De BMW X6, vorige week als ‘concept’ onthuld in Frankfurt, heeft al aardig wat emoties losgemaakt. Of je brandt de auto volledig af, of je omarmt hem. Een middenweg schijnt er niet te zijn. De verwachting is dat de X6 het vooral goed zal doen op de Amerikaanse markt, vandaar dat het definitieve model naar alle waarschijnlijkheid binnenkort in de VS wordt gepresenteerd.
De CEO van BMW Noord-Amerika, Tom Purves, heeft er natuurlijk het volste vertrouwen in dat de X6 een verkoopsucces wordt, omdat BMW de groep mensen die een hoge auto willen, maar SUV’s lelijk vinden, probeert binnen te hengelen door dit slagschip met coupe-lijn aan te bieden.
Toch wil hij kennelijk de laatste twijfelaars over de streep trekken met het volgende argument: New Yorkers zullen dol zijn op de ‘Sports Activity Coupe’ omdat de hoge zitpositie ze in staat stelt om de grote gaten in de weg op tijd te zien. Wat een geweldig argument! Nu koopt iedereen meteen een X6 natuurlijk….
Wat trouwens ook uniek is, is dat het anders zo saaie Automotive News met het brengen van dit bericht bewijst ook een beetje humor te hebben:
While BMW did not release specifications for the X6 concept, Purves said the concept and production vehicle are essentially the same size as the X5. A major difference is cargo space. The X6 has less space for cargo because of the steeply sloped roof, meaning this is not a vehicle for campers.
The X6 will be “ an absolute classic for New York City, Purves said. The vehicle provides the high driving position that helps spot road craters in the Big Apple.
I live in New York; we have big potholes, he said.
And there are buyers who don’t need all the cargo space in the X5.
So this is a romantic X5 in a way.
De conventionele X6 komt eind 2008 op de Amerikaanse markt. Een jaar later volgt de hybride-variant.
snuru zegt
Ik vind hem wel wat hebben :)
robert zegt
best leuk
360driver zegt
mooie auto
MetalPig zegt
Ik ben een BMW-liefhebber en SUV-hater.
Ik vind de X6 verschrikkelijk.
alexander zegt
maar het is helemaal geen suv het is een CROSSOVER of zoals ze het zelf noemen een Sports Activity Coupe oke en ik vind hem wel vet
Juicie zegt
Compleet nutteloos dit soort wagens, of je maakt een echte terrein-beul zoals de Defender of maak een fatsoenlijke coupe zoals een 911 en niet dit soort wagens die er alleen maar zijn om te kunnen showen hoe goed je portemonnee gevuld is.
BMW’s zie ik best graag vooral de eind jaren 90 wagens, maar dit vind ik echt niks.
BugattiV zegt
Was Ssangyong niet iets eerder met een dergelijk model, de Actyon.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/12/ssangyong-presenteert-actyon-crossover-in-parijs
Deze werd door iedereen afgeschreven en mochten ze gelijk de productie stoppen van dat ‘rare’ model. Nu komt BMW ermee en dan is het wel goed. BMW is nu de kopieerder en iedereen vind het goed???? IK vind het een belachelijk model. Crossover??? Ik wil of een coupe of een SUV niet beide in een, wat komt hierna de cabrio???
SugarFree zegt
Het is überhaupt lastig je aankoop van een X6 te verdedigen, naar wie dan ook.
Maar welke man vertelt zonder omhaal van woorden dat hij ‘m gekocht heeft omdat ie dan de kuilen in de weg goed ziet aankomen…? Nee… :(
Maar, positief ingesteld als ik ben, ik houd van de X6 omdat het (zoals Sir Smokalot terecht opmerkt) een auto is waar je óf van houdt, of van walgt (vrij vertaald). Uitgesproken zaken (of het nu meningen zijn, auto’s, mode of muziek) spreken mij wel aan. Helaas voor BMW hoor ik bij de laatste van de hierboven beschreven groepen.
Mikeee zegt
The vehicle provides the high driving position that helps spot road craters
Ja zeg! Op die manier bestond de hoge beemer al lang!
