Dat is een hoop geld voor een briljante en bloedmooie Ford, maar het is dan ook een bijzonder apparaat!
Matige auto’s van vroeger zijn tegenwoordig best goed. Dat komt door de tijd en doordat we imperfecties juist ‘emotie’ vinden. De Honda S2000 was nieuw niet echt een denderende auto: een soort MX-5 met mindere rijeigenschappen en een aan-uit motor. Maar die F20C-motor zorgt er wel voor het nu zeer gewilde auto’s zijn.
Of ga voor de grap in een auto met gerobotiseerde handbak rijden. Ja, het is nog steeds niet denderend, maar die klappen in de transmissie zijn leuker dan supersnelle DSG-transities.
Briljante Ford Escort RS Turbo
Dat geldt ook de Ford Escort RS Turbo. Destijds was het beetje een relikwie, auto’s als de Volkswagen Golf GTI 16v, Peugeot 309 GTI, Honda Civic VTI en dergelijke waren veel populairder.
De Escort RS Turbo was dus bij introductie een beetje verouderd. Turbomotoren waren minder in schwung dan ’16v’-motoren. Maar de tijd is er overheen gegaan en anno 2024 is een Escort RS Turbo hilarisch.
Het probleem is: vindt maar eens een goede. Dat is bijna niet te doen, want de meeste zijn al weggeroest of getransfoormeerd tot boomklever. En zelfs vind je een goed exemplaar, dan nog zit er flink wat werk aan om hem goed te houden.
Maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen! En in dit geval staat bij Autohan een zeer bijzondere parel. Het is een Ford Escort RS Turbo uit 1990. Het bijzondere is diens kilometerstand: 8.000 km!
Mooi geconserveerd
De auto is echt waanzinnig mooi, want nóg veel beter geconserveerd dan Paul Rudd of Jennifer Aniston. Het is niet zozeer dat de lak mooi is of het interieur er nog goed uit ziet. Alles lijkt nog nieuw te zijn.
Onder de motorkap zien we de 1.6 achtklepper die met dankzij een turbocompressor 136 pk levert. Het is wel zo’n type turbomotor die je ‘aan de kook’ moet houden, onder de 3.500 toeren gebeurt er namelijk niet zoveel. Daarboven is het echter lachen, gieren en brullen geblazen.
En tja, dan die prijs van deze briljante Ford. Deze bijzonder mooie Ford kost namelijk precies 39.900 euro. Dat is een flink hoger bedrag dan dat de eerste eigenaar in 1990 betaalde. Alhoewel, als we de inflatiecalculator erbij pakken dan was de nieuwprijs nu omgerekend naar guldens inclusief inflatie 44.415 euro. Interesse? Je kan de link hier bekijken!
Met dank aan Koen & Teun voor de tip!
Meer lezen? Dit zijn de meest briljante Ford RS-modellen op een rij!
isleofman zegt
Mooi zeg. Grappig ook dat toen de 16v modellen populairder waren dan deze turbo. Vond de 8v / 16v motoren in de concurrerende auto’s altijd enorm saai. Briljant apparaat dit.
kniesoor zegt
De turbomotoren uit die tijd waren inderdaad opwindender dan atmosferische blokken. Maar dan voornamelijk vanwege de ‘aan/uit karakteristiek’ : er gebeurde geen ene moer bij lage toerentallen en vanaf dik 3000 rpm brak ineens de hel los. Maar dat laatste is het soort ‘opwindend’ waar je bij een oto voor dagelijks gebruik beslist niet op zit te wachten, je ergert je de pleuris aan de (zwaar) vertraagde reacties op het gaspedaal of de pestherrie van het voortdurend op hoge toerentallen rijden. Alleen voor gebruik op een circuit had het wel wat. Om die reden werd het een 205 GTI 1,9 (nog zonder kat.) ipv een R5 Alpine Turbo.
mc96 zegt
Dit is eigenlijk niet de uitvoering die je moet hebben. Je moet eigenlijk de oorspronkelijke versie (dus voor de facelift) hebben. Tegen de tijd dat dit exemplaar gebouwd werd was de techniek misschien een beetje outdated. Maar dit model is wel een echte RS. Ontwikkled door Ford SVO. Oospronkelijk bedoeld als homologatiemodel. Bijzonder aan deze auto was het visco sperdiff. Ook in Nederland is deze auto door de importeur ingezet als rallyauto. Helaas niet met heel veel succes omdat de techniek in die omstandigheden wat te kwetsbaar bleek.
cubicinches zegt
Gimme gimme gimme!!!! Sorry, zowat alles die de naam Ford en de letters RS heeft, heb ik een enorme zwakte…
degrotemuis zegt
Als mk3 met RS Sportstuur nog net wat leuker, maar voor snelle Fords heb ik altijd wel een zwak, dus ook voor deze. En inderdaad een mooi geconserveerde late mk4, al valt de bestuurdersstoel me wel wat tegen voor 8.000km op de teller.