Je zult dus snel moeten zijn om deze briljante atmosferische V8 te kunnen bemachtigen.
Tegenwoordig is er nogal een discussie over verschillende aandrijflijnen. De ouderwetse ‘plofmotor’ is obsoleet geworden, de elektromotor is superieur. Feitelijk gezien klopt dat ook (wel even de accu’s wegdenken, uiteraard). Een elektromotor levert veelal meer koppel bij lage toeren en je hebt minder bewegende onderdelen. Voor alle boodschappenautootjes en forens-machines is het simpelweg de betere oplossing. Laten we eerlijk zijn: niemand wordt blij van een 1.5 turbo driecilinder, toch?
Maar! In het hogere segment zitten er absoluut ware kunststukjes als het gaat om motoren. In Nederland zijn deze nauwelijks leverbaar omdat ze worden gezien als een misdaad tegen de mensheid, getuige de extreme belastingdruk. Maar zet even het milieu-gedoe aan de kant: zo’n atmosferische achtcilinder is een machtige stukje techniek. Toevallig hadden we het in het vorige artikel over horloges. Een Tesla Model S Plaid of Audi RS e-tron GT zijn Apple Watches: op alle vlakken veel beter en functioneler. Maar het is lastiger om ervan ’te genieten’. Je maakt er gebruik van en een paar jaar later dump je ‘m voor het nieuwe nieuwste van het nieuwste.
Briljante atmosferische V8
Zo’n atmosferische V8 is een kunststukje. Ja, oude techniek, maar wel geavanceerde oude techniek. Een van de laatste der mohikanen is de ‘Tau’ V8. Deze motorenfamilie kon je in Nederland bijna niet tegen. Dat komt doordat de motor gebouwd wordt door Hyundai. De Tau V8-motorenfamilie is de opvolger van de Omega V8-motorenfamilie. Die Omega’s waren gebaseerd op Mitsubishi-architectuur. De Tau V8 was een prestige-object van Hyundai zelf.
De Tau V8 kwam in 2008 op de markt. Destijds was de motor leverbaar in de Kia Borrega (grote SUV) en grote Hyundai-sedans als de Genesis en Equus. In 2012 kreeg de motor directe brandstofinspuiting. De motor evolueerde in 2015 van een 4.6 liter V8 naar een volvette 5.0 V8 met uiteindelijk een maximum vermogen van 420 pk bij 6.000 toeren en 520 Nm bij 5.000 toeren.
Niet meer van deze tijd
Ondanks dat de cijfers ‘niet meer van deze tijd’ zijn, zijn dit soort motoren bijzonder fijn om te rijden. De vermogens- en koppelopbouw zijn heel lineair. Daarbij is de respons op het gaspedaal heel direct. Dit alles gaat gepaard met een bijzonder fraai motorgeluid. Maar ook deze motor gaat er dus uit. De motor werd onlangs uitgefaseerd bij de Kia K9 en nu is de Genesis G90 aan de buurt.
Deze S-klasse concurrent heeft nu nog de V8, maar binnenkort wordt het model voorzien van een update. Daarbij zal de motor komen te vervallen. De vervanger wordt een 3.5 V6 met twee turbo’s. Deze zal op papier veel meer vermogen en koppel leveren, tegen een lager verbruik. We tijfelen er echter aan of de souplesse en karakter behouden zullen blijven. De vernieuwde Genesis G90 staat gepland voor het einde van dit jaar.
Via: AutoDaum.
golf1985 zegt
Wat een gave wagens zijn dit zeg! Vind die kia persoonlijk wat mooier maar die hyundai mag er ook wel wezen
tinnemans zegt
Ik ben erg nieuwsgierig naar die grote Koreanen, jammer dat je ze hier nooit ziet. Ik ben wel te verleiden tot een proefritje in die G90 met 420pk.
bugboy zegt
@golf1985: Vergeleken. Er die grille van de Hyundai is een BMW 4 serie subtiel. En dat chrome om de achterlichten van die Kia doet me denken aan een verkrachte Mercedes E klasse van de shoarma boer. Helaas gaan de “premium” merken ook deze Aziatische kant op. Ik verlang terug naar de tijdloze Audi’s…
frank2b zegt
Er is niets mis met een mooie V6.
