Hij heeft in elk geval geen oranje bril op.
Het leek zo’n saaie race te worden op Monza. Een zeer snelle baan waar motorvermogen enorm bepalend is. Dankzij het aankloten van Vettel werd de race wederom een stukje leuker. Hamilton pakte de winst dankzij een killer move op Kimi Raikkonen en Verstappen deed heel aardig mee. Sterker nog, voor lange tijd reed de Nederlander op een knappe derde positie. Natuurlijk kwam daar de nodige mazzel bij kijken, maar toch. Hij doet het gewoon wel weer.
Dat die derde positie niet onterecht was, bleek wel uit het feit dat Bottas de grootst mogelijke moeite had om Verstappen te verschalken. Wat dat betreft lijkt Valtteri net even teveel op Nico Rosberg. Als ze vooraan rijden is er niet veel aan de hand, maar als ze Ons Max moeten inhalen ziet het er houterig uit en lijkt het alsof ze bang zijn voor de Limburger.
Bottas probeerde Max buitenom in te halen, in eerste instantie zonder succes. De Mercedes-coureur kreeg erg weinig ruimte, moest uitwijken en via het uitloopgedeelte zijn weg vervolgen. Omdat Verstappen zijn positie aan het verdedigen was, kreeg hij straf. Dat zijn nu eenmaal de regels in de Formule 1. Als er een coureur zich aandient die in een superieure auto rijdt, dan dient deze met alle egards voorbij gelaten te worden. Doet je dat niet, dan krijg je een tijdstraf waardoor de coureur in de superieure auto alsnog voor je eindigt.
Veel buitenlandse media vinden dat Verstappen een wanprestatie heeft geleverd en een vierde plaats verspeeld heeft. Daarmee zou Max zijn hele team hebben laten zakken. Alleen maar om een onderdanige Fin (die niet eens mag winnen!) er langs te laten. Gelukkig zijn er ook buitenlanders die het wél eens zijn met Max Verstappen. Peter Windsor bijvoorbeeld, hij is analist bij Motorsport en weet wel het een en ander van de Formule 1 (understatement). De Brit spreekt van de ’transitory turn’ en staat voor 100 procent achter Max Verstappen. Hij is het me de Nederlander eens dat hij niet gestraft moest worden voor zijn actie bij Valtteri Bottas. ‘Het is voor 100 procent de fout van Bottas. Je gaat iemand als Verstappen niet buitenom in de remzone inhalen’, stelt hij.
Volgens hem is dit gewoon hoe je een bocht dient aan te snijden. In onderstaande video legt hij het haarfijn uit:
Met zeer grote dank aan @w0o0dy voor het tippen!
pielemuis zegt
Duh, natuurlijk zat ons Max niet fout!
viertakt zegt
Hij dwingt hem gewoon buiten het circuit.
Niet dat het er in dit geval iets mee te maken heeft maar, dat deed hij nog wel al enkele keren.
viertakt zegt
@viertakt: en tuurlijk moet je de bocht zo nemen. Maar niet als er iemand naast je zit
viertakt zegt
@viertakt: Mooie uitleg van hoe je de bocht moet nemen. Maar niet als er iemand zo naast je rijdt.
daihatsucuore zegt
@viertakt: Je heet viertakt omdat je in vier berichten een gesprek met jezelf houdt?
willeme zegt
@daihatsucuore: een schizofreen is nooit alleen.
gregorius zegt
@viertakt: hij dwingt hem tot het randje van het circuit; waar Bottas prima had kunnen blijven als hij Max op die actie had durven te vertrouwen. Deed ie niet, ging mis en hij kon het gelukkig nog opvangen.
Als je Senna hoorde over hoe iets een paar cm was veranderd, was hij een held.
Maar we geven nu Max de schuld dat hij Bottas naar de buitenkant van de baan duwde.. het randje, maar het had gepast.
(En nee, ik ben geen Max fan, maar hier vond ik dat hij weinig fout deed.)
koekebakker zegt
@viertakt: ONZIN. Dat groene is geen gras , hoort bij de baan. Iedereen gaat daarover heen.
