De Britse overheid wordt ervan beschuldigd op een ietwat slinkse en verkapte wijze de autobouwers Jaguar en Land Rover te willen nationaliseren. De Indiase autobouwer Tata nam ruim een jaar geleden de merken Jaguar en Land Rover over van Ford, maar heel veel plezier hebben ze daar nog niet van gehad. Door de crisis klopten de Indiërs in november vorig jaar al aan bij de Britse overheid voor financiële steun. Eind vorig jaar kwam ook naar buiten dat Tata minimaal 1 miljard dollar in de merken moet investeren om het überhaupt bestaansrecht nog enigszins te waarborgen. Op dit moment heeft simpelweg overleven de allerhoogste prioriteit voor Jaguar en Land Rover en daarbij wordt opnieuw (of nog steeds) een dringend beroep gedaan op de Britse overheid.
Ondanks dat de Britse regering geen gevulde potjes heeft voor dit soort omvangrijke reddingsoperaties, is men bereid hulp te bieden. Daar moet wel eerst even zwaar over onderhandeld worden. Tata krijgt immers niet zomaar een flinke zak met geld. Inzet van de onderhandelingen is een lening van 175 miljoen Britse pond.
Details over de onderhandelingen zijn uitgelekt en het schijnt dat de Britse overheid geëist heeft dat zij bestuurders mogen aandragen met vetorecht. Daar waren Indiërs niet van gediend en hebben het voorstel resoluut van tafel geveegd. Het zou er namelijk op neerkomen dat er simpelweg niets gebeurt waar de Britse overheid het niet mee eens is, kortom nationalisatie. Howard Wheeldon, een senior strateeg bij BGC Partners, een bedrijf gespecialiseerd in bedrijfsovernames, bestempelde het voorstel als een “achterdeurtjes nationalisatie”.
De Britse overheid is behoorlijk geïrriteerd dat er details over de onderhandelingen naar buiten zijn gekomen, maar ontkent dat men de autobouwers direct of indirect wil nationaliseren. Volgens een ingewijde van de overheid zijn de onderhandelingen “zeer uitdagend” en zou het zeer onverantwoordelijk zijn om zonder voorwaarden een cheque te overhandigen.
Geheel terecht als je het mij vraagt en ik snap de ophef ook niet zo. Hoezo stiekem? Een simpele vuistregel die in heel veel gevallen van toepassing is: geld is macht. Alleen onze Wouter Bos deelt eerst miljarden uit en maakt zich daarna kwaad over uit te keren bonussen.
Het laatste woord is er nog niet over gesproken… (via: financial times)
Laue zegt
LOL @ PLAATJE!!!
maarja, lekker belangrijk. Zou jammer zijn als we geen jag’s of landroverts meer te zien zouden krijgen.
emielwind zegt
en dan… stel dat GB engeland die merken wil nationaliseren… hoe gaat dat dan met moederbedrijf Ford…?
Dennis zegt
@emielwind: Als je het bericht gelezen had (iets teveel tekst?), dan had je ook gelezen dat Jaguar en Land Rover ruim een jaar geleden overgenomen zijn door Tata uit India.
G. de Groot zegt
Fijn, weer terug naar de britse Jaguars…….
six-trey zegt
om als een redneck te reageren: staats eigendom? damn communists
JPM zegt
Toch wel vreemd, de XF scheen het erg goed te doen en ook de XK verkocht aardig goed. Hetzelfde geldt voor Land Rover.
Maar ergens zijn wij als consument ook de schuldige. We lieten ons zo vaak een nieuwe auto aansmeren, het is ongelooflijk. Het tempo waarin we van auto’s wisselen is nog nooit zo snel geweest. Vroeger ging een model wel 10 jaar mee ofzo tegenwoordig nog maar een paar jaar. Kijk naar de nieuwe Golf, het voelt echt nog als gisteren dat de V werd geintroduceerd. De enige reden dat dit allemaal kon was omdat we het geld ervoor hadden. Nu hebben we dat niet en het eerste dat we niet meer kopen zijn de auto’s want ja laten we eerlijk zijn, wat heeft een nieuwe Golf wat de oude niet had? Ik zou het niet weten. We beginnen dat nu een beetje in te zien, maar dat betekend echter ook dat door het inkomsten verlies voor de fabrikanten ze minder snel technisch kunnen ontwikkelen, wat misschien heel goed is. De meest nutteloze dingen op een auto maken tegenwoordig het verschil. Een trilling in een stoel als we op de witte lijn rijden op de snelweg, die ons dan moet waarschuwen. Kom op! Zo een gadget verraad dat we volledig zijn doorgeslagen in zogenaamde schijninnovatie.
Volgens mij was het DiMontezemolo die zei dat de autoverkopen nooit meer het niveau zullen halen zoals ze dat in 2007 deden. Dat zou ergens goed nieuws moeten zijn voor een bedrijf als Jaguar dat de technologische slag van de Duitsers nooit heeft kunnen bijbenen. Ik hoop dat Jaguar onder Tata nog lang zal leven.
blokker5 zegt
@JPM
Een model van een auto kan best wel goed verkopen, zelfs alle modellen van het merk. Dit wil echter nog niet zeggen dat het bedrijf er goed aan toe is. Je moet bijvoorbeeld wel kijken naar de cashflow, en in dit geval het moederbedrijf, die zwaar aan het kloten is.
Davidov zegt
-edit: check!-
Peter zegt
Wat een gezeur zeg… het is toch volkomen logisch dat de Britse regering als tegenprestatie voor het redden van de merken een belangrijke stem wil hebben? Als was het alleen maar om ervoor te zorgen dat het geld niet richting India verdwijnt maar ook daadwerkelijk wordt gebruikt voor het overeind houden van Jaguar en Landrover.
ZELFS Wouter Bos wilde als tegenprestatie een vinger in de pap bij ING en Fortis..
Citrofiel zegt
Genationaliseerd of niet, Jaguar en Land Rover moeten en zullen overleven. Automerken met zoveel heritage, met zo’n bekende naam, overleven. Komt goed.
BananaFlip zegt
Lol @ bijschrift!
@ Citrofiel
Precies, maar die Britten hebben toch ook wel een beetje gevoel voor deze prachtige merken?
Jan zegt
Ik heb beide merken en hoop dan ook oprecht dat deze nog heel lang blijven voort bestaan. De engelsen kennende zullen ze toch wel iets willen overhouden van hun heritage.