We gaan verder met de Autoblog garage-rubriek op deze zaterdagochtend, vandaag een Brembo upgrade voor de BMW 325!
In de tussentijd is de BMW 325 duurtester alweer meer dan een jaar onder ons. Sterker nog, we zitten nu alweer bijna op anderhalf jaar! De tijd vliegt voorbij. In de tussentijd hebben we al het en en ander kunnen aanpassen aan de auto.
Voor vandaag hebben we een modificatie die men meestal ‘vergeet’. De remmen. Jazeker, er staat een BMW 3 Serie remmenupgrade voor onze 325d gepland. Voor veel mensen is remmen bijna net zoiets als onderhoud. Het kost wel veel geld, maar je hebt er niet (direct) veel voordeel van. Dus waarom zou je de remmen aanpassen? In principe is het helemaal niet nodig. Je remweg wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de grip, niet door de grootte van je remmen. Na vandaag gaan we ook geen remweg meting doen. De tijden dat auto’s nog ondermaatse remmen af-fabriek kregen liggen alweer een tijdje achter ons.
Remmen
Waarom gaan we dan toch kijken naar een BMW 3 Serie remmenupgrade als de remweg er niet korter van wordt? Simpel, de remweg wordt over 1 run niet korter. Grotere remmen kunnen zorgen voor een beter gevoel in het pedaal en kunnen beter hun hitte kwijt. Hoe groter je schijven, hoe vaker je ze kan belasten.
In principe heeft de 325d prima remmen. Ze komen van de 330d (de 320d heeft aanzienlijk kleinere remmen) en doen hun werk op zich goed. Zeker in dagelijks gebruik zijn ze prima. Goed doseerbaar, redelijk wat stopkracht en het gaat niet direct faden na twee keer remmen. Het is in dat opzicht (veel) beter dan het Brembo-spul dat ik op de Alfa Romeo 159 had zitten. Daar stond wel Brembo op, maar was niet beter dan wat BMW standaard dus levert. Maar als je de auto sneller maakt, moet je eigenlijk ook de remmen wat aanpassen. Met name met Autobahn-snelheden is het prettig dat je vaker vanaf hogere snelheden goed kunt remmen. Want ondanks dat het de langzaamste auto is op de redactie, haalt de 325 na de Van Vught-kuur op zijn sloffen 260 km/u.
Diverse upgrades mogelijk
Nu zijn er diverse manieren om een auto beter te laten remmen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe blokjes, schijven of een upgrade van een van die twee. Ook staalomvlochten remkabels zijn een mogelijkheid. Ik heb ervoor gekozen om op de leidingen na alles in in één keer aan te passen. Dus de remschijven, remblokken én remklauwen. Er zijn diverse upgrades mogelijk voor de E90. Denk aan grotere schijven, andere blokjes, 335-remmen, M3-remmen (lastig te monteren en niet zo goed) of een complete Big Brake-kit van Alcon, StopTech of Brembo GT.
BMW Performance Brembo upgrade
Ik ben voor een OEM-tussenroute gegaan. Een officiële BMW 3 Serie Brembo upgrade. Omdat de schijven en blokken toch binnenkort vervangen moeten worden, heb ik gekozen voor het BMW Performance-remsysteem. Dat is een combinatie van gegroefde en geperforeerde remschijven van 338 millimeter. Dat is ietsje groter dan de standaard niet-gegroefde en niet-geperforeerde schijven van de 330d-remmen (van 330 millimeter). Het remsysteem is voorzien van twee flinke klauwen met maar liefst zes zuigers, in plaats van de standaard twee. Het BMW Performance remsysteem is afkomstig van Brembo en is afgewerkt in de kleur Phoenix Yellow. En heel erg cool: geen ///M plaatjes! Dus geen misplaatste logo’s.