Dickie zegt
Als het geen V8 mag zijn dan maar lijn 6.
tinnemans zegt
Ik vond de i6 in m’n E39 530i heerlijk rijden, maar die in m’n E90 325i was behoorlijk mweh. Er kwam pas leven in boven de 4000rpm en bij 6000 was het alweer voorbij. En dan nog hield het niet over, zeker niet als de hele familie in de auto zat. Als je daarmee in het buitenland helling op wilde inhalen moest je echt terug naar de 3e versnelling (of 2e bij 80km/u) om er iets van tempo in te krijgen. De V6 die in een eerdere Chrysler Stratus 2.5 zat was eigenlijk de fijnere motor.
Imho en ymmv.
e36thuglife zegt
had je E90 met N52 of N53???
tinnemans zegt
De N52, dus ook echt een 2.5.
pa045 zegt
@tinnemans: oehhh. Heilige huisjes om aan het gooien?
tinnemans zegt
Weet ik eigenlijk niet. :) Ik heb niet zoveel met heilige huisjes, maar in dit geval is het enkel mijn persoonlijke ervaring, niets meer en niets minder.
Ik vind de N62 V8 persoonlijk een hele fijne motor. Dat is zeker niet de krachtigste motor aller tijden, maar doordat hij net wat groter is dan de 6 pitters, klopt het m.i. net wat beter.
Ik ben gistermiddag even de A31 opgeweest en bij 180 loopt de motor 3500rpm, dat maakt het wel erg comfortabel om met dat soort snelheden te rijden. Boven de 220 merk je wel dat de puf er zo’n beetje uit is en de 0-100 is voor moderne begrippen erg triest, maar ik geniet er erg van.
5cilinder zegt
@tinnemans: Geknepen varianten voelen vaak erg mak aan. Ben zelf erg te spreken over mijn n53. De variabele nokkenassen en hoge compressie zorgen voor power overal en van 1k tot 7k toeren de ruimte om mee te spelen.
5cilinder zegt
@5cilinder: Is dus ook de 272pk 530i
tinnemans zegt
Het was geen geknepen N53, maar de N52, die daadwerkelijk een 2.5i was.
Charles Taycan 4S zegt
Is bijna nostalgie idd @Willeme een benzine motor zonder turbo’s. Heb zakelijk en prive met alle auto’s met 3,4,5,6,8,12 cilinders en rotatiemotoren mogen rijden zowel diesel en benzine en ze moeten hun meerdere idd erkennen in de soepele , stille loop en directe vermogens en koppelopbouw van een electromotor…. stiller, sneller, schoner, krachtiger en volgens sommigen met minder emotie maar dat ben ik na enkele maanden in een EV wel aan gewend.😉.. Logisch dat ze nu ook met een zuinigere V6 biturbo komen met meer koppel en vermogen 👍
pa045 zegt
@Charles Taycan 4S: wanneer iemand de keuze van zijn vrouw zo vaak verdedigt, weet je dat de goede man ongelukkig is..
knapzuur zegt
Wat rijd je nu dan als ik vragen mag?
Johanneke zegt
Waren alle motoren van Kia en Hyundai niet van Mitsubishi destijds? De 4g63 zat onder een andere naam ook in de 1e generatie tucson en sportage. Alles wat ze toen uitbrachten met een 2.0 motor volgensmij.
Overigens word ik wel heel vrolijk van een 1.6 driepitter hoor. Die in de Yaris GR.
jeroen82 zegt
@Johanneke: Of de 1.5 3 pitter in de Fiesta ST
ronaldotour zegt
De koppelopbouw is zeer lineair.
Bijna net zo goed als een elektromotor, daar komt het eigenlijk op neer.
Johanneke zegt
Koppelopbouw bij een elektromotor is niet lineair.
allesmetturbo zegt
3 cilinder turbo kan leuk zijn, tenminste als er een koenigegg omheen zit.
Maar de sound van een V8 blijft magisch
cossiekiller zegt
Ik ken ook wel mensen die wel blij worden van hun Fiesta ST met 1.5L 3 cil.
Of van een i8, alhoewel die een beetje vals speelt met batterijtjes.