Velen van jullie zullen bij Bristol eerst denken aan de textieltoko waar je de Sinterklaas-pantoffels voor je vader haalt, maar het is ook een kleine Britse sportwagenfabrikant. Nou ja, het was er een, want ze sluiten aan in de lange rij Britse automakers die het niet gered hebben.
Dat een groot deel van de oude kleine Britse autoindustrie vergane glorie is blijkt maar weer, nu ook Bristol ‘into administration’ (het Britse equivalent van faillisement) is gegaan. Het bedrijf werd kort na de Tweede Wereldoorlog (in 1945) opgericht, en heeft zich altijd toegelegd op handgemaakte luxe sportwagens. Het meest recente model was de Fighter, waarvan je hier een autospotreportage kunt lezen.
Helaas voor ze is het ze niet gelukt om het hoofd boven water te houden, waardoor we wederom een Brits merk van het lijstje kunnen schrappen. De grote jongens overleven, en de kleintjes vallen om, dat is helaas vaak de realiteit. Maar wie weet staat er binnenkort een Chinees op om de failliete boedel voor een prikkie over te nemen, of kan Smolenski zich over het merk ontfermen, want met TVR doet ‘ie het immers ook zo geweldig.
Alwood zegt
damn, dat toch niet snel verwacht… moet een kwestie zijn geweest van 1 auto te weinig verkopen volgens mij. Ach ja, niet dat je ze ooit rond ziet rijden.
Hupke zegt
Een van de mooiste wagens ooit.
Al zat het faillissement er echt wel aan te komen. De fighter was in de ’90 eigenlijk al voorbij gestreeft. Hoewel hij best wel iets had van karakter (niet dat je er veel plezier aan hebt als toeschouwer want niemand komt ermee buiten).
Klassiekerrally zegt
@Hupke: Alleen jammer dat er te moderne Jaguar pepper pot velgen onder zitten…
Hupke zegt
@Klassiekerrally:
Nogal, maar dit was de foto met het leukste perspectief(die in de rapte gevonden kon worden). Exemplaren met de originele blikken deksels (voor die paar foto’s die er al vlug te vinden zijn) stonden er minder goed op en in minder leuke kleuren.
Als je nog maar Merc, B, ari of Au intypt krijg je al meer en betere foto’s dan met Bristol, iets met productie aantallen ongetwijfeld.
stationcar zegt
Ja hier kan ik dus heel hard om mee gaan huilen maar dat doe ik dus niet omdat het zooo verschrikkelijk voorspelbaar is met die Engelse merkjes.
Het lijkt me duidelijk dat dit over een kansloos merk gaat, net als 95% van alle Britse merkjes. Helaas pindakaas.
Simpele regel in autoland: om te blijven voortbestaan moet je auto’s verkopen.
@Hupke; je bedoelt waarschijnlijk één van de mooiste Bristols ooit? Anders heb je het niet getroffen met je smaak, sorry…
pieterveer zegt
De grootte van de fabrikant maakt niet zoveel uit, zolang je maar auto’s bouwt waar iemand op zich te wachten. Morgan en Ariel zijn daar goede voorbeelden van.
tvrspeedsix zegt
Zullen we het ff niet over TVR hebben.,.,….*snik snik
Barnato zegt
ZONDE!!!!! Hoop dat er een herstart komt. Geweldig excentriek merk
midasracer zegt
Jammer, sinds hun hoogtijdagen in de vliegtuigbouw is het sappelen geweest. De Beaufighter was hun beste vliegtuig. RIP prachtige jager. VWB de auto’s, alleen James May mocht bij hun in de showroom komen. JC had een keer iets negatiefs gezegd en kreeg een keiharde ban. Dat mag ik wel, zo lekker eigenwijs. Helaas, eigenwijs verkoopt niet.
Hupke zegt
Nu dat Bristol failliet gegaan is rijst de vraag, waarom?, hoe en vooral waar de klanten nu naartoe moeten gaan.
Morgan, TVR? Zeker niet. Morgan, zeker niet, en voor TVR zijn ze lang niet gek en vulgair genoeg.
Jaguar, is te gewoontjes en Rolls en Bentley gewoon TE!, te alles.
Dan blijft er vooral nog Aston over, zowat het enige licht sportieve en elegante Britse merk is dat wat met Bristol overeenkomt.
