Britse soldaten kunnen het weer eens oplossen voor de mensheid.
Het nijpende brandstoftekort in het Verenigd Koninkrijk wordt telkens nijpender. Tankstations zitten telkens vaker en langer zonder brandstof. In sommige gevallen is 90% van de tankstations helemaal ‘leeg’, in andere steden is 50% van de tankstations nog wel voorzien van brandstof. Dat meldt het PRA, de Britse brancheorganisatie van pompstations.
Het grote probleem is het tekort aan chauffeurs. Tijdens de corona-lockdown konden te weinig nieuwe chauffeurs hun vrachtwagenrijbewijs halen. Hierdoor stagneerde de toelevering van nieuwe chauffeurs. Ook zijn er chauffeurs die zonder werk kwamen te zitten en iets anders zijn gaan doen. Normaal gesproken kun je dit ‘oplossen’ door nieuwe chauffeurs uit omringende landen aan te trekken.
Brexit
Maar, vanwege de Brexit is het lastiger om vanuit het oosten van Europa nieuwe chauffeurs aan te trekken. Vandaag gaan de dames en heren in het Britse kabinet in debat om het probleem op een andere wijze op te lossen. Zo kondigde Premier Boris Johnson aan om nieuwe chauffeurs extra snel visa te verstrekken zodat ze meteen aan de slag kunnen.
Nog een optie is om Britse soldaten in te zetten om het brandstoftekort aan te pakken. De soldaten kunnen worden ingezet als chauffeurs. In veel gevallen hebben militairen namelijk al de benodigde rijbewijzen.
Niet helemaal opgelost met Britse soldaten
Het probleem is daarmee niet opgelost, overigens. Er zijn ongeveer 2.000 soldaten beschikbaar met HGV1-rijbewijs. Dit terwijl er zo’n 100.000 chauffeurs tekort zijn. Ter referentie, het Britse leger bestaat uit 78.000 personen. De militairen kunnen het probleem dus tijdelijk oplossen, maar voor een oplossing op de langere termijn is nieuw beleid van belang.
Overigens is het probleem echt een transportprobleem. Er is namelijk meer dan voldoende brandstof voor iedereen. De Britse overheid roept dan ook iedereen op om niet te gaan hamsteren. Wanneer het probleem, al dan niet tijdelijk door de Britse soldaten is opgelost, kan iedereen gewoon zijn brandstof tanken.
Via: nu.nl
lecomte zegt
Britse soldaten kunnen het weer eens oplossen voor de mensheid. Ik denk dat ze het alleen voor de Britten oplossen.
NotSoMagicMike zegt
Ben zojuist teruggekomen uit een korte trip naar Engeland vanwege een bruiloft, echter is het met de huurauto een gezeik van jewelste geweest om hem bij te tanken. De helft van de tankstations staan op slot/ hebben geen benzine meer en de andere helft staat een rij van hier tot Tokio. Heb er uiteindelijk een uur in de rij gestaan om hem even vol te gooien. Mensen zaten ook met Jerrycans in de weer. Duurde bij sommige mensen ook al makkelijk een half uur voordat ze klaar waren. Voor de rest een leuke trip gehad ;)
pomoek zegt
Ook een manier om je klimaatdoelen te halen.
kniesoor zegt
Moet dat niet zijn “ook een marinier om je klimaatdoelen te halen” ? :)
octaan64 zegt
Olie op het vuur voor de EV lobby.
rainarr zegt
Vergeet ook niet dat vorig jaar heel veel chauffeurs hun kerst op een landingsbaan hebben doorgebracht zonder fatsoenlijke faciliteiten. Denk dat veel buitenlandse chauffeurs dat niet zijn vergeten.
mashell zegt
Was dat niet de schuld van onze nationale trots het RIVM? Nederland riep ineens in paniek “Engelse variant” waardoor andere landen ook in de paniek reflex schoten en effectief de Brexit een paar dagen eerder dan gepland begon met mensonterende toestanden voor chauffeurs tot gevolg?
