Niet verrassend, wel zuur. Voor Hessing dan. Het is een beetje als McDonalds die de Librije overneemt…
Wouter twitterde vanmiddag al de tekst “TEAB” bij een foto van de showroom langs de A2, maar dat hoeft niet meer. Ome Evert ontfermt zich nu over de eerder deze week failliet gegane toko.
Het verhaal heeft echter wel een typisch smaakje. De reden dat Hessing in financiële problemen raakte kwam door het vastgoedproject Park Bloeyendael. Evert Louwman verschafte daarom in 2010 via zijn investeringsmaatschappij Alcredis een lening van tien miljoen, Hessing kon echter niet aan de terugbetalingstermijnen voldoen. Louwman was met zijn investeringsmaatschappij Alcredis en de Rabobank verantwoordelijk voor de aanvraag van het faillissement. Nu neemt hij het bedrijf over..
De Louwman Groep zal daarnaast de verkoop- en serviceactiviteiten van Hessing zo veel mogelijk voortzetten. Wat de Groep betreft zal een groot deel van de voormalige medewerkers hierbij een belangrijke rol gaan spelen. Zij beschikken immers over gespecialiseerde kennis hetgeen waardevolle ingrediënten zijn om een goede service- en dienstverlening te waarborgen.
Goed nieuws voor (een groot deel van) de Hessing-medewerkers natuurlijk, die blijven gewoon aan de bak. Wel heeft de overname tot consequentie dat het vervangend vervoer voor de Hessing-klanten zal wijzigen. Als je je Bentley Mulsanne er voor onderhoud heen brengt, zal je je voortaan moeten behelpen met een Toyota Prius. Of een Lexus CT200h. Het moet uit de lengte of de breedte komen per slot van rekening.
De overname door Louwman betekent automatisch dat Stern en PON, twee andere gegadigden, achter het net vissen. Jammer voor ze, maar in beginsel had Louwman ook meer leverage, aangezien er vanuit Hessing een schuld bij zijn maatschappij uit stond.
UPDATE: Voor wie zich afvraagt hoe Evert Louwman er uit ziet: Casper trok zojuist even een foto uit de archieven, gemaakt tijdens de opening van het Louwman-museum:
Supra1981 zegt
Goeie Move van Evert (zit hem in de naam :) ) Als Lexus nog meer sportwagen gaat ontwikkelen dan kunnen die mooi zij aan zij met de Lambo’s staan.
phantom95 zegt
@Supra1981: Frits Hessing, Frits Kroymans, Frits wordt dus de naam van de failliete supercarboeren.
Supra1981 zegt
@phantom95: En Evert de naam van succesvolle zakenlieden (dan heb ik nog wat werk te verzetten) :-)
dennisr zegt
is toch mooi, even een tijdje in de leen-prius.. ga je weer waarderen wat je zelf hebt..
E34M5Touring zegt
Zat er dan toch een kern van waarheid in Mr. Hessing’s verhaal.
Supra1981 zegt
@E34M5Touring: Ieder verhaal heeft 2 kanten. Tot je beide kanten weet kan je onmogelijk oordelen.
robbie zegt
@E34M5Touring: Frits Hessing is
a) Zelfs zo ‘slim’ geweest om dat vastgoedproject te starten
b) Bij Evert Louwman geld te lenen
Achteraf is het dan altijd makkelijk lullen. Als Frits gewoon elke maand keurig had betaald dan had Louwman nooit het faillissement aan kunnen/hoeven vragen.
Frits Hessing heeft zelf zijn bedrijf in onderpand gegeven. Hij ook een andere financier kunnen zoeken, maar daar heeft hij om de een of andere reden niet voor gekozen.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Misschien speelden ze onder één hoedje…
Laat de complottheorieën maar komen…
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: nope…dit is het leuke verhaal van een HELE grote jongen (Louwman) versus een grote jongen (Fritsje). Gewoon grappig om te zien dat óók miljonairs elkaar opeten…en uitspugen. Altijd baas boven baas, en gelukkig voelt die kwast Frits dat nu eens.
