Los van de exorbitante kosten die nou eenmaal horen bij een Britse auto van dit formaat, kunnen we geen reden bedenken om deze Arnage te laten staan.
Je kijkt namelijk naar een Bentley Arnage T Mulliner LWB. Wie een beetje thuis is in Britse auto-afkortingen weet dat het om een exemplaar met verlengde wielbasis gaat. De passagiers achterin krijgen 25 centimeter extra om de pootjes te strekken na weer een heftige aandeelhoudersvergadering of een rondje golf, of allebei. Van dit type zijn 95 stuks gebouwd. Daar voel je tijdens het rijden niks van, maar het verklaart de hoge prijs van deze occasion.
Het beestje uit 2002 heeft 162.353 vorstelijke kilometers achter de rug. Voor de aandrijving zorgt de bekende 6¾ liter V8 met dubbele turbo’s (rijtest 1, rijtest 2). Dit blok levert 465 pk bij een koppel van 875 Nm. Dergelijke waarden verraden ook meteen het karakter van de beroemde krachtbron: laagtoerig, altijd genoeg power, maar zeker geen sprintkanon. Past perfect bij een auto als deze dus! Wie fan is van de betere b-weggetjes laat deze Arnage beter bij de dealer staan. Het apparaat weegt 2.640 kg.
Ondanks z’n obesitas sprint de Arnage T in 5,5 tellen naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 274 km/u. Een stoplichtsprintje behoort dus tot de mogelijkheden, maar een rondje Autobahn ook. Verder is deze Bentley uiteraard afgeladen met luxueuze dingetjes, al behoeft het geen uitleg dat de navigatie (superbelangrijk) tegenwoordig wellicht wat gedateerd oogt.
Iets vergeten? Och ja, de prijs. Voor 77.500 euro pik je ‘m op.
smulders zegt
Kopen en over vier maanden terug op Marktplaats met YOUNGTIMER! BIJTELLINGSVRIENDELIJK! BOMVOL! ALLE OPTIES! NWE APK!
rulefollower zegt
@smulders: ja, 35% bijtelling over 77.500 waarde economisch verkeer is echt voor niets rijden.
rovadepo zegt
@rulefollower: en dan nog 2.7% btw over de nieuwprijs a €500,000?! Die je prive moet betalen
rulefollower zegt
@rovadepo: bijna goed, die btw correctie voor prive gebruik mag je zakelijk boeken en voor oudere auto’s is het 1,5%.
rovadepo zegt
@rulefollower: 1,5% als het een marge auto is. Dit lijkt mij een btw auto dan is het 2,7%
Hoe dan ook; duur!
rulefollower zegt
@rovadepo: strikt genomen is het volgens mij gewoon 4 jaar, qua logica zou je marge auto’s jonger dan 4 jaar ook op 1,5% moeten zetten omdat de privé component in de afschrijving dan niet relevant is. Is dat toegestaan, 1,5% voor een margeauto van bijv 2 jaar?
rovadepo zegt
@rulefollower: een btw auto kan ook 16 jaar oud zijn. Koop je een import auto uit Japan bijv waar veel Youngtimers vandaan komen. Dan kan je de btw terugkrijgen. Dan betaal je dus 2.7% . Als het een marge auto is ongeacht de leeftijd betaal je 1.5%. Heeft niks met afschrijving te maken.
rulefollower zegt
@rovadepo: u heeft gelijk:
Vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.
Auto gekocht zonder aftrek van btw
Hebt u bij aankoop van een auto geen btw afgetrokken (bijvoorbeeld bij aanschaf van een marge-auto of een auto die u van een particulier hebt gekocht)? Dan gebruikt u voor de berekening van het privégebruik 1,5% in plaats van 2,7%. Verder blijven de berekeningen hetzelfde.
rovadepo zegt
@rulefollower: hoe dan ook deze regel maakt t gebruik van YT wel oninteressanter aangezien de nieuwprijs meestal hoog is. Komt er toch maar weer bij.
xiran zegt
@smulders: moet jij geen willen 2 kijken?
e39540itouring zegt
Bedieningspaneel van de Climate control komt rechtstreeks van bmw e38?? Dacht dat alleen Rolls bmw spulletjes toepaste… (knopjes stoelverwarming vielen me laatst op)
poes zegt
@e39540itouring: Deze Bentley is nog samen met Rolls Royce ontwikkeld onder het bewind van BMW. Het is niet voor niets dat de Silver Seraph er sprekend op lijkt.
In het begin had de Arnage ook enkel een BMW 4,4 V8 met twee turbo’s. De oude 6¾ V8 kwam pas terug toen VW eigenaar werd van Bentley.
gerjan zegt
Prachtige auto! Als ik geld had kocht ik mij liever deze auto dan een S klasse of 7 serie of zoiets. Ik vind geweldig mooi.
autodrop zegt
Prachtige wagen maar dat stuur lijkt wel aftermarket! Stuurkolom in de kleur van de bekleding en dan zo’n lomp zwart stuur erop, zonde. Verder zal het absoluut een feestje zijn om hier in te zitten, al dan niet rijdend.
3246cm252kw zegt
Chique bak! Chauffeur achter de B-stijl ?
Ultimora zegt
Achter nog op winterbanden, koplampen dof, houtwerk in verschillende tinten, stof tussen de schakelaars. Als ik zo’n auto ging presenteren voor zulk geld, dan denk ik dat ik het anders deed…
Verder wel een leuk ding.
Teerdz zegt
@ultimora: Daarnaast mag de linkeruitlaat ook nog wel even nagekeken worden, daar ziet het ervan naar uit dat die ook niet helemaal meer recht hangt haha
nvn1993 zegt
Ik heb zelf een arnage Red Label gehad waar ik gewoon niet meer vanaf kwam. Het zijn mooie auto’s maar ik kan je garanderen dat je knettergek bent als je dit koopt. Bovendien rijdt het ook niet zo lekker als dat de looks doen vermoeden.
fietsenmaker zegt
@nvn1993: In het geval dat het getal in je nickname iets te maken heeft met je leeftijd hebben we hier dus hoogstwaarschijnlijk te maken met de jongste Arnage rijder ooit. Nice! Of je bent gewoon een flapdrol :)
nvn1993 zegt
@fietsenmaker: ik zie mezelf meer als domste Arnage rijder ook. Dit was er kapot bleek te zijn aan de auto:
-koppakking
-motorvacuum
-bijrijderstoel
-turbo
-schokdemper achter
-boxen voor
– antenne
Hij was verder wel mooi haha
http://www.autojunk.nl/2014/09/mijn-nieuwe-liefde-bentleyyyy
st33fie zegt
Niets zeggende auto
exclusieviteitsfreak zegt
Prachtig, maar’k opteer persoonlijk liever deze : http://www.bentleymotors.com/en/models/past-models/arnage/arnage-rl.html , die ‘k trouwens binnenkort in mijn bezit zal hebben . . . , als alles goed verloopt . . .