Vorige jaar hetzelfde met massa toen geen penalty.
Design_Driven zegt
@koekebakker: Het groen is, zoals in de rijders briefing al werd aangegeven is NIET deel van het circuit.
gregorius zegt
@sketcher: zeggen en ergens voor straffen zijn verschillende dingen.
Zie ook discussie bij GP USA met die zogenaamde bochten waar ze er wel buiten mochten komen en zogenaamd geen voordeel uit konden halen. Vettel had hier wel voordeel bij.
Max gebruikte hier te veel circuit en werd (terrecht) terug gezet.
Of check parabolica; ik denk dat je elke rijder zeker 10x heb kunnen straffen doordat men met 4 wielen buiten de baan kwam. ZELFS in de kwali en die ronden mochten behouden worden.
Deze straffen zijn erg inconsequent. Niemand ontkent dat Max Bottas flink naar buiten dreef en dat Bottas een erg precieze coureur moet zijn om dit goed op te kunnen vangen. Dat deed hij niet terwijl je dit wel mag verwachten van een MB coureur.
koeckenbacker zegt
@koekebakker: bruur!
gwnbmw zegt
als verstappen de inhalende was geweest, had ie dat stukje groen asfalt gepakt en er een prachtige actie van gemaakt. zelfde geld voor hamilton, ricciardo, ocon, leclerc, alonso etc.
Nerekop zegt
Check even massa en stroll vorig jaar. Exact zelfde bocht, zelfde uitkomst. Niets aan de hand en geen penalty. Enige verschil is dat massa wel die groene asfaltstrook gebruikte. Van beide kanten had dit voorkomen kunnen worden dus geen penalty is op zijn plaats.
In mijn ogen althans.
Design_Driven zegt
@nerekop: Ja dat ben ik dus niet met je eens. Het groen hoort niet bij het circuit en er was dus wel een aanvaring. Bij het wel of niet uitdelen van penalty’s zijn de gevolgen wel degelijk belangrijk en hier was dus een penalty op zijn plaats.
Red Bull heeft hier ook gefaald want die hadden Verstappen gelijk moeten melden Bottals voor bij te laten. Had ze een plaats gescheeld.
gjvp zegt
@sketcher: ja inderdaad. Laat maar voorbij. Zo hebben alle 2e rangs coureurs gedacht.. bottas, ricciardo, barrichello, massa. Ze waren en zijn het allemaal net niet. Precies omdat ze de mentaliteit hebben wat jij beschrijft..
mashell zegt
@nerekop: was aan het begin van het seizoen niet aangekondigd dat men strenger ging zijn op het al dan niet buiten de baan rijden? Daar hoort degene bestraffen die een ander buiten de baan duwt ook bij.
Nerekop zegt
@mashell: volgens mij staan die dingen los van elkaar. Is dat dan ook expliciet benoemd of nemen we dat aan om de straf van Verstappen ‘eerlijker’ te vinden?
Bovendien heeft de manier van het nemen van de parabolica dan ook niets met deze regels te maken want praktisch iedereen nam die buiten de baan.
Maar dat is het mooie, dit zijn van die ‘buitenspel’ gevalletjes waarbij de een dit vindt en de ander dat. Uiteindelijk bepaald de scheids en daar heb je het dan mee te doen.
Design_Driven zegt
Persoonlijk blijf ik van mening dat Verstappen gewoon fout zat. Dat andere op de zelfde plek in de zelfde situatie geen straf kregen is een feit. Dat je de bocht zo dient te nemen ook maar natuurlijk betekend dat niet dat je er iemand van af mag duwen. Het circuit houdt op bij de lijn en zoals de heren te horen kregen in de briefing hoort het groen daar niet bij dus Bottas zat echt wel op het randje terwijl verstappen nog naar binnen beweegt.
Ook vind ik dat Max zijn reactie na de penalty hem geen goed gedaan heeft. Daar zou ik als top team even een notitie van maken. Zonder het hoofd koel te houden wordt je dezer dagen geen kampioen.