En nog veel meer… http://www.jtruck.net/misc/4x4cars/
Ik vroeg mij al een poos af waarom ik die X6 toch stiekem zó’n rip-off vond. *bingo* Hetzelfde truukje van auto-met-hoogte danwel wannabe-monstertruck bestond al veel langer.
helmirossi zegt
Ik ben een Audi liefhebber en een SUV-hater, maar ik moet zeggen dat ik de X6 wel een mooie lijn vind hebben. Vind de X3 helemaal niks en de facelift van de X5 nou ook niet zo spectaculair. De X6 is dus een welkome verrassing.
Tephlon zegt
“Of je brandt de auto volledig af, of je omarmt hem.” en het is een SUV, Sorry “SAC”.
Lijkt me dat het behoorlijk populair wordt, als ik my de Cayenne goed herinner….
joep zegt
wat een hanzen ding is het toch….
Chrizzzie zegt
Ik zie dit wel een succes worden aangezien de ontwikkelingskosten erg laag zijn aangezien het gewoon een X5 is.
MarcO zegt
Toen al gezegd en nu dus weer: Achterlijke bak. Een X5 heeft al nauwelijks ‘cargo space’. Wat kan je hier dan mee? Gaten zien? Dat kan ook als je op de fiets rijd. En volgens mij heb je daar in New York meer aan dan aan deze nutteloze creatie.
MarcO zegt
…. kortom: het zal wel weer een succes worden.
D.D.B. zegt
Ik was vorige week nog niet overtuigd, het kon beide kanten nog uit zeg maar. Maar ik merk dat ik hem steeds mooier begin te vinden. Ben benieuwd…
Piston zegt
Gelijkaardige commentaren hoorden we toen Mercedes zijn CLS uitbracht… ‘waarom 4 deuren als je een echt coupé kunt kopen’, ‘als je 4 deuren nodig hebt, koop dan een E-klasse’….
Ik vond de CLS een welgekomen verschijning op onze wegen! En zal hetzelfde gevoel hebben bij deze X6.
Het valt me op hoe oerconservatief sommigen toch zijn. Als het van bepaalde personen afhing reden er enkel maar 3, 5 en 7 reeksen rond in klassieke berline versie.
MINI-rijder zegt
Ik weet echt niet waarom, maar imo moet je deze auto kopen als je de keuze hebt. Kan het echt niet verklaren. Heel goed gedaan van BMW. En hij is zo fout dat de hybride variant zelfs nog stoerder is.
smokin zegt
Nou “vet” is ie zeker.
pomoek zegt
Hoewel het argument van de BMW-bobo wat vergezocht klinkt zit er een kern van waarheid in. De wegen in de VS, en zeker ook NY zijn van een slechte kwalitiet. Een van de redenen waarom auto’s in de VS wat soepeler geveerd zijn en waarom de SUV’s daar zo populair zijn. Uiteraard zijn er tig betere en goedkopere alternatieven te vinden voor de NewYorkers om zich te vervoeren. Volgens mij hebben ze daar een aardig metronetwerk…
FrankyCash zegt
@Piston
Hoe kun je dit nou vergelijken met de CLS? Als je de CLS ziet zie je toch een mooi geheel, de X6 is echt zo geforceerd. Als je iemand vraagt de contouren van een auto te tekenen krijg je veel meer CLS dat X6. Daarbij komt dat niemand zit te wachten op een SUV-Coupe. De X6 is gewoon het kenmerk van de zieke gedachte die BMW, Audi en ook Mercedes hebben dat er ieder jaar een nieuwe carosserievorm geintroduceerd moet worden. Het lijkt alleen nog maar te gaan om nieuwe markten, maar of deze winstgevend zijn is nog maar de vraag. Ze moeten weer terug naar de basis…. Want alle ontwikkelingskosten voor deze achterlijke modellen zien wij als ‘burgers’ weer terug in de prijs die we voor een leuke C-Klasse, 3-Serie of A4 moeten betalen!
peter zegt
Ziet er wel goed uit, maar wat een walgelijk fout concept. Dit is de wagen die in alles sucked.
zuinig? neen
terreincapaciteit? neen
groen? neen
sportief? neen
kofferruimte? neen
veilig? neen
snel? neen
….
