![Verstappen Perez Monaco](https://www.autoblog.nl/files/2022/12/Verstappen-Perez.jpg)
Nieuws vanuit Old Blighty: men vermoedt dat er geen herstel van vertrouwen is tussen Verstappen en Perez en dat dat zich gaat wreken.
Het is nog even wachten op het nieuwe F1 seizoen, dus is het de tijd van speculaas. We hebben een jaar achter de rug waarbij Ferrari het heel even voor elkaar leek te hebben, maar Max Verstappen en Red Bull uiteindelijk toch erg dominant waren. Dat is natuurlijk prima uit ‘hup, holland hup’-perspectief. Doch op de redactie zien we liever dat Verstappen kampioen wordt na een epische knokpartij, zoals in 2021.
Gelukkig is in de winter altijd alles mogelijk. In theorie kan ieder team opeens de kostbare halve tel vinden die de hele rangorde op zijn kop zet. Volgend jaar gaan we voor het eerst ook (een beetje) zien, of de nieuwe regels van de Formule 1 hierop invloed hebben. Kampioen Red Bull zal immers minder ontwikkeltijd krijgen dan de rest. Kan een team als Aston Martin, dat zevende is geworden, echt profiteren van de extra mogelijkheden die ze hebben ten opzichte van de zes die daarvoor eindigden?
De tijd zal het leren, maar in de speculaas zit wel een bepaalde lijn. Overal lees je dat Mercedes volgend jaar weer ‘gewoon’ mee zal doen voor de titel. Van Ferrari lijkt men minder te verwachten. Dus zou het dan weer een strijd worden tussen Red Bull en Mercedes. Of Verstappen in dat geval de volle support van teammaat Perez kan verwachten na het gebeuren in Brazilië, is volgens Sky Sport mannen David Croft en Karun Chandhok maar helemaal de vraag. Sterker nog, zij verwachten van niet. Croft zegt over de kwestie:
There has to be trust issues there. You need to be able to trust your team and as a driver, trust your team-mate. Whatever went on in Monaco, and the assumption is that there was something about Checo’s crash that wasn’t misfortune, shall we say…If it wasn’t an act of misfortune, there is a trust issue there. And in the back of your mind, I don’t care who you are, you’re thinking ‘will they do that again? I don’t see how it gets repaired.
David Croft, geen familie van Lara Croft
Ook Karun Chandhok denkt dat iets dergelijks nooit helemaal uit het hoofd van een coureur is:
I, putting my driver hat on can tell you, I still remember drivers who have blocked me on a qualifying lap in 2007. I think we’ll only find out the true damage done by Brazil next year at a moment where Checo is asked to help Max and I think that is going to be interesting.
Karun Chandhok, reed ook ooit een paar GP’s
Waarvan akte. Voel jij ook nog wrok voor iets wat iemand je ooit heeft aangedaan? Laat het op deze kerstdag los, in de comments!
Beetje gezwets in de ruimte. Iedereen moet er zijn plasje over doen en iedereen denkt er het zijne van. Het is intern opgelost en ze leken weer gewoon on speaking terms. Perez moet zich lekker schikken in zijn rol als tweede rijder en zorgen dat het maximale voor het team wordt gehaald. Kan ie goed geld mee verdienen. Max is buiten zijn bereik en ik denk dat hij dat naarmate dit seizoen vorderde ook wel door had. Dat ie anders zegt is logisch.
Tsja Perez kan alleen maar verliezen door Verstappen een hak te zetten. Dan denk ik dat Perez her seizoen daarna naar het Uwv kan
Perez gaat echt geen risico nemen nu DR3 aan boord is…
Perez lijkt me geen domme jongen, die weet hoe de verhoudingen liggen. Die zal dus vermoedelijk huevos voor z’n dinero kiezen en datgene doen wat Red Bull cq Verstappen van ‘m verlangt : zich waar nodig ten dienste stellen van die laatste.
Daarom hebben ze waarschijnlijk DR3 gehaald, om een stok achter de deur te hebben richting Perez.
