Alle bobbies in een XF, dat lijkt ze bij Jaguar wel wat. Daarom hebben ze dit ‘police pursuit vehicle’ ontwikkeld, op basis van de XF Diesel S en dus voorzien van de 275 pk sterke 3.0 V6 oliestoker.
Nou, betrouwbaarheid bijvoorbeeld. Da’s bij een politievoertuig toch wel iets belangrijker dan een blauw verlichte versnellingsknop die uit de middenconsole omhoog komt. Aan de andere kant, de XF heeft wel een hoop prijzen gewonnen – onder andere ‘Britain’s Best Car’ – en dat zegt natuurlijk heel erg veel.
Maar op veel fronten voldoet de XF Diesel S aan de eisen van de Britse politie. ‘Value for money’, relatief zuinig en schoon (1 op 14,5 en 179 g/km CO2-uitstoot), en meer dan snel genoeg om de meeste boefjes bij te houden: 5,9 seconden naar de 100. De verschillende politie-afdelingen buigen zich op dit moment over het voorstel, dus wie weet kan Jaguar zich verheugen op een grote order.
PERFORMANCE JAGUAR XF IN POLICE PURSUIT
Jaguar UK has launched a high performance Police pursuit vehicle based on its award-winning XF Diesel S model. The first ever Police-spec XF is currently being evaluated by Police forces across the country.
Geoff Cousins, UK Managing Director for Jaguar Cars, said: “Police forces are looking for vehicles that represent value for money, have good environmental credentials and deliver the power and performance required of a pursuit vehicle.”
The Jaguar XF beats other contenders in this market with a fuel economy figure of 42mpg, class-leading residual values and an excellent CO2 rating of 179 g/km.
“The Police Officers driving pursuit vehicles demand a very high level of performance and handling, as well as safety and comfort.”
The Police specification Jaguar features the 275PS 3.0-litre Diesel S engine with its unique, parallel sequential turbocharger system. Delivering high torque throughout the entire rev range, improved throttle response and low CO2 emissions, the twin-turbochargers work sequentially to deliver unrivalled response and best-in-class torque that means the XF packs a huge punch at all engine speeds.
“We hope that with this amount of torque on tap – and a 0-60mph time of 5.9 seconds, we will meet and exceed the exacting standards of any Police Officer driving this car.”
The XF has picked up more than 20 international awards since launch, most recently ‘Britain’s Best Car’ in the Auto Express Driver Power survey for 2009, ‘Best Executive Car’ at the What Diesel Magazine awards 2009 and the award for ‘Best Executive Car’ at the 2009 Fleet World Honours.
In the UK, retail pricing of the XF range starts at £32,900 for the 3.0-litre petrol. The 3.0-litre diesel model is available from £33,900 while the 3.0-litre Diesel S starts at £36,900.
Tim zegt
Leuk toch als je als agentje in een toch wel dikke Jaguar mag rijden.
TYPHOON zegt
Kunnen ze niet gewoon wat “mindere” wagens kiezen en dan gewoon het resterende geld naar de politie van België sturen?
Dan kan onze politie misschien iets anders kopen dan een peugeoke die de boeven niet eens kan volgen.
mrtn zegt
En nu de Rijkspolitie weer in Nederland herstellen en die in een 911’je stoppen aub.
JosJ zegt
beter dan een astra/omega die ze nu gebruiken ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik heb eens een keer meegewerkt aan een tender van een automerk voor de politie: geloof me, dat wil je niet!!
Zaken als nul marge, 24/7 je werkplaatsen open, etc…
Is niet zo super als het klinkt
RijNouNsDoor! zegt
Hee mrtn, ff dimmen ja! Ziet er misschien gaaf uit, maar ik wil niet dat de politie op kosten van de belastingbetaler in een gave bak mij kan bijhouden!
Alhoewel… die getunede V50’s t5 die ze nu rijden gaan ook behoorlijk hard.
Piet zegt
Kijk die Engelse hebben het tenminste door!
Beter dan die rommel van de Nederlandse Politie.
Project America zegt
@ mrtn
Met ons belastinggeld mag oom agent in een nieuwe 911 rijden? Ik hoop niet dat het zover komt
G_deGroot zegt
Hier hebben ze goed over nagedacht, zo kan de overheid steun geven aan de fabriek, en tegelijk er iets voor terugkrijgen.
mrtn zegt
@ RijnouNsDoor! en Project America
Nee, het is voor ons woutenkorps representatief om in een Meriva rond te touren zeker. Proefballontjes als de schaamhaarpolitie en het koningshuis afschaffen en geld is er dan genoeg. ;)
Nijntje_ zegt
geef ze allemaal evo’s? 45.000€ in belgie, maar als je er genoeg koopt krijg je heus wel korting :d
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ G_deGroot: nou, niet dus…
Lees mijn reactie nog maar eens terug.
Is NIKS mee te verdienen!
wiip zegt
Leuk dat engeland zijn eigen merk voortrekt.
Zullen wij dat dan ook hier doen? Bijv met Spijker,Carver of Donkervoort…
Jipino zegt
Ik snap dit stukje niet, volgens mij ontbreekt er een zinnetje ofzo:
”Alle bobbies in een XF, dat lijkt ze bij Jaguar wel wat. Daarom hebben ze dit ‘police pursuit vehicle’ ontwikkeld, op basis van de XF Diesel S en dus voorzien van de 275 pk sterke 3.0 V6 oliestoker.
Nou, betrouwbaarheid bijvoorbeeld.”