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: wie speelden onder 1 hoedje? Louwman en iedereen die géén villa kocht bij Hessing?
Toen Louwman die lening verstrekte zal hij ongetwijfeld in zijn achterhoofd hebben gehouden dat hij eventueel het bedrijf in handen zou krijgen bij een faillissement, maar met het mislukken van het “Park Bloeyendael” project heeft Louwman natuurlijk niks te maken.
Het was de taak van Hessing (en zijn partners) om die villa’s te verkopen. Dat is hem niet gelukt.
Pech gehad, bedrijf weg.
sir_smokalot zegt
Ja! Dat was allemaal een snood plan van Louwman natuurlijk. Die onderschepte potentiële villakopers, zodat hij Hessing voor een appel en een ei kon opkopen :)
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie @sir_smokalot: Nee, Louwman en Hessing speelden SAMEN onder 1 hoedje. Een goed in elkaar gestoken faillissement, daar is geld mee te verdienen hoor. Ook voor degene die ‘op z’n muil gaat’…
Schulden weg, activiteiten doorschuiven, stromannen, bankrekeningen in tropische en bergachtige paradijzen, etc…
Ik weet niet hoe dat allemaal moet hoor, maar wees maar gerust dat er genoeg boekhouders zijn die weten hoe ze zo’n constructie, enigszins legaal, op poten kunnen zetten.
Hessing is nu aandeelhouder bij Louwman, natuurlijk via een schaduwbedrijfje. En samen gaan ze Bloeyendael omtoveren tot een ski-resort. JFK leeft trouwens nog, en zit in de raad van bestuur bij Louwman…
Das mijn theorie. Als er iemand een betere heeft, je hebt bij voorbaat ongelijk…
E34M5Touring zegt
@robbie: Misschien heeft Louwman wel een gok genomen en de lening dirt cheap aangeboden. Hopende dat het project faalt waardoor hij relatief gemakkelijk het bedrijf over kon nemen.
robbie zegt
@E34M5Touring: zou kunnen, maar dat is niet iets wat je Louwman kan “verwijten”. Dat is gewoon slim zakendoen.
E34M5Touring zegt
@robbie: oh dat is absoluut waar. ik vind Frits ook helemaal niet zielig hoor, that’s just business. Maar het komt Louwman allemaal wel erg goed uit zo.
timberleek zegt
@E34M5Touring:
inderdaad
dat komt louwman zeker goed uit, maar dan kan kan hessing alsnog klagen wat hij wilt, hij heeft zelf zijn handtekening eronder gezet en heeft zelf niet betaald.
Hij zal wel gaan moddergooien, maar de schuld ligt compleet bij hemzelf
zakar36 zegt
Tja zal je blij mee zijn :P . Wel goed dat tenminste een groot deel van Hessing-medewerkers hun baan nog hebben.
gerard1710 zegt
Wat gebeurt er nu met de bestelde auto’s? Die worden gewoon afgeleverd?
Esprit_de_Flandre zegt
@gerard1710: Als Louwman z’n nieuwe klanten te vriend wil houden wel…
gerard1710 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik las ergens dat iemand een Rolls had besteld en naar zijn (voor een deel) vooruitbetaalde geld en Rolls kon fluiten..
phantom95 zegt
@gerard1710: Als de Louwman groep de activiteiten van Hessing zo veel mogelijk wil voortzetten dan zullen de auto’s toch wel geleverd worden?
gerard1710 zegt
@Esprit_de_Flandre: Dit bericht: http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_255489.z24/Vastgoedmiljonair_raakt_Rolls-Royce_en_drie_ton_kwijt.html
robbie zegt
@gerard1710: dat zal allemaal wel meevallen uiteindelijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@gerard1710: Dat zegt niets. Ja, die man is volgens de regels een schuldeiser, en dan nog één achteraan de rij. Louwman zou waarschijnlijk volledig legaal die man z’n geld en auto kunnen weigeren. Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen. Anders gaat die klant voortaan gewoon z’n auto’s in Duitsland kopen en voert ie ze in…
gerard1710 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik weet niet of hij überhaupt nog iets met Hessing te maken wil hebben, gezien de voorgeschiedenis…
robbie zegt
@gerard1710: het is nu geen Hessing meer en die meneer zal nu ‘zaken’ moeten doen met Louwman. Wellicht dat die er wel uitkomen. Al is het grote probleem natuurlijk nog steeds dat hij die Ghost niks vind.