octaan64 zegt
Dat waren miz veel chauffeurs van het continent. Daarbij wel de kanttekening dat de maatschappij zich eens achter de oren moet krabben dat het verschil tussen arm (slecht betaalde baan) en rijk te groot aan het worden is. Veel verantwoording elk jaar bijblijven met divers rijvaardigheid en veiligheidstrainingen een k*t salaris en een hond als baas. Vervolgens een schop krijgen omdat het even tegenzit door corona en nu huilen dat er geen personeel te krijgen is. Is in NL ook het geval in de detailhandel, installatiesector, horeca etc. Je krijgt wat je verdient en nu is de werkgever aan de beurt. Als je niks in de grond stopt wordt het moe en wil er niks meer op groeien. Wat zou jij adviseren als je zoon verteld: “pap ik wil tankwagenchauffeur / automonteur/ worden!”
sportabgasanlage zegt
@willeme de British Armed Forces (“leger”) bestaat uit ruim 153 duizend actieve militairen, plus nog eens ruim 45 duizend reserve personeel. Hun Army (Landmacht) bestaat uit ruim 82 duizend militairen.
En iedere soldaat is militair, maar niet iedere militair is soldaat. Soldaat is in Nederland een stand (rang van soldaat derde klasse tot eerste klasse). Het Engelse soldier vertaalt zich naar militair.
willeme zegt
@sportabgasanlage:
Nee, dat is niet correct. Het Britse leger (British Army) bestaat uit 78.000. Ik benoemde NIET de British Armed Forces. Ik heb speciaal voor je geïnformeerd bij, jawel, het Britse leger ;-).
sportabgasanlage zegt
Vooruit, leger impliceert vooral grondtroepen, maar het zorgt wel voor verwarring omdat het ook synoniem is voor strijdkrachten (land, lucht en zee).
In de Britse media heeft men ’t echter over “drivers from the military”, niet alleen over “the army” en dan klopt het aantal niet. Welke bron gebruik jij dan?
willeme zegt
Ik heb het Britse leger gecontacteerd voor de correcte data en uitleg over de situatie.
marcus zegt
Jou bron gaat je waarschijnlijk vertellen dat ze ongeveer 5000 chauffeurs hebben op die 80000 militairen. Wat ik niet weet is hoeveel daarvan ADR hebben, maar ik gok dat je met 500 ADR chauffeurs in je handen mag knijpen. Symbool politiek dus, zoals zo vaak van Boris en zijn niet zo slimme vriendjes…
bernoulli zegt
Benzine is het nieuwe schijtpapier.
marcomanta zegt
Tja, ze hebben zelf gekozen om ons te verlaten en het moeilijk te maken om daar te gaan werken, een mooie kans om massaal aan de EV te gaan, oja zet dan gelijk heel het land vol met windmolens en zonnepanelen.
dvaerden zegt
Maar gelukkig kunnen ze ondertussen wel in pints, quarts en gallons tanken ipv in liters!
Al hadden ze misschien achteraf gezien liever in liters blijven rekenen maar wel gewoon bij elk tankstation kunnen tanken.
seanxtype zegt
@dvaerden: ze tanken al jaren in liters in Engeland. 🤷♂️ Dus leuke mislukte comment.
dvaerden zegt
@seanxtype Leuke mislukte comment van jouw kant uit vrees ik. Zolang ze lid waren van de EU waren ze verplicht om alles volgens het metrische systeem aan te duiden en te verkopen. Vorige week heeft Boris Johnson/de Britse regering echter aangekondigd dat ze daarvan afstappen en terug imperialistische maten (in de handel) willen ipv metrische.
Maar hé, bedankt om me even te verwijten dat ik niet op de hoogte ben ;-) .
marcus zegt
Je hebt gelijk maar ook weer niet. De benzine zal wel in liters blijven, net als de meeste andere zaken. Wat de regering ingevoerd heeft is dat je het in beide maten mag weergeven en nu ook groter in pounds / ounces. Dit is iets wat een groep marktlieden al jaren heeft geprobeerd en niet iets waar de meeste supermarkten op staan te wachten. Symboolpolitiek dus…
potver7 zegt
Die 100000 chauffeurs is natuurlijk het totale tekort, niet wat ze nodig hebben om tankstations weer te kunnen bevoorraden. Daarvoor moet je met die tweeduizend militairen een heel eind komen. Maar de vraag is of die 2000 militairen met een HVG1-rijbewijs ook allemaal ook de bevoegdheid hebben om gevaarlijke stoffen te vervoeren. Waarschijnlijk niet…
por100 zegt
Even de portemonnee trekken en wat soepeler omgaan met toegang tot rijbewijs en dit probleem is getackeld. Als dit de probleempjes van de brexit zijn, dan doen ze het zo slecht nog niet.
mashell zegt
Goed idee zeg, mensen die een vrachtwagen met brandstof rijden gemakkelijker een rijbewijs geven. What possibly could go wrong?
