Bristol is een oude, maar onbekende autofabrikant uit Engeland. Ze bouwen nogal excentrieke auto’s die in kleine oplagen worden verkocht. De nieuwste Bristol kiest de frontale aanval op de Veyron.
De Fighter S wordt aangedreven door een 8.0 liter V10 goed voor 660 pk. Met de huidige PK race is dat natuurlijk niet genoeg meer om je te onderscheiden. Bristol heeft daarom de V10 uitgerust met twee turbo’s. Het resultaat: 1012 pk en 1400 nm koppel!
Onbegrensd haalt de Fighter T volgens Bristol daarmee een topsnelheid van 435 km/u. Helaas vindt Bristol het nodig om de Fighter T te begrenzen op 362 km/u, waarmee de kans verloren gaat om de Veyron zoek te rijden.
Bij de acceleratie naar de 100 is Fighter T een seconde langzamer dan de Veyron en doet daar dus 3,5 seconde over. Dat heeft alles te maken met het feit dat de Veyron vierwielaandrijving heeft en de Fighter alleen achterwielaandrijving heeft.
Met dank aan Alfaxa voor de tip!
Eric zegt
Ik snap niet dat een eenvoudig uiterlijk 1012 pk. aankan. De Veyron heeft vele uren in de windtunnel doorgebracht. Enkele malen de productie uitgesteld wegens technische problemen en een eenvoudige autobouwer in een schuur gaat dan een 1012pk monster ter concurrentie loslaten.
Ik stel mij vragen over de baanvastheid, bedrijfszekerheid en de mogelijk om er zoveel te verkopen als de Veyron. Achter Bugatti staat de Volkswagen group en wie achter Bristol????
Nismo zegt
Typisch voorbeeld van toepassing van de druppelvorm, vandaar de hoge top (oja, die pk’s helpen natuurlijk ook :P)
Den Becker zegt
zoude niet zege met zo een looks, (een wolf in schaaps klere)
Rick dos zegt
Je vraagt je af, wanneer het punt komt dat autoland bij zich zelf denkt en zegt; “Waar slaat dit nog op?!”
Ik bedoel 1012PK! Wanneer is genoeg, genoeg?! We kunnen hier wel allemaal stoer gaan roepen “het is nooit genoeg!”……maar op een gegeven moment bedenk je toch ook dat je er helemaal geen bal aan hebt?!
Een Golf met 400PK! Waarom?! Ik vind de M5 met 507 pk eigenlijk al belachelijk! (maar wel lekker natuurlijk! :) )
Anyway!….dat is ff mijn gedachtenkronkel! Voor de looks hoef je in ieder geval niet bij deze auto te zijn! :)
Willy zegt
Erg oud model. Lijkt van vorenop een oude lambo 350 GTV of een ferrari van tientallen jaren terug.
dekster zegt
het is een lelijk ding. (PUNT)
dekster zegt
@willy
en vanachter op een DB7 zagato.
Jehe zegt
8.0 V10…..Uit een Viper of nieuw ontwikkeld?
W.T. zegt
Waarom begrenzen ze m dan?
achterkant lijkt trouwens op Aston Martin DB7 Zagato
Susp1cious zegt
Je kan het ook zo bekijken. leuk dat je zo het VW-concern een hak kan zetten, die er TE lang over hebben gedaan om 1001 pk uit die auto te halen. Maarja, ik denk inderdaad dat de Bugatti iets beter rijdt :D!
dekster zegt
@W.T.
omdat ze dan niet met hun neus op de feiten kunnen gedrukt worden als iemand die claim van 435kph niet haalt ;)
Jurjen RMC zegt
8.0 V10 uit de Viper ja. (Autoweek)
Ewout zegt
1012pk alleen op ehm een set achterwielen? kan dat wel goed gaan?
Koen zegt
Het grote probleem bij de ontwikkeling van de Veyron was dat men eerst vol trots de jas heeft getoond met een lijstje specs en toen pas is gaan nadenken of al dat geweld allemaal wel in die jas past.
Had VW het volgens de juiste weg gedaan, nl. een proto bouwen, kijken of het werkt en dan pas een jas ontwikkelen, dan had de ontwikkeling veel sneller gegaan.
Probleem bij VW was echter dat het hele Bugatti project een haastklus was omdat ene Ferdinand Piech het tot zijn prestige object had gebombeerd. Alleen deed ie dat een paar maanden voor zijn pensioen. Kortom, stel maar voor aan het publiek, neem ik het applaus in ontvangst en succes met de problemen die volgen.
