Iedereen weet dat de Quattroporte GT S dé versie van deze ultieme sportlimo is.
De Maserati Quattroporte van de vijfde generatie (M139 voor intimi) is een heel bijzondere auto. Puur rationeel valt er namelijk een hoop op aan te merken. En toch, als je ermee gaat rijden maakt het je allemaal niets uit. De vierdeurs Maser is zeker niet de snelste in zijn klasse. Of de ruimste. Of de betrouwbaarste. Toch is het de gene die je écht wil.
En van alle Quattroportes is er uiteraard ook een heilige graal. Dé uitvoering die je per se wil hebben is de Quattroporte GT S. Dat is een sportiever model dat kwam na de facelift. Hierbij werd de Quattroporte ingrijpend verbeterd. Een paar voordelen van de GTS is de toegenomen betrouwbaarheid, het hogere vermogen en de automatische transmissie van ZF.
Maserati Quattroporte GT S
Dat hogere vermogen is overigens lachwekkend laag. Waar de Duitse concurrentie extreme vermogens van meer dan 600 pk in hun slagschepen lepelde, deed Maserati het rustig aan met slechts 440 pk en 490 Nm. Maar het maakt niets uit. Want wat heb je aan veel vermogen als er geen snelheidsensatie is? Weinig motoren klinken beter dan de 4.7 liter V8 van Maserati (eigenlijk Ferrari). En laten we eerlijk zijn, met 440 pk kun je alsnog op hoge snelheden Europa doorkruisen.
Het grote probleem van de Quattroporte GT S was altijd zijn prijs. Je was minimaal 220 mille kwijt en dat was nog voordat je opties ging aanvinken. Ook in 2009 was dat serieus veel geld. Gelukkig heeft de afschrijving zijn werk gedaan en zijn de prijzen aanzienlijk vriendelijker. Dit exemplaar dat wij vonden kost slechts 49.950 euro. Dat is goedkoper dan een Golf GTI en niet zo’n klein beetje ook!
Avondvierdaagse op Santoni’s
Natuurlijk, iedereen gaat zeggen dat je ‘leegloopt’ op het onderhoud en dat klopt ook wel. Dat is ook een beetje inherent aan de klasse. Overigens zijn deze late GT S-modellen aanzienlijk betrouwbaarder dan de vroege QP’s met de Duo Select-transmissie.
Natuurlijk, deze Quattroporte GT S is niet zo’n auto die je gaat rijden als youngtimer. LPG-tank erin en 30.000 km per jaar forensen past niet echt. Alsof je de Nijmeegse vierdaagse gaat lopen op Santoni’s. Het kan wel, maar het voelt niet juist.
Want waar de meeste dikke Duitse powersedans slagschepen zijn met sportwagen prestaties, heeft deze Quattroporte daadwerkelijk het DNA van een sportwagen. Zie deze auto als een vierdeurs Ferrari 612 Scaglietti met V8 en grote achterbank. Ja, zo speciaal is ‘ie. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hieronder de rijtest met de Maserati Quattroporte GT S:
Nu wil je er eentje. Bekijk dan ook zorgvuldig ons Quattroporte aankoopadvies!
Meer lezen? Check hier onze special over de Maserati Quattroporte (M139)!
harrie zegt
Ja heerlijke motor, maar zo jammer van dat anonieme middenklasser design. Bij Maserati wil je toch wat meer cachet.
kniesoor zegt
Het is inderdaad geen vooroorlogs koetswerk van Saoutchik, maar zo erg anoniem is het IRL nou ook weer niet. Zeker niet als er een mooi kleurtje op zit.
grandmasterb zegt
Anoniem model? Misschien valt hij in het zwart wat minder op, maar als je de motor start is dat gauw over.
