De BMW M2 CSL van Alpha-N is bijna af, maar zijn die karrenwielen niet iets te groot?
Het is een van de laatste echte pretletters van BMW: de M2 Coupé. Deze kleine tweedeurs volgt nog het aloude recept van een zes-in-lijnmotor, een handbak en achterwielaandrijving. Deze combinatie zal uiteraard ook bij BMW eens verdwijnen: automaten worden telkens beter en de benzinemotor heeft ook zijn langste tijd gehad.
Dus laten we blij zijn en vieren wat BMW nog wél maakt voor de enthousiast. Dat de BMW M2 veel enthousiastelingen aantrekt, blijkt wel uit de aftermarket-scene. Daar kwamen @Loek en ondergetekende achter toen we een broodje Bockwurst gingen eten op de Essen Motor Show 2023. Het aantal projecten op basis van de BMW M2 was niet op één hand te tellen.
BMW M2 CSL
Een van de gaafste projecten was de groene BMW M2 GT, een hommage naar de BMW M3 GT van de E36-generatie. Die auto was voorzien van een Alpha-N-bodykit en de M2 ‘CSL’ die je hier op de afbeeldingen ziet is ook door Alpha-N onder handen genomen. De auto is nu een hoedtik naar de huidige BMW M4 CSL, de extra lichte en heftige variant van de M3.
Het hoogtepunt van de M2 CSL is natuurlijk de bodykit die een stuk uitgebreider is is dan je zou zeggen op basis van de foto’s. Dat is eigenlijk een enorm compliment voor de designers van Alpha-N, want het ziet er niet uit als een aftermarket bodykit. Het bestaat uit een nieuwe frontspoiler, grille, motorkap (met luchthapper), sideskirts, achterbumper en de obligate diffusor.
De achterklep is nu voorzien van een koolstofvezel ducktail-spoiler. Sterker nog, die hele achterklep is nieuw en geheel van carbon. Cool, hè? Verder is deze grijze kleur uniek.
Stance
Zoals je kunt zien is de stance van de M2 CSL ook een stuk beter. Dat komt door twee dingen: de velgen en de verlaging. De wielen zijn Proline PFM in matzwart. Deze gesmede velgen zijn voor 9,5×20 en achter 10,5×21. Dat zijn hele flinke karrenwielen!
De auto is voorzien van Yokohama Advan Sport-banden in de maat 285/30 R20 voor en 295/25 R21. Gevoelsmatig is dat (veel) te groot en breed, alhoewel de huidige M2 niet zo klein als je zou verwachten. Maar toch, 9,5×20 voor voorwielen is echt enorm groot.
De verlaging is niet zomaar ‘een verlaging’. Er is gekozen voor een schroefset van Öhlins, de Road & Track. Veel beter dan dat wordt het niet met kant en klare producten.
Dus bevalt de BMW M2 CSL je wel? Goed nieuws: je kan de onderdelen gewoon bestellen. Slecht nieuws: het is absoluut niet goedkoop. Bij Alpha-N bij je zo 3-4 mille per paneel kwijt. De achterklep is al € 3.475,95 bijvoorbeeld. De velgen zijn al gauw 5 mille per setje en Öhlins is ook niet goedkoop. Maar hey, dan heb je wel een bijzonder gave BMW M2 CSL die BMW (nog) niet bouwt!
Robert zegt
Dit wordt een trackday speeltje voor de happy few, denk ik. Ik kan me namelijk bijna niet voorstellen dat je dit als daily driver onder de gefortuneerde bips wil hebben. Als ik de gevulde wielkasten en stance zo zie, dan vrees ik dat dit qua onderstel veel te hard en compromisloos is om nog enigszins relaxed te kunnen rijden.
willeme zegt
@rrrobert:
Dat is eigenlijk een grote misconceptie. Over het algemeen wordt een auto wat comfortabeler van een schroefset. Öhlins geldt als een van de beste leverancier van off-the-shelf schroefsets voordat je naar maatwerk gaat. De kwaliteit is dermate veel hoger dat je meer comfort en sportiviteit hebt.
Op de auto’s in de Autoblog garage werden de auto’s ook (veel) comfortabeler na het monteren van een schroefset. Niet alleen is er meer veer comfort, maar is er ook meer rust in de auto.
De reden is overigens vrij simpel: het spul dat af-fabriek gemonteerd wordt is niet heel erg denderend.
Robert zegt
@willeme: dat die Öhlins stukken beter functioneren geloof ik direct, maar met die stance hou je volgens mij maar heel weinig veerweg over – of je moet het niet erg vinden dat de banden geregeld aanlopen in de wielkasten. En dan heb ik het nog niet eens over ‘Nederland – verkeersdrempelland’.
JelmerS zegt
Die 21inches zou ik juist kleiner verwachten op een trackday wagen. Wat een dure banden, en hoog gewicht velg.
kniesoor zegt
Hoewel de gemiddelde koper van dit soort snuisterijen het vermoedelijk worst zal wezen, ben ik toch benieuwd wat dit spoilerwerk voor de aërodynamica van de oto doet. M.a.w.: gaat-ie er beter van rijden (op een circuit) of het is eigenlijk voornamelijk/alleen uiterlijk vertoon ?
Johanneke zegt
Twee enorme zwarte plastic vlakken in de achterbumper. Dat is lelijk zeg.
drdre1 zegt
Precies dat ja. De auto is redelijk, maar die 2 enorme zwarte vierkanten… 🤔
mattr zegt
Aardig. Hadden ze niet wat aan die lelijke achterlichten kunnen doen?
fanboy zegt
Die achterkant is er niet mooier op geworden, die spoiler dus ook niet.
fastforward zegt
De achterkant is erg amaakgevoelig. Voor mij een reden om over te slaan.
joki zegt
Ik zou altijd een M3 F80 hierboven verkiezen… weegt ongeveer 240 kg minder standaard dus zal wel een stukje beweeglijker rijden… of zoals iemand met meer verstand qua engineering van wagens zei: ” Add lightness”! Een Ariel Atom kan het kunstje natuurlijk nog beter maar je moet natuurlijk ergen stoppen…
Die karrenwielen zijn natuurlijk helemaal een miskleun, zeker als je trackdays doet, dit is een wagen om op een beurs in de spotlights te zetten, op een circuit wordt je met een setup als deze gewoon uitgelachen.