The brown…
Vandaag de dag rollen managers in hun G3x van afspraak naar afspraak, maar deze E12 528i weet nog hoe het begon. De E12 was de eerste BMW die de naam ‘5-serie’ meekreeg en zou het succes van de Neue Klasse een puik vervolg geven. De E12 bleef negen jaar in productie en werd bovendien opgevolgd door de E28, die weliswaar als separate 5-serie generatie geldt maar eigenlijk in veel opzichten beschouwd kan worden als een ‘ingrijpende facelift’ van de E12.
In dit geval is de Beierse business class bolide van de jaren ’70 uitgevoerd in het heerlijk period correcte Sepia Brown en het interieur is beigekleurig. Bruin over beige, dat kan gewoon niet fout gaan. Oplettende lezers zal het al lang opgevallen zijn dat er wat extra lichten op de flanken van de bruine sedan prijken alsmede wat overbemeten bumpers. Dat kan inderdaad maar een ding betekenen: deze Bimmer werd geëxporteerd naar de ‘States.
Dit roept wel de vraag op: waarom zo’n Duitser daar kopen? Hier kunnen een paar redenen voor zijn. In sommige van de vijftig staten is het klimaat zeer vriendelijk voor het plaatwerk. Dat is belangrijk voor Italiaanse auto’s uit vervlogen dagen, maar stiekem soms ook wel voor Duitsers. Ten tweede zijn de modellen die naar ‘Murica gingen vaak lekker uitgevoerd en/of hebben ze een bijzondere spec. Tenslotte heeft het gewoon wel wat, het idee om zo’n ding decennia na dato terug te importeren naar het oude continent en hier rond te blazen met side markers.
Nou moet gezegd worden dat deze 528i een opknappertje betreft. Vooral het interieur is er niet best aan toe. De stoelen zijn versleten en het dashboard heeft ook zijn beste tijd gehad. De techniek is naar verluidt redelijk oké en daar dit een BMW uit betere tijden is hebben we het dan onder andere over een -jawel- zes-in-lijn. Bovendien is de prijs met nog een bieddag te gaan niet verder opgeklommen dan 2.800 Dollar. Kortom, kopen, beetje oppoetsen, tijdje in rollen en dan verkopen als klassieker voor de absolute hoofdprijs. Kan eigenlijk niet fout gaan.
rachid zegt
Versleten? Deze BMW ziet er beter uit dan de gemiddelde Nederlandse Golf.
rachid zegt
En.. 2800,- dollar is gelijk aan ‘lunchgeld’? Kun je mij in contact brengen met die sugar daddy of sugar mommy…
Voor mij is dat een maandsalaris!
dl658 zegt
@rachid: een auto die je dag in dag uit zou kunnen gebruiken? dan valt 2800 wel mee
dawwg zegt
@dl658: Dat is maar de vraag; misschien moet je er nog wel 5K aan besteden om het een daily te kunnen maken …. En dat is nog even los van de classic-gekte die de verkoopprijs mogelijk nog omhoog drijft …. en dan is het geen lunchgeld meer :)
jelmer zegt
@rachid: Helemaal mee eens, er wordt op AutoBlog vaak gesproken alsof een ton per jaar de norm is..
maferick74 zegt
@jelmer: ja vind ik irritant, als eerste auto legt men rustig 15.000 euro neer en dan praten over een volgende auto van 25.000 alsof t niets is. Dikke onzin.
ghost zegt
@maferick74: wacht maar tot je auto-adviezen/tips moet aanhoren van spotters van 14-15jaar oud..
“Koop gewoon een 997 GT3 in Duitsland voor €88k! Import is maar €2k.”
