Het werk bij de BMW Groep in Engeland zal verscheidene keren worden neergelegd.
Voor veel Britse medewerkers van de BMW Groep is de maat vol. De grootste Britse vakbond had vorige week een grootschalige stakingsactie aangekondigd en nu is duidelijk geworden wat men van plan is.
Er zullen de komende weken acht stakingsacties gaan plaatsvinden. In totaal zullen meer dan 3.500 medewerkers betrokken zijn bij de stakingen. De stakingen vinden plaats bij diverse fabrieken. De eerste grote actie is op 19 april bij de MINI-fabriek in Cowley, Oxford. De medewerkers eisen een betere pensioenregeling.
In Engeland rollen jaarlijks 210.000 MINI’s van de band. Daarnaast bouwt de BMW Groep jaarlijks meer dan 250.000 motoren en 4.000 Rolls-Royces in het conservatieve land. Naast Engeland is Nederland ook een belangrijk land voor de productie van MINI’S. Bij VDL Nedcar in het Limburgse Born worden jaarlijks duizenden MINI’S geproduceerd.
Het is nu aan BMW om met de Britten te gaan praten in hoop op een oplossing. Een woordvoerder heeft gezegd dat de autogroep diverse opties op tafel heeft voor de medewerkers in Engeland. (via Autonews)
n54coupe zegt
Is er ook bekend waarom ze gaan staken?
Meer loon, meer vrije dagen, andere kleur mini’s, andere kleur bedrijfskleding, geen Brexit?
gregorius zegt
@n54coupe: in de tekst staat beter pensioensregeling. Dus ik denk dat ze een betere pensioensregeling willen?
n54coupe zegt
@gregorius: Mmm, stond dat er net ook al?
banaan7 zegt
@n54coupe: jazekers!
87sandyd zegt
Jarenlang knipperlichten in een BMW zetten, en dat met een waardeloze pensioenregeling. Wat zullen die mensen door een hel gaan….
bluemoon0092 zegt
@87sandyd: bmw’s hebben helemaal geen knipperlichten hoor…
donvincenzo zegt
@87sandyd: Volgens mij zitten er geen knipperlichten in BMW’s…
87sandyd zegt
@donvincenzo: touché
cpp1 zegt
@donvincenzo: ja die zitten er wel, heb ze onlangs na een aantal jaren toch kunnen vinden…niet dat ik ze gebruik, maar dat terzijde.
martijnb11 zegt
@donvincenzo: Er zitten wel degelijk richting aanwijzers op een bmw. Vooral de linker om op de snelweg op de linker baan “subtiel” aan te geven dat ze er langs willen
trustmeiamanengineer zegt
Nog meer reden om na de Brexit maar de gehele Mini productie naar Born te verhuizen.
kimhung zegt
@trustmeiamanengineer: pas nou op wat je zegt, straks leggen ze het werk neer omdat ze de werkdruk te hoog vinden.
Esprit_de_Flandre zegt
@trustmeiamanengineer: Nu de Nexit van de baan is kan dat wel lukken ja…
cazzo046 zegt
Want daar staken ze nooit?
bofkont zegt
Tja hun eigen auto industrie is al jaren naar de klote mede dankzij de vakbonden, ga vooral zo door haha
VDL kan wel uitbreiden!!
paginl zegt
Vele engelse merken zijn gesneuveld door het stakinggedrag van engelse werknemers
mashell zegt
@paginl: maar die stakingen waren eigenlijk heel positief voor de Engelse autoindustrie. De stakingsdagen waren immers de dagen dat de minste slechte auto’s de fabriek verlieten.
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig mannen. Staken, Brexit, nog even en in Born mag er een fabriek bij!
gwnbmw zegt
@dutchdriftking: brexit is een goeie zet geweest voor hunzelf. de pond is tijdelijk naar beneden, die komt wel weer terug. vrije grenzen hadden ze al niet, alleen bemoeit brussel zich er nu niet meer mee wat wel en niet doormag. ze hoeven geen enkele vluchteling meer in te nemen. die handelscontracten zijn al gemaakt, dus daar gaan ze ook geen last van hebben, misschien dat enkele dingen uit europa een paar penny’s duurder worden.
nexit is weer een heel ander verhaal. omdat wij geen eigen munteenheid hebben, zullen we eerst bijvoorbeeld de gulden weer moeten gebruiken, wat jaren gaat duren. ook hebben we hier open grenzen, wat je ook gaat merken als ze dicht gaan.
voor een afgezonderd eiland met een eigen wil een goed plan, voor het vasteland niet zo. laten we het daar op houden.