En geloof maar dat die Bristol verdomd goed in elkaar zit. Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat van alle Bristols ooit gebouwd nog dik 85% in topconditie is. Ja natuurlijk is ie spuuglelijk (maar de Beaufort is nog net een tandje lelijker) , maar dat maakt natuurlijk geen moer uit. Tegenwoordig kan iedereen een Aston Martin kopen, dus wie zich wil onderscheiden…hoopt dat ie een Bristol mag kopen.
d_vdm zegt
Zie ik het goed dat ‘ie vleugeldeuren heeft of scharnieren ze naar voren open?
V_freddy zegt
als ik het model aan de voorkant zie moet ik denken aan een mazda RX7 en niet aan een ferrari.. maar kan aan mij liggen
dekster zegt
(ik zou eerder denken dat eens chinees zoiets zou ontwerpen.)
Deon zegt
Geen haar op mijn hoofd die het aan zou durven om in dat ding 435 km/h te gaan! Dus maar goed dat ze hem begrensd hebben op 362.
Niet dat ik dat wél mee zou durven rijden, maar toch.
Mooi voor Bristol dat ze het kunnen, maar voor mij hoeft het absoluut niet!
Koen zegt
@d_vdm: Zijn inderdaad vleugeldeuren, 300 sl stylie
Dink zegt
Is dat de Viper V10?
Stephan zegt
Dit zijn trouwens oude foto’s. Zie maar op http://www.conceptcarz.com
CSL zegt
Liever in een achtbaan van 0 naar 100 in 3.5 sec dan deze lelijkerd.
Autofreak zegt
@d_vdm: het zou kunnen ook al dat dan wel heel veel zou lijken op de 300sl maar je hebt ook meerdere auto’s waar aan de deur een deel van het dak zit en dat er in het midden nog een klein stukje metaal blijft zitten om de boel aan elkaar te houden.
Chroombumper zegt
Misschien kunnen ze aan The Hampster vragen op hij er 400 mee wil gaan rijden.
Na het overlijden van Alvis is Bristol nog het enige merk dat nog niet door proleten is aangetast.
De showroom (er is er uiteraard maar één) zit in de chique Kensington High Street, en de baas heeft trouwens een aparte naam: Tony Crook.
Bristol zegt
http://www.youtube.com/watch?v=prxeGy3wM9Q
Rare luie die Engelsen…
M Freak zegt
ik dacht dat 1001 PK van de Veyron al veel was vanwege zijn V16 en 4 turbo’s….
Komt er nu een onbekend merk met een 8.0 liter V10 + 2 turbo’s….1012
DOE MAAR SNEL EN DUUR
JLJ zegt
Dat zo’n arocratisch merk als Bristol meent mee te moeten doen met zoiets ordinairs als een pk-race is het merk onwaardig! Maar de markt is de laatste jaren verandert, je kunt niet meer leven van alleen maar klanten met ‘oud’ geld. Ik vind hem trouwens prachtig, op het kitcar interieur na.
JLJ zegt
aristocratisch
Jurrian zegt
Dat is in heh 1000 + pk
http://www.lotec-gmbh.de/sirius.htm
en tjah, als elke japanner in de achtertuin zoveel pk uit zijn supra’tje weet te vissen, dan moeten autofabrikanten dat ook kunnen
bertje zegt
tja, lijkt een beetje op een oude mazda…
en betekent aristocratisch dat als hij de hoek om is, dattie dan gelijk uit elkaar valt? blijft wel brits…
Ray zegt
Ik vind hem niet zoveel uitslaring hebben als de Veyron….
Ray zegt
ik bedoel UITSTRALING……..
Klassiekerrally zegt
Gaaf. PUNT ;)
En Bristol is van oorsprong vliegtuigfabrikant.
’t Is maar dat je ’t weet :)
heidekonijn zegt
Het vervelende aan Bristol is dat ze niemand de auto’s laten testen, en ze zo kunnen claimen wat ze willen.
LPH zegt
Dat ze er een extra korte versnellingsbak in steken, dan is de begrenzing niet meer nodig en kun je nog harder optrekken met dezelfde topsnelheid :P
Citrofiel zegt
Ik vind het maar niets. Het design is verouderd.
Peugeot407coupe zegt
hij ziet er fragiel uit. niet gedacht dat daar 1012 pk in zat
bmw m6 csl zegt
is een veyron ook begrenst of juist niet?????
ThoMaster zegt
ik vind de Bristol van voren juist iets weg hebben van een Acura Integra (koplampen en voorbumper) . . .
heidekonijn zegt
@ThoMaster
Zou best wel eens kunnen, dat scheelt waarschijnlijk weer wat aan homologatiekosten.
Hoevéél kost dat ding? En dan kleurverschil tussen bumper en spatbord?
