Ja, Saab bouwde nog steeds auto’s. Zes per dag. Maar wegens financiële problemen is de fabriek opnieuw stil komen te liggen.
Nadat het merk onder auspiciën van Spyker ten onder ging, wierp National Electric Vehicle Sweden (NEVS) zich een paar jaar geleden op als redder van het merk. Er werden ruim 330 personeelsleden aangesteld en de productielijn – die toen al twee jaar stil lag – moest weer gaan rollen. En zowaar: eind 2013 werd de productie van de meer dan 11 jaar oude 9-3 weer hervat in Trollhättan, Zweden. Met de toevoeging dat ze de youngtimer ingrijpend hadden gemoderniseerd. Ze kwamen zelfs mondjesmaat naar Nederland.
Er is echter een kink in de kabel gekomen. Eén van de investeerders in NEVS, het investeringsbedrijf van de Chinese stad Qingdao dat 235 miljoen euro toezegde voor een aandeel van 22%, is in gebreke gebleven. Het is niet bekend of ze slechts een deel, of helemaal niets hebben gefinancierd. Feit is wel dat er wegens geldgebrek vanaf vandaag geen auto’s meer worden gebouwd.
In deze opwelling van de aloude Saabsoap laat NEVS tevens weten dat ze het aantal ingehuurde consultants zullen terugbrengen, bovenop de productiestop. NEVS claimt wel dat ze ondertussen een raamovereenkomst hebben gesloten met een “grote internationale autofabrikant” om de ontwikkelingskosten van het Phoenix-platform te delen. Daarnaast zijn ze in gesprek met een grote automotive partij om mede-eigenaar te worden. (Iets voor jouw, Vic?)
NEVS zegt dat de productiestop tijdelijk is en minimaal vier weken zal duren.
sjon zegt
Ze bouwen meer auto’s per dag dan ik
560pkferrari zegt
@sjon: nu niet meer.
kogando zegt
Het lijkt wel een regenworm. Denk je ze dood te hebben gemaakt, leven er gewoon 2 stukjes verder.
dmk94 zegt
Jammer, had toch gehoopt weer saab´s op de weg te zien. een kleine kans die steeds kleiner wordt.
desjonnies zegt
Zolang Victol Mullel er zit, de Chinese neef van, zal het nix worden met Saab.
rb26dett zegt
Verrassend!
pjp911 zegt
Brekend?
sydney zegt
Ludo zit hier achter.Kan niet anders.
agera zegt
Daarom ben ik blij dat VAG er is, realiseren de meesten zich wel dat veel merken waren verdwenen als VAG hun niet had overgenomen.
sydney zegt
@agera: En daarom ben je blij? Blij ook.Kom op man, ik heb geleerd; het zijn uiteindelijk maar auto’s
agera zegt
@sydney: Idd ik ben blij dat VAG er is, Bentley, Lamborghini en Bugatti bestaan dankzij VAG. Ook budgetmerken zoals Skoda en Seat. Sommige fabrikanten kunnen het niet alleen heeft de tijd ons geleerd. Op den duur gaan er meerdere fabrikanten in de problemen komen, Saab is maar een voorbeeld.
tupperware zegt
@agera:
Om ze vervolgens te vervaggelen tot een lege huls. De badges leven voort maar hebben niets meer met het origineel van doen.
Seat uitgezonderd, die assembleerden eerst Fiat’s en nu VW’s.
Skoda was ooit een merk dat in 1 zin werd genoemd met Mercedes, een gemiste kans dus om dat voort te zetten als de budgetmeuk die de commies ervan gemaakt hadden.
Bentley was ooit het sportieve alternatief voor een RR, nu is het een VW+.
En dan zwijg ik nog maar even over Lamborghini.
Nee dus, de meeste van die merken waren dood beter af geweest,
gregorius zegt
SAAB zelfstandig gaat gewoon niet lukken. Realiseer dat nou mensen daar!
Tata zou t kunnen kopen en een soort van ‘goedekope’ jags laten produceren (ok, dan mogen die jongen daar in Zweden weinig te zeggen hebben).
