Je moet er maar trek in hebben.
Klassieke auto’s worden nogal eens onderworpen aan een vernuftige ombouw, waarbij de aandrijflijn wordt vervangen voor een ietwat onconventionele krachtbron. Waar het tegenwoordig de trend is om oldtimers klaar te stomen voor de toekomst, is Frank Rothwell er juist op gebrand om de milieuhippies een flinke trap tegen de schenen te bezorgen.
De Brit heeft een Land Rover uit ’67 bij de kladden gegrepen en er een stoommotor ingeworpen. Volgens Rothwell is het daarmee de eerste Land Rover die op kolen rijdt. Om het project tot een succes te maken heeft Frank er ruim 400 uur aan gewerkt en er ongeveer 24.000 pond ingestoken. Of het het waard was? Natuurlijk! De beste man kan er geen genoeg van krijgen en gebruikt hem zelfs als zijn daily driver.
Het rijden is overigens nog een flinke klus. De Brit moet tussentijds regelmatig stoppen om extra kool op het vuur te gooien, zodat zijn auto ook daadwerkelijk kan blijven rijden. Nu is kool op zich niet zo duur, maar ik kan me toch voorstellen dat zoiets vrij snel gaat irriteren. Gelukkig is het liefdeskind van Frank door zijn leeftijd vrijgesteld van belastingen, waardoor het weer iets aantrekkelijker wordt.
Exacte cijfers over de prestaties van Mildred, zoals Frank zijn geliefde wagen noemt, zijn niet bekend. De video maakt echter wel duidelijk dat het allesbehalve een straatraket is. Maar ja, als dat zijn doel was geweest, had ‘ie hem wel wat gestroomlijnder gemaakt.
smoked zegt
Zonde van zo’n oude LaRo, die dingen worden in orginele staat veel geld waard.
Senne zegt
@smoked: Dus als ze niet veel waard waren geweest was het niet erg geweest ?
Daarnaast zijn er nog meer dan genoeg van te vinden…
kennone zegt
Held! Dit nog liever dan een elektrische! 1 voor het project
sabrerator zegt
Volledig gestoord, volkomen excentriek, totaal antieke techniek in een iets minder antiek voertuig…
Echt, die Britten zijn onbetaalbaar.
Dit zijn nou die dingen die ik zo waardeer aan dat gekke land aan de andere kant van het Kanaal.
Voor mij is Groot-Brittannië nog steeds een combinatie van het grootste openlucht-museum én de grootste open inrichting ter wereld.
Waar boven het maaiveld uitsteken wordt gewaardeerd, zelfs aangemoedigd. Hoe gekker hoe beter. Ik voel me altijd zó enorm thuis als ik de boot afrijd in Dover.
En door dit soort dingen weet ik weer waarom. ???
ikschrijfookoverautos zegt
“Voor mij is Groot-Brittannië nog steeds een combinatie van het grootste openlucht-museum én de grootste open inrichting ter wereld.”
Poëzie.
desjonnies zegt
@sabrerator:
Ooit las ik ergens over de Britten:
God’s eigen gekken.
406_v6 zegt
Geweldig!! Stoomketel is vast ook te verhitten met gedroogde stront, turf of hout, dus laat die energiecrisis maar komen.
tenaci zegt
Heb er geen verstand van, maar kun je niet gewoon een gasfles aan boord brengen en met een gasvlam stoken? Steeds stoppen op de vluchtstrook om kolen te scheppen tijdens de spits lijkt me nogal een vertragende activiteit met he daily.
sabrerator zegt
@tenaci:
Natuurlijk kan dat. Véél praktischer, natuurlijk.
Maar dat is niet hoe je denkt als je favoriete eten bestaat uit steak-and-kidney pie of lamsbout met muntsaus, begeleid door sufgekookte groenten, weggespoeld met lauw bier zonder schuimkraag waarin stukjes bosgrond ronddrijven. Oftewel de leden van het edele en licht geschifte volk dat als “Britten” bekend staat.
Dan vind je het helemaal geweldig als je elk kwartier moet stoppen om steenkool te scheppen, want dat geeft de authentieke beleving en natuurlijk de onmiskenbare geur van stoomlocomotief, zoals het al honderden jaren hoort. Tradition, old chap!
Beetje gas gaan stoken, tsss. Nieuwlichterij.
Was het niet de directeur van het oer-Britse motorfietsmerk Triumph, die toen Honda met betrouwbare, niet lekkende en altijd werkende motorfietsen op de markt kwam schamper opmerkte dat die Jappen het helemaal verkeerd hadden en dat dit nooit wat kon worden? Want motorrijders vonden het namelijk geweldig dat ze elke zondag hun cilinderkop moesten ontkolen en alle bouten en moeren moesten aandraaien. Dat versterkte de band met hun machine.
In zo’n land is een gasgestookte stoommachine gewoon ondenkbaar.
tenaci zegt
@sabrerator: ?
radeox zegt
@tenaci:
Je hebt ideeën om de auto beter te maken of een probleem op te lossen.
Soms heb je ook gewoon iets in ‘t koppie zitten, zonder reden, het blijft gewoon in ‘t koppie.
Soms denk je dan; ik ga dat gewoon doen, voor de leuk, en kijken of ik het voor elkaar krijg.
Het praktische wat je vroeg, is dan totaal irrelevant. Want het is zonder doel gebouwd.
dirkv zegt
Prachtig project! Leuk om daar een beetje mee door de milieu zones van de grote steden te tuffen.
frank2b zegt
Brunel is back!
cossiekiller zegt
Ideaal na een slechte dag op je werk. Kan je onderweg naar huis even wat stoom afblazen.
Alfarobert zegt
Er komt wel mooie witte rook uit.Kun je van diesels niet zeggen.
Gulli zegt
In feite loopt een kerncentrale ook op stom. Sterker nog, de meeste energiecentrales lopen op stoom ?