Nu kan je zeggen dat die sneller is dan een Toyota Aygo, maar je moet vergelijken binnen zen budgetcategorie
Het concept is trouwens gestolen van de walgelijke Ssangyong Actyon. Hoe laag moet je vallen om daar iets van over te nemen ?
Ik zou zeggen, koop deze wagen als je echt wil dat iedereen weet dat je een klein piemeltje hebt
Racer X zegt
Ik begin langzaam een beetje te wennen aan ’t ding, maar ik ben nog steeds geen liefhebber van auto’s die hoog op de poten staat.
Racer X zegt
staat=staan
Piston zegt
@Frankycash
Ik vergelijk X6 helemaal niet met CLS qua design. Mijn punt was dat er een nieuwe carroserievorm wordt uitgebracht waarmee de mensen niet vertrouwd zijn en waaraan men gewend moet worden. En ik begrijp niet waarom van een klassiek berline model wel een coupé zou mogen afgeleid worden en van een SUV niet?
Ik ben persoonlijk voor verscheidenheid, ben echt gelukkig dat men in de lage landen af is van het Golf syndroom, tot een paar jaar geleden stond aan elk kruispunt 4-5 golfjes, tegenwoordig heeft men zo’n verscheidenheid aan wagens!
Wat betreft de ontwikkelingskosten zou ik niet onmiddellijk overgaan tot een boutade zoals je ze geformuleerd hebt. Op een 3 of A4 wordt vanuit de fabriek slechts met marges gewerkt van een paar honderd euro, terwijl op zo’n dikke bak je snel spreekt over een paar duizend tot tienduizend euro. Alles hangt natuurlijk af van hun kostprijsallocatiesysteem.
Prius zegt
Grappig, iedereen vond de Infiniti FX35 mooi. Want daar komt dit hele vormgevingsidee vandaan, niet van SsangYong. En deze vindt iedereen opeens lelijk…?
Reyn zegt
Ik ben BMW hater en SUV lover, ik digg die X6 wel!
Type auto als een Infinity FX, ook al zo bloedmooi….
fuel86 zegt
mooie wagen !
Adriaan zegt
idd Reyn, ik dacht ook meteen aan Infiniti.. ook best speciaal deze wagen..voelt ook lekker exclusief aan :)
Kopen zal ik het waarschijnlijk niet doen.. liever een sportauto :)
Statler&Waldorf zegt
Ik ben ook niet zo weg van de aflopende daklijn.
funcup zegt
topmotor wordt de 4.8i twin turbo!!!!
vermogen + 300 Kw
Swinkels zegt
Wordt denk ik wel een klein succesje voor BMW. Is gewoon een mooie auto en die huisvrouwtjes krijgen hun boodschappen heus wel achterin, hebben ze de exta ruimte van de X5 niet voor nodig.
mashell zegt
De X6 is gewoon een SUV die niet het uiterlijk heeft van een tereinwagen wat ie ook niet is.
ralf zegt
Sorry hoor maar waarom zeikt iedereen hier dat het geen “echte” terrein auto is??? Dat is ook nooit de bedoeling geweest maar ook andere suv van andere merken zijn geen echte terrein wagens!!! Get over it!!!! Alsof je hele/elke dag door de blubber rijdt!!! En voor peter wou ik graag dit zeggen, dat jij daar helemaal geen uitspraken over kunt doen want je hebt er niet mee gereden waarschijnlijk dus moet je je domme opmerkingen maar voor je houden. Sommige mensen hier kunnen alleen andere merken afzeiken maar owee als het “hun”merk is. Ben trouwens niet speciaal BMW fan ofzo maar het getuigd wel van lef waar het sommige autofabrikanten de laatste jaren vaak aan ontbreekt. Ik vind het een leuke aanvulling op het BMW gamma.
peter zegt
@Ralf BMW is mijn merk, dus ik ben geen merk aan het afzeiken.
