Holy shitsnacks, wat hebben we hier voor lekkers?
De Duitse tuner Geiger is altijd goed voor opgepept Amerikanenlekkers, en ook met de nieuwe Mustang stellen ze niet teleur. De 5.0 V8 (overal in Europa de populairste keuze, behalve in Nederland, want wij hebben stomme plaagbelastingen) werd met een supercharger opgevijzeld naar 709 pk en 706 Nm. Net een paar paardjes meer dan Roush levert dus.
Standaard doet de 5.0-variant 0-100 in 4,9 seconden, deze Ma Stoop-lookalike maakt daar 3,9 s van. De topsnelheid ligt op 305 km/u. Reken echter wel met een verdubbeling van de prijs, in Duitsland dan. In plaats van 40.000 euro voor de standaardversie tel je voor Geigers gele pony liefst 82.900 euro neer.
Bedoelden de Stones dit soms, toen ze over Wild Horses zongen?
baasbas zegt
Who cares.. GT350 anyday
Jochempie zegt
Graag dat onderstel en die wielen op een Ecoboost, en dan is ‘ie perfect!
Robert zegt
Bumblebee?
rolov zegt
@RRRobert: nee.
Dutchdriftking zegt
Gave Mustang, maar doe mij maar een Duitse v8.
mopar zegt
@dutchdriftking: dan importeer je toch een mustang uit Duitsland? Heb je ook een Duitse V8 ;)
gtwillem zegt
Als je in Nederland woont zou ik de V8 sowieso laten tunen, relatief gezien wordt hij daar ‘goedkoper’ van. Een ton is veel, maar 700pk voor 140k is nog te doen (alhoewel je voor dat geld ook 700pk haalt uit een M6 of Nissan GT-R).
Het zeuren om de belastingmaatregelen is erg makkelijk (en deels terecht) gedaan, maar aan de andere kant: andere merken weten de V8 wel zuiniger te krijgen.
Dus ik ben benieuwd of ze dit ook voor een 2.3 Ecoboost doen. Waar een V8 erg duur is, is de 2.3 weer vrij scherp geprijsd. Een hanggeschakelde ‘four-banger’ kost minder dan 50k. Voor 10k leuk aankleden en je hebt een toppertje!
ettie zegt
@gtwillem: het leuke is dat ie voor 48k al redelijk is aangekleed.
gtwillem zegt
@ettie: ik bedoelde open K-N lichtfilter, airbox, EPS uitlaat, chip, brake pads, eibach veren en bilstein dempers ;-)
mopar zegt
@gtwillem: een open k
bouwvakkert zegt
Ohhh 40k, zou het wel weten als ik niet in dit auto-hatende land leefde.
jobberns zegt
3.9 seconden, lekker 911’jes pesten bij het stoplicht…
Robert zegt
@jobberns: …en bij de eerste bochtencombinatie komt diezelfde 911 je breedlachend buitenom voorbij zetten om je vervolgens alleen nog z’n achterzijde te laten zien.
E34M5Touring zegt
@RRRobert: Om vervolgens woest en ongecontroleerd achterstevoren het bos in te vliegen….
bogey zegt
@RRRobert: De 2015 zou wel degelijk de bocht om kunnen. De GT 350 R is zelfs sneller dan een 911 GT3 RS op de ring.
scottishcarspotter2000 zegt
Heel vet, ik zou die diffuser alleen wel in carbon uit laten voeren, geel vind ik niet echt lekker eerlijk gezegd
rdamnn zegt
Grappig hoe sommigen zo makkelijk accepteren dat we VEEL te veel betalen voor auto’s in dit land. Niet dat we er wat aan kunnen doen als volk.. Maar toch.
gtwillem zegt
@rdamnn: het zijn ook wel de auto’s met verouderde techniek die behoorlijk duur zijn geworden. Subaru monteerd al generaties lang bijna een identieke boxer in de STI. 10 jaar geleden was het al niet hoogstaand, nu in 2015 al helemaal niet. Zelfde geldt voor de Coyote V8 in de Mustang, de Maserati Gran Turismo en de Volvo S60 T6 (de oude zespitter) en de Audi RS4/5.
Maar de concurrentie laat zien dat je met schonere alternatieven kan komen. Op zich is het best een goede regeling: hoe schoner een auto, hoe minder CO2 taks. Dat dat niet uitkomt voor een Mustang die bij stilstand al CO2 uitbraakt, is logisch.
En ook al was de Mustang goedkoper, zeg 60.000. Dan nog zou iedereen een BMW 420i High Executive met M-sportpakket kopen… Want priemjum enzo…
Robert zegt
Ik mag hopen dat Geiger ook nog eens iets doet met het onderstel van dit pk-monster.
Ik herinner me nog een item bij Topgear, ergens in 2005 of 2006 dacht ik. Daar hadden ze een Mustang over het circuit heen gestuurd met een dramatisch slechte rondetijd. Daarna hebben ze dit nog eens over gedaan, maar nu met een exemplaar die door Roush onderhanden was genomen. Dit is een van de weinige tuners die inzien dat méér pk’s alleen te beteugelen zijn als je ook die prehistorische vering/demping eens een upgrade geeft: Dat resulteerde destijds al in een verbetering van dikke 4 seconden op de rondetijd.
E34M5Touring zegt
@RRRobert: Kijk anders even naar circuit tijden van de recente modellen. Totaal andere auto dan die ze daar testten. Huidige Mustang is meer dan prima qua handling en (bijv.) de Boss 302 van de vorige generatie was op veel circuits sneller dan bijv. een M3.
gtwillem zegt
@RRRobert: ja en nee. Het is net welke Mustang je neemt. Van de vorige was de 4.6 GT de populairste om op te voeren. Sommigen tuners haalden mega vermogens eruig (van 300pk naar 600), maar pakten het onderstel nauwelijks aan. Beetje lager. En dat was het wel.
Roush was een van de weinige tuners die begon bijbhet onderstel. Andere veren, dempers, dikkere stabilisator stangen, zwaardere koppeling, lichter vliegwiel, grotere remmen. Allemaal heel erg bruikbaar voor een snelle laptime, ondanks dat bovenstaande onderdelen niet voor een pk extra zorgen. De Roush Mustang Stage III had een bescheiden 415pk, maar reed inderdaad alle andere Mustangs eruit. Zelfde geldt voor de Boss 302 Laguna Seca. Niet de snelste in een rechte lijn, wel goed in de bochten.
gt500eleanor zegt
Lekker hoor, alleen jammer van die diffuser
jeppie zegt
Holy sh*t. Dik beest
petrolpower zegt
700 pk voor €80000? Not bad!
mrrallycross zegt
Ik denk dat er voor de 2.3 ecoboost ook wel heel veel leuke kitjes komen. Door de turbo is die vaak goed te tunen!
kingdecay zegt
Prijs/performance-gewijs is dit echt wel een klapper natuurlijk. En qua looks mag ie er ook zeker wezen. De Corvettes van Geiger uit de jaren ’80 waren overigens ook schitterende dingen. Ah waar is de tijd..
schellekens006 zegt
Ik heb liever een 4 cilinder 2.3