De Japanners hebben een brief verzonden naar hun fabrieksmedewerkers in het Verenigd Koninkrijk, met het advies om tegen een vertrek uit de EU te stemmen.
Komende donderdag zal er tijdens een referendum in het Verenigd Koninkrijk beslist worden of de Britten binnen de Europese Unie blijven of niet. Als de Britten stemmen vóór het verlaten van de Europese Unie, dan kan het gevolg volgens Toyota zijn dat er flink in de kosten gesneden moet worden. Alternatief is dat de prijzen van de auto’s die in het Verenigd Koninkrijk gebouwd worden zo’n tien procent zullen stijgen. Een Brexit leidt onherroepelijk tot minder verkochte auto’s, aldus Toyota. Daarom adviseert het haar medewerkers tegen een Brexit te stemmen.
Toyota produceert per jaar ongeveer 190.000 auto’s in het land, alsmede motoren en onderdelen bedoeld voor elders geproduceerde auto’s. Een groot deel van de productie is bedoeld voor export naar andere Europese landen. Er werken meer dan 3400 mensen bij Toyota Manufacturing UK, verspreid over twee fabrieken. In de fabriek in Burnaston in Derbyshire worden auto’s als de Auris en Auris Hybrid gebouwd, in Deeside (North Wales) worden motoren gebouwd.
martijn11 zegt
Kortom engeland moet gewoon blijven
lincoln zegt
@martijn11:
Les 1 in politiek ..
Hoe meer er veranderd .. Hoe meer er hetzelfde blijft ..
Les 2 ..
Echte democraten stemmen niet ..
stfu zegt
Echt, overal wordt gewaarschuwd hoe negatief Brexit gaat uitvallen. Dat er alsnog over gestemd gaat worden snap ik ook echt niet. Kan me niet voorstellen dat het voor iemand positief uitvalt…
uselessblogger zegt
@stfu: voor rechtse aanhangers die geen immigranten dulden
marstr zegt
@uselessblogger: niemand dus, rechts tokkietuig moet je nooit serieus nemen, die kunnen niet rationeel denken. Iets met een verstandelijke beperking ofzo
desjonnies zegt
@marstr:
Ik krijg dezelfde indruk van u als ik uw ‘argumenten’ lees.
Ziende blind noemt men zoiets
En verder vrij onbeschoft en onbehouwen.
Maar u zult zichzelf wel politiek correct vinden naar ik aan mag nemen.!
dieselaer zegt
@desjonnies: het is altijd makkelijk en populair om mensen die rechts zijn weg te zetten als xenofoob en egoistisch op internet…helaas zullen we onszelf nog wel tegenkomen wanneer de economie over een paar jaar in elkaar dondert ten gevolge van de euro…
BaRa zegt
@dieselaer: Als de economie in elkaar dondert, is dat niet door de euro. De euro zal dat eerder vertragen dan versnellen.
dieselaer zegt
@BaRa: de noord-europese landen betalen op dit moment voor het wanbeleid in het zuiden doordat regels niet nageleefd hoefden te worden. Iedere maand wordt 80 miljard euro extra bijgedrukt (obligaties kopen) door de ECB. Dit zorgt voor een bubble op de aandelenmarkt en huizenmarkt en maakt lenen te goedkoop. Dit zal mis gaan en des te langer het duurt des te groter de problemen.
Het probleem is dat regels sinds het begin niet worden gehandhaafd. Dan kun je geen systeem in stand houden.
kniesoor zegt
@marstr:
Heerlijk, zo’n simplistisch wereldbeeld, waarbij iedereen, die anders denkt ’tokkietuig’ is. Heeft u nog inhoudeljk onderbouwde argumenten of is dat ijdele hoop ?
VeniVidiVici zegt
@marstr: Extreem rechts tokkietuig bedoel je dan. VVD is rechts maar gewoon liberalistisch rationeel denkend hoor!
marstr zegt
@VeniVidiVici: wou het eraan toevoegen maar dacht laat maar, doelde inderdaad op typisch pegida/PVV volk. De eerdergenoemden delen meestal hetzelfde gedachtengoed
lincoln zegt
@marstr:
Ja klopt ..
