Het hebben van een reservewiel in de auto is niet vanzelfsprekend.
Vroeger zag je ze overal. Onder de auto, achter de auto of in de kofferbak: het reservewiel. Het was zo vanzelfsprekend als boter op een boterham met vlokken. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. Steeds meer autofabrikanten zijn gestopt met het aanbieden van een reservewiel in de auto.
Vandaag de dag komen auto’s vooral met een kit, waarbij je een lekke band tijdelijk kunt oppompen om zo naar de dichtstbijzijnde garage te rijden. Dan zijn er natuurlijk nog de runflat banden waar vooral BMW’s mee uitgerust zijn. Toch gaat er niets boven het ouderwetse reservewiel in de auto, aldus een recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk.
82 procent van de ondervraagden missen het reservewiel in de auto. Dat blijkt uit een onderzoek waar meer dan 10.000 leden van de AA (de Britse ANWB) aan meededen. In Engeland zijn pot holes een serieus probleem: grote gaten in wegen kunnen een band slopen en zorgen jaarlijks voor miljoenen aan schade. Dat de Britten een extra autoband in de auto willen hebben is niet zo gek.
Wellicht is het toch iets van de oudere automobilist, die nog gewend is dat er een reservewiel aanwezig is. 20 procent van de ondervraagden zegt niet na te denken over een reservewiel bij het kopen van een auto.
In meer dan de helft van de Britse pechgevallen met een lekke band bleek er geen reservewiel aanwezig te zijn. Dat blijkt uit cijfers over 2023. In de meeste gevallen maakt men gebruik van zo’n kit om de band tijdelijk op te pompen of maakt men gebruik van een mobiele bandenboer die op locatie een band kan vervangen.
In het Verenigd Koninkrijk wil de AA campagne voeren om het bewustzijn onder automobilisten te vergroten: realiseer dat een auto vaak geen reservewiel meer heeft. En dat je er dus vooral zelf eentje moet kopen om mobiel te blijven in een pechsituatie. (via Autoexpress)
Fotocredit: Bentley met pech, via @magnusvannoord op Autoblog Spots
Robert zegt
Wat een onzin. Ik rij nu 34 jaar, met gemiddeld 20-25.000 km per jaar, en heb in al die jaren welgeteld twee keer een lekke band gehad. In beide gevallen betrof het ook nog eens een scherp voorwerp in de band, waarmee ik rustig naar een garage kon rijden om er daar een prop in the laten drukken.
imaginenl zegt
Prcies dit. Ik rij ook 32 jaar auto en 2x een lekke band gehad. Beide door een spijker gereden. De eerste kon de wegenwacht oplossen met een prop. Bij de 2e spijker liep de band zo langzaam leeg dat ik nog van Denemarken naar huis kon rijden en bij m’n eigen garage de band heb laten repareren. Beide vervelend maar niet vervelender dan een lege accu (heb ik ook geen 2e van in de auto). Reserveband past ook niet in de auto. Heb wel altijd een spuitbus in de auto liggen (maar nooi gebruikt).
Johanneke zegt
Ik rij nu 10 jaar, en heb toch al 4 keer een reservewiel onder de auto moeten gooien. 1x was het vandalisme overigens. Kom je bij je auto, heeft ie 1 lekke band. En de rest van de straat ook…
Ik wil altijd een thuiskomertje hebben. Kan ik in ieder geval altijd mee thuiskomen, waar ik ook strand met een lekke band.
mashell zegt
Rijd ongeveer net zo lang, wel twee keer zoveel kilometers per jaar en heb nu vijf keer een lekke band gehad. Kan van je n=1 statistiek dus een n=2 maken. Heb veel vaker problemen gehad met onderdelen van de aandrijflijn (verstuivers, injectoren, laadecu’s etc.).
Onehp zegt
Begin dan ook met het niet aantikken van de ‘extra dikke velgen’ (en dus extra dunne bandemwang) optie op je SUV waar alleen al een achterwiel de halve bagageruimte en 45kg in beslag neemt….
tjorque zegt
Ik heb nog nooit een auto zonder reservewiel gehad.
In al die jaren (21 jaar) wel 2 a 3 keer “nodig” gehad.
Maar ik vind het wel een geruststellende gedachte dat het er is. Ondanks mijn “grote koffer fetish”, zou ik het toch niet uit m’n Octavia durven gooien voor 50L meer kofferruimte.
William zegt
De hele autoindustrie draait helaas vooral om kostenbesparing en achter-de-komma CO2 cijfertjes. Vandaar onveilige scherpjes ipv knoppen. Kleinere brandstoftanks, kleinere 12V accu’s, en het weglaten van het reservewiel.
(Ik heb gemiddeld om het jaar een lekke band, meestal achter. En dat bij 35.000 km per jaar. Gelukkig nog een thuiskomertje in de kofferbak. En een compressortje en twee spuitbussen uiteraard).
mashell zegt
Kleinere 12V accu’s? Die vind je alleen op EV’s omdat die geen startmotoren hoeven rond te draaien, op wagens met een start-stop systeem zijn die juist van een hogere capaciteit, om van mild hybride systemen nog maar te zwijgen.
dree16v zegt
Voor mij zeker een punt bij aankoop van een auto. Mijn beide auto’s hebben een thuiskomertje aan boord. Wel zo fijn om jezelf te kunnen redden zo nodig en je kunt direct weer door. Met zo’n kit kun je je band weggooien en bij een scheur in je band begin je niks met zo’n kit. Extra kosten van een reservewiel wegen voor mij niet op tegen het potentiele ongemak.
rulefollower zegt
Meestal is er nog wel ruimte voorzien.
