Laat dat even op je inwerken. De Britten willen dat er bovenleidingen komen te hangen boven de snelwegen. Zodat trucks hun stroom daaruit kunnen halen.
Het gaat heel hard met de elektrificatie van het werelds wagenpark. Zo hebben we recent al kunnen lezen dat onder meer Aston Martin, Audi en Mercedes hun gehele lijn elektrisch willen maken. Alleen Toyota sputtert nog een beetje tegen.
Maar ook vrachtwagens moeten voorzien worden van een elektromotor. Zeker als het aan de Britten ligt.
In 2040 dieselverbod vrachtwagens
Vrachtwagens in hun huidige vorm zijn de duivel natuurlijk. Log, zwaar, groot en voorzien van een dikke vette diesel in het vooronder. Uitroeien met die hap. Daarom moet over een jaar of 18 al de dieselvrachtwagen verboden zijn.
Als het aan de Britten ligt, wordt elke truck elektrisch, of op z’n mist hybride. Alleen is accupower nou niet bepaald de beste vorm van aandrijving voor een vrachtwagen. Zo’n ding heeft enorm grote -en zware- accu’s nodig om een beetje een fatsoenlijke afstand te kunnen rijden. Daar moet dus een oplossing voor komen.
Trolley-vrachtwagens op de snelweg
Het idee is eigenlijk best simpel. Leg gewoon bovenleidingen aan op de snelweg en voorzie de trucks van een haak die zo stroom oppikt. Een beetje zoals de trolley-bussen in Arnhem. Of een trein, zo u wilt.
Als het aan de Britten ligt, is over 8 jaar -in 2030 dus- al ruim 65% van de snelwegen voorzien van bovenleidingen. Maar eerst start het Duitse concern Siemens een proef met deze manier van infrastructuur in Schotland.
Hoe doen de trucks het in de bebouwde kom?
Deze manier van stroom binnen halen is overduidelijk alleen goed voor op de snelweg. Mocht de chauffeur van de truck daar nou af willen, dan kan dat. Als er niet onder een bovenleiding wordt gereden, wordt er alsnog een normale verbrandingsmotor ingeschakeld, al dan niet geholpen door een hybride systeem.
Oh ja, ook goed om te weten, de stroom die door de bovenleidingen raast, moet allemaal groen zijn opgewekt. Anders heeft het allemaal weinig zin.
Wat kost dat nou, al die bovenleidingen?
Een kostenplaatje is er ook, het hele project moet de Britse belastingbetaler omgerekend bijna 21 miljard euro terugzetten. Een beter milieu is niet goedkoop, dat blijkt wel weer.
Rest ons als laatste de vraag, wat vind jij hiervan? Zou jij er heil inzien als ze dit systeem ook voor Nederlandse trucks zouden gaan aanleggen?
Laat het weten in de comments!
Via AD.nl, fotocredit is voor Siemens.
janmetdelangeachternaam zegt
Goed plan!
HelldogBE zegt
Het zicht door de voorruit wordt alsnog een stuk bedroevender op de snelweg. Zeker in Schotland…
towi1989 zegt
Kunnen ze niet beter het spoor asfalteren? Het OV werkt daar toch voor geen meter.
flutterby zegt
@towi1989: niet eens z’n gek idee.. Aparte geasfalteerde banen waar vrachtwagens kunnen laden en autonoom kunnen rijden.
erwh zegt
@towi1989: je kan beter het spoor moderniseren (vooral de beveiliging om de capaciteit te vergroten) en het vrachtvervoer weer daarnaartoe verplaatsen. Aanzienlijk efficiënter want staal op staal ipv rubber op asfalt, aanzienlijk minder wegenonderhoud en veiligere/legere wegen.
welkom101 zegt
@towi1989: metalen wielen op rails hebben minder weerstand dan rubberen banden op asfalt
jaribombarie zegt
Er is maar één oplossing: Waterstof!