Design_Driven zegt
@sketcher: op 0:26 hoor ik de man ook zeggen: “Technically, probably it was a fine-able offence but…”
toniominestrone zegt
@sketcher: Vettel is tijdens zijn tijd bij RB meermalen uit zijn dak gegaan, heeft toch 4 wereldtitels binnengesleept, nog steeds zijn Marko en Horner gecharmeerd van herr Vettel.
Design_Driven zegt
@toniominestrone: Dat kan ik niet ontkennen. Zeg ook niet dat hij het zichzelf onmogelijk maakt, enkel dat het niet helpt.
ouwedibbes83 zegt
Haha, die laatste opmerking is ook mooi, “don’t pass the Dutchie on the left hand side”
Turbo S zegt
De actie van Max was er een waarvan hij niet de eerste keer beticht werd. Of Bottas nu genoeg ruimte had of niet, hij kon daar aan de buitenkant nergens naar toe als Max gewoon de binnenkant had gehouden. Max had de chicane zo kunnen aansnijden dat er in de linksknik van de chicane geen plaats voor Bottas geweest was en hij niets anders had kunnen doen dan achter Max blijven. Max kwam echter weer naar buiten hetgeen de stewards heeft doen besluiten hem hiervoor te straffen. Een straf waarvoor objectief gezien wel degelijk iets valt te zeggen. Er zijn velen geweest die het terecht vonden en nu is er 1 iemand die het tegendeel beweert en die is nu volgens autoblog opeens degene die er het meeste verstand van heeft. Alle andere journalisten die de straf terecht vonden zijn natuurlijk pannenkoeken die er geen zak van snappen. Kom op zeg, dat we na 8 dagen hier überhaupt nog tijd aan verkwisten. Neem de beslissing zoals die is en laat het rusten. Max zal doordat hij er nu eenmaal voor gestraft is alleen maar van leren, intelligenter van worden, en dus ook beter van worden. En dat is toch wat we ons allemaal wensen.
mashell zegt
@mercedesbenze350cdi: het is toch helemaal niet van belang wat journalisten er van vinden? Een journalist is in optimaal geval niets meer dan een neutraal verslaggever, eigenlijk iemand zonder mening. Natuurlijk zijn het ook mensen en hebben ze wel een mening, professionele journalisten steken die onder stoelen of banken, iets minder professionele journalisten schrijven die in hoofdredactionele commentaren (daar schaar ik dit ook onder) en journalistieke prutsers staan te juichen alsof ze fan zijn.
Turbo S zegt
@mashell: het wordt in het artikel wel aangehaald wat andere journalisten ervan vonden. Deze man is ook gewoon journalist en wordt hier opeens als de grote expert gezien. En dat alleen omdat hij het wel voor Max opneemt.
gjvp zegt
@mercedesbenze350cdi: jij hebt er dus ook de ballen verstand van.
rufctr01 zegt
Volgens mij past er gemakkelijk een F1 auto tussen de groene streep en de auto van Max.
Maar goed, de beste stuurlui staan ook hier weer aan wal!
koeckenbacker zegt
Als je t zo bekijkt, zat hamilton ook fout met vettel. Seb5 houdt gewoon de racelijn, en lil44 wijkt daar vanaf..
Max verdiende deze penalty, en sv onderstuurde tegen lh aan. mijns inziens race incident.
pomoek zegt
@koeckenbacker: het gekke is dat in elke race in ronde 1 er wel coureurs door collega’s de race uit worden getikt. En dat mag. Want ja, het is allemaal zo hectisch. Altijd raar gevonden dat dat dan wel mag en dat dit bestraft wordt.
koeckenbacker zegt
@pomoek: dat klopt inderdaad, ik denk ook meer dat die regel er is als je met zn 7en door de eerste bocht in monaco wilt. Dan is het altijd duwen en trekken. Maar zoals bottas vorig jaar in, ik noem maar even wat, baku en spanje, dat valt wat mij betreft niet onder een first lap incident. Dat kan in elke ronde gebeuren en is dan ontwijkbaar.
