groot gelijk, want het levert geld op.
Uiteindelijk is Ferrari gewoon een bedrijf dat net als andere bedrijven moet inspelen op de trends en ontwikkelingen in de markt.
Nogmaals: voor mij hoeft het niet, maar ze zijn gek als ze het niet doen.
wijsneus zegt
@camber24: Ze hebben toch ook al jarenlang GT’s zoals de FF in hun gamma. Valt wat mij betreft in min of meer dezelfde categorie. Het zijn beide niet echt sportauto’s.
berlinetta zegt
@wijsneus: GT’s zijn juist de heerlijkste Ferrari’s die er zijn.
viezefreddyw zegt
@camber24: Wat kan mij het rotten dat Ferrari een SUV wilt bouwen en dat een of ander Gooise dame naast me komt te staan met zo’n ding bij het stoplicht? We zwaaien gewoon even naar elkaar en met een beetje geluk neem ik haar mee voor een beurt. Maar dan wel achterin haar SUV. Ruimte zat.
Nee,het interesseert me echt helemaal niets en ik zou me niet raar voelen.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik zou me ook niet raar voelen als ik een vrouw kon nemen achterin een Ferrari SUV
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ik kan werkelijk geen lekkerdere plek bedenken.
Mika_Hakkinen zegt
Tja.. was te verwachten.. iemand in Italie, die kuch in het artikel wordt genoemd, ziet dollars in zn ogen
Edge zegt
En daarmee valt weer een heilig huisje om. Zo jammer dat de Koltrui de merkwaarden van Ferrari te grabbel gooit. Natuurlijk zal het verkopen als een malle zoals alles waar een Ferrari-logo op staat, maar dit past er echt niet bij. Breng dat ding maar lekker als Maserati op de markt.
rolov zegt
@Edge: zeiden ze ook over Porsche. En kijk waar Porsche nu staat. Al vind ik het wel zonde.
Edge zegt
@rolov: Het verschil voor mij zit hem erin dat Porsches sowieso al de Golfjes onder de sportwagens waren en de financiële noodzaak er ook was. Ferrari draait prima zonder SUV/crossover, dus waarom dan toch ermee komen?
alfapeter zegt
Ik was destijds verontwaardigd toen Porsche dit deed, nu is mijn geloof in automotieve integriteit compleet verloren. Dat ze dan maar ook ineens met een dieselversie komen.
Foramen zegt
Och, ze maken er vast iets leuks van. Ben benieuwd.
benvan zegt
Ik moet eerlijk zijn: ik heb enkel geklikt op het artikel omwille van de vette FF.
lincoln zegt
Als ontwerper Victor Muller aantrekken ..
Die deed dit 10 jaar geleden al ..
Heeft inmiddels nog geen fabrikant wat mooiers neer gezet ..
JamesBond007 zegt
@lincoln:
Soms vraag ik mij af waar je veel van je opmerking vandaan haalt… maar voor het eerst in tijden ben ik het volledig met je eens
Donstil zegt
@jamesbond007: Veel schieten met hagel en je raakt vanzelf wel eens iets.
marc94 zegt
@lincoln: wat moet ik intikken op google? Ik heb wat gemist denk ik maar ben wel nieuwsgierig m
Justawheelchairguy zegt
@marc94: Spyker D12 peking-to-paris
lincoln zegt
@marc94:
Wel in het 2006 perspectief zien ..
Bij nader inzien toch iets minder mooi ..
marc94 zegt
@lincoln: een zwangere laviolette dus.
Het concept is inderdaad gelijk aan de photoshop impressie hierboven.
Rick-dos zegt
“Puristen” en mensen die dit een moneygrab noemen zijn de grootste hypocrieten op deze aardkloot.
autodrop zegt
Geloof er niks van.
ekidey zegt
Gooi er dan meteen een 3 cilinder diesel in. Zijn we meteen van de discussie over merkwaarde af.
shadowbroker zegt
@ekidey: En dan de aandrijving op de voorwielen
tenaci zegt
Hell just frooze over….
Dutchdriftking zegt
Ik gok op basis van de Maserati SUV?
siebren zegt
Heeft de V8 ook een turbo? Dan zijn we helemaal compleet!
janmetdelangeachternaam zegt
Nou als ze de merkwaarden zo omgooien kunnen we binnenkort ook wel hybride systemen gaan verwachten op de lagere modellen
jorden zegt
Neeeeee ga nou niet niet dat wannabe-poser-pauper-kleinepiemelsyndroom-Lamborghini achterna.
camber24 zegt
Werkelijk waar walgelijk. En ja, ik ben een purist. En ja, ik vind dat Ferrari haar merkwaarden overboord gooit. Ferrari is onderdeel van een groter geheel. Maar Enzo draait zich om in z’n graf. De man met oude en koppige opvattingen, die zijn merk daarmee wereldwijd op de kaart heeft gezet. Alles opzij. Je ziel verkopen, verschrikkelijk om dit bij het beeldschone merk Ferrari te zien.
spylegion zegt
Kan nog best lastig worden voor Ferrari om te gaan concurreren met een Tractor merk om de beste SUV te maken.
Arme Enzo..
tenaci zegt
@spylegion: in dat perspectief is het wel grappig. Tractorboer die zelf een sportwagen ging bouwen omdat een sportwagenbouwer het volgens hem niet goed deed en nu doet die sportwagenbouwer het terug door ook op de agrarische markt te gaan!
snorrewietskie zegt
Ik snap t al. T was een marketingtruukje om dr boekje te verkopen. Hierin heeft de fotosjopper iets geknutseld op basis van wat geruchten.
cpp1 zegt
Dit hoef ik niet. Een normale FF heeft mijn interesse echter wel over een jaar of 2.
LaLancia zegt
Ferrari heeft al de hoogste winsten in de industrie, dus waarom een gedrocht gaan aanbieden? Is nergens voor nodig.
dolledries zegt
Welk merk heeft ballen en blijft bij zijn leest ?
MaartenD zegt
@dolledries: morgan
MaartenD zegt
Het wachten is nu op de Ferrari instapper om te concureren met de Golfjes en Astras van deze wereld….