Camera’s die je gezicht scannen en op basis daarvan relevante advertenties gaan tonen. Voer voor de privacywaakhonden lijkt ons.
In Groot Brittanië gaat Tesco speciale reclameschermen gebruiken bij al haar 450 tankstations. Tesco is een grote supermarktketen die naast tankstations onder meer kledingzaken en een eigen bank exploiteert. In samenwerking met een bedrijf dat AmScreen heet gaan ze bij de kassa’s van alle tankstations een zogenaamd OptimEyes scherm installeren. Dat scherm detecteert met camera’s en een soort gezichtsherkenningssoftware je leeftijd en geslacht en baseert daar vervolgens de getoonde advertentie op.
Het scherm (of eigenlijk de verborgen camera van het scherm) kijkt ook naar de rest van de rij (ze worden naast de kassa gehangen) en toont bijvoorbeeld een advertentie voor een vrouwenblad als er veel vrouwen in de rij staan. Ook wordt rekening gehouden met andere zaken als datum, tijd en aangekochte artikelen. De schermen zijn zeer interessant voor Tesco en ze verwachten er veel resultaat mee te halen met een bereik van meer dan 5 miljoen mensen. Hoewel de fabrikant aangeeft dat er geen mensen “herkend” worden en ze alleen in te delen in leeftijdscategorieën per geslacht, kunnen privacywaakhonden wel eens flink over de zeik gaan als dit doorgaat. Ancilla Tilia, kom er maar in!
EB zegt
@ tekst voer voor lijkt mij
eddythedriver zegt
Ik zie het al voor me, zet je beste boeventronie op en de advertenties tonen wapenshops en advocatenkantoren….
stanny zegt
Haha doet me denken aan de film Minority Report. Tom Cruise krijgt dan ook reclame voor 18+ artikelen door de oogscans.
potver7 zegt
Ineens krijgt wachtrij-optimalisatie een heel andere betekenis…
Design_Driven zegt
“Voer voor de privacywaakhonden lijkt ons.”
Niet hier in het VK hoor, hier staan overal camera’s zelfs buiten de groten steden.
Tanken bij Tesco doe ik sowieso niet want het is rommel diesel/benzine. Net als de witte pompen in nl, het kan gewoon van de Shell/BP/Total komen maar dat weet je niet zeker en kan ook nogal eens wisselen.
-edit: check-
marcus zegt
@sketcher: Maar bij Tesco krijg je wel clubcard punten die je weer om kan ruilen naar vouchers voor de Eurotunnel…
Ik heb nog nooit problemen gehad met de Tesco brandstof. Toen we nog een Smart Roadster Coupe hadden, en dus Super moesten tanken, ging ik liever naar Tesco omdat ze een hoger octaan gehalte in de Super hebben dan de meeste tankstations.
Design_Driven zegt
@marcus: dat je clubcard punten kon omwisselen voor eurotunnel tickets wist ik niet, bedankt voor de tip! Eens kijken, zou goed uitkomen met de kerst
rovalo zegt
Zul je zien, ga ik een keer met m’n vriendin zo’n tankstation binnen, is die camera op mijn gezicht gericht……kost me minstens 3 dagen om uit te leggen waarom er opeens reclame voor snacks en pornoblaadjes in beeld komen.
jrk68 zegt
@rovalo:
Heeft je vriendin zo’n seksloze uitstraling dat ze denken dat je dergelijke kwaliteitslectuur nodig hebt, of lijkt ze op Miss Piggy…?
escort77 zegt
Huh, niemand met een grap over reclame voor Viagra of penis enlargements?
heidekonijn zegt
Dus wacht, ze kunnen geen windows maken die snel opstart of een spreadsheet die niet constant crashed, maar ze kunnen wel feilloos mensen geotaggen, volgen en alles van ze weten?
Prioriteiten blijkbaar…
Hupke zegt
Een privacy waakhond wat is dat?
Is dat iets dat veel lawaai maakt zodat mensen denken dat er iets gebeurt maar dat uiteindelijk gewoon gaat lopen als er toch iemand over het hek klimt.
lemster zegt
Dit is geen probleem binnen de regels voor privacy. Met name Duitsland is streng op dit soort dingen. In dit geval is het zo dat ze niets opslaan. Ze slaan niets op over jou. Jij rekent af, je staat daar voor een camera en op dat moment maakt die camera een schatting van jou. Dit is overigens niet feilloos. Er zit een redelijk marge in hoe precies het is.
Deze gegevens worden niet aan een naam gekoppeld. Ze slaan ook geen biometrisch rapport over je op. Ze kijken gewoon wie er op dat moment staat. Zodra je klaar bent met afrekenen gooien ze alles weer weg. Tenminste dat is als het volgens de regeltjes gaat. Zodra ze dingen opslaan zijn ze echter wel fout. Daarom moet je nu zelf je AH bonuskaart activeren etc. en allemaal disclaimertjes tekenen.
Maar goed, dan nog. Ze volgen je overal al, ik doe raardere dingen op internet dan in het echt en op internet volgen ze je een stuk verder dan dat ze hier doen. Als je echt niet gevolgd wilt worden, dan moet je naar de kruidenier gaan. Dit gaat uiteindelijk toch allemaal doorgevoerd worden.
baasbas zegt
OMG OMG OMG