Dit gebeurt er als een 70 jaar oude bom alsnog tot ontploffing wordt gebracht. Onder de Autobahn….
Op de Duitse A3, even ten Zuid-Oosten van Frankfurt, werd tijdens graafwerkzaamheden een oude Britse vliegtuigbom gevonden. Het instabiele ding kon niet onschadelijk worden gemaakt, en dus besloot de Duitse EOD hem ter plekke tot ontploffing te brengen. Bovenstaande krater was het gevolg. Whoa.
De snelweg werd in een cirkel van 1000 meter rond het explosief vrijgemaat en rond 160 omwonenden moesten hun huis verlaten, zo melden Duitse media. Het projectel zelf werd afgedekt met grote kunstoftanks met hierin 30.000 liter water om de explosie te dempen. Desalniettemin ontstond er toch een krater van 20-25 meter breed en 4 meter diep.
De snelweg is nog gestremd (joh), de politie adviseert mensen de trein te pakken. Het snelwegnet rond Frankfurt is een van de drukst bereden stukken asfalt van Duitsland.
Update: in 2006 ontplofte ook al een blindganger op hetzelfde stuk. Hierbij kwam een wegwerker om (2e video).
Foto credit: dpa
potver7 zegt
O lekker dan… daar ben ik een paar weken geleden nog overheen gereden :)
rnej zegt
als ’t nou in België gebeurd was… dan had niemand verschil gemerkt.. :P
faalhaas zegt
@rnej:
Duitsers zijn wel wat gewend, op het strand van Scheveningen doen ze niets anders dan kuilen maken.
Design_Driven zegt
Lekker al die trillingen van zware vrachtwagens al die jaren. Of maakt dat niets uit?
406_v6 zegt
@sketcher: Daar is ie in ieder geval niet door afgegaan.
parker zegt
da’s natuurlijk weer reden voor de wegwerkers om de hele A3 van noord naar zuid vol te plempen met pionnen en snelheidsbeperkingen gedurende de komende 8 maanden.
clioracing zegt
@parker: Alles voor een betere Autobahn! Zonder limiet!
parker zegt
@clioracing: jammer alleen dat bij 180 je gebit al breekt op al die betonplaten..
clioracing zegt
@parker: Ik denk dat je gebit al wel breekt als je met een lagere snelheid op een betonplaat zou vallen;p Welke stukken Autobahn hebben dan nog betonplaten? Volgens mij niet veel meer. Misschien nog in Oost-Duitsland..
@stationcar: Wat mankeert er dan aan? Het stuk tussen Arnhem en Oberhausen en vice versa zouden ze inderdaad wel een keer mogen aanpakken. Daar zitten een paar hobbels in waardoor je bijna opstijgt.
Op een paar stukjes na zijn het gewoon goede wegen. De A81 tussen Stuttgart en Singen is 1 van mijn favoriete stukken. Hier is een leuk filmpje van een Gallardo en 911 Turbo die op dat stuk rijden. https://www.youtube.com/watch?v=Mpi69oTmWM8
De A7 tussen Ulm en de Oostenrijkse grens is ook een aanrader. En dichter bij huis de A31. Alleen wel jammer dat het overal steeds drukker wordt…
parker zegt
@clioracing: het is een openbare weg, geen racebaan voor ollanders
stationcar zegt
@clioracing:
Zou pas groot nieuws zijn als het ze ook een keer daadwerkelijk lukte om een góed stuk Autobahn te maken, man man man, wat een ellende, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
jaapiyo zegt
Hoe vinden ze zo’n ding nu wel, maar bij het aanleggen van de weg niet?
desjonnies zegt
@jaapiyo:
Omdat dit soort dingen heel vaak naar boven worden geduwd.
In de Belgsiche Westhoek, waar de eerste wereldoorlog in loopgraven is uitgevochten is dit schering en inslag, iedere boer aldaar is ongewild een bommen en granaten expert geworden.
406_v6 zegt
@desjonnies: Vorige week nog op TV, een boer uit Ieper die vorig jaar iets van 800 mosterdgas granaten vond in z’n land…. boeren leggen dat spul meestal zelf lang de weg in België, tot de mineurs het oppikken.
venckman zegt
@jaapiyo: omdat die bom waarschijnlijk na het aanleggen van de weg er terecht is gekomen. De Duitse Autobahnen waren voornamelijk een prestigeproject van het Derde Rijk……vroeger 1 of 2 strooks wegen die op termijn zijn verbreedt.