????
neleev zegt
@jelmer: En ik was al bang dat het aan mij lag. Ben het met je eens dat er luchtig gedaan wordt over bedragen bij de auto’s. Alsof de auto het hoofditem is binnen het gezin of huishouden en daarna gekeken wordt naar wat de hypotheek en boodschappen kosten.
ffw88 zegt
@neleev: Precies dit. Maja, er moet wel indruk gemaakt worden op de buurman!…
jeroenwz zegt
@ffw88: precies! Want je bent wat je rijd!
mnmg71 zegt
@jelmer: inderdaad, armoedzaaiers hier.
sonnybonds zegt
Mooie auto hoor.
maroksahbe zegt
Haha interieur beste tijd gehad?
Mijn 335D ziet er 10x slechter uit van binnen. Heb wel bijna 530dkm erop.
autoliefhebbertje zegt
@maroksahbe: Heb je nou een 335D of een 530D?
phevtreb zegt
Volgens mij is alleen dat gereedschapssetje (mits origineel en volledig) dat geld al ongeveer waard, is het niet?
hallokroket zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cpp1 zegt
2800 is a schandalig weinig.
hallokroket zegt
De US versie is niet om aan te gluren.
Snel ombouwen naar de elegante Europese look!
utregcity zegt
Oh die bumpers. ?
wahltiroler zegt
Mooie Youngtimer. Kleurtje bevalt me ook goed…
maar die bumper lijkt op de Ventenbak vd eveneens Beierse Horst Seehofer
tenaci zegt
Puik ding hoor. Niet heel bijzondere uitvoering. Roest onder het raam kan wel lastig zijn. Als hij verder hard is is het een nette prijs. Dat het geteedschapsetje compleet is, is vrij bijzonder.
wimof zegt
@tenaci: Dat lijkt op doorroest schade , maar liever daar dan bvb de kofferbodem.
rollingstoned zegt
@wimof: met die kleur valt de roest gelukkig niet zo op…. ?
raoufff zegt
Bumperkleefbumpers, die optie moet Audi en Volvo ook hebben!!
wimof zegt
De kofferbodem is echt wel in orde, mocht je twijfelen vraag nog een paar extra foto’s.
Als de rest van het lakwerk van hetzelfde niveau van de motorkap is kan het wel eens zijn dat we daar niet blij van gaan worden.
techniekmeneer zegt
@wimof: Inderdaad, volgens mij is hij behoorlijk beroerd overgespoten..
wimof zegt
@techniekmeneer: De foto van de motorkap was behoorlijk blurred, maar toen zag ik dat het schuurstrepen en sinaasappel was.
Robert zegt
Zoals voor veel van origine Europese auto’s uit de VS geldt: zo snel mogelijk EU specs koplampen en bumpers monteren. En als het even kan ook die lelijke side markers verwijderen.
E550 zegt
@RRRobert: het probleem van het monteren van EU-koplampen en bumpers op een US-spec E12: het kost heeel veel moeite. Er moet het één en ander aan het plaatwerk veranderd worden. Dit is dan ook de reden waarom men (bijna) niet ombouwt naar EU-spec.
Persoonlijk vind ik de US uitvoering van Europese (en Japanse) merken altijd wel leuk. Vaak zelfs mooier dan de EU. Maar de E12 in EU-spec vind ik wel vele malen mooier. Deze giga bumpers gaan echt te ver (je kan er gewoon op zitten, ffs!)
FieRo zegt
G3x ? Plug ik mijn gitaar in.
crashingduke zegt
Ik ben benieuwd wat de logica achter het ventilatie rooster op het dashboard is. Ik kan me niet herinneren het ooit eerder te hebben gezien. Misschien iets te maken met de airco.
Dutchdriftking zegt
Ik besteed m’n lunchgeld toch liever aan een e39.
alfablog zegt
Junior kocht een E28 in keurige staat in NL.het was donker toen we m kochten. Overdag hielden de mensen afstand bij het stoplicht. Man wat rookte die dus zijn naast veel kleiner werk
– motorrevisie
– nwe versnellingsbak
– nwe koppelingsplaten
– laswerk carrosserie ( dorpels)
– stralen velgen
– abs installatie gemonteerd
Maar wat een gaaf ding is het nu.
hallokroket zegt
@alfablog:
E28 FTW!