Autofabrikanten als Aston Martins, Bentleys en Jaguars staan niet per se bekend om hun lage prijskaartje. Volgend jaar zouden deze Britse auto’s echter nóg duurder kunnen zijn.
Al vier jaar geleden stemden de Britten voor het vertrek uit de EU, maar anno 2020 is die verdoemde Brexit nog steeds niet voorbij. Okay, officieel zijn ze sinds januari geen EU-land meer. Maar naast een gestreken vlag in Brussel zijn er eigenlijk amper veranderingen te zien. Op oud en nieuw moet dat echter anders zijn. Dan moet het Verenigd Koninkrijk volledig op haar eigen benen staan. De nu nog geldende handelsakkoorden met de EU zijn dan voorbij.
En dat zou een gigantische ramp zijn voor autofabrikanten, zowel Europese als Britse. Althans, dat claimt het Europese verbond voor autofabrikanten ACEA. In een brief zeggen ze dat – tenzij er een nieuw handelsverdrag komt – Europese en Britse autofabrikanten over de komende vijf jaar 110 miljard euro verliezen.
Het zit zo. Op dit moment handelen de EU en het VK alsof die hele Brexit nooit heeft plaatsgevonden. Ondertussen overleggen de EU en het VK over hoe die handelsrelaties er vanaf 1 januari 2021 uit moeten gaan zien. Spreken ze niks af? Dan moeten het VK en de EU handelen onder standaard WTO-regels. Dat betekent dat er een extra belasting van 10 procent op auto’s komt en 22 procent op bestelbusjes en vrachtwagens.
Die extra belastingen zijn volgens de autofabrikanten veel hoger dan de winsten die ze maken op auto’s. Dat moet volgens de ACEA waarschijnlijk de consument gaan betalen, dus worden die Britse auto’s waarschijnlijk nog een stukje duurder. Dat heeft weer impact op de vraag naar de auto’s. ACEA verwacht dat door die extra belastingen, er drie miljoen auto’s minder worden verkocht in de EU en het VK. Dat komt neer op een verlies van 52,8 miljard euro voor de Britse autofabrikanten en 57,7 miljard euro voor de Europese. Tel dat bij elkaar op en je komt zo aan die 110 miljard euro.
Overigens zijn het niet alleen Britse auto’s als de Jaaags, Astons en Rolls-Royces die door de extra tarieven geraakt zou kunnen worden. Auto’s die in het Verenigd Koninkrijk worden gemaakt voor de Europese markt – bepaalde Nissans, bijvoorbeeld – zouden ook door deze tarieven geraakt kunnen worden. Dat is vermoedelijk ook de reden dat Honda vorig jaar besloot uit het VK te stappen, al zeiden ze zelf iets anders.
Is er nog een oplossing? Jawel, zeggen de autofabrikanten. Een handelsakkoord tussen de EU en het VK zonder die extra handelstarieven. “Anders krijgt onze sector, na de coronacrisis, nog een extra klap te verduren”, zegt de (Nederlandse) baas bij ACEA Eric-Mark Huitema.
Foto: Fotoshoot met McLaren 570S en Aston Martin DB11 van @HarmenGerritsen via Autojunk.nl.
koeberg zegt
De prijsstijging wordt natuurlijk wel getemperd door de verwachte val van de Britse pond.
Is er nog een oplossing? Jawel hoor, geen Britse auto kopen. Maar goed, ik was toch al niet in de markt voor een Aston Martin, Bentley of Jaguar.
ericd zegt
Je kunt zeggen wat je wilt over het poldermodel, maar werkgevers zouden het hier nooit zo ver hebben laten komen dat een politieke partij hen het brood uit de mond kan stoten. Zeer opvallend dat werkgevers (de Britse automotive industrie is verenigd in de SMMT) zo weinig effect hebben op de Tories nota bene.
supertjeduc zegt
Denk dat de Tories er op gerekend hadden dat de brexit niet zou gebeuren
Toen het volk sprak , hadden ze geen idee hoe het verder moest
En nu nog steeds niet
Alleen al de logistieke problemen zijn enorm
deSjonnies zegt
Ik denk dat ze zich in Stuttgart, München en Wolfsburg meer zorgen moeten maken !