Eigenlijk is iedereen Adolf Hitler ..
olivierc zegt
@marstr: Kan je van de linkse ook zeggen.
bartteeuwen zegt
@stfu: Ik denk dat de schade in theorie veel groter is dan het in de praktijk zou zijn. Handel is er altijd geweest, en verschillende munteenheden ook. Ik hoop dat ze eruit gaan, puur omdat ik benieuwd ben of de werkelijke schade echt zo groot is als er geen sticker EU meer op Engeland geplakt staat.
wildewesten zegt
@stfu: ze kunnen toch handelsakkoorden sluiten met andere landen in de EU lijkt mij?
berlinetta zegt
@wildewesten: Dat is ook precies wat er gaat gebeuren bij een Brexit. Engeland stapt uit de EU, maar zal wel meteen handelsverdragen sluiten met belangrijke handelslanden. Op die manier kunnen ze toch blijven profiteren van de vrije handel, maar zijn ze niet meer gebonden aan Europa.
Volgens mij blijft de schade op deze manier ook enigszins beperkt.
alteasportrider zegt
@berlinetta: Dat is nu juist de ironie. Als de Britten na een Brexit zaken willen doen met de EU, moeten ze zich aan dezelfde spelregels houden als nu. Dat zijn handelsregels die niet over immigranten gaan, maar wel over bijvoorbeeld eerlijke concurrentieverhoudingen. Maar dan in wel het verschil dat ze geen zak meer te zeggen hebben over hoe die spelregels eruit zullen zien, want geen lid meer.
cthijs zegt
@alteasportrider: ze hebben ook geen zak te vertellen want degene met de grootste mond heeft dat en dat zijn in europa altijd de fransen
dieselaer zegt
@stfu: voor mensen die de britse cultuur willen behouden, niet door het brusselse regime onderdrukt willen worden en tegen de komst van laaggeschoolde goedkope arbeiders zijn.
Ik zou tegen stemmen en zou liever een EEG zien dan een EU, zonder de euro bovendien.
baasbas zegt
@dieselaer: Retoriek.
Beide partijen maken zich daar schuldig aan overigens.
Ik betwijfel of het wel zo handig is om zo’n beslissing van een referendum af te laten hangen. Als het goed is kiest het volk zijn bestuurders. Deze dienen de beslissing te nemen.
e1000bmw zegt
@baasbas: Ja, maar we weten allemaal hoe dat laatste uitpakt/uit kan pakken…
baasbas zegt
@e1000bmw523i: Ik ga niet schijnheilig de democratie als de heilige graal bestempelen. Simpel gezegd is een dictatuur veel efficiënter. Dat is, als ik de baas ben. Als iemand anders de baas is dan is een democratie helaas het best haalbare. En links en rechts zal de schoen wat wringen… Maar iets beters hebben we niet.
Wat je in mijn ogen niet moet doen is dit soort complexe materie met misschien wel heel grote gevolgen (ook de knappe koppen zijn er niet uit) voor het voeten van het volk gooien. De leiders zijn gekozen, zij hebben (zouden moeten hebben) de capaciteiten om de beslissing te nemen, nu moeten ze het ook doen en zelf daar de verantwoording voor dragen.
Nu kiest het volk op basis van waanzinnig veel onzininformatie, zwartmakingen en retoriek. En als de keus verkeerd uitpakt dan draagt de politiek de verantwoording niet. Dit is dé manier om je volk te verdelen… Ga maar na, wat hun keus ook wordt, het land is verdeeld en de ene helft zal de keuze van de andere helft nog lang onder de neus houden.
e1000bmw zegt
@baasbas: Dat volk is al verdeeld zonder überhaupt de keuze gemaakt te hebben…
baasbas zegt
@e1000bmw523i: Klopt, maar een beetje roepen naar elkaar is lang zo schadelijk niet als nu de verkeerde keuze maken… wat dat ook zijn mag. Beetje roepen heeft geen consequenties.
mashell zegt
@stfu: het meest positive aspect aan een brexit is dat Nigel Farage (europarlementatier) zonder baan komt ze zitten.
9000cse zegt
Merkwaardige wending van Toyota! Onlangs lieten ze nog weten dat ze bij een Brexit toch in het VK zouden blijven. Daaruit concludeerde ik dat het ze verder worst zou wezen wat er zou gaan gebeuren.
hummer95 zegt
Hadden wij niet een autofabriek die nog wel wat ruimte over heeft ?
marstr zegt
@hummer95: en dan maandelijks staken?