Megakix zegt
@Esprit_de_Flandre: nogmaals, Louwman is een van de allerrijkste van Nederland…hij gaat niemand verder duperen en heeft nu voor een appel en een ei Hessing eigengemaakt.
Frankypanky zegt
@gerard1710:
‘Van Erkel had al spijt van zijn aankoop omdat hij de auto bij nader inzien toch niet zo mooi vond en wilde die annuleren. Maar Hessing pikte dat niet en bracht de zaak voor de rechter. Die gaf Hessing gelijk.’
Ik vind dat Louwman niets te maken heeft met die casus. Van Erkel ging kinderachtig doen en werd door de rechter in het ongelijk gesteld.
Wat moet Louwman daaraan doen?
valetparker zegt
Met Frits en Frits uit de weg is Louwman de echte autokoning van Nederland… Al kan Rolf Lauret er ook wat van natuurlijk
911GT2 zegt
@valetparker: Pon???
sir_smokalot zegt
*kuch*….familie Pon….*hoest*
robbie zegt
@valetparker: ooit van familie Pon gehoord?
Megakix zegt
@valetparker: 3,5x zo ‘arm’ als Pon ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@valetparker: En Fritstor Müller…
MAB zegt
nou geweldig wordt van een aventador naar een prius.. vroeger keek ik er naar uit om te kijken als we langs reden nu zal ik maar eens de andere kant op kijken..
Wouter zegt
Dan kan die Lexus LF-A daar vast ook een mooi plekje krijgen: http://www.mobypicture.com/user/wouter1/view/11511218
circlestorm69 zegt
@wouter:
Vertel mij eens hoe je die foto op Twitter (hierboven trouwens bijgesneden) van het Hessing pand gemaakt hebt?
Stond je achterste voren op de rijbaan/vluchtstrook?
Je ging van Utrecht richting Amsterdam, en de foto is door de voorruit genomen!
Merkwaardige foto dit!
kwaliteituitturijn zegt
Dit gaat Frits zo niet leuk vinden!
syliaca zegt
@kwaliteituitturijn: Frits heeft toch niks meer te vertellen.
Bart_V zegt
zoekt de Vind ik leuk knop :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo, netjes gedaan door dhr. Louwman! Eerst zelf faillissement aanvragen op Hessing en dan bam, gewoon kopen… Welkom in de harde zakenwereld…
sdk16420 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Het is anders niet Louwman die heeft bedacht om in dat park Bloeyendael te investeren.
Esprit_de_Flandre zegt
@sdk16420: Maar Louwman heeft wel de voorwaarden van de lening bepaald. Nu ja, als die een strop rond Hessings nekske waren, hadden die maar zo slim moeten zijn om het te weigeren natuurlijk…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: Hessing had zijn geld ook ergens anders kunnen lenen. Hij heeft bewust voor deze constructie gekozen, dan moet je achteraf niet gaan zeuren.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Das dus wat ik ook zeg… :P
Megakix zegt
@sdk16420: maar de marges op de Aygo’s liepen zó hard terug, dat Evert aan zijn eigen portomonnaie moest denken ! :lol:
potver7 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Je zou willen dat-ie ook het faillissement van SAAB aangevraagd had. Dan had dat misschien ook nog bestaan… ;)
Supra1981 zegt
Als wij onze lening niet kunnen betalen dan nemen ze je huis/auto/inboedel/etc. Same here. Schoenmaker blijf bij je leest.
sacha zegt
Money talks & bullshit walks.