Johanneke zegt
Lekker efficiënt.
tysson zegt
@Johanneke: 🤣 nee, bovenleidingen op de snelweg is lekker modern. https://hyzonmotors.com
raym zegt
@Johanneke: Nee bovenleiding boven alle snelwegen is lekker efficiënt. We gaan de gekste ideeën verzinnen om maar van benzine en diesel af te komen. We slaan een beetje door.
jerone zegt
@jaribombarie: kijk eens het filmpje van Engineering Explained over waterstof vs elektrisch. Bij waterstof gaat veel energie verloren voor de productie er van. Het is eigenlijk alleen nuttig als opslagmedium voor overschotten aan (groene) energie. Waterstof in auto’s is ook alleen relatief efficient wanneer het wordt gebruikt om een kleine accu op te laden als buffer en vervolgens is de aandrijving gelijk aan een EV.
c4seum zegt
@jerone: en die overschotten gaan er komen als alles van fossiel afmoet. Het probleem met duurzaam opwekken is dat je compleet afhankelijk bent van de elementen. Met zonne energie heb je overdag heel veel opwekking, maar ’s nachts niet. Je opwekking, maar ook je gebruik gaat in pieken en dalen. En omdat je eigenlijk nooit het scenario wil hebben dat je te weinig stroom opwekt, heb je een buffer nodig. Die buffer zal nooit een of andere mega accu zijn die heel nederland bij een windstille zonsverduistering van stroom gaat voorzien. Je moet permanente overcapaciteit hebben, en je overschot gebruiken om daar waterstof van te maken. Want waterstof kan wél opgeslagen worden, en “on demand” gebruikt worden. Dat daar veel energie bij verloren gaat, ontkent niemand.
jerone zegt
@c4seum: True, je zegt toch ook niets anders dan ik?
baserace zegt
Vindt het een goed idee; wel alleen op de rechterbaan graag, gaan ze elkaar voortaan ook niet meer inhalen met 1km/h snelheidsverschil 😅
lekkerlinksrijden zegt
@baserace: doe daar maar de linkerbaan
mercs zegt
Dit gaat hem never nooit niet worden. Veel te complex met alle vrachtwagens.
MarcoM zegt
@mercs: hoezo, de bussen in Arnhem hebben dit al jaaaaren.
flutterby zegt
@marcomanta: in San Francisco ook al tientallen jaren. Met veel stijgen en dalen is het elektrische gewoon een no-brainer.
tortuga zegt
@flutterby: Salzburg en Gent
Hubert zegt
Ik zou hier dan de A67 willen voorstellen voor deze oplossing.
En dan de middenstrook gebruiken. Van 0h00 tot 12h00 verkeer richting Duitse grens en van 12h00 tot 24h00 verkeer naar het westen.
Zal veel ongelukken en files schelen.
tmenges zegt
Man man, t wordt er allemaal niet makkelijker op.
DeWitteCondor zegt
Best ok als de Britten het even uittesten toch? Mocht het toch werken kunnen we het hier overnemen. Laten we in vredesnaam de laatste resten olie bewaren voor de auto’s die het waard zijn. Vraag me alleen af of het zin heeft om dit alleen in GB in te voeren. Gaan fabrikanten dan speciaal voor de Britse markt compatibel vrachtwagens produceren?
mashell zegt
Er zijn in Duitsland al meerdere testtrajecten hiervoor.
HelldogBE zegt
Het hele idee van Brexit is net om de eigen markt te beschermen. Veel trailers worden nu ook op de boot gezet en door een andere trekker in Engeland terug afgepikt. Ideaal dan toch als buitenlands vervoer niet competitief kan rijden?
Johanneke zegt
Als wietboer wordt het ineens erg interessant om naast de snelweg te gaan wonen.
tjorque zegt
Rijdende farm? ;)
flatsix010 zegt
In de basis een goed idee.
Denk alleen dat deze techniek snel achterhaald is en daardoor de investering niet waard is. En wat doe je met internationaal vrachtvervoer?
Hubert zegt
Daarom werkt het goed op een eiland.
En als dan enkel de opleggers op de boot naar de UK gezet worden, kunnen ze daar opgepikt worden door trolley-trekkers.
MarcoM zegt
@flatsix010: oplegger afkoppelen en de Britten rijden zelf verder met hun lorry.
mashell zegt
Ook als de stroom helemaal niet schoon wordt opgewekt heeft het zin, het rendement van elektrische aandrijving is namelijk veel hoger.
MarcoM zegt
@mashell: zet heel Cornwall vol met windmolens, dan Wales en dan Schotland, het waait daar toch vaak.
flutterby zegt
@mashell: in de UK hebben ze enorme veel windenergie wat een uitstekend fundament is hiervoor.
martythamouse zegt
Waarom nog in combinatie met een verbrandingsmotor, juist voor die “kleine” stukjes die niet op de snelweg gereden worden zou je toch elektrisch kunnen rijden? Door die bovenleiding worden de accu’s dan ook mooi meteen van stroom voorzien.