Onehp zegt
In hoofdzaak gaat Brexit over immigratie. Door de historie heen hebben de Britten zowat ieder land ter wereld aangevallen, en daarvan een heleboel gekoloniseerd en uitgebuit. Op die manier is hun cultuur en taal verspreid. Nu kunnen velen in de wereld de taal, wat een groot voordeel voor hun is, maar ook als keerzijde heeft dat velen daarom naar de UK willen. Aan de Britten zeg ik dan: stop nu met het slachtoffer te spelen, en neem je verantwoordelijkheid voor jullie historie ipv het op Europa te steken. Brexit is dan ook enkel achteruitgang, want de deur gaat toe naar twee kanten…
berlinetta zegt
@Onehp: Volgens mij gaat het juist om soevereiniteit. De Britten willen wel deel uitmaken van de handelsunie, maar geen regelgeving opgelegd krijgen vanuit Brussel. Door hun dualistische stelsel hebben ze dat ook aardig weten te beperken. Echter is dit dualistische stelsel minder van toepassing op Europees recht. Dat is waar de schoen wringt.
In NL geldt een monistisch stelsel, hetgeen betekent dat internationale wetgeving in ons land in beginsel directe werking heeft. Europese wetgeving heeft hier op grond van uitspraken van het HvJ altijd directe werking en voorrang op nationaal recht.
Onehp zegt
@berlinetta: intressant. Inderdaad soevereiniteit. Houden we het even bij auto’s. Duitse partijen zijn eigenaar van Rolls Royce en Bentley auto’s. Indiërs van Range/Land Rover en Jaguar én het boert beter dan ooit tevoren. Lotus is Malaysisch. McLaren is voor de helft in handen van Bahrein. Vele tientallen onafhankelijke Engelse automerken bestaan niet meer. Maar veel buitenlands merken produceren of hebben activiteiten in de UK, zoals hier besproken. Meer sovereiniteit door wat meer eigen wetten stemmen lijkt een illusie, ze zijn reeds zo afhankelijk als wat van andere landen…
henkhupelschoten zegt
@Onehp: Vergeet Paccar niet die oneindig veel DAF LF’s in elkaar schroeft in Leyland. Ongelooflijk hoeveel er daar wel niet worden gemaakt. Vinden de Amerikanen en dus wij europeanen ook minder omdat ze direct hier naar toe gaan.
martinus zegt
@Onehp: Brexit gaat niet alleen over Oost Europeanen die meedoen in de Britse economie.. maar ook over kansloze Afrikanen, en midaziaten die een aanspraak komen maken op de sociale voorzieningen in het VK.
Dat er gigantische stromen economische vluchtelingen met een oorlogsgebied verleden naar West Europa komt, heeft ook te maken met het falen van de EU. De E.U. faalt in een van haar fundamenteelste taken, het beschermen van de buitengrens. Sjengen een van de kernwaarden van de E.U.en het wordt gewoon niet gehandhaafd.
Onehp zegt
@martinus: wie sprak over oost Europa, wat nu gebeurt is een heel zwakke reactie op de tijd toen de Engelsen naar ‘Afrika’ en ‘Midden-Azië’ gingen niet om te immigreren, maar om alles te pakken en dan mochten de inwoners gratis voor hun werken op de koop toe.
En nu hebben we een bende navelstaarders die nog steeds denken dat ze een geboren recht hebben op een goed leven en niet kunnen begrijpen dat zij die aankloppen maar een klein klein deel komen terugeisen wat hun door de Engelsen ooit is afgepakt.
Actie, reactie.
lincoln zegt
@Onehp:
Wat is er dan afgepakt ??
gregorius zegt
‘Mr Toyota steekt wijsvinger in zn mond en houdt m op in de wind”. Ja! Het is 10%.
Onzin. Brexit = ook ‘heronderhandelen’ over import export.
Dat gaat al jaren kosten. Uiteindelijk komt er dan een handelsverdragd dat ongeveer tzelde gaat zijn als wat er nu is.
Hoeft dus niks extra te kosten.
Daarnaast zit Toyota in een EU land wat geen Euro heeft. De pond, tov de euro, schommelt jaarlijks zo al 10%. Dus als je in de UK de auto’s produceert (fabricatie kosten in GBP) en die auto voornamelijk in Euro landen verkoopt, heb je die 10% risico al.
Kortom: zeiken over iets wat zeer waarschijnlijk weinig verschil gaat uitmaken, terwijl je al iets aanvaard hebt wat meer uitmaakt.
pinut187 zegt
Goede actie van Toyota.
desjonnies zegt
Niemand die weet wat een Brexit teweeg zal brengen.
De ironie is dat het Verenigd Koninkrijk destijds onder premier Wilson echt waar jarenlang bezit is geweest om EEG lid te worden (EEG was de voorloper van de EU) en dat vooral Charles de Gaulle, Generaal de Gaulle, de Franse president ertegen was.