Jipino zegt
iets als: ”wat wil je nog meer” bijvoorbeeld…
G_deGroot zegt
@ S.A.AB,
Dat klinkt inderdaad niet al te best. Toch zouden ze met een nulmarge tenminste geen verlies lijden, wat ze met onverkochte productie wel doen (Ik weet niet of de vraag naar Jaguar XF’s voldoende is voor wat ze maken, maar veel autofabrikanten hebben overproductie). Ook krijgt de XF en Jaguar zo een plek in het straatbeeld, wat misschien goede reclame kan zijn. Verder kunnen door deze productieboost banen behouden blijven die anders misschien verloren hadden moeten gaan (Ik kan me voorstellen dat er heel wat politieauto’s in GB moeten rondrijden, als die allemaal vervangen worden door Jag’s zijn ze daar tenminste wel druk bezig).
Esprit_de_Flandre zegt
Zou alleszins leuker zijn die die dwaze Vauxhall Astra’s.
@SAAB: Misschien niet echt winstgevend, maar wel meer merkbekendheid door veel meer in het straatbeeld te zijn.
Reclame van Peugeot nog niet gezien? http://www.308ccyes.be/
Je kan een Peugeot 308CC Yes ‘lenen’ voor je trouwdag. Zal ook wel geen geld opbrengen, maar ondertussen hebben de 100 gasten de auto eens goed kunnen bekijken, en kopen de trouwers in de toekomst misschien een Peugeot. Goede marketing dus.
RazorHead zegt
toch beter als onze belgische Smart Fortwo’s :p
Dehieman zegt
@ TYPHOON: duidelijk die nieuwe X5’s nog niet gezien, een schande vind ik het!
Vroeger reden ze met Toyota, daar is toch nix mis mee?
En dat allemaal met belastingsgeld…
T-Bird zegt
Ik word politieagent in the UK ^^
VolvoXCseries zegt
Laat de Nederlands politie dan maar Donkervoorts en Spykers bestellen, zou wel gaaf zijn :P
Nijntje_ zegt
@Dehieman…
de kostprijs van zo een auto is maar een stukje van de totaalprijs van zo een voertuig hoor…
Waarom er zoveel ambulances op basis van Mercedes sprinters zijn hoor ik toch ook niemand over klagen? Een renault traffic is goedkoper me dunkt…
Dat de verkeerspolitie toch een bééétje meekan moet kunnen? De gemiddelde 320d leasebak zit al aan 177pk… Dus de politie zou van mij gerust met een iets ‘dikker gemotoriseerde’ auto mogen rondrijden…
ik zegt
Jaguar is betrouwbaar:
http://www.jdpower.com/autos/ratings/dependability-ratings-by-brand/sortcolumn-1/ascending/page-#page-anchor
BmwFreak68 zegt
Ik word agent! Wil in dat ding rijden!
Griffin zegt
Gewoon terug naar de dakloze 911 inderdaad… Hoewel, die idiote lange jassen die er bij hoorden…. :D
Reinout86 zegt
@ Ruben Beaten…
Sorry om zo’n muggezifter te zijn, maar de Diesel S doet er 6,4 seconde overop de 100 te komen inplaats van 5,9…
NLBUURMAN zegt
misschien moet de politie gewoon een 335d nemen…. bijna net zo snel, en net iets goedkoper in onderhoud, en luxe hebben die politiemannen niet nodig…
Nijntje_ zegt
@NLBuurman:
Geen slecht idee…
Chip ’n 335d naar 300+ pk..
dan heb je mss 650-700nm koppel.. dan volg je echt wel ‘alles’
& comfort ;)
mrtn zegt
@ NLBUURMAN
Nee, want een 335d heeft natuurlijk totaal geen luxe. Fuck, net zo spartaans als een Lotus Exige.
jorn_v_v zegt
meer dan een opel is een politieman mij niet waard.
micheloo0 zegt
Jah en nooit gedacht aan een 335d of de vernieuwde 330d
floris zegt
zo’n xf heeft een veel te mooie achterbank!, ik pleit voor een SMART die hebben tenminste een leuke plek voor onze crimineeltjes om op te zitten
de sjonnies zegt
Nou en, die Engelsen weten tenminste hoe het hoort !
http://www.ukemergency.co.uk/police/vintagepolice1.htm
Citrofiel zegt
In de UK rijden nu toch vooral veel Volvo’s voor de politie? Dat is tenminste wat ik zie op de tv… Die Volvo’s zijn toch wel een stukje goedkoper, dus het lijkt me eigenlijk een beetje een aparte keus om voor de duurdere Jag te kiezen.
DjIdee zegt
Niet alleen opgevokte V50 T5’s, maar ook Impreza’s en Evo’s rijden in GB rond… Vooral bij de KLPD achtige afdelingen..
ggj zegt
De politie rijdt al met 330d’s. Zijn 2 onopvallende van het VHT. Ook niet slecht, zitten in 6,7 sec. aan de 100.
Toms zegt
In NL mogen er ook wel wat meer XF-en op de weg komen. Ze zijn hier nog steeds een zeldzaamheid.
Joske zegt
Als ik mij niet vergis rijden ze in GB ook met BMW 5 – reeksen en volvo V70 rond, dan lijkt mij een Jaguar XF niet zo onoverkomelijk. Het blijft tenslotte in de zelfde klasse. In België rijden ze ook rond in Volvo V70. In Duitsland ook met BMW en Mercedes. Waarom de heisa?
BananaFlip zegt
Nou nou, prima ideetje hoor.
Mooie auto, en op en top Jag.
En toch zeg ik XFR ;) .
sinan zegt
je moet brabus rocket in plaat van dit wrak gebruiken!!!
heb je de boeven drekt xD
laulau zegt
de xf wordt waarschijnlijk gebruikt als auto waar de baas mee rond rijdt
en de agenten in zo´n stomme opel