Robert zegt
@por100: noem het maar ‘probleempjes’. Een vijfde tot een kwart van de fruitoogst is weggerot aan de bomen of struiken, want geen Oost-Europeanen om te helpen oogsten. Hét paradepaardje van de overheid, de NHS, kampt met een personeelstekort van epische proporties, want geen buitenlandse zorgmedewerkers meer (die voorheen 70% van het personeelsbestand invulden). Supermarkten kampen al maanden met lege schappen en fastfood ketens met beperkte menu’s vanwege het gebrek aan import van groenten, zuivelproducten en vlees. De Britten durven zelfs geen controles op importgoederen uit te voeren bij de grens, vanwege de trage afhandeling, omdat de douane in drie jaar voorbereiding niet in staat is gebleken om op te schalen. Ook EU burgers worden nu geleidelijk aan weg getreiterd en tenslotte dreigen er grensconflicten met Frankrijk en Ierland vanwege de ingewikkelde situaties met doorvoer van goederen en instroom van migranten.
Ik heb een naast familielid woonachtig in het VK, dus dit is de info die ik uit eerste hand verkreeg.
mashell zegt
Klinkt plausibel, behalve dat stuk van fastfood ketens en groenten…
pomoek zegt
@mashell: gnuifing out loud!
Robert zegt
@mashell:
KFC: https://www.goodto.com/food/food-news/kfc-is-running-out-of-chicken-again-as-bosses-confirm-some-menu-items-arent-available-613257
MacD: https://www.npr.org/2021/08/30/1032555102/u-k-mcdonalds-restaurants-are-out-of-milkshakes-because-of-a-truckdriver-shortag?t=1632758275304
Groenten en fruit: https://www.thetimes.co.uk/article/britains-vegetables-are-rotting-in-the-fields-soon-imports-will-fill-the-shelves-instead-dxsmbg2rw
marcus zegt
Is gewoon de waarheid, ze hebben geen milkshakes meer bijvoorbeeld. Alleen nog drankjes die ze uit poeder met water aan kunnen maken (zoals cola). Ben vrijdag nog door de McDrive geweest bij Gatwick South Terminal en was nog steeds op.
Lege schappen voor de zuivel en de groente komen in alle supermarkten voor. Niet massaal, maar ze zijn er wel… Ik heb van sommige chauffeurs gehoord dat de supermarkten momenteel minimaal £400/dienst doen in het weekend en zelfs al £54/uur.
Robert zegt
Brexiteers: “we willen onze onafhankelijkheid terug!”
EU: 😂🤣😂🤣😂🤣
mout zegt
Je moet de regering daar nageven: Ze doen wel wat ze zeggen.
Brexit, en grenzen dicht voor buitenlanders.
Niemand had per slot van rekening gevraagd om uit te zoeken welke taken buitenlanders deden die nu moeten worden overgenomen. Of welke (internationale) zaken die de EU regelde nu helemaal ongeregeld zijn…
Dutchdriftking zegt
Wel grappig dat men denkt dat het met import chauffeurs wel opgelost zou zijn. In heel de wereld is er een schreeuwend te kort aan chauffeurs…
Design_Driven zegt
Het is echt idioot.
Ik woon in een dorpje in het midden van Engeland. Hier was alles uitverkocht en lange rijen waar er nog wel wat was. Zaterdag avond nog wel wat kunnen krijgen bij een pomp waar ze een limiet hadden voor £30. Dat kwam mooi uit want zaterdag ging ik naar de BTTC kijken in Silverstone anders was het helaas pinacheese.
Gelukkig werk ik deze week thuis want alle drie de auto’s kunnen wel wel peut gebruiken.
Het wordt hier echt een 3de wereld land. Ze waarschuwen nu al voor het niet hebben van kalkoen met kerst.
Wolflow zegt
Britse regering wil volk doen geloven dat er alleen probleem aan de pomp is, meeste depots zijn echter ook zo goed als leeg