lekkerlinksrijden zegt
@deSjonnies: en in Frankrijk ook
marcus zegt
Gaat ze inderdaad hoop omzet kosten. Maar Jaguar kan wel eens kapot gaan als de mensen hier geen geld meer hebben, want die zie je weinig in Europa / rest van de wereld. Land Rover zie ik nog wel overgaan naar een andere partij dan, misschien BMW wel. Aston, Bentley en Rolls Royce merken er veel minder van; die zijn toch al duur…
Richmond zegt
@marcus: jaguar en Landrover vallen onder Tata in India
marcus zegt
Dat weet ik ook wel. Maar behalve de disco en defender (Slovakije) komt alles uit de UK. En wordt dus bij export duurder en dan koopt men het minder. Daar komt bij dat ze zwaar leunen op de binnenlandse markt, en hier gaat het bijltjesdag worden omdat een hoop mensen hun been geen verliezen. Dan kun je geen auto meer kopen.
Tata heeft geen andere merken waar ze de LaRo/Jag technologie mee kunnen delen, dus dat wordt afstoten / verkopen of kapot laten gaan. Want structureel bijleggen lukt Tata ook niet als de staalmarkt niet super lucratief is. Misschien nog een merk voor Jim Ratcliffe er bij, kan ie de Grenadier in de originele Defender fabriek bouwen….
lekkaah zegt
Die Britten lachen zich de ballen uit de broek, nu al helemaal.
Wij kunnen de komende 50 jaar de exponentieel stijgende staatsschulden van Zuid Europa af gaan betalen.
Britten hebben gisteren overigens al een dikke trade deal met Japan gesloten en die met Amerika is onderweg
henkp1 zegt
Alsof het Verenigd Koninkrijk geen schulden heeft…
De deal met Japan is niet verkeerd, maar gaat er echt niet voor zorgen dat het VK weer zo groot wordt als weleer. Het gaat niet eens voor een fatsoenlijk overschot op de handelsbalans zorgen; ja op die van Japan.
hoofd zegt
Ja, volgens mij is het voor de in Duitsland geproduceerde auto’s ongeveer de 5e markt (op basis van omzet).
barchettadriver zegt
Reken maar op een stijging van een procent of 15. Waarom: De inkoopkant wordt ook met 10% invoerrechten belast. Da’s minstens de helft van de auto. Die wordt in GB dus al 5% duurder. Dan de plas weer over, hop nog eens een keer 10% over die 105%.
Die Brexit gaat ze slecht bekomen. Hun massa-productie qua auto’s zijn ze in ieder geval kwijt, da’s na de modelwissel weg.
alassad zegt
hangt ervan af volgens mij wat je als country of origin eraan kunt meegeven.. als het meerendeel van je in GB geassembleerde auto onderdelen heeft uit een europees land, hoeft er geen theoretisch geen importtarief naar EU plaats te vinden.
maar dit hangt ook weer af van in hoeverre je die onderdelen uit verschillende landen haalt.. volgens mij (corrigeer me vooral) kun je bij wijze van spreken slechts 25% van je UK auto uit UK onderdelen laten bestaan, als er geen een ander land daarboven uit springt (dus bijv 20% frans, 20% duits, 20% spaans, 15% italiaans), dan ga je alsnog import tarieven moeten betalen als je auto terug naar EU gaat.
dwfc zegt
Het gaat hem over het afgewerkte product
iphonistvongates zegt
De (rooskleurige) toekomst van elke democratie gedijt het best in handen van populistische organisaties/partijen. Ze maken de meeste schapen en papagaaien wijs dat ze weten hoe de lichtschakelaar werkt…..zetten ‘m dan om en vertellen het volk om hen samen in het donker te helpen zoeken naar dezelfde lichtschakelaar zodat het licht weer kan schijnen op ons allen. Pavlov zou trots zijn op wat we bereikt hebben als moderne mens,
harrie zegt
Ach het zal allemaal wel meevallen, er zullen heel snel weer wat handelsakkoorden liggen met individuele landen, de belangen zijn te groot om dat huidige spelletje van de gekrenkte egootjes vol te blijven houden. Uiteindelijk groeien ze gewoon de gemeenschappelijke markt weer in natuurlijk, die functioneert dan ook prima. Wel de lusten niet de lasten.