Ik denk dat ze zeker een punt hebben. In 21 werd Bottas gevraagd stevig tegen Verstappen te verdedigen. Dat deed hij vervolgens nauwelijks. Dat kan Perez natuurlijk ook gewoon doen. De directe tegenstander van Verstappen niet al te stevig aan pakken.
Overigens is het idee dat MB volgend jaar ‘weer gewoon mee doet’ ook het resultaat van wensdenken. Die winst in Brazilië was prima gedaan, maar Ferrari en RB maakte er die race ook een potje van.
Hoe vaak hebben we na de laatste races (Mexico, brazilie, Abu Dhabi ) niet gedacht: ‘wow, Red Bull zit erbovenop! Dit kan volgend jaar wel eens heel leuk gaan worden’ om er vervolgens na twee races achter te komen dat ze gewoon nog mijlenver achter ff zilver pijlen lagen. Zo zie ik de winst van Mercedes in Brazilië en het sterke optreden in Mexico een beetje. Niet representatief voor een heel seizoen. Dus ik moet het volgend jaar nog zien. Ze zijn dichterbij, maar liggen echt nog achter op Red Bull.
Plus in brazilie de afstelling door de sprintrace. Da’s gewoon naadje natuurlijk.
Er is niets wat er op wijst dat Mercedes volgend jaar mee kan doen voor de titel. Sterker nog, als je naar de laatste wedstrijd kijkt, is het gat eerder nog ontzettend groot.
Daarnaast zal de relatie tussen Verstappen en Perez best minder zijn, maar Perez is niet in de positie om tegen teamorders in te gaan. En ik verwacht eerder vuurwerk in de relatie tussen hamilton en russell, we hebben nl in Zandvoort al een voorproefje gehad van hoe hamilton reageert als hij vindt dat hij benadeeld wordt. Met een beter wordende russell zal dat komend seizoen vaker gebeuren.
Hoe sneller de Merc werd, hoe beter Hamilton afstak tegen Russell. Als de Merc goed is volgend jaar voorspel ik Ham voor Rus.
Hamilton was tweede helft seizoen beter dan eerste maar toch heeft Russell in Brazilië gewonnen. Daarnaast zie ik Hamilton door z’n leeftijd elk jaar minimaal wat inleveren en Russell zal na z’n eerste jaar bij het team in het tweede jaar sterker zijn verwacht ik. Wordt in ieder geval een spannend duel tussen die twee.
Edit: fixed
F1 marketing gelul. Nieuws maken voor de aandacht.
Er zijn zoveel factoren die mee gaan spelen in wie er het snelste is/wordt.
Red Bull heeft het grootste probleem, door weer kampioen te worden, mogen ze minder tijd doorbrengen in de windtunnel, en daar gaat nog extra tijd van af voor de Budget Cap overtreding.
Volgens geruchten was Ferrari door zijn geld heen, en konden ze de auto in de 2de seizoens helft nog maar heel minimaal door ontwikkelen, verder zouden ze daarna de focus al verlegt hebben naar seizoen 2023.
Mercedes heeft ook een uitdaging, doorgaan met het 2022 concept, of een nieuwe weg inslaan, het 2022 concept lijkt niet heel succes vol, met een seizoen vol problemen.
Het meeste wordt verwacht van Aston Martin, zij hebben veel meer tijd die ze in de windtunnel door kunnen brengen, verder schijnt er daardoor een echt veel snellere auto te komen, en Alonso zal heus niet gaan rijden voor een achterhoede team, die zal ook wel geweten hebben wat er gaat komen, voordat hij zijn handtekening zette onder het AS contract.
Alpha Tauri zou ook veel beter moeten kunnen zijn, en waarschijnlijk worden.
Sky Sports draait alweer op volle oorlogs sterkte blijkbaar.
Ik heb eerder het idee dat Sky hoopt dat Max en Perez ruzie gaan maken
Waarom zou Aston opeens wel snel zijn ? Zijn ze nog nooit geweest
Het gaat altijd tussen de drie top teams
McLaren had ook een waardeloze auto in 22
Ze moeten het ook beter doen al twijfel ik daaraan
Twee Britse journalisten met een mening. Prima. Hoe vaak is het aan tafel bij een of ander F1 zwetsprogramma of F1-blog niet gegaan over de teamorders bij Mercedes.
En door.