Of Geely zou t kunnen komen, aangezien ze al een onderneming in Zweden hebben: Saab’s als coupe en/of luxe versies van Volvo? Op zich hoeft dat niet slecht te zijn: Volvo’s techniek is niet slecht. Volvo snapt t spelletje van het verbruikt terugdraaien (iig in tests) ook. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen een Volvo niet kopen omdat ze dat ding hondslelijk vinden en omdat het imago (zeker buiten NL) erg stoffig is.
Verder: GM is al uit. Ford heeft genoeg aan Ford. De Franse bedrijven hebben zelf geld-problemen. VAG heeft zat en iig geen behoefte aan een merk dat ‘stabiel’ moet uitstralen en MB / BMW zijn wel klaar om andere volume merken in hun gamma te hebben . In Japan en Korea zijn ze niet zo van t opkopen: die doen t zelf wel!
Maar goed, zonder een goed lopend volume & kwali bedrijf op de achtergrond, gaat t m niet worden ben ik bang. Toch jammer!
sydney zegt
@gregorius: Ik ben het helemaal met je eens, helaas is je betoog niet nieuw en komt het niet over bij de mensen die er over gaan.De tijd van een 9000 en 9-5 Aero zijn helaas al lang achter ons. Kudt klottes en heel erg jammer, maar zo is het gewoon.
mashell zegt
@gregorius: het imago van Saab is natuurlijk nog veel stoffiger dan dat van Volvo. Volvo heeft zichzelf wel vernieuwd, van Lego blokjes design naar modern Scandinavisch design. Tja, had geen nieuwe auto’s en kon zichzelf dus niet vernieuwen. De laatste 9-5 was een Insignia met een retro Saab jasje. Dat kon het merk natuurlijk ook niet redden. Saab opnieuw in de markt zetten kan nog wel, maar dan door kwaliteit voor een no nonsense prijs te leveren. Zoals Opel en Ford dat doen, de premium aspiraties moeten ze echt laten varen.
nielsvanderweiden zegt
This just in: NEVS maakt bekend dat zij over vier weken bekend zal maken dat de productie voor nog eens vier weken stil ligt. Of zoiets :)
Je zou toch denken dat de markt wel groot genoeg zou zijn voor een verouderd model Saab in uitsluitend een dure uitvoering. Nee wacht, dat zou je niet denken. Want het is onzin, waarvan akte.
mobieler zegt
Gewoon einde. Over. Klaar. Wel jammer.
Maar die laatste regel: ‘voor jouW’? Serieus? In een artikel? Ga je schamen
moveyourmind zegt
Spijtig, maar eerlijk is eerlijk, de 9-3ng was bij zijn introductie al geen echte Saab. Geen verkeerde auto, maar aan alles te merken dat op de centen gelet moest worden. Kunstleer ipv hoogwaardig leer uit Schotland, slijtagegevoelige kunststoffen, matige geluidsisolatie, geen volwaardige hoofdsteunen achterin…
En het ergste, een vormgeving die veel te veel gericht is op een breed publiek, maar de meeste Saab liefhebbers niet warm voor lopen. En juist dat onding zou elf jaar later de kar moeten gaan trekken.
bob1963 zegt
Volgens mij zou Subaru (Fuji Heavy Industries, met ook een aerospace tak..) een logische partij zijn om Saab nieuw leven in te blazen.
mashell zegt
@bob1963: want de lamme helpt de blinde? Volgens mij gaat het helemaal niet goed bij Subaru.
tupperware zegt
@mashell:
Gelukkig voor Subaru is de wereld groter dan Nederland..
sir_smokalot zegt
@tupperware @mashell: agree, vorig jaar draaide Sub een topjaar in de VS, met als ik me niet vergis (uit ’t hoofd) 400.000 verkopen.
clubsportquattro zegt
Hahaaa! Saab is leeeeeelijk!
roppp zegt
@clubsportquattro: en prehistorisch!
gerjan zegt
@clubsportquattro: dat vind jij. Ik vind de nieuwe passat lelijk en de nieuwe golf is ook saaie auto. Saab is was altijd anders als de rest dat vond ik juist wel mooi. Dan durfde je tenmiste.
Esprit_de_Flandre zegt
Zo, dat wist ik niet. Ik dacht dat die NEVS nog niet verder was dan mooie plannen en wat marketing…