Of doen ze dat ook bij vliegtuigen?
Marc Esprit zegt
Over smaak kan je niet discuteren. Het feit is dat Bristol auto’s bouwt voor mensen die handwerk appreciêren, tevreden zijn met een auto die zich niet hoeft te bewijzen door zijn uiterlijk, een golftas in kan, en te veel geld hebben. Meestal zijn dit inderdaad conservatieve Britten.
Persoonlijk vind ik het prachtig dat één van de kleinste autobouwers te wereld het grootste autoconcern zo snel rond de oren kan slaan met deze technische cijfers. Neem van mij aan dat als de banden het gewicht hadden kunnen dragen bij 450km/u de begrenzer er inderdaad had afgekund. Geef hem 4-wielaandrijving en hij sprint nog sneller dan de Veyron ook !
Voor de diegene die het niet kunnen betalen : de prijs is 500.000 Euro voor Bristol te vermeerderen met taxen en homologatiekosten in je favoriete land.
Kwarkiemodo zegt
De auto gaat van 0 naar 100 in 3.5sec geeft geen achterspoiler en achterwielaandrijving….
Dat gaat hem dus echt niet worden he…
De veyron is ook begrenst tot 406km/u.
Alhoewel ze het leuk proberen mogen ze het uiterlijk wel is gaan bijspijkeren..Bah wat een lelijk ding.
Roboreeser zegt
why so ugly :(
raphael zegt
@ rick dos
je zegt wel waar hou het op met de aantal pk’s maar er is een man in duitsland met een nissan skyline en hij heeft er maarliefst 1200 pk uitgehaalt (er zijn ook maar weinig mensen die er in duven te rijden) ik vind het zelf ook wel ver gaan want neem gewoon een oud licht autotje en neem 200 pk en je rijd veel auto’s eruit.
zelf ben ik ook veel bezig met vw golf type 2 en weet dat als je daar 200 pk uittrapt dat al die auto’s uit japan echt niks meer zij.
danny zegt
@raphael
kom maar op met die golf, je word gewoon helemaal zoek gereden door jappaners
wij rijden een sub met 300pk (binnenkort 350)
en er zitten mensen op de club die rijden subaru´s met 350+ en 400+ pk subarus
dat ga je nooit redden !
maximus zegt
damn thats fast !!!!!!
Schumacher zegt
Geweldige car.. zoals ze em besgrijven maar of ie daadwerkelijk zo veilig is… is bij mij egt de vraag. Uiterlijk erg slegt.. veyron stukken beter dus. Maar 435 km/h is tog heerlijk! Waarom willen ze de veyron niet verslaan.. je bent een geweldig iemand als je dat kan! beetje raar dus… maar, knappe prestatie!
Leejon zegt
Als al die Veyron-beaters zo lelijk blijven, blijft de Veyron altijd beter verkopen. Veeeeel liever de Veyron dan dit gedrocht!
Valleyman zegt
Dit heeft tenminste een motorkap.
Dit heeft tenminste 1 motor.
Bristol heeft zoals hierboven al vermeld veel meer voorbereiding in de wagen gestoken dan VW bij de Veyron.
Bristol was van oorsprong ook vliegtuigcinstructeur dus ik denk dat in tegenstelling tot wat de Veyron-fanclub hier denkt, de aerodynamica net iets beter inorde zal zijn ;-)
En vierwiel is natuurlijk voor homo’s vergeleken bij achter…
tinus zegt
hahahaha de naam bristol een schoenen auto XD
Henk zegt
Dit is een echt prachtige wagen, en ja idd een wolf in schaapskleren, je denkt dat ie niks voostelt maar hij maakt effectief korte metten met alle bling bling patserwagens.
scapino zegt
Deze auto is niet modieus, en ook niet echt mooi, maar om andere redenen voor mij ook weer wel. Er zitten ontwerpelementen in van pakweg de afgelopen 4 decennia. En details die je in geen enkel ander merk terugvindt. Van opzij vind ik de lijn vloeiend en elegant. Dat er vliegtuigconstructeurs- en ontwerpers mee bezig zijn geweest kan een voordeel zijn, zeker op het gebied van aerodynamica. Deze auto heeft karakter, is eigenzinnig, uniek en verenigt kracht, kwaliteit en klasse in een niet conventioneel pak. Ik wil hem wel hebben. LHD als optie?
http://www.bristolcars.co.uk/index2.htm
HENK zegt
Dan nog liever die nr 8!!:O
sytze.k-buggati zegt
gatver wateen kut auto
dat uiterlijk ik moet er van kotsen
geef mij maar de buggati veyron
of een lamborchini murcielago