Hij vond de Britten geen Europeanen en de Britten hadden als economische tegenhanger van de EEG de Commonwealth, een economische gemeenschap van ex- Britse koloniën die handelsverdragen met elkaar hadden gesloten.
Je kon, dit is immers Autoblog dus goedkoop geïmporteerde Austins kopen in bijvoorbeeld een land als Kenya en Nieuw Zeeland.
De Britten waren dolgelukkig met hun EEG en EU lidmaatschap, menig landeigenaar heeft miljoenen subsidie mogen ontvangen van Brussel.
Dat de Britten er nu uitwillen komt grotendeels door deels valse en deels terechte sentimenten.
We kunnen Brussel nu niet bepaald democratisch noemen en het steeds meer invloed krijgen van Brussel op de lokale politiek steekt de Britten ( mij trouwens ook)
Verder zal ik een Nigel Farage missen, één van de aanstichters van de Brexit de man is een uitstekend spreker en eersteklas criticus, en laten we die nu juist te weinig hebben in Brussel, maar we hebben wel hele hordes ja knikkers !
Nigel Farage “who are you “, inmiddels legendarisch geworden :
https://www.youtube.com/watch?v=dranqFntNgo
baasbas zegt
@desjonnies: Een beetje nuance kan geen kwaad. Was het eens met je bericht tot je bij Nigel Farage aankwam. Ik geef toe dat het leuk is om hem te horen praten, maar je kan die vent niet serieus nemen toch? Met zijn uitspraken is het niks meer dan een blaaskaak. En dat zou helemaal prima zijn, ware het niet dat hij zeker zo hypocriet is als de rest.
Hier:
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/nigel-farage-accused-of-hypocrisy-over-vote-against-eu-law-that-could-have-helped-british-steel-a6964476.html
Of deze, over zijn vrouw. Die is echt heel pijnlijk:
http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/nigel-farage-pa-job-advert-receives-over-700-applications-9277767.html
Een hypocriete blaaskaak met een eigen agenda.. goed scorende retoriek, maar ongeloofwaardig…
desjonnies zegt
@baasbas:
Beste BaasBas, daar heb je gelijk in maar hij is wel de man die wantoestanden aan de kaak durft te stellen en ze te benoemen.
Het is van de zotten dat onze volksvertegenwoordigers in Brussel op de loonlijst staan van multinationals zoals een Hans van Baalen die € 17000 onkosten vergoeding kreeg van Mercedes voor de autolobby.
En dat vind ik een zeer kwalijke zaak omdat men wordt geacht zuiver en onpartijdig te zijn als VOLKS vertegenwoordiger.
Dus kritiek op Farage, uiteraard, maar zeker zo veel kritiek op hen die het ervan nemen simpelweg omdat ze op de juiste plek zitten
dieselaer zegt
Wanneer het VK de unie verlaat bedingen ze gewoon een vrijhandelsovereenkomst zoals noorwegen ook heeft. Dan zijn er alsnog geen hoge tariefmuren…
Bedrijven zijn angstig voor de politiek en de europese politiek is bang voor het uiteenvallen van de unie. Zouden we ons juist op moeten verheugen…log, beslissingloos en inefficient is het.
desjonnies zegt
@dieselaer:
desjonnies zegt
@dieselaer:
Deels met u eens, probleem is dat niemand de consequenties van het afbrokkelen van de EU kan overzien, maar we hebben veelmeer criticasters nodig in plaats van het huidige old-boys-netwerk en het jij krabt mijn rug en ik de jouwe mentaliteit die er nu heerst.
Het knechten van de Grieken die we beter hadden kunnen loslaten en laten terugkeren naar de Drachme, Draghi de Italiaanse president van de centrale bank, die probeert het Noorden zijn zuur verdiende geld naar het Zuiden over te hevelen, de bemoeinis van het privatiseren (terwijl dit helemaal niet hoeft)
Groot voordeel zijn -nog- de open binnengrenzen, zo kunnen we overal in Europa werken en vrij goederen vervoeren en dat is een heel groot voordeel nochtans.
retetikker zegt
@dieselaer: Noorwegen (+IJsland, Zwitserland en nog wat landjes) is met haar verdragen gewoon lid, alleen hebben de Noren geen inspraak op de plannen en beslissingen van de EU.
