Haastige spoed is zelden goed
Tim en Tom Coronel hadden gisteren tijdens de Dakar in Saudi-Arabië wat tijd in te halen. Zondag hadden zij namelijk een waypoint gemist. Dit zorgde voor een tijdstraf. Deze verloren 40 minuten wilden de ex-verzekeringsmascottes graag inhalen maar dat ging aardig mis. Toch kijkt de tweeling met genot terug op een Dakarwaardige proef.
Pech
Met hun ‘The Beast 3.0‘ namen Tim en Tom al 2 keer eerder deel aan de zwaarste rally ter wereld. Inmiddels is het beest weer wat verbeterd. De 8e dag vertrokken de broertjes vanaf de 86e plaats. Gisteren mocht de Jefferies Buggy 477 kilometers zandhappen. Echter, na 177 kilometer ging het al mis. De broertjes hadden een rots over het hoofd gezien tijdens het inhalen van hun achterstand. Ze klapten er ‘vol patat’ tegenaan, aldus Tim tegen Racexpress. Resultaat: rechtsachter een kromme ophanging en de 17 inch velg in stukjes. -Dit zou ondertekende ook best kunnen overkomen tegen de stoeprand bij de plaatselijke supermarkt-
Waypoint
De achterstand door de tijdstraf inhalen ging mis met bovenstaande als gevolg. Maar waarom kregen de gebroeders Coronel een tijdstraf?
Tijdens de Dakar is er een route uitgestippeld waar je met een marge wel vanaf mag wijken. Deze marge wordt beperkt door ‘waypoints’. Deze plaatsen worden opgeslagen met GPS coördinaten uitgespreid over de etappe. Deze moeten zij zonder navigatie zien te benaderen. Als zij in de buurt komen wordt het navigatiesysteem geactiveerd.
Natuurlijk hoeven deelnemers van de Dakar niet zomaar rond te rijden om een waypoint te vinden. Met een roadbook krijgen zij aanwijzingen. Aanwijzing gepasseeerd, op naar de volgende. Dit is natuurlijk nogal een lastige opgave. De navigatie van Tom is dus even belangrijk als de stuurkunsten van Tim. Mis je een waypoint kan de tijdstraf oplopen tot vele uren. In het geval van de broers Coronel in dit geval 40 minuten.
Eind goed?
Na wat reparaties besloot de tweeling door te rijden. Uiteindelijk zijn ze met een kromme achteras toch al slingerend de etappe doorgekomen. De broers rijden vandaag de 9e etappe van 415 kilometer. Uitkijken voor overstekende steentjes mannen!
SpeedGeek zegt
Prutsers. Vele verhalen gehoord over deze heren en dat ze toch niet zo technisch zijn als ze doen overkomen.
keeper1 zegt
@speedgeek: oké
SpeedGeek zegt
@keeper1: De eerste jaar met de twee buggy’s: De FIA tanken hebben schuim in de tank zitten. In plaats van de benzine tank hadden ze een diesel tank gemonteerd. Gevolg, schuim van de tank loste op en kwam in de pomp terecht. De eerste jaar met the beast hadden ze koelingsproblemen. Oorzaak: na de radiateur hebben ze een ventilator geplaatst maar de exit voor de warme lucht had hetzelfde diameter als de ventilator. Tevens was de rest van de exit voor de warme lucht direct afgedekt. Dit soort fouten mag je niet maken bij een Dakar rally. Tevens zijn het nogal arrogante kwallen.
keeper1 zegt
@speedgeek: oké
deredactie zegt
@keeper1: ik moest eigenlijk hard om ze lachen qua technische kennis idd. Een keer op een driftevent had Tim een S13 bij, helemaal gesponsord, allerlei Autostyle stuff erop. Het lampje van de oliedruk brandde bij het startte, maar ja dat is altijd he? Als je de sleutel doordraait en de motor loopt, dan moet het lampje uitgaan. Maar Tim vond dat het lampje eerder uit moest gaan dus hij een liter olie erbij, checken, nog een liter, checken nog een liter, afijn dat lampje bleef maar branden he :) Denk dat ie uiteindelijk een liter of 5 erin heeft gegooid :) Uiteindelijk bouwde de motor zoveel druk op dat alles maar dan ook alles kapot ging, krom was etc.
Of Tom die met een gesponsorde M3 van Ekris ging driften, maar niet doorhad dat de M3 wel veren had meer de schokbrekers ontbraken :) Denk ook dat de spreuk zoals wij die in Uden graag gebruiken “we gaan naar Zandvoort aan zee en nemen de spullen van een ander mee” voor op Tim en Tom van toepassing zijn. Maar ze rijden wel 14x Dakar en dat kunnen er weinig zeggen en daar heb ik dan weer groot respect voor.