Achterkant Brembo upgrade
Ook aan de achterzijde is er met deze Brembo-upgrade een setje nieuwe remmen. Vaak doet men alleen de voorkant, wat eigenlijk raar is. Als je voordeel uit je remmenset-upgrade wil halen, moet je óók de achterzijde meenemen. In veel gevallen werd de rembalans verstoord en gaat er meer naar de voorkant, waarmee je het voordeel van grotere remmen weer teniet doet. Check dit filmpje van Jason Camissa om erachter te komen wat er eigenlijk altijd misgaat bij een remmen-upgrade.
In dit geval is het BMW Performance by Brembo-systeem een complete OEM-set die keurig samenwerkt met de auto. De set wordt overigens niet meer geleverd, net zoals wel meer BMW Performance-spullen, helaas. Dat maakte het nogal lastig om de remmen te bemachtigen. De aanbieder bood de set weliswaar aan, om er later achter te komen dat toch het niet meer leverbaar was. Dankzij uitstekende service is de verkoper heel Duitsland afgegaan om alle onderdelen los te te kopen en naar mij te verzenden. Dat koste een paar weken tijd. Sindsdien is de remmenset niet meer zichtbaar in de webwinkel… Ook bij andere webwinkels zie je vaak nog wel de set staan, maar kun je ‘m niet meer bestellen als je op, eh, bestellen klikt.
Montage Brembo upgrade
Het monteren van de Brembo-upgrade was volgens de garage een fluitje van een cent. Het is namelijk plug-and-play. Je moet wel even coderen zodat de auto ‘weet’ dat er betere remmen aanwezig zijn, anders blijf je een sponzig gevoel in het pedaal houden. Ook moet je (uiteraard) de remolie verwisselen en de boel ontluchten.
En dan nu de hamvraag: is er verschil met de Brembo upgrade op de BMW 325? Gelukkig niet te veel. Althans, als je er normaal mee rijdt. Die moeten we waarschijnlijk even toelichten. Bij sommige upgrades voel je namelijk net eventjes te veel. Denk aan te agressieve blokken op wat oudere schijven of staal omvlochten leidingen. Ja, je voelt veel meer, maar je ‘beschadigt’ (eigenlijk verslijt) ook veel meer. In dit geval voelt het aan voor wat het is: een OEM set. Wel merk je op iets hogere snelheid dat ‘ie veel gemakkelijker de eerste km/u’s eraf schudt. De BMW Performance-remmen zijn een stukje bijteriger en lijken meer kracht over te hebben. Je hoeft nu minder je best te doen voor hetzelfde effect.
Effect Brembo remupgrade
Een ritje op de Autobahn moet uitwijzen of de Brembo upgrade echt zin heeft gehad. Dat je daadwerkelijk geregeld flink kunt remmen zonder dat er direct fading optreed. Dát moet het grote voordeel zijn van deze set. Maar wellicht zijn er tóch verbeteringen qua remweg, want de 325 remt nu zoveel beter. Ook op hogere snelheid. Het is niet zo dat mijn oude 330d-remmen helemaal versleten waren en dat overgaan op nieuwe remmen al een groot effect heeft.
Kortom, de BMW E91 is weer een beetje completer dan voorheen. FULL OPTIONS? Nee, zeker niet. Alle gadgets en luxe dingen maken mij minder uit, maar dit soort premium hardware van gerenomeerde merken kan ik wel waarderen op mijn Okazie. Als het een auto beter kan laten rijden, is het de upgrade waard. Daarbij is het ook gewoon onderhoud (mocht mijn vriendin meelezen). Wat dat betreft zijn we erg lekker op weg met deze auto. Wat is er nu nog mogelijk? Eigenlijk is de auto wel af zo, nietwaar? Maar mocht je nog suggesties hebben, laat het weten, in de comments! Oh, ik hoor nu van mijn vriendin dat we toch eerst op vakantie moeten gaan…
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
- Winterbanden voor de BMW 325d
- Zo veel vermogen heeft de BMW 325d na chiptuning
- Apple CarPlay voor de BMW 325d
- Groot onderhoud en upgrades voor de BMW 325d
- Updates voor BMW 325d
- 5 voor-en nadelen van de BMW 325d duurtester
- Interieurupgrades voor de BMW 325d
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Alfa Romeo 156 Sportwagon Junkyard Racer
- Audi S3 van Ruben
- BMW 130i van Michael en Wouter
- BMW M135i van Martijn
- Deze BMW 325d Touring van WillemE
- BMW 535i xDrive Touring van Wouter
- Chrysler Crossfire van Machiel
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- MINI Clubman Cooper van Michael (Private Lease)
- Peugeot 206 GTi racer (3x!)