Het is de mooiste sedan die er ooit gemaakt is, maar ik zou geen zwarte nemen (dat doe ik toch al nooit, ik ben geen begrafenisondernemer). .
driver79 zegt
Ik dacht nu komt het koopje.. Niet dus… Wel geweldig geluid. Heb hem ooit in Hong Kong tussen de wolkenkrabbers horen galmen in de avond. Geweldig! Was een broekie die rondjes in de stad reed in de eerste versnelling :-). Vergeet ik nooit meer
MaartenD zegt
Prachtige auto maar ik zou toch altijd voor de GranTurismo gaan. Velen malen mooier design
Motomoto zegt
Het is net een Italiaanse vrouw; je weet dat ze je ooit in de steek laat en echt niet betrouwbaar is. Je weet dat ze je veel geld gaat kosten en dat het rationeel dat niet waard is. Je weet dat je het niet moet doen. En toch… je doet het want ze is zo onweerstaanbaar mooi…
MaartenD zegt
Jij hebt echt te veel vieze boekjes gelezen… ;)
rwdftw zegt
M539 Restaurations (Sreten) heeft er eentje. Die wordt op dit moment onder handen genomen en gaat daarna de verkoop in.
MaartenD zegt
Nee. Dat is de generatie die erna kwam
cvoo zegt
Dat klopt.
Toch als je die afleveringen gezien hebt, denk ik niet dat je enthousiaster gaat worden over de aankoop van een Maserati. Verschrikkelijk mooie auto’s, maar sommige technische zaken zijn niet goed doordacht. Erger is nog het gebrek aan verkrijgbare (slijtage) onderdelen en niet wetende of ze überhaupt nog geleverd kunnen worden. En dat voor een auto die nog niet zo oud is.
ghost zegt
Prachtig – mede door de mooie beelden in The Intouchables !
MaartenD zegt
Eens, prachtige film ook!
Dutchdriftking zegt
@ghost: check deze dan eens https://youtu.be/fCdvFFo60OQ?si=eWSW7ReETou8jKpo
GuidoG zegt
10 jaar en 120.000 km gereden met deze briljante motor zonder al te gekke kosten, wel flinke sloot benzine…( Spider 4200 Cambiocorsa)
En iedere dag met een smile van oor tot oor vanwege het briljante geluid en de heerlijke vermogensopbouw :-))))
Oh ja, en na 10 jaar nul afschrijving (gekocht toen 10 jaar oud)
bmwadept zegt
Legt het af tegen Porsche Panamera op snelheid en comfort. Overigens elke tokkie heeft er tegenwoordig een.
MaartenD zegt
Neem aan dat je de Panamera bedoelt in combinatie met de tokkie
tmenges zegt
Klopt helemaal , de Porsche is beter in bijna alles maar is simpelweg geen Maserati.
Veel te klinisch.
drtim zegt
Een Panamera van dezelfde leeftijd ziet er uit als een Panamera. Een uitgerekte en opgeblazen 911 met een bochel.
Wat een absolute schoonheid is die generatie Quatroporte! En het geluid, daar kan een Panamera tien puntjes aan zuigen. Als er één voorbij komt gaat meestal een raampje open.
Wolflow zegt
Dan wordt de plat geslagen kever dus ook nog uitgerekt?
kennone zegt
Minder vermogen maar ook zo’n 300kg mimder dan bijvoorbeeld een Audi S8 van die tijd. Echter nog steeds niet echt snel en een verschrikkelijke bak er in. Maar de motor zorgt toch wel voor een bak beleving die je bij de concurrent niet zo heftig (in standaard trim) gaat krijgen.
ClassicCarClubber zegt
De Hagerty-video van Jason Camissa is een epische must see! Ook JayEmm maakte er verschillende video’s over. Ik zou de QP5 altijd verkiezen boven een moderne luxe sedan, of zelfs een Porsche 911 die 3x zo duur is. Staat in m’n top 3 car garage. Wat een machine.
alassad zegt
50k is nog helemaal niet zo betaalbaar toch? Ze staan er ook vanaf 20k facelift model
rbou zegt
Dat is dan niet de GT S.