Verder kunnen ze de pond devalueren als het moet, best handig af en toe zo’n eigen munt.
marcus zegt
Lekker Harrie,
GBP is al gedevalueerd van rond de anderhalve Euro naar onder een Euro en 10 cent. Dat voel ik, en met mij alle andere mensen hier, al goed in mijn portemonnee. Zeker met nieuwe auto’s, die zijn een beetje duurder geworden.
Als GBP nog verder naar beneden gaat dan schiet de inflatie weer omhoog en gaan er, zeker met Covid, een hoop mensen pijn krijgen.
Ik had liever nog in de EU gezeten en Euro’s gehad hier in de UK….
barchettadriver zegt
Ik zou er niet te hard op rekenen. Dit zijn geen gewone onderhandelingen van dit voor dat, maar het VK moet gewoon onze regels slikken als ze op onze markt willen handelen. De interne markt is belangrijker dan de handel met het VK.
jelmer zegt
Het is uitgesloten dat individuele landen uit de Europese Unie een handelsakkoord sluiten met het VK.
harrie zegt
Dat is snijden in eigen vingers, dus dat soort afspraken gaan er gewoon aan, of wordt omheen gewerkt. De markt vindt zijn weg wel ondanks de politieke poppenkast.
Er zijn gekkere dingen gebeurd die ‘uitgesloten’ waren.
dwfc zegt
Er zullen productie verschuivingen zijn. Zo laat Macron reeds noteren dat er heel veel Europese landen staan te springen om de vleugels van Airbus te produceren ….
henkp1 zegt
Ik denk dat de verkoopdaling van auto’s in de EU vanwege de Brexit wel mee zal vallen. Als iemand die in de markt was voor een auto uit de UK die opeens (terecht) te duur vindt, gaat die persoon hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een voordeliger alternatief; hopelijk komt dat alternatief dan uit de EU. De UK markt gaat wel instorten: consumenten vertrouwen neemt sowieso af, massaontslagen dreigen en de pond devalueert (op dit moment nog maar €1,08!); gevolg: ‘John Smith’ kan geen nieuwe auto meer kopen , te meer doordat de auto’s in de UK waarschijnlijk ook nog eens duurder gaan worden door hogere inkoopprijzen van uit de EU geïmporteerde onderdelen. BJ zal proberen de zaak te subsidiëren en zet de geldpers aan, hetgeen alleen maar tot nog meer ellende, hyperinflatie, kan gaan leiden.
Ik begrijp oprecht niet wat de motivatie van BJ is om op een no-deal Brexit aan te sturen. Ik begrijp sowieso niet wat de regering (mn de personen in de regering) denken op te schieten met een Brexit. Alle genoemde redenen zijn niet juist of regelrechte leugens.
Het enige dat ik kan verzinnen, is dat BJ en zijn rijke vriendjes straks de failliete bedrijven in de UK overnemen, onroerend goed dat sterk in waarde gaat dalen op gaat kopen en als zij hun bezittingen sterk hebben uitgebreid, op de een of andere manier weer aansluiting zoeken bij de EU en dan een gigantische waardestijging en/of macht kunnen cashen. Ik kan me niet voorstellen dat BJ cs, die toch wel iets geleerd moeten hebben op de universiteiten, daadwerkelijk denken dat de UK er beter uit gaat komen.
harrie zegt
Wordt nog spannend dan, welke gaat als eerste naar nul, de Euro of de Pond.
Op korte termijn ziet her niet erg lekker voor BJ uit nee. Maar zij zitten weer niet in een gezamelijke transfer-, schulden- en bankenunie.
Let the Hunger Games begin.
henkp1 zegt
Ja, UK’s schuldenlast loopt ook behoorlijk op. Ik denk dat de EU veel veerkrachtiger is dan de UK. En economisch sterker. Wat heeft de UK de wereld te bieden wat elders niet verkrijgbaar is ?