- Porsche 911 Carrera van Wouter
- US-Porsche 944 van Jaap
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Clio van Loek
- Volkswagen ID.4
Johanneke zegt
De langzaamste auto op de redactie..? Ik hoop dat je die leuke Clio van Loek wel achter je kan houden… En die Cayenne van Nicolas moet ook wel te doen zijn toch?
Loek zegt
@Johanneke: dan ken jij mijn Clio nog niet! :)
nicolasr zegt
Mijn Cayenne is twee weken geleden gechipt! Nu is ie nog steeds langzaam, maar wel iets minder langzaam!
@Loek, wanneer gaan jouw Clio en mijn Porsche het eens tegen elkaar opnemen? Met als inzet ‘De Lagzaamste Auto van De Autoblog Redactie Memorial Trofee”? Wordt spann0nd!
Loek zegt
@nicolasr: dan moeten we ze eerst even in hetzelfde land krijgen, maar zodra dat lukt wil ik het wel zien! :)
kniesoor zegt
(Rem)kabels = (rem)leidingen. Het is geen T-Ford heh . . .
OT : mooie upgrade. Goede remmen, die wat extra’s bieden bij zware belasting geven vertrouwen als je eens lekker door gaat stampen 🏎
joki zegt
Geen remleidingen…onbegrijpelijk, ondanks wat je aanhaalt qua slijtage, desnoods vervangen door nieuwe oem-leidingen. Hier in Belgie mag je natuurlijk niks aanpassen aan de remmen van een straatauto. Ik weet zelfs niet of een upgrade als deze goedgekeurd wordt bij de jaarlijkse controle… Anderzijds kunnen ze waarschijnlijk niet nagaan waarmee de wagen afgeleverd werd…
willeme zegt
@joki: is het een OEM-upgrade, dus vanuit BMW zelf. Met attest en typegoedkeuring en alles erbij. Dus volgens mij moet dit in België ook gewoon kunnen worden goedgekeurd.
nofxke zegt
@willeme: ik denk dat je geperforeerd bedoeld ipv geventileerd.
Praktisch alle remschijven zijn (vooraan) geventileerd tegenwoordig.
Toch wel een belangrijke nuance
drrossi zegt
As Joki sais, onbegrijpelijk dat je geen 100 euro extra voor een set goodridge hebt uitgegeven !
willeme zegt
@drrossi:
De remleidingen (dankjewel @amghans ;-)) waren in prima staat. Daarbij zijn deze remmen ook gemaakt als plug-and-play-kit.
Het kan onbegrijpelijk lijken, maar ik wil eerst even kijken hoe de set bevalt. Dan kan ik later altijd nog met andere remliedingen en blokjes in de weer om deze remmen beter te maken, als dat nodig is.
baf07 zegt
Remmen en schijven moeten toch even inwerken op elkaar. Kan zomaar zijn dat het na een paar 1000km wel echt verschil gaat maken
willeme zegt
@baf07: klopt, dat zei de verkoper/ en garage ook. Geef het eventjes de tijd. Intussen al een paar keer Autobahn gedaan en het maakt inderdaad verschil ;-)
simon91166 zegt
Wat een onzin dat Alfa Romeo Brembo remmen niet goed zouden zijn. Dat zijn 330mm schijven met 4 zuigers per remklauw, dat remt echt prima en heb zelf nooit last gehad van faden op hoge snelheid.