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi stukje schaak van Louwman…
http://www.youtube.com/watch?v=MqRhv05KRcQ
syliaca zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
syliaca zegt
@syliaca: Wat zij ik hier ook alweer?
VeniVidiVici zegt
Dan heeft Frits toch ergens gelijk met dat hij bewust kapot is gemaakt door Louwman!!!
bassie zegt
@VeniVidiVici: Hij heeft gewoon zichzelf kapot gemaakt, hij betaalde niet, of dat nu aan de bank of aan Louwman is doet er niet toe. Dat pand was anders van de bank geweest, en nu is Louwman de bank en dus eigenaar.
robbie zegt
@VeniVidiVici: wat een domme, kortzichtige opmerking.
Heeft Louwman bedacht dat Hessing in vastgoed moest investeren? Nee!
Was Hessing gedrongen om geld bij Louwman te lenen? Nee!
Heeft Louwman ervoor gezorgd dat Hessing geen steen verkocht heeft? Nee!
Er is 1 schuldige en dat is Hessing zelf. Hij is zelf in dat vastgoedproject gestapt en heeft zelf bedacht om geld bij Louwman te lenen.
Als hij vervolgens geen villa weet te verkopen en zijn leningen niet kan afbetalen dan is het niet zo vreemd dat de persoon waar je je geld hebt geleend dat geld op de een of andere manier terug wil.
Dan kan je wel dikke boehoe gaan doen in de media, maar daar schiet je in mijn ogen niks mee op.
Sudberdur zegt
@robbie: Hulde! Een betere samenvatting is haast niet te geven
Frankypanky zegt
@robbie: +1
Supra1981 zegt
@robbie: precies. Met geld kan je geld maken, maar als je ergens geen kaas van hebt gegeten dan kan je daar beter nog even over nadenken voordat je met zo veel geld instapt.
robbie zegt
@Supra1981: en al helemaal met geleend geld ;)
VeniVidiVici zegt
@robbie: Hey robbie heb je je dag niet ofzo? Ow ja vrijdag de 13de heeft je waarschijnlijk getroffen ;) Maar die domme kortzichtige opmerking zijn NIET mijn woorden hoor, ik herhaal alleen Frits zijn visie.
The_Gent zegt
Evert speelt weer vieze spelletjes, eerst de boel failliet laten gaan en dan overnemen…… Zo komt ie ook aan een aantal toyota dealers. Maar o zo voorspelbaar. Jammer voor ons fritsje hopelijk blijft de exclusiviteit en service behouden. Geen toyota troep als vervangend vervoer. Hopelijk leert louwman wat een echte red carpet treatment is…..
sdk16420 zegt
@The_Gent: Nice try Frits Hessing.
Supra1981 zegt
@The_Gent: Lexus heeft de Red Carpet treatment zowat uitgevonden dus dat zit zeker goed. En welkom in de zakenwereld. Als je niet kan betalen als je veel geld leent en je bedrijf als onderpand inzet dan kan je dat kwijtraken.
The_Gent zegt
@Supra1981: heb je red carpet treatment wel eens meegemaakt? Is meer een black carpet treatment, service is verre van geweldig, maar ja in de reclame zeggen ze het en wordt dat voor waar aangenomen.
Supra1981 zegt
@The_Gent: heb jij het al wel zelf mee gemaakt dan? Diverse mensen in mijn omgeving rijden een Lexus en zijn erg te spreken over de service. Maar goed er zullen ook vast altijd mensen zijn die mindere ervaringen hebben. Dat blijf je altijd houden.
robbie zegt
@The_Gent: U bent ooit een keer door Louwman in uw sterretje genomen?
The_Gent zegt
@robbie: nope, ask yo mama. Als je gaat beginnen met dit soort trieste opmerkingen. Reageer dan niet. Of kom anders met zinvolle aanvulling. Jij in je sterretje door frits genomen?
potver7 zegt
@The_Gent: Wat is er nou zo vies aan dan? Hij had geld, veel geld tegoed dat niet terugbetaald werd. Dan is het helemaal niet zo’n rare stap om het faillissement aan te vragen van de schuldenaar. Dat Frits Hessing het onroerend goed project in dezelfde BV te stoppen als de autohandel, daar kan Louwman niet zoveel aan doen.