pomoek zegt
De kritiek op Verstappen in deze vind ik echt erg ver gaan. Hij verdedigde (te?) fel. that’s it. Hij reed verder een prima race. Hij zakt in de F1 powerranking en van velen krijgt hij kritiek. Echt onzin. Dat hij zijn plek bleef verdedigen en Bottas er later niet voorbij liet vind ik volkomen te verdedigen. En ik ben het zelfs eens met zijn “killing racing” uitspraak. Dat hij 2 strafpunten op zijn licentie heeft gekregen is echt lachwekkend.
fffred zegt
De link naar de buitenlandse media gaat enkel over Vettel.
aapuitdemouw zegt
Eigenlijk is het vreemd dat hier discussie over is geweest. Het is Bottas die met zijn achterwiel tegen Max zijn achterwiel rijdt,omdat hij veel te hard en te laat zijn move maakt. Elke coureur weet dat de deur wordt dichtgegooid voor die bocht. Kijk hoe Lewis het op Kimi deed. Veel meer commitment zodat Kimi de klink nog niet eens vasthad. Feiten zijn redelijk eenvoudig. De regel stelt laat een wagen breedte vrij. Niet een wagen breedte plus 10cm dus de ruimte die Max liet was voldoende. Zelfs als je dat groene turf niet mee telt. De reden van contact was ook niet de move van Max naar opzij maar het is Bottas die zijn auto niet recht had. Zijn voorwiel zat op de lijn zijn achterwiel had nog ruimte. Ik begrijp de beslissing van de stewards hier ook niet. Men gaf aan dat men naar soortgelijke situaties gekeken had in de afgelopen jaren en de straf die daarbij gegeven was ,(precedent) maar het gekke is dus dat in alle gevallen die erop lijken er of geen straf gegeven werd (Stroll op Massa vorig jaar in Monza) of de straf ging naar de partij die op onmogelijk wijze buitenom probeerde. (Webber of Lewis 2008). Puur kijkend naar de regels en de interpretatie daarvan in een racesituatie zou dit nooit tot straf hebben mogen leiden.
ikleesookoverautos zegt
Wat een rare tafel.
lambowambo zegt
Volgens mij is het vrij duidelijk. VB zit naast MV en dus kan MV minder ver naar links uitwijken om de bocht aan te snijden maar dat deed hij wel. Ik begrijp echt niet dat ‘een rijder zoals Verstappen haal je niet op die manier in’ als een geldig argument wordt opgevoerd. Voor elke rijder geldt dat je niet door een ander heen kan of een ander van de baan duwt, of je nu MV bent of niet. In mijn optiek gaf Max te weinig ruimte aan Vallteri omdat die laatste door Max over de doorgetrokken streep wat het einde van het circuit is heen moest. Dat daar een strook asfalt of een andere harde ondergrond ligt is volgens mij niet relevant.
tvr1974 zegt
T zou mooi zijn als de wedstrijdleiding ook zijn oordeel in t openbaar veld. Nu doen ze het feitelijk achter gesloten deuren… Voor beide is wat te zeggen in deze situatie, feit was dat Bottas er gewoon veel eerder voor bij had moeten gaan en nu dus door een “fout” uit te lokken er voorbij mag… Fout dus als in discutabel.
wernerv8 zegt
Vind het sowieso belachelijk dat bottas 40 ronden nodig had voordat ie een echte move maakt. Die merc is een heel pak sneller dan dat torretje van renault. Hij had hem oo de rechte stukken makkelijk moeten kunnen pakken en dan probeert ie het daar. Max had zelf ook al aangegeven dat vettel of hamilton hem allang voorbij gegaan waren gewoon puur op power. Bottas rwijfelt gewoon veels te lang en wil pas ballen tonen als het eigenlijk niet meer kan. Actie van max was op het randje maar het publiek stond wwl weer oo de banken.
steelfighter zegt
F1 swalbe, en weer trappen we erin