Op zich een prima oplossing voor het UK: alle handelsvoordelen blijven en de lezers van The Daily Mail zijn ook weer tevreden.
henkhupelschoten zegt
Metsel dan gewoon die tunnel dicht…. Verdienen het dan ook niet om hier nog hun producten te verkopen.
kwatkam zegt
Toyota lult uit de nek. Handel staat vrijwel los van de huidige EU bureaucratie. Mocht er een Brexit komen dan zullen er vergelijkbare handelsovereenkomsten komen. Maar een vertrek uit de EU zal wel een enorm aantal voordelen met zich meebrengen. De netto betalingen kunnen in het land zelf worden geinvesteerd en wetgeving kan weer lokaal worden. Wat blijkbaar niemand weet op dit forum is dat EU regelgeving wordt bedacht door 20 -niet gekozen- oligarchen en dat veto of tegenhouden niet kan. Daarnetegen kan de EU wel lokale wetgeving tegenhouden. Zo wilde Engeland energie laag tarief BTW belasten, maar mocht niet van de EU. Het beter reguleren van immigratie is slechts een van de facetten van de Brexit. Verreweg het grootste probleem van de EU is de antidemocratische manier hoe wetten en regels de landen in worden gepompt.
pomoek zegt
Wat ik opvallend vind is dat de argumenten om uit de EU te stappen vooral emotioneel zijn. Er worden wel rationele argumenten opgeworpen maar die schijnen voor de gemiddelde Brit niet zo belangrijk te zijn. Rationele argumenten om in de EU te blijven worden door Brexiteers als verdacht en niet relevant weg gewuifd.
Het gaat niet meer om de waarheid maar wat mensen graag willen. Als de Britten uit de EU willen: Dan moeten ze dat vooral doen.
Zoals hierboven al gesteld: Ze zullen in alles moeten voldoen aan Europese normen. Een auto in de UK geproduceerd die niet aan EU regelgeving voldoet mag ook niet in de EU worden verkocht. Ze maken het zichzelf wat dat aangaat onnodig lastig.
Overigens is de kans groot dat Schotland zich gaat afscheiden van het VK. Omdat ze wel tot de EU willen behoren daar.
Ik ben niet voor of tegen. Wil wel graag zien wat er gebeurd als de Britten vertrekken.
kwatkam zegt
@pomoek: Onzin. Ik denk dat dit de belangrijkste reden is dat de Engelsen uit de EU willen en het zou voor ons ook de belangrijkste reden moeten zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=gILTIDr4Ra8
En bekijk deze waanzin nog eens:
https://www.youtube.com/watch?v=pafdzdZ3qXc
En de Eurocraten ons maar pesten met auto’s met afgeknepen motortjes zogenaamd voor het milieu.
pomoek zegt
@kwatkam: Een beetje een mix van feiten emotionele argumenten van deze boze meneer. Voor de duidelijkheid. Ben het volledig met hem eens dat het absurd is dat het Europese parlement zo weinig in te brengen heeft. En ja, de verhuizing Brussel Straatsburg is belachelijk. Dat zijn echter zaken die we kunnen aanpakken. En die we moeten aanpassen. Ik zal me verder van Euro retoriek onthouden maar wil nog wel zeggen dat het mij in deze niet zozeer om de feiten gaat. Wat ik stel is dat mensen die voor een Brexit zijn zich vooral door emotionele argumenten lijken te laten leiden en niet door harde feiten. Ik zeg niet dat er geen argumenten voor een Brexit zijn, alleen dat argumenten in deze er weinig toe doen.
Dutchdriftking zegt
Wat als we nu samen met UK, Duitsland Polen, Denemarken, België, Luxemburg, Ijsland, Zweden, Noorwegen en Finland er uit stappen? Dat zijn de sterke landen van de EU die het hele feestje betalen. Lijkt me echt niet gek. Frankrijk Italië en Spanje moeten we denk ik niets mee doen.
mashell zegt
@dutchdriftking: om uit te stappen moet Noorwegen eerst instappen. Overigens hebben de Oostblok landen op de langere termijn wel nodig als exportland voor afzet groei.
Dutchdriftking zegt
@mashell: eens, maar met deze groep iets starten zie ik wel zitten. En voorlopig kunnen we zat met handelsverdragen met het Oostblok.
BaRa zegt
@dutchdriftking: als we nu eens het omgekeerde doen en met de kernlanden meer EU creëeren, niet minder? Gezamenlijk leger, gezamenlijke sociale zekerheid, etc? En dus minder politici in plaats van steeds maar meer, meer, meer? Of past dat niet in NL, en is de kerktorenmentaliteit vandaag toch sterker dan wat NL destijds heeft grootgemaakt?
Dutchdriftking zegt
@BaRa: Dat hebben we geloof ik de afgelopen 20 jaar geprobeerd, en we zouden beter af zijn geweest met alles onder Parijs voor iemand anders rekening….