(ja, deze comment is geschreven door iemand die het allemaal niet zo van moet hebben dat duitsers, belgen en fransen bepalen waar ons belastingsgeld aan wordt uitgegeven.)
ko4n zegt
Verstandig. Door brexit word het al een stuk minder aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven als BMW om daar producten te bouwen. Lekker veel gaan staken. Dan worden er straks steeds meer mini’s in born gebouwd
lekkaah zegt
@ko4n: Hoezo minder aantrekkelijk? Het lijkt mij júist aantrekkelijk om ná de Brexit als fabrikant een fabriek te hebben in hetzelfde land waar 61 miljoen mensen wonen (lees: potentiele klanten)
Of loop ik dan niet in de ‘Brexit is voor en door sukkeltjes’ pas?
mashell zegt
@lekkaah: afhankelijk van je lokale omzet en eventuele importheffingen kan het inderdaad handig zijn een fabriek te hebben voor alleen de lokale markt. Alleen is de automarkt nogal geglobaliseerd. Het zou kunnen dat de MINI fabriek in Oxford al veel te veel capaciteit heeft om alleen voor de Britse markt te produceren. In dat geval zouden ze zonder Brexit duidelijk beter af zijn. De consequenties van de Brexit hangen af van het onderhandelingsresultaat. Dat kan nog alle kanten uit.
desjonnies zegt
@lekkaah:
Enig idee waarom BMW “ineens” werk gunt aan het Nederlandse VDL?
Enig idee?
En ik ben absoluut geen zgn Brexit sukkeltje, de vraag is überhaupt of er ooit een Brexit zal bestaan, of het kan, omdat Europa economisch de laatste decennia zo enorm met elkaar verweven is – en dit uit de mond van een Europa Scepticus, moi !
lekkaah zegt
@desjonnies: Zoals @mashell al zei, dat hangt af van het ‘onderhandelingsresultaat’, komt natuurlijk helemaal goed net als vroegah, Britain needs Europe, Europe needs Britain. Ook met de onderhandelingen staat de economie centraal
BMW en VDL? Ik denk dat BMW een heel mooie deal heeft kunnen maken. Volgens mij kunnen zij zich vrij makkelijk loswringen van de fabriek en het personeel als zij dat willen, willen natuurlijk niet hetzelfde als Mitsubishi krijgen (en wel meer fabrikanten hier in NL)
desjonnies zegt
@lekkaah:
Eens, maar BMW is zich al aan het indekken, het is zelfs goed mogelijk dat men deze stakingen al lang heeft zien aankomen, gezien de nogal roemruchte historie van de Britse auto industrie.
Vreemd is overigens dat we niets horen over Vauxhall, Honda, Toyota en Nissan die er enorme assamblage fabrieken hebben.
Het is wel zo dat Oxford ooit Morris en MG territory was, doordrenkt van socialisme en de Mini fabriek is dar gevestigd. Vreemd genoeg was MG altijd meer een familie-bedrijf waar vader en zoon werkten, in 1979 op een betonnen ‘lopende band’ waar rubber bumper MGB carrosserieën deels met de hand werden gelost omdat de fabriek even antiek was als de vooroorlogse MG T-types !
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Niets gehoord?
http://www.independent.co.uk/news/business/news/brexit-latest-news-nissan-uk-business-jobs-7000-employees-car-plant-sunderland-a7603721.html
http://europe.autonews.com/article/20161101/ANE/161109998/honda-commits-to-uk-despite-brexit
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-16/brexit-puts-u-k-s-vauxhall-in-crosshairs-after-peugeot-gm-deal
Esprit_de_Flandre zegt
@lekkaah: Een markt van 61 miljoen is leuk. Een markt van 510 miljoen is leuker…
Nu ja, nu zijn het er maar 450 miljoen meer natuurlijk…
JanC zegt
“Het werk bij de BMW Groep in Engeland zal verscheidene keren worden neergelegd.” als je het werk al hebt neergelegd kun je het toch niet nog een keer, laat staan verscheidene keren neerleggen?
lekbak zegt
@JanC: wel als je het tussendoor ook weer oppakt.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: Pfff, zelfs om deftig te staken zijn ze te lui dus…
lekbak zegt
Tja, staken. Ik ben er geen voorstander van. Het is een paardenmiddel wat vakbonden in mijn ogen veel te vaak gebruiken. Het gevolg is uiteindelijk sluiting van de fabriek en mensen zonder pensioen en zonder baan. Maar zover zien die lui blijkbaar niet.
mashell zegt
@lekbak: in Nederland wordt er maar zelden gestaakt. Maar af en toe moet dat wel want anders blijft meneer de directeur maar “Nee” zeggen. Zonder stakingen zouden de directeuren geen verschil maken tussen werknemers en slaven.
lekkaah zegt
@mashell: Na de 2e wereldoorlog waren ze idd hard nodig, die vakbonden.