VeniVidiVici zegt
Als de Duitsers vervelend gaan doen straffen de Britten weer! :-) #Duitse tol
TDI-goeroe zegt
damn, zaterdag nog langs gereden…
kimiraikkonen81 zegt
Kleine correctie: de krater is 20 meter wijd en 2 tot 3 diep.
jerry zegt
Foutje… 25 meter breed is de krater…en slechts 4 meter diep. Anders wordt het wel heel indrukwekkend.
sir_smokalot zegt
@jerry: Haha, inderdaad. Foutje, bedankt.
jerry zegt
@sir_smokalot: Dan moet je t wel aanpassen he :-)
C6_R zegt
Duizend ponder… Daar gaat je haar serieus van door de war!
schellekens006 zegt
Wie een kuil graaft voor een ander valt er……
Jantje_555 zegt
hopelijk werkt het treinennet in Duitsland veel beter want in de Benelux is het een gehannes en blijft de auto toch de koning, wat zeg ik, de keizer!
mashell zegt
@Jantje_555: ik ken mensen die werken bij een Duitse autofabrikant en voor langere reizen liever de trein nemen want sneller en comfortabeler. Duitsland heeft (i.t.t. Nederland) wel een goed werkend net van hogesnelheidslijnen.
larsyboy1997 zegt
@Jantje_555: Duitsland heeft een super goed openbaar vervoer. Eigenlijk heeft elk land beter openbaar vervoer dan Nederland…
maarteno zegt
@larsyboy1997: wat een ongelovelijke bullshit, NL OV is een van de meest drukst bezette systemen. Ik daag je uit om eens in Frankrijk, Spanje, Italie, elk willekeurig Oostblok land om over de VS of Azie maar niet te spreken een beetje fatsoenlijk en bijtijds alle hoeken van het land door te cruisen. Wellicht zijn er een paar landen die wat beters hebben, vooral op het vlak van schoon zijn en op tijd rijden (wat hier stiekem helemaal niet slecht is, want als je maar 2x per dag een trein over een lang traject hoeft te jagen dan is het niet moeilijk om die op tijd te laten rijden). Maar die landen waar dat echt zo is zijn op 1 hand te tellen.
Nee ik werk niet bij welk OV bedrijf dan ook en ik heb er ook geen aandelen in. Maar ik ben het wel zat dat er maar gezeken wordt over ons OV terwijl het echt niet slecht is. Het is voornamelijk niet altijd even schoon en soms wat duur.
larsyboy1997 zegt
@maartenoosterbaan: In Zweden met de trein/bus/tram geweest: geen problemen en goedkoop
In Noorwegen met de trein/bus geweest: geen problemen en goedkoop
In Duitsland met de trein geweest: geen problemen en goedkoop
In Zwitserland met de trein geweest: geen problemen
In Frankrijk met de trein/metro geweest: geen problemen
maarteno zegt
@larsyboy1997: ja in de grote steden is het geen probleem ik zei ook door het HELE land heen. Dan ga je daar toch echt grotere problemen hebben dan hier.
406_v6 zegt
@maartenoosterbaan: Ik zeg Zwitserland. Door het hele land heen perfect OV !! NIet alleen in de grote steden. Ondanks dat ze daar relatief korte afstanden tussen de stations hebben, rijden ze perfect op tijd.
desjonnies zegt
@maartenoosterbaan:
U zei Azië ?
Ik zeg Japan.
Fantastisch gewoon.
Ik reed half Japan door voor een krabbel vergeleken bij NL.
Schone stations waar over ALLES is nagedacht : Snackautomaten, dus zoveel stappen verder is de snack gegeten en staan daar de prullenbakken.
Geen gebruik van je mobieltje in Japan in het ov wordt dat als zeer onbeschoft ervaren
Geen horken of hooligans of onbeschoft luide mensen.
Treinen die schoon zijn en op tijd rijden.
Ik heb 1 fout gemaakt in mijn leven, ik heb nooit in Japan gewoond, fantastisch land !
maarteno zegt
@desjonnies: Azie rijkt van de Bosporus tot inderdaad Japan, maar alles wat daar tussen ligt is kommer en kwel. Zoals @n54coupe al aangegeven, zeker nog nooit in Indonesie geweest, of India of Myanmar of Cambodja of Afghanistan of UAE….
406_v6 zegt
@maartenoosterbaan: Jij wel dan? Of ken je het ook zo goed van internet.
maarteno zegt
@406_v6: ik geef toe niet in alle, maar wel een aantal ja. Ook in China en daar is het treinnetwerk best ok, wil het zeker niet beter noemen dan bij ons. In Shanghai of Hong Kong is de metro best ok te noemen, echter Shanghai verbaasde mij enorm want het is om 23u al gedaan met de pret, moet je verder met de Taxi.
n54coupe zegt
@larsyboy1997: Nooit in Indonesie geweest merk ik.
cvoc zegt
@larsyboy1997: Ik werk in Duitsland en ik kan je vertellen dat daar ook alleen maar geklaagd wordt als het over openbaar vervoer gaat. De treinen kunnen daar zomaar 90 minuten of meer vertraging hebben (die komt dan ook helemaal van de andere kant van het land), als bijvoorbeeld het weer niet meewerkt.
jeppie zegt
Als je had gezegd had dat het in Rusland was, waren er een stuk minder verbaasde reacties
jasperjvr zegt
Zo krijg je snelweg snelweg
robinvand zegt
Die vaten met water zorgen er juist voor dat er een krater ontstaat omdat door het water de druk niet direct naar boven kan zal een groter deel van de energie gebruikt worden voor het verplaatsen van zand e.d. oftewel voor het creeeren van een krater.