En het verschil met die staal omvlochten remslangen is echt minimaal, en dat je daar meer mee zou beschadigden snap ik al helemaal niet??
willeme zegt
@simon91166: ik vond ze niet heel erg bijzonder op de 159. Ik had toen een setje nieuwe OEM-Brembo’s en die waren op zich prima, maar niet denderend. Best snel fading (ondanks maar 160 pk) en weinig gevoel. Op zich ok-ish, maar niet echtbijzonder. Net zo goed als de standaard BMW remmen
toniominestrone zegt
Gelukkig worden al deze onderdelen betaald uit een sponsorpotje anders ben je knettergek om zoveel geld aan een gedateerde 13 in een dozijn BMW te spenderen.
willeme zegt
@toniominestrone:
Nee, geen sponsor-potje. In plaats daarvan kun jij je gratis uitleven in de comment ectie, ook mooi toch? Betreft de onderdelen: die kun je gewoon kopen. Als er onderdelen aan vervanging toe zijn, kun ze vervangen. Jij hebt toch ook weleens nieuwe remmen gekocht ter vervanging?
jippie zegt
Tja Willeme, ik denk dat je nu alles wel gehad hebt, op een ding na… sperdifferentieel.
willeme zegt
@jippie, er is niet heel veel meer :-D
wheresmycossie zegt
@willeme: sperdiff gaat zo’n enorm verschil maken in het karakter van je auto!
Heb een alfa spider met Sper gereden (fwd) maar man man wat een verschil al en hoe lekker gedraagt die auto zich in de bochten;-)
nissanfairladyz zegt
Als je voor zo’n BMW gaat. Ga je toch altijd voor de 335i en niks anders. Snap dat dan weer niet.
willeme zegt
@nissanfairladyz:
Als je voor zo’n BMW gaat. Ga je toch altijd voor de 335i en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een 335i gaat. Ga je toch altijd voor de M3 en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een M3 gaat. Ga je toch altijd voor de M3 Competition en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een M3 Competition gaat. Ga je toch altijd voor de M3 GTS en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een M3 GTS gaat. Ga je toch altijd voor de Porsche 911 en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een Porsche 911 gaat. Ga je toch altijd voor de Porsche 911 GT3 en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een Porsche 911 GT3 gaat. Ga je toch altijd voor de Porsche 911 GT3 RS en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een Porsche 911 GT3 RS gaat. Ga je toch altijd voor de Ferrari 458 en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een Ferrari 458 gaat. Ga je toch altijd voor de Ferrari 458 Speciale en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een Ferrari 458 Speciale gaat. Ga je toch altijd voor de Ferrari 458 Speciale A en niks anders. Snap dat dan weer niet.
Als je voor een Ferrari 458 Speciale A gaat. Ga je toch altijd voor de Pagani en niks anders. Snap dat dan weer niet.
En zo kunnen we door blijven gaan ;-).
nicolasr zegt
En uiteindelijk kom je toch altijd weer uit bij een Dacia Sandero. Dat is de Valteri Bottas onder de auto’s. Een geweldig ding dus!! (Ik voel een running gag aankomen? ;-) )
Ot92 zegt
@willeme Vervolgens koop je uiteindelijk een 316i met overal M stickers erop geplakt :-D
Homer55 zegt
@willeme: ik ook nie begrijp lan.
Nerekop zegt
Gave upgrades weer! Zet je ook nog een keer alle kosten van de hele transformatie op een rijtje? Erg benieuwd wat het allemaal toe optelt onder aan de streep.
willeme zegt
@nerekop: dankjewel! Alle kosten op een rijtje zal wel heel confronterend zijn ;-). Aan de andere kant, de remschijven en blokken zaten er toch aan te komen, dus ik was dat sowieso al kwijt aan onderhoud. En vervangen voor onderhoud = upgrade.
slickrick zegt
@willeme: kan me niet voorstellen dat er geen deal gemaakt is met de verkoper of garage icm wat exposure op autoblog :)
willeme zegt
@slickrick: Hahaha, nee. De garage rekent gewoon volle mep ;-). Verkoper ook.