Groninger zegt
@speedgeek: het zijn ook net mensen hé, verschil is dat hun arrogant kunnen doen op tv en jij alleen op autoblog.
SpeedGeek zegt
@groninger: Ik deel alleen mijn ervaringen met de heren Coronel. Dat is in mijn ogen geen enkele vorm van arrogantie. Of wil je mij nu vertellen dat de technische missers van hierboven acceptabel zijn?
rhellema zegt
@SpeedGeek: ach, zij hebben technische missers terwijl jij ernstige taaltechnische missers hebt.
SpeedGeek zegt
@rhellema: Technische mensen zijn ook vaak niet goed in Nederlands en daar schaam ik mij ook niet voor. Als ik kijk naar het Nederlands niveau van de studenten die ik in mijn klas had was het dramatisch en daar ben ik zelf medeplichtig aan. Overigens, goed argument wat perfect aansluit op het topic……
rhellema zegt
@SpeedGeek: dus jij vindt technische kennis wel goed aansluiten op een aanrijding met een rotsblok?
Maar waar haal je de wijsheid vandaan dat kennis van de Nederlandse taal vaak niet goed is bij technische mensen? Of probeer je zo je eigen fouten goed te lullen om jezelf maar beter te voelen dan de gebroeders Coronel?
SpeedGeek zegt
@rhellema: ik weet niet met welk been u uit bed bent gestapt….. hoe dan ook. Dat stel ik op basis van persoonlijke ervaring van mijn werktuigbouwkunde studie en mijn vrienden. Overigens is dit een artikel gerelateerd aan autosport en de gebroeders Coronel dus ja technische kennis VAN de gebroeders Coronel past prima onder dit artikel. Ik werk zelf in de autosport dus ik weet waar ik over praat. Dus lullen zodat ik mij beter voel, nee dan begrijpt u het toch echt verkeerd en zoekt u nu maar naar simpele redenen om mij aan te vallen. Hoe dan ook, fijne avond.
rhellema zegt
@speedgeek: tja, jij valt hen toch ook aan, dus waarom zou ik jou niet aan mogen vallen? Je gedraagt jezelf op een nogal hautaine manier ten aanzien van de gebroeders Coronel en waarom? Omdat je zelf ook in de autosport zit? Nou nou poeh poeh, dan ben je een grote mijnheer hoor!! Schei toch uit met dat eeuwige afzeiken van bekende personen. Het is zo fucking makkelijk maar als iemand anders jou afzeikt dan is het ineens een probleem en ben ik met het verkeerde been uit bed gestapt. Verdiep je gewoon verder in je werk en stop met het nuttigen van azijn.
Groninger zegt
@SpeedGeek: ja die zijn acceptabel. Zelfs de beste monteur maakt wel eens een fout of ziet iets over het hoofd.
mwti zegt
@groninger: hun?
Groninger zegt
@mwti: ?
kevindb zegt
@speedgeek: Volgens mij moet je toch echt bovengemiddeld technisch zijn om in de woestijn een rallyauto rijdend te houden onder de barre omstandigheden die deze jongens meemaken.
SpeedGeek zegt
@kevindb: zie reactie hier boven.
christian85 zegt
@speedgeek: ik ben ook geen favoriet van deze mannen maar omdat ik hen niet persoonlijk ken mag en kan ik dus niet in detail over hun technische kennis oordelen. Ik neem aan dat jij hun dus wel persoonlijk kent?
SpeedGeek zegt
@christian85: Ik heb zelf nooit persoonlijk met Tim noch Tom gesproken maar er is een moment geweest waar hij in dezelfde ruimte was als ik was en hij ons even kwam vertellen hoe het moest. Hij zei tegen een rijder van ons “laat mij maar even, dan staat hij tenminste op pole.” Dit was ooit eens op een race weekend op Zandvoort. Tim opperde ook dat hij even ging laten zien hoe je echt moest driften want Tim moest een drift show doen. Vervolgens reed Tim de auto plat…..
Zoals ik zeg, ik heb Tim en Tom nooit zelf persoonlijk gesproken maar mijn collega’s wel. De verhalen van mijn collega’s waren duidelijk en uiteenlopend genoeg om te veronderstellen dat ze goed kunnen pochen.
Tevens zijn de technische missers van hier boven genoemd door mensen die hebben geholpen aan het project of de auto van dichtbij hebben gezien. Ik had Tim en Tom hoog zitten en ik vind ze, als je ze op TV ziet, erg leuke en grappige gasten. Maar buiten de TV om blijken ze wat minder leuk te zijn. En zoals ik zei, foutjes zoals dat van het tankschuim mogen je niet overkomen.
donjunior zegt
@speedgeek: “foutjes zoals dat van het tankschuim mogen je niet overkomen.”