Bristol heeft in z’n hoogdagen best wel wat mooie en toffe wagens gemaakt. Met volle V8’en of in het begin magere 6-in-lijns. Nu vraag ik me vooral af of de Bristol klanten (al kan je ze beter patiënten noemen).
Echt wel bij aston terecht kunnen dus zet ik hier maar eens een paar oude Britten tegen elkander op. Zegt u maar, zijn ze aan elkander gewaagd?
In de ’50s is de Bristol 405 een van de mooiste verschijningen, in het GT landschap. Jag’s zijn immer ofwel rijdende paleizen of diehard scheurijzers. Enkel een Maserati 3500gt en een Aston DB2 die er echt wel magertjes uitzien naast een 405 zijn in mijn ogen concurrenten.
Of liever de Bristol 405
Je had natuurlijk ook een Maserati 3500gt kunnen kiezen.
Of een Aston DB2
Eind ’60 begin ’70 was de Bristol 410 (en opvolgers) op de markt. Meer bepaal in 1967 kwam Aston met dit opdraven. De Aston martin DBS.
Als ik toen in de markt was voor een wagen koos ik toch voor de Bristol 410. Een van de mooiste wagens ooit gemaakt. Met een betrouwbare Amerikaan in het vooronder.
Iets recenter is er de V8 vantage en de Bristol Britannia. Ik weet echter welke ik de mooiste vind. De iets subtielere met de prachtige daklijn. Al zijn wagens uit dat tijdperk niet echt aan mij besteed. Daarbij reed er toen ook zoiets rond als Jensen.
In de vroege ’90 zijn er Astons als de Virage. En Bristols als de Blenheim (wat een opgeleukte 603 was). Ook hier gaat m’n voorkeur terug uit naar de technisch zwakkere (al is dat maar een motiveerbaar vermoeden) Bristol.
Eind ’90 begin ’00 is Bristol eigenlijk al ten dode opgeschreven. Jag’s zijn mooier en confortabeler. Aston komt met de DB7 opzetten, wat de mooiste Aston ooit is en waarlangst de Fighter maar een brute lelijke draak is.
Al zou ik hem nog steeds boven een Maserati 3200gt verkiezen.
RIP Bristol, moge je herrijzen uit je roest. Hopenlijk niet in de handen van de een of andere Chinees met Dollar tekens in de ogen. Of in de handen van een Rus die net uit de pampers is.
Hupke zegt
@Hupke:
Die foto’s weer vegeten aan te passen, verdorie. Al ben ik te lui om dat nu weer opnieuw te doen.
Stopwearingpants zegt
@Hupke: dat eerste plaatje is dat geen bmw barokengel?
Hupke zegt
@Stopwearingpants:
Nope Jag MKVIII om te laten zien dat ze toch kop en nek boven de concurrentie uitstaken qua design.
De eerste Bristols waren anders wel BMW kopies van de straight-sixen zoals de 326 en de 327.
Stopwearingpants zegt
@Hupke: dan zat ik er toch niet heel ver van af al zeg ik het zelf!
Esprit_de_Flandre zegt
Bristol is al lang achterhaald. Alleen liefhebbers zouden die nog kopen. Ikzelf zou geen nieuwe Bristol willen, zeker niet als je ook bvb een Noble kunt kopen…
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Wel een heel ander doelpubliek he.
Bristol is een luxe wagen met een sportief karakter. Noble is een bliksems snelle wagen die je koopt als sportwagen, niet als comfortabele daily drive.
fant zegt
Bah, tijdje terug m’n profielwerkstuk in moeten leveren over de Britse Autoindustrie, waar ik Bristol als een van de weinige merken op de lijst van nog bestaande Britse merken kon zetten :( Nu dus helaas alweer achterhaald.
Quintin zegt
Kan Victor niet een duitje in het zakje doen…?
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200611/bristol-fighter—a–1_460x0w.jpg
Modus zegt
Die showroom in Londen zag er ook uit alsof er 1 auto per jaar verkocht werd….
bpc zegt
@Modus: 1 auto per jaar ? zo goed liepen de verkopen ook weer niet hoor
aadr zegt
Jammer, de Blenheim 4 zag er best goed uit maar heeft het dus niet gehaald. R.I.P.
Priusje zegt
Zonde van zo’n mooi merk…