En ik hoef niet met een X6 te rijden om te weten dat die zoiezo slechter zal rijden dan eender welke BMW berline, das elementaire fysica….
peter zegt
@ralf..
maar je hebt gelijk dat het overbodig is te “zeiken” dat een suv geen terreinwagen is.
Het hele punt is echter wat ie dan wel is ? Ik ben inderdaad tegen elke SUV, het bestaan van FWD SUVs bewijst hoe belachelijk het hele concept is
Luc zegt
de x6 is de ultieme wagen voor mensen zonder enig idee wat de x6 is
Solstice zegt
So this is a romantic X5 in a way.
Ik vind dit eigenlijk een nog veel beter argument, I like that! :-)
Aston Martin Rapide zegt
Ook al ben ik geen liefhebber van SUV’s, maar de X6 vind ik er wel goed uitzien.
jodocus zegt
toch jammer, van dat schuin aflopende coupé-dak,
zo kan je veel minder bagage stouwen in de kofferbak !
bmwF zegt
jawel peter, je “zeikt” bmw af, terwijl wat jij “afzeikt” normaal is bij een suv,, nu is het eet suv-coupé.. moet hij dan specialere presaties en mogendheden hebben? neen;-) coupé bij suv dan moet je niet gaan denken zoals bij een gewone coupé bij bmw. het oogt gewoon sportiever daar willen ze mee uitpakken. idem dito voor het argument
Sem zegt
dit word een succes voor bmw, ik weet zeker dat andere fabrikanten deze trent gaan volgen.
puristen: eat your heart out!
Apache zegt
ik ben geen SUV- hater, noch merkenfreak, maar primaire emotie is wel erg belangrijk bij een auto en deze doet daar een erg goeie gooi naar, maar uiteindelijk is het er toch wel over, en het ziet er nogal wannabe uit, lekt persoonlijkheid en lijkt alsof het iets moet compenseren. Ik heb niks tegen een premium merk die luxe-SUV’s op de markt brengt hoor, integendeel: moet kunnen. De beste BMW lijkt mij nog steeds de (liefst gefacelifte) 6-serie en de 3-serie coupé.
– Apache
binkie zegt
Ik verbaas mezelf er over dat ik het typ, maar ik vind hem mooi :) Ik vind ‘m stoer, maar niet lomp en mooi gelijnd. Stukken minder Bangle, die lelijke hoekigheid van recente BMW’s is er af en dit is ineens de BMW die ik het liefst voor de deur zou hebben. Niet dat ik hem koop, want ik ben nu eenmaal cabrio verslaafd, maar ja: dit is een mooie auto en dat heb ik jaren niet van een BMW kunnen zeggen.
Windhoos zegt
Volgens mij is hij lichtelijk schizofreen………………………….
Xemurai zegt
@binkie
Oh … OOhhhh dus jij zegt dat de nieuwe m3 lelijk is? :P Ga u schamen!
Vorige keer dat iemand zoiets zei, liep het slecht af. Diegene is nu dakloos en alcoholverslaafd. Pas op met autobloggers! :)
Citrofiel zegt
:lol: Lekker argument om de X6 te verkiezen boven die tientallen andere SUVs.
Windhoos zegt
Als dat een argument is dan kan je beter een vrachtwagen kopen………………….
peter zegt
@bmwF heb je de post ook maar gelezen?
Rick dos zegt
Hoe vaker ik deze auto zie des te mooier ik het begin te vinden……het is volgens mij weer zo´n BMW that grows on you….
Waar ik me welzorgen over maak is dit ding.
……of moet dit ook weer z´n tijd hebben…..
Hugo zegt
Hebben jullie enig idee hoe slecht de wegen in NYC zijn? Een vriend van me heeft daar zijn E46 M3 aan gort gereden door met 30mph over een putdeksel te rijden. Helemaal niks meer over van de voorkant/onderstel.
John zegt
New Yorkers zullen dol zijn op de ‘Sports Activity Coupe’ omdat de hoge zitpositie ze in staat stelt om de grote gaten in de weg op tijd te zien. Wat een geweldig argument! Nu koopt iedereen meteen een X6 natuurlijk….
Nou nee, zat eigenlijk meer aan een Kenworth of een Peterbilt te denken …