Tegenwoordig is de werkgever de slaaf hier, ik zou het gewoon nog on-aantrekkelijker maken om personeel te nemen of uberhaupt te ondernemen in dit land
mashell zegt
@lekkaah: haha. Hoeveel procent inkomstenbelasting betaald een werknemer? Ergens tussen 37 en 52%. Hoeveel winstbelasting betaald een onderneming, ergens tussen 0 en 21%. Bedrijven worden enorm gestimuleerd in Nederland, tot het absurde aan toe. Als het slecht gaat met het bedrijf (eigenlijk is dat falend ondernemen) is er zelfs deeltijd WW en wat dan aan inkomen voor de medewerkers dan uit de staatskas wordt uitgekeerd hoeft de ondernemer later niet eens terug te betalen.
Het grootste probleem in de Nederlandse ondernemers cultuur is dat veel ondernemers maar weinig ondernemen en te graag klagen dat ze nog verder in de watten gelegd willen worden.
lekkaah zegt
@mashell: Sorry, maar je hebt het al verprutst bij je kinderlijk eenvoudige reactie @ 16:06
Van J. Klaver snap ik het, die knul heeft immers nog nooit gewerkt.. Maar jij wel.. Of werk je soms voor een overheidsinstantie?
Ik zie wel een rode lijn trouwens, je comments stralen enkel ikkie ikkie ikkie uit, net als bij simpele beroepsstakertjes..
e1000bmw zegt
@lekkaah: Ik wil best als parttime vakbondsvertegenwoordiger een duit in het zakje doen…
Overigens is het stakingsrecht in Nederland grotendeels juridische omheind…
lekbak zegt
@mashell: kerel, weinig landen zo ondernemend als Nederland hoor. Iets wat ze over heel de wereld weten, over dit kleine kikkerlandje.
Het is trouwens maar goed ook dat een bedrijf weinig winstbelasting betaalt. Het is geen mens maar een fictieve rechtspersoon. Alle winst vloeit uiteindelijk terug de economie in, of verdwijnt in de zakken van de eigenaar die er wèl belasting over moet betalen.
phevtreb zegt
@mashell: winstbelasting is winst in de onderneming, als de ondernemer die winst privé wenst uit te geven, dan moet hij ook eerst even hetzelfde percentage loonbelasting aftikken als zijn werknemers…
Verbazingwekkend trouwens, deze reactie van je, het is lang geleden voor mij dat ik de mening van zo’n linkse rakker heb mogen aanschouwen. Maar ach elke gek z’n gebrek zullen we maar denken..
phevtreb zegt
@phevtreb: @mashell die laatste alinea had ik beter niet kunnen schrijven, nu lijkt/is het een persoonlijke aanval en dat had ik niet moeten doen.
lekbak zegt
@mashell: af en toe staken is nodig ja. Eens in de heel veel jaar. Tot nu toe heb ik in Nederland nog nooit over een (actuele) staking gelezen die een reden had waarvan ik dacht dat het zin had.
Meestal gaat het om bezuinigingen. Iets wat je veel beter constructief op kunt lossen. En kan dat niet dan is die bezuinigingblijkbaar ècht nodig voor het voortbestaan van het bedrijf en moet je dus slikken. Of het bedrijf kapot staken zodat je niks hebt, zijn ze ook goed in.
Als ik een staking zie over zaken zoals pensioen of werktijden etc dan snap ik het al helemaal niet. Ik heb inmiddels verscheidene stakingen meegemaakt bij fabrieken waar wij veel komen met het schip en als er één ding is wat bij grote bedrijven goed geregeld is dan zijn het de voorwaarden wel. Maar het zijn ook stuk voor stuk waardeloze mensen die er lopen dus ja, dan is het ook nooit goed genoeg. Hoe waardelozer de werknemer, hoe fanatieker lid van de vakbond.
f31bmw320d zegt
Wordt net een herhaling van de jaren ’70 en ’80, zou de kwaliteit ook weer net zo worden als onder British Leyland?
Dat de ene kant van de auto langer is als de andere kant ….., Rover SD e.d.
desjonnies zegt
Voor hen die niet weten hoe het ooit ging in de Britse auto industrie omdat ze te jong zijn, hier een redelijk accurate documentaire van slechts 23 minuten van de legendarische Jeremy Clarkson
Er zal een wereld voor u open gaan :
https://www.youtube.com/watch?v=SRM5MNMpfaw
lekkaah zegt
@desjonnies: Thx!
phevtreb zegt
@desjonnies: hier met geluid: https://youtu.be/b9ztUlve9jc
mrrallycross zegt
Voor jezelf opkomen +1