Robert zegt
Ik knap nog steeds af op die achterlichten. Daewoo Nubira. OMG.
drtim zegt
Het enige smetje op een verder tijdloze schoonheid
mashell zegt
Het dak dat een centimeter of 10 te hoog is om fraai te zijn en de sleutelgaten halfweg het portier in plaats van in de deurgreep zijn verdere smetjes. Eigenlijk is de enige reden om deze auto te willen het Ferrari geluid, voor de rest doen andere wagens alles beter. Deze wagen is een rijdende Pink Floyd/Coldplay/Metallica/Taylor Swift, enorm geliefd door de fans maar volgens de rest van de wereld enorm overrated.
grandmasterb zegt
Ik ken die Nubira niet, maar het staat de Quatroporte prachtig.
pjotr zegt
Een paar keer in mogen sturen, sindsdien staat hij op mijn wannahaves lijstje. Jammer dat hij de draai in mijn parkeergarage niet kan maken.
Overigens is die filmpje ook heel leuk: https://youtu.be/fCdvFFo60OQ?si=_9FH1SmKHmOHRgZy
alloallo zegt
Hoewel ik zelf een fan van de Qi iv ben, is dit de hoogtepunt van de gehele QP serie. Zijn opvolger is niet begeerlijk voor mij
mc96 zegt
Ik vind dat ie mooi oud wordt.
Wolflow zegt
Bij Maserati is aanschafprijs zeker niet het grootste struikelblok.
Het gebrek aan betrouwbaarheid (je weet nooit of je bestemming haalt) en garantie tot aan de showroom zijn het grootste probleem
O plaat zegt
Zelfs dat valt relatief mee. Nee het probleem is wat Maserati vraagt voor wissel stukken. Nieuwe katalysator voor je Quattroporte 13.000 euro, nieuwe rotors en remblokjes vooraan 1700 euro. Allemaal zonder plaatsing kosten natuurlijk.
grandmasterb zegt
Volgens mij is dat veel beter geworden nadat Ferrari zich met Maserati ging bemoeien, de motor van deze Maserati komt uit de fabriek van Ferrari.
Dutchdriftking zegt
Ja dit maakt bijzonder hebberig…
William zegt
De opvolger oogt stukken beter, en is ook ruimer, veiliger en betrouwbaarder. Zelfs geschikt als dagelijkse auto.
Dutchdriftking zegt
Die heeft zo’n afschuwelijk Chrysler interieur… Doe mij deze maar.
petroldrinker zegt
Kan wel weer zien dat iedereen zonder blikken of blozen alle horror verhalen gelooft en net zo graag weer verspreid. Wij hebben zelf een Maserati spider gehad, kwa mechaniek foutloos, was hooguit de electronica die het soms liet afweten…. BMW M is in mijn ervaring een stuk minder betrouwbaar dan een Maserati is….
GuidoG zegt
Ik heb precies dezelfde ervaring!
powerblue zegt
Ik rijd rond in een 2008 Quattroporte met ZF-bak. Standaard onderstel is vervangen voor gelijk onderstel als de GTS en de uitlaatdempers zijn niet meer standaard. Qua stuurgedrag en motorgeluid is de auto een groot feest.
Onderhoud en reparaties zijn gewoon in lijn met elke auto die nieuw €170.000,- gekost heeft en 15 jaar oud is. Ga uit van jaarlijks 2-3% van de nieuwprijs en je zit goed.
De auto zit echter veel minder sleutelvriendelijk in elkaar dan een Duitse auto. Nagenoeg alles doe ik zelf en het kost de nodige uurtjes om ergens bij te komen.
De horrorverhalen komen echter altijd van diegenen die zo’n auto nooit hebben gehad.
Koop de allerbeste die je binnen je budget kunt vinden en zorg er goed voor: je hebt er dan een superleuke auto aan met weinig afschrijving.
brennie-1994 zegt
de eigenaar van het bedrijf waar ik voor werk heeft er 2.. een zoals deze de Gt-s maar ook een nieuwer model diesel voor alledaags gebruik.
de diesel is nog bijhoorlijk zuinig ook maar die Gt-S heeft serieuze zuipproblemen, uiterraard te verwachten maar een gemiddeld verbruik van pak m 1 op 5 is niet de meest geweldige haha.
blijft wel een monsterlijk heerlijk geluid om naar te luisteren!