Drie van de naar schatting honderd(!) Chinese autofabrikanten tonen op de IAA in Frankfurt voor het eerst hun producten in Europa. Zoals we weten is eentje daarvan Landwind, de andere zijn Geely en Brilliance. De Brilliance Zhonghua is nu al in Duitsland te koop voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de Volkswagen Golf.
Bij het vragen om wat informatiemateriaal op de stand van Brilliance wist een (oude) Chinese vrouw mij te vertellen dat men geen extra info had, alles was op de website te vinden; euromotors.ltd.gi. Met enige twijfel surf ik net naar de site en die ziet er wonderbaarlijk best goed uit. Er is zelfs een video van de presentatie van de nieuwe Zhonghua in Frankfurt.
Het Duitse onderzoeksbureau B&D Forecast voorspelt dat in 2010 ten minste 220.000 auto’s uit China en India in West-Europa verkocht zullen worden. In 2015 zullen dat er naar verwachting al 750.000 zijn (bron: autotelegraaf.nl).
Persoonlijk denk ik dat Brilliance de meeste kans heeft om flink wat te gaan verkopen in Europa. Geely heeft veel meer modellen maar ze zijn niet echt aantrekkelijk… Landwind lijkt ook goed op weg maar ik heb de wagen van dichtbij bekeken en het is erg slordig afgewerkt, je ziet de lijm overal nog zitten en erg veel gebruik van (keihard) plastic… Inmiddels is ook bekend dat de Landwind niet echt veilig is. De Brilliance Zhonghua zag er goed uit, van binnen ook netjes afgewerkt en de prijs is natuurlijk laag. De instapprijs van de Zhonghua is in Duitsland namelijk 18.000 Euro! Allemaal pluspunten voor de zuinige Nederlander, uhh Europeaan. Brilliance werkt samen met BMW en oogt daardoor ook wat meer betrouwbaar dan de andere Chinese merken. De Brilliance BMW Automobile Company heeft oa de productie van de BMW 3-serie en 5-serie voor zijn rekening genomen. In 2004 verkocht de Brilliance Auto Group maar liefst 110.000 auto’s en 220.000 automotoren. Voor 2005 verwacht men een verkoopvolume van 150.000 auto’s, met als doel om in 2008 de 300.000 te halen en 500.000 in 2010. Dit jaar is Brilliance Auto Group begonnen te kijken naar mogelijkheden buiten de Chinese landsgrenzen en richt zich op markten in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika.
Komende tijd zullen we in ieder geval nog veel gaan horen van de Chinezen. Ben benieuwd…
ash zegt
I love zhongua..they are best carsin china
zhonghua grandieur favorite
jos zegt
ik vind het een betere auto dan de sonata maar aan een kia kan hij niet tippen kwa uiterlijk ook niet echt hij loopt net 3jaar achter ik zou hem willen hebben want ik ben dol op chinese autos!!!!
Remmelt zegt
Sambal Bij?
Lijdt lellel hool die auto.
troyk zegt
*praying to god on my bare knees*
…………Keep it in China…………
……….please?…
Rolep zegt
Ik ben het met je eens Troyk, wat een afzichtelijk, wanstaltig, lelijk volgescheten chinees rampenhok zeg.
Laat maar lekker in die volksrepubliek rondkarren
Gianni zegt
Vandaag op RTL Z Brilliance onder vuur scoort 1 ster op NCAP probleem 2 na de Landwind.
En de woordvoerder van Brilliance dhr Cardoen reageert als volgt, ik citeer:
Ja, onze auto zijn op het niveau van de topauto’s van 7 jaar geleden qua veiligheid etc, dat is toch een goede score en over een paar jaar staan we aan de top.
Wahaha opzouten met dat spul.
Appie zegt
Citaat uit de krant:
olgens autodealer Cardoen heeft Brilliance deze week een overeenkomst getekend met de ADAC om de veiligheid te verhogen. De autohandelaar is niet verbaasd over de uitkomst van de proef. “De score is conform de verwachtingen, aangezien de Brilliance BS6 wel over twee airbags en ABS beschikt, maar niet over zijdelingse airbags”, aldus Cardoen. “Met deze score is de Brilliance trouwens veiliger dan 50 procent van de voertuigen die momenteel in België rondrijden.”
Weer zo’n onzin opmerking. Net alsof de ncap score puur afhangt van de airbags. Het zal wel een belabberde kooiconstructie zijn. Ik bedoel de eerst golf IV uit 1997 had ook alleen 2 airbags voor maar al wel 4 sterren ncap.
wim van ingen zegt
Te woord gestaan door een ‘oude Chinese vrouw’. Denigrerender kan het bijna niet. Europa is gewend aan al die auto-snolletjes op beurzen. Komt dan de minst veilige auto uit China, ze moeten er in ieder geval ook nog aan wennen dat erotiek en auto’s voor de geestelijk onvolgroeide europeaan ongeveer het-
zelfde is. Voor de Chinezen is het wellicht gewoon een apparaat om van A naar B te komen, zoiets als een fiets, een wasmachine of een koelkast. Niks erotiek,
gewoon een ding !! Toch even wennen voor de kleuters onder ons.
koen zegt
Zeven jaar geleden maakte volvo en renault al wagens die op hun sokken vier à vijf sterren haalden op de ncap tests. Denk maar aan de eerste volvo v40; de renault laguna, en al snel kwam al de rest ook.. Statistisch gezien kan de uitspraak van dhr. Cardoen ook al niet, meer dan de helft van de personenwagens in belgië loopt een levenscyclus van ca. 4 jaar door de overvloed aan bedrijfswagens. Dan nog eens rekening houdend met het feit dat bijna alle wagens van zeven jaar terug meer dan twee sterren halen. Zelfs een twingo deed het in 2000 al goed.
Als Cardoen wagens wil verkopen als rijdende doodskisten om toch maar meer en meer winst te kunnen maken, zegt dat veel over de geldzucht van het manegement.
Een wagen verkopen waarin de voorste passagiers gegarandeerd de dood vinden bij zowel een frontale als een zijdelingse botsing is een regelrechte schande. Het is nog een grotere schande dat het A profiel dat de wagen zijn stijfheid biedt zelfs een gevaar vormt voor derden bij aanrijdingen. Om dan nog maar te zwijgen van de passieve veiligheid. En jammer genoeg wrees (niet echt jammer eigenlijk) zullen de chinezen de spitstechnologie die gebruikt wordt om de kooien van pakweg volvo te maken niet kunnen copieren noch kopen, want als dergelijke fabrikanten nu op één ding zitten qua geheimhouding en marketingstruc…