DeWitteCondor zegt
Als alleen de snelwegen worden voorzien van bovenleidingen dan zijn de accu’s waarschijnlijk onvoldoende om overal te kunnen komen (via B-wegen). Lijkt mij dat de accu’s relatief snel uitgeput zijn met die zware lasten die vrachtwagens moeten trekken en bovendien is Engeland ook niet overal vlak. Je zou het misschien ook kunnen oplossen met een aggregaat ipv een aparte verbrandingsaandrijflijn.
basman147 zegt
Voor die laatste paar kilometers kan je juist beter een bescheiden accupakket gebruiken (zeg zo’n 200 KwH). Daarmee kom je ongeveer 150 a 200 kilometer met een 40tonner en dan kan je op het laad/losadres weer opladen om terug naar de snelweg te rijden.
Dat weegt net zoveel als een normale aandrijflijn (11 a 1200 kg) maar met veel lagere onderhouds kosten en een lagere milieubelasting.
Maar goed, beide zijn betere ideeën dan een accupakket van 1 Megawatt zoals Elon propageert.
bernoulli zegt
Moeten ze de draden wel om de 200 meter half over de vluchtstrook hangen,want zo rijden de meeste truckers ook.
tysson zegt
https://hyzonmotors.com built in Oost Groningen.
Hydrogen Valley!
flutterby zegt
@tysson: kunnen we dan ook aardgas blijven pompen om de enorme verliezen te compenseren?
gregorius zegt
4300 mijl aan snelwegen in Engeland. 65% daarvan komt uit op 4500 km.
Dat is dus ongeveer 4.5 mio per kilometer. En als je elke werkdag werkt, dan moet er dus elke werkdag 2 en een kwart kilometer aan bovenleiding bijkomen.
Is er iemand die denk dat het die Britten gaat lukken om in 8 jaar 4500km aan bovenleiding voor 21 miljard werkend gaan krijgen. Inclusief infrastructuur.
En hoeveel stroom moet er doorheen gaan? Gaan ze dat ‘extra’ kunnen opwekken, of wordt dat afgepakt van de mensen die nu groene stroom willen en straks dus niet meer kunnen krijgen?
En die vrachtwagens: ik las dat er op het moment 525000 Heavy Good Vehicle rijden in de UK. Hoe ga je dat wagenpark snel vernieuwen? Hoeveel extra kost een Truck die ook op stroom kan gaan rijden? En wat zullen de levertijden zijn?
Ik wens julle (Engeland) veel geluk.
MarcoM zegt
@gregorius: Transitie duurt altijd lang, in 10 tot 15 jaar kun je heel veel doen.
frank2b zegt
Geen zorgen. Het lukt de Britten uiteraard niet, maar deze tech gaat door Siemens geleverd worden.
Duits dus.
Die schaffen das.
tjorque zegt
@gregorius ambitie, daadkracht en werkgelegenheid…
Als Boris & co dit klaar krijgt dan vind ik dat echt iets om je spreekwoordelijke hoed voor af te nemen.
Ik wou dat de Belgische politici wat meer ambitie hadden en de kleauten om die ambitie waar te maken. Ipv eindeloos kibbelen en om de 4 jaar het beleid om te gooien.
MarcoM zegt
In Arnhem hebben ze dat al 40 jaar geloof ik. Werkt uitstekend.
basman147 zegt
Daar was de infrastructuur echter al aanwezig. In de oorlog hadden de Duitsrers de tramrails gejat maar de bovenleidingen laten staan, dus was het veel makkelijker om daar trolleybussen te laten rijden dan de rails weer opnieuw te leggen.
audirs3 zegt
Ik snap alleen niet waarom je in de bebouwde kom opeens op diesel gaat rijden. Dat kan toch prima op een forse accu?
potver7 zegt
Ze moeten toch wat met al die miljarden die ze overhouden aan de Brexit. Zelfs de NHS kan al dat geld niet kwijt, dus moeten ze maar wat anders verzinnen.