In mijn E-tron 55 paste precies de thuiskomer van een oudere A8.
Met alleen een wiel ben je er nog niet, krikje en moer/boutsleutel ook niet vergeten.
Wicos zegt
Recent de thuiskomer nodig gehad door een stuk brandhout midden op de rijbaan. We stonden met 4 auto’s op de vluchtstrook, maar als enige was ik na 10min weer weg. Met een eizacht reservewiel, dat wel. Goed voornemen en goed advies: als je een reservewiel hebt, controleer dan soms ook daarvan even de druk.
Zou het weglaten van het reservewiel naast kostenbesparing ook mogelijk te maken hebben met belasting? Door het wiel weg te laten valt de auto net in een lager tarief.
petroldrinker zegt
Klopt, Toyota is er ooit mee begonnen met de Prius, omdat ze dan een bijtelling categorie lager vielen zonder reservewiel dan met reservewiel, maakte net die 2gr CO2 verschil waardoor die een hogere categorie viel, alle andere merken zijn daarna langzaamaan gaan volgen
Gewitterpotential zegt
Ligt er natuurlijk aan waar je rijdt. Je koffiemolentje of laadpaalstofzuiger kan best zonder, met 30km woon-werk.
Zelf raakten we nét voor een tunnel een stuk steen in Bosnië, in een mooi berggebied waar het lekker dunbevolkt is. Bij de vrachtwagen voor ons kon het ding tussen de wielen door, hij waarschuwde met z’n knipperlichten, maar het was te laat om uit te wijken. Band lek, alleen zo’n purschuimset in de kofferbak.
Maar ja… een gat van 2 cm bij een halve vul je daar niet mee. Niet eens een poging gedaan.
Na anderhalf uur wachten kwam de dichtstbijzijnde garagehouder. “Nee, niets aan te doen op deze plek en ik heb geen auto transporter” 3 uur later kwam ‘ie terug: met een band+velg van de sloop, in exact dezelfde maat. In 5 minuten zat ie er onder.
Helaas waren we op de weg naar huis en niet meer voldoende cash op zak. Dus wij weer 1,5 uur terug met de man mee, naar de geldautomaat. 35 euro voor een band, reservevelg en pechhulp later, gingen we op weg naar Nederland. 3 nieuwe banden met goed profiel, 1 semi-slick, trillend in het stuur, trekkend naar rechts. Harder dan 110 kon het niet.
acht-en-een-half uur later dan gepland, kwamen we bij ons tussenstop-hotel in Duitsland aan. De volgende dag meteen twee nieuwe banden er om laten doen en de goede van linksvoor om de nieuwe sloopvelg. Dat souvenir blijft nog lang in de kofferbak liggen. Scheelt toch dik 7,5 uur een volgende keer ;-)
pomoek zegt
Hm, toch wel vaker een lekke band gehad de afgelopen 35 jaar, toch wel een keer of 5 waarvan een klapband. Dat laatste overigens toen ik 130 reed, best wel heftig moet ik zeggen
Even een boomer opmerking:.
Gek toch dat we overal mobiel kunnen bellen maar nog steeds geen autobanden hebben die niet lek gaan…
faalhaas zegt
Je kan er toch zelf 1 indrukken/kopen? Voorwaarde is wel dat de fabrikant de ruimte geeft.
kniesoor zegt
In de daily zit een reservewiel. Gelukkig nog niet nodig gehad. In het snelle spul zit zo’n spuitbuis. Misschien ook logischer wegens staande op breedset. Maar die spuitbus gaat niet gebruikt worden. Tenzij in hele uitzonderlijke omstandigheden, waarvan ik me niet kan voorstellen, dat die zich ooit gaan voordoen. Maar goed, beter mee dan om verlegen.
wimof zegt
Ik rij sinds 1978, 1 keer een band stuk gereden, voor het GSM tijdperk en in the middle of nowhere, was ik blij dat ik geen fortuin aan takelkosten moest betalen en na 10 minuten mijn weg verder kon afleggen.
Wanneer een verbandkist, hesjes, en een driehoek verplicht zijn, een reservewiel ook aub.
Pallas zegt
Volledig reservewiel onder de motorkap, deze is echter net zo oud als de auto zelf (1986)! Ik overweeg om een thuiskomertje in de achterbak te leggen.
Vincert01 zegt
Autofabrikanten zijn (op een aantal uitzonderingen na) geen oenen.
Voor hen heeft het weglaten van het reservewiel enkel voordelen. Een reservewiel + band kost geld. Tijdens het assemblageproces moet het geplaatst worden. En dat kost weerom geld. Een wagen zonder reservewiel weegt minder = verbruikt minder.
Als er een reservewiel is, dan moet er ook nog eens een krik voorhanden zijn. Die krik kost geld en neemt ruimte in beslag.
kas_par zegt
Heb tegenwoordig banden die praktisch niet lek kunnen… tuurlijk, alles kan kapot. Maar een spijker in de band is geen issue. Kan er gewoon weer uit, niks aan het handje. De auto heeft dan ook geen reserveband en ook geen kit of spuitbus of niks.
Ik rij inmiddels dik 20 jaar, in al die tijd één keer lek gereden door eigen schuld. Dus in mijn ogen zijn reservewielen volstrekt overbodig
cossiekiller zegt
Ik mis het ook. In 20 jaar niet plat gereden en de laatste 3 weken twee keer een scheur in de band gereden. Eerst vooraan 2 nieuwe banden en nu achteraan 2 nieuwe. Telkens moeten laten afslepen naar een bandencentrale en met een taxi naar huis gebracht. En nog een geluk dat mijn verzekering dit allemaal dekt (behalve de banden).