De beste stuurlui staan weereens aan wal..
SpeedGeek zegt
@donjunior: Stuurlui is in dit geval ook een stuurlui ;-)
Alex_79 zegt
@kevindb: oh ze kunnen wel genoeg sleutelen om enigszins aan de gang te blijven, maar ze hebben nog steeds hun momentjes. Zo bekenden ze een paar dagen geleden nog dat hun Beast 3 de eerste dagen wat vermogen mistte omdat ze de inlaat restrictor verkeerd om hadden ingebouwd.
monaco zegt
@speedgeek: Boeien, terwijl wij hier zitten te typen doen zij mee aan een mega avontuur ??
SpeedGeek zegt
@monaco: Dat is zeker waar haha
cazzo046 zegt
@speedgeek: Echt technisch zijn ze inderdaad niet, dat kun je goed horen als ze het over techniek hebben in hun filmpjes. Geloof ook niet dat ze die auto zelf opbouwen, dus de fouten kun je hen dan ook niet aanrekenen. Echt sturen kunnen ze daarentegen wel.
SpeedGeek zegt
@cazzo046: Ik geloof dat Tim zich wel deels met de ontwikkeling bemoeit. Maar inderdaad, vooral Tom kon in de WTCC en tijdens de 24hr van Nurburgring aardig sturen.
Edge zegt
Zijn die Jeffries buggies zo goedkoop of zo? Zo ambitieus als de heertjes Coronel doorgaans zijn, zou je eerder verwachten dat ze bij Toyota of Mini een klantenwagen aanschaffen
gregorius zegt
@edge: Als deze gasten straks thuis komen zullen ze aan iedereen vertellen dat ze hun klasse hebben gewonnen!
Ze zijn namelijk de enige deelnemers met hun T1.5 Score Vehicles! In principe een omgebouwde Baja Truck, vergelijkbaar met waarmee Robby Gordon vroeger Dakar probeerde te veroveren (en faalde).
Maar goed, nu hebben ze zo’n ding en ze zullen weten dat ze misschien wel lol hebben, maar gewoon niet snel genoeg zijn. Ik gok zomaar dat je zo een ton of 2 verder bent om met een top-auto mee te doen.
monaco zegt
@gregorius: No way, eerder een miljoen toch? Voor 200K doe ik graag mee volgend jaar!
Alex_79 zegt
@edge: ze zijn vooral ambitieus op het gebied van lol maken, klassement interesseert hen niet echt. Daarbij is een demon jefferies buggy inderdaad stukken goedkoper dan een klantenauto van Mini of Toyota inclusief servicepakket. Nasser Al Attiyah heeft ook ooit eens met een demon jefferies bouwpakket mee gedaan omdat hij ruzie had met Robbie Gordon en het te kort dag was om nog bij een fabrieksteam onderdak te komen. De rekeningen werden betaald door Qatar en de RBR sponsoring van team genoot Carlos Sainz
pablo1971 zegt
@edge: Toyota of mini klantenwagen kopen ? 600k komt eerst vrees ik.
De redlined Nissans of toyotas kosten al 450k
monsieurleloure zegt
Ik heb Tom zelf meegemaakt tijdens karten in Huizen, vond het destijds een sympathieke kerel. Ik had de snelste rondetijd maar werd laatste ?
awesome zegt
Ik mis een happy ending…
Als in: nu is de auto kapot en moeten ze vanuit de zandbak terug naar huis lopen.
Hierdoor missen ze de eerste helft van het F1 seizoen 2020. Helaas zijn ze niet in de gelegenheid om hun kundige en onpartijdige analyses ten toon te spreiden in de Ziggo studio.
Dutchdriftking zegt
Tja, hoort er gewoon bij toch? Geniaal dat de heren genoeg sponsoren blijven vinden voor deze hobby.
vroaaaaaaaaaar zegt
@dutchdriftking: ja, van sponsoring hebben ze inderdaad wél kaas gegeten…
audirick1995 zegt
Man man, wat een kritiek?♂️ volg de mannen eens wat beter. Maak eens een praatje met ze! (En daar staan ze altijd voor open!) en voor de gene die ook nog kritiek hebben over hun technische kennis…. ze weten echt wel wat ze doen! En ja soms maak je fouten als je zelf een auto bouw en er niet een professional bent…. het zijn coureurs geen monteurs! Enfin ik ben zeker fan van het duo! Het zijn ware race fanaten!!
baf07 zegt
TomTom is gewoon uit, beter omdraaien zodat gaat TimTim navigeren….