audirick1995 zegt
Remleidingen en vloeistof zijn key tegen faden!
vaakbenjetebang zegt
Nu ben ik wel benieuwd wat er te ‘coderen’ valt tegen een sponzig rempedaal. Zit er een elektromechanische rembekrachtiger op of zo? Want anders is het domweg hydraulica en daar valt niet veel aan te coderen, hoogstens kun je de hoofdremcilinder vervangen zodat je minder slag hoeft te maken om de grotere remzuigers te verplaatsen. Daar helpen geen 1000 regels code aan.
bart1976 zegt
Monique the race car is dankbaar voor je oude 330d remmen @willeme!
Ramon zegt
Goeie upgrade @willeme! Ga je geen spijt van krijgen. Ik heb ze al jaren onder mijn 120d zitten en je kan er constant op blijven vertrouwen. Hard rijden op de autobahn of recreatief rijden op het circuit. Ze hebben mij nog niet in de steek gelaten. ;) Daar komt nog eens het voordeel bij dat ze er redelijk dik uitzien.
Enige minpunt (financieel): voor blokken en schijven moet ik elke keer tegelijk vervangen waar ik vroeger met gewone remmen altijd twee blokken setjes versleet op één schijf.
Veel plezier ermee!
Groninger zegt
Er valt nu bijna niets meer te upgraden of retrofitten, dus ben je al op zoek naar een vervanger?
545e60 zegt
Vrijwel alle remschijven zijn tegenwoordig geventileerd. Ik denk dat je geperforeerd bedoeld. Deze worden vaak door elkaar gehaald.
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
VeniVidiVici zegt
@willeme: Misschien nog een mooie gave suggestie voor je qua looks… de Bmw e90 M3 zijspiegels (niet die van de e92 M3 want die passen niet).
Dutchdriftking zegt
Mooie upgrade. Zelf laafst op de motor een remupgrade in de vorm van stalen leidingen gedaan. Echt een bizar verschil, erg fijn. Nu waren de oude leidingen ook aan vervanging toe, en zijn er meteen nieuwe blokken op gegaan. Maar ik kan het zeker aanraden.
Ot92 zegt
Kijk, dat is het echte werk. Op die kreng van mij heb ik met 312mm remmen voldoende rem vermogen gezien ik ‘maar’ over 200pk beschik, maar ook ik ga upgraden zodra ze bijna op zijn. Ikzelf ga de remmen van een BiTDI eronder zetten. Die zijn gelijk aan de remmen van de Golf 7 R, 340mm vooraan en 310mm achter.
Konijn zegt
Hoi Willeme, wat is de schijf diameter en dikte van de performance remmen achter?
mark383 zegt
Ik vind de velgen nog steeds echt heel dik. Beter nog in het goud, met een Le Mans blauwe E90 sedan… :)
Jammer dat ze alleen in 19 en 20 inch worden geleverd. 18 inch lijkt me toch de sweet spot voor een E90.
ouwedibbes83 zegt
@mark383: sweet spot qua looks gecombineerd met comfort? Ik weet niet hoeveel KMers je rijdt, onder mijn 3 coupe heb ik 19” velgen en dat vind ik prachtig staan icm de subtiele verlaging van het sportonderstel.
Ja, het comfort is niet zo geweldig als met de 17” winterset die er opgaat als we de sneeuw in gaan, maar absoluut nog niet vervelend. 17” ziet er ielig uit, ondanks het klassieke velg design (style 32, spaakvelgen).
Roy zegt
Beste Willem,
Mooi remmenset! Weet jij of deze Performance brake kit gangbaar is met 17″ velgen op de E90 325d? (evt. in combinatie met 10-12mm spacers).
willeme zegt
@Roy: ik ga het binnenkort eventjes uitproberen. Ik heb nog een setje Style 285’s liggen. Maar volgens BMW is 17 inch de minimale maat.