Nadat het Britse automerkje eerder failliet ging en weer uit de dood opstond heeft de nieuwbakken eigenaar nu heel wat vooruitstrevende plannen met het merk. Elektrisch met een vleugje range extender is daarbij het toverwoord.
Het oude Bristol is voorgoed dood, want het Zwitserse Kamkorp Autokraft -onderdeel van de Frazer-Nash-groep- heeft in haar glazen bol gekeken en zag daar alleen nog maar elektrisch aangedreven vierwielers. Deze eerste toekomstige Bristol moet een ‘showcase’ worden voor de elektrische aandrijftechnologie van Frazer-Nash en minstens 320 km/h kunnen aantikken. Ja, dat is nét genoeg. Wordt het een rijdend accuzuurbad? Niet helemaal, want aan boord komt naast heel veel accugeweld ook een range extender die de elektromotoren van verse prik kan voorzien. Daarvoor zal een wankelmotor worden ingezet.
In tegenstelling tot de Fisker Karma -die we nu gerust als Bristol’s grote concurrent mogen zien- wordt de nu nog naamloze EV voorzien van vier elektromotoren die alle wielen aandrijven. Een versnellingsbak of differentieel is op deze manier niet nodig, wat de efficiëntie ten goede komt.
Hierrr een plaatje van de techniek die Frazer-Nash vermoedelijk zal toepassen.
De nieuwe eigenaar van Bristol zal de auto overigens niet compleet zelf ontwikkelen, aldus EVO. Ze zullen een platform van een derde partij gaan gebruiken om hun plannen te realiseren. Het is alleen nog compleet onbekend welk merk zo gewillig zal zijn om Bristol wat ondersteltechniek te verpatsen. Wie suggesties heeft mag ze droppen in de reacties!
alcantara zegt
Ten eerste een naamswijziging, Bristol doet mij altijd denken aan die flutkledingzaak.
amateur zegt
@alcantara: Of dhr Bristol is na het auto avontuur, maar in de kleding handel gegaan.
dennisr zegt
toen ik de naam Bristol zag staan flitste eerst dat kledingzaaklogo door mn gedachte idd :P ik zit te denken aan Jaguar voor de ondersteltechniek enzo.. om het toch brits te houden.. :mrgreen:
norge zegt
Dus het merk is toch weg ,echt jammer .Was de laatste gentlemans car.
youngtimer zegt
Bristol moet natuurlijk techniek van BMW gebruiken.
likeaboss zegt
Heeft iemand nog iets gehoord van die gel achtig iets? Klonk veel belovend…
chrispothast zegt
Benzin autos konden ze al niet maken en ik moet hier in gaan geloven?
mbfanatic zegt
Ik wil ook wel eens wat!
baasbas zegt
Jaja Bristol. Naam van een oud engels merk. En dan iets gaan doen met elektra.. Uche-uche-lucas-uche..
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: Ik zie de link met Lucas niet. Lucas was geen automerk, maar een onderdelenleverancier. Of jij hebt het over een andere Lucas die ik niet ken.
Daarnaast is het maar normaal dat ze een EV gaan maken, want nieuwe eigenaar Kamkorp is gespecialiseerd in elektro-engineering en elektrische treinen.
baasbas zegt
@Esprit_de_Flandre: True, Lucas, onderdelenleverancier voor Engelse wagens. A.K.A. Prince of Darkness… En een heleboel andere grappen zijn er over gemaakt. Wellicht wat overdreven, ja, maar ze hadden als onderdelenleverancier hun aandeel wel in de ondergang van de Engelse autoindustrie..
Een google zoekopdracht en je wordt platgegooid met commentaar: http://goo.gl/Q0p94
Met andere woorden, als je goed bent in elektra (wat de nieuwe eigenaar vast pretendeert te zijn), waarom dan een naam van een nooit echt heel succesvol Engels automerk kiezen uit een periode dat juist die Engelse auto’s berucht waren om hun elektraproblemen.
Nu heb ik een afkeer van marketingpraatjes, maar komop, welk uilskuiken van een marketeer heeft dít bedacht….???
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: Tja, het is nog altijd makkelijker een bestaande merknaam te laten herleven dan een nieuwe leven in te blazen. Zolang die merknaam niet He-Le-Maal verbrand is natuurlijk. Blijkbaar ziet Kamkorp/Frazer-Nash dat wel zitten.
Het speelt waarschijnlijk ook mee dat het nooit een grootschalig merk was. Daardoor is het goedkoper aan te kopen, en doordat weinig mensen rechtstreekse ervaring met het merk hebben spreekt de naam wat meer tot de verbeelding – ‘exclusiviteit’
Ook is hierdoor de haat minder algemeen. Mensen die slechte ervaringen hebben gehad met een merk kunnen dat merk zelfs 20-30 jaar later nog steeds links laten liggen, terwijl de problemen van vroeger al lang opgelost zijn. Lachers echter, die nooit persoonlijk met het merk te maken gehad hebben, kan je makkelijk op andere gedachten brengen als je één goed product op de markt zet…
Esprit_de_Flandre zegt
Was te verwachten na overgenomen te zijn door een bedrijf dat zich toelegt op EV-technologie.
Hopelijk doen ze ook eens iets aan het design. Laten we wel wezen: Bristol is Morgan niet. Het Bristol-design is niet oud genoeg om gewaardeerd te worden. En die enkele poging tot moderniteit was ook al achterhaald voor ie op de markt kwam:
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Zo’n echte bristol heeft anders wel iets. Ook al zijn die een beetje out-dated.
Als je het laatste nieuwe BMW M3 design wilt moet je maar een M3 kopen, idem voor een bentley continental gt.
Dat ze van Bristol iets elektrisch maken is leuk zolang ze een beetje trouw blijven aan de identiteit van het merk zonder te vergeten dat ze ook moeten verkopen.
Zolang bristol maar geen overpriced ‘nikko autootjes’ gaat verkopen aan groene politici en filmsterren en ander politiek correct tuig.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Mja, ik vrees dat Bristol niet echt een identiteit hééft. Ze hebben een paar auto’s ontwikkeld, die er best goed uitzagen, en hebben die gewoon blijven produceren wegens gebrek aan geld om nieuwe modellen te maken. Dat bedoel ik ook met “Bristol is Morgan niet”. Morgan heeft een identiteit. Ze maken ‘ouderwetse’ bakskes, beetje vooroorlogs zelfs. Ze maken wel nog regelmatig nieuwe modellen, maar met datzelfde soort design. En dat bepaalt hun identiteit.
Bristol kan zeker nog leuk worden, maar dan moeten ze keihard durven vernieuwen. Een paar trekjes van de oudere Bristols misschien, maar een duidelijk modern design.
acizane80 zegt
Ze kunnen bij saab wel gaan aankloppen voor die technologie maar zal er iemand open doen?
dikkerikjuh zegt
@acizane80: evt fusie?
dikkerikjuh zegt
dat wordt een fail. Idd een gentlemens car van engelse bodem, maar dit is gewoon de naam misbruiken.
ericc zegt
Weer een zoveelste wannebe om een EV op de markt te krijgen. Keep on dreaming! Die Rus ,welke TVR kocht, ging dit jaar een nieuw model uitbrengen. Iets van gezien????
Arash ging ook een nieuw model uitbrengen. Iets van gezien??? Ik vrees dat we lang mogen wachten.