Overigens is ’t op zich best een sympathiek idee natuurlijk, maar ik betwijfel echt of het haalbaar is op de schaal waarop het nu is uitgedacht. Kost een vermogen om uit te rollen, maar ook het onderhoud is schreeuwend duur. En dan is er nog het veiligheidsaspect: als iemand zo’n portaal omver rijdt ligt de bovenleiding op straat. En omdat zo’n leiding meerdere (tientallen?) vrachtwagens van stroom moet kunnen voorzien staat daar echt wel wat meer dan 220V op…
monsieurleloure zegt
Ik wil een frikandelletje speciaal 🐕
dodge2500 zegt
Dit is niet nieuw. Jaartje of 7-9? Geleden hadden we deze testen en ritten al bij Scania. Die rijden er al jaren mee. Bovenleiding spannen en electro motor van 1000pk erin en rijden maar. Snelheid naar 100-110 dan schiet ook eens op. Inhalen is dan helemaal afgelopen en over 10 jaar zijn er ook geen chauffeurs meer nodig. Autonome. Gatverdamme wat een rotzooi. Er is geen bal aan zo.
MarcoM zegt
@dodge2500: als ik op de snelweg zit en zie een hele rits vrachtwagens met containers pendelen tussen Rotterdam en diverse distributiecentra, is dat dan “leuk”. Dan kun je beter vrije rijder zijn en inschrijft op ritten welke vrij komen, dan zie je heel Europa.
ericd zegt
TopGear had dat idee al eens. Verdoezelt het feit dat de Britten enorm achterliggen qua uitrollen van een laadnetwerk. Daarbij… ga je van het bovenleiding netwerk af, rij je dus op verbrandingsmotor de bebouwde kom in waar juist de zero emissie zo belangrijk is.
911targa zegt
Heel goed plan! I.c.m. een accu pakket die beperkt kan zijn, kom je overal. Je kan zelfs EV-rijders even aan de kabel laten hangen; eventueel om hun auto op te laten als ze langere afstand moeten afleggen.
Het is trolleybus-Arnhem maar dan op een logische locatie, nl. de snelweg, waar je in principe niet hoeft uit te wijken. Zooi zonnepanalen langs de snelweg en computer die vrachtwagen stuurt en je hebt een toekomst beeld.
faalhaas zegt
In Nederland noemen we dat een trein.
roadster zegt
Je moet niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden. De trein is blijkbaar geen probleem. Dat noemen ze dan vooruitgang.
Overigens, wie wel eens met de autotrein gereisd heeft, weet dat er heet slijpsel van de bovenleidingen afkomt wat de lak (of het cabriodak) van je auto verpest. Benieuwd of je dan deze schade op de overheid kunt verhalen.
frank2b zegt
En grappig dat het dan weer Siemens is die deze technologie gaat leveren. Ruilen de Britten de ene Duitser (Diesel) in voor de andere (Siemens).
De ironie.
Niet tegen Dominic Raab zeggen……
3246cm252kw zegt
Wat was het nou? Alle criminelen naar Australië en alle gekkies naar Engeland???
hehe zegt
En hoe registreer je de afgenomen stroom? Kastje in de truck?
Ben ook wel benieuwd hoe het werkt met de afstand tussen bovenleiding en wegdek. Die houd je onmogelijk overal exact gelijk.
Tilt iedere truck de leiding dan een beetje op? Dat lijkt mij flinke slijtage te geven.
ramshoek zegt
Opzich best een goed plan. Maar het weg van de snelweg verkeer middels een brandstof motor?!
Klinkt om 2 redenen onlogisch. Ten eerste wil je toch juist in de bebouwde kom géén uitstoot van verbrandingsmotoren. En 2 Als je dan toch al een zware elektromotor hebt om het ding met 80 per uur over de snelweg te sleuren, dan heb je, gecombineerd met de accutechniek van het volgende decennium, niet veel meer nodig om hem Full electric te maken.
sparks zegt
Ik zie de koperdiefstal snel flinke vormen aannemen.
Coffeelover zegt
Dus ze kunnen elkaar niet meer inhalen. Hoe vaak gaat het gebeuren dat er een bovenleiding eraf springt. Kijk in Arnhem bv. En dit krijgen ze niet voor elkaar. En waar komt het stroom vandaan. En wat gaat er gebeuren als brexit helemaal afgerond is
Mischien komen ze een aantal jaar in financiële strop