En aangezien de autohandel van Hessing best wel winstgevend is, is dat voor Louwman de meest logische manier om gewoon zijn geld terug te krijgen.
Daar is niks smerigs aan – zo werkt de zakenwereld nu eenmaal. Het is wel keihard, dat wel. Waarschijnlijk had het ook anders gelopen als beide heren wat beter samen door een deur konden, maar ook dat is het risico van zakendoen met je (zakelijke) rivaal.
Hessing heeft zwaar gegokt – en zwaar verloren. Da’s zuur, niet smerig.
The_Gent zegt
@potver7: dat frits niet zo slim is geweest dat is duidelijk. Vastgoed bv is apart van de auto bv. Auto bv stond garant voor de lening. @rest reacties Maar ik ken evert van iets dichterbij dan menig l*lletje met mening op autoblog. Ik baseer mijn mening niet alleen op het media gel*l. Evert is een slimme keiharde zakenman, met af en toe rare streken. Maar evert wil graag alles zelf bezitten, wat niet zo raar is, maar de manier waarop de zaken vaak gaan zijnniet echt om over naar huis te schrijven.
The360box zegt
Hoe gek is het dat hij geld heeft wezen lenen van een andere auto-verkoper die iets te strenge regeltjes had. Anyway, hoe dom ben je om t gaan investeren in een elite wijk waar niemand op zit te wachten..
Frankypanky zegt
@The360box:
Dat weet je niet…Misschien waren de banken zo mogelijk nog strenger en vroegen ze een hogere rente!
Maar laat Hessing eerst maar eens uitleggen, hoe hij überhaupt op het idee kwam om zich in het vastgoed te begeven (op het moment dat de wereldeconomie fors aan het inzakken was)?!
The360box zegt
@FrankypankyV8: Snap het wel, je ordt toch ook op televisie lekker gemaakt met geld te stoppen in fondsen die winkelcentra in Azie aanleggen met een superhoge rendement dit, en zo. Wat ik bedoelde was dat Mr. Louwman natuurlijk Mr. Hessing een lening wilde verstrekken en heel misschien wel wist dat dit wel mis moést gaan en het contract zo opstelde dat er meteen een executie zou plaatsvinden.
Wat ik eigenlijk nog gekker vind is dat je toch niet meteen al je geld kwijt bent als die villa wijk gecanceld wordt?
Vinny_93 zegt
hun=bezittelijk vnw
hen=aanwijzend vnw. Dus is het jammer voor hen, niet voor hun.
sir_smokalot zegt
@Vinny_93: haastfout. ‘Ze’ is mooier.
phantom95 zegt
Nou fijn, staan er een paar lelijke priussen in een te mooie showroom
Mcvk zegt
@phantom95: Louwman neemt de importeurschappen over van Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini, Maserati en Bugatti. Dus wees maar niet bang dat er priussen in die showroom komen te staan. Mogelijk dat Lexus erbij geplaatst word maar Toyota zal er zeker niet komen te staan
potver7 zegt
@Mcvk: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!
911rsr zegt
@Mcvk: Het lijkt mij persoonlijk niet logisch als Louwman (Toyota Importeur) met Rolls (bmw merk) en de VAG merken aan de haal gaat. maar wie weet heeft ie daar ook iets slims op gevonden :P
amgpowerrr zegt
Hoe bedoel je Ge-owned zeg gvd.
Maar het bedrijf stond toch al als onderpand voor de lening? Dan was het toch al van hem.
Of heb ik verkeerde info gelezen.
The_Gent zegt
@amgpowerrr: stond als onderpand, maar flexibiliteit vanuit louwman was 0,0. Het bedrag is in 1x opgeeist ipv van een maandelijkse betaling. En fritsje is in de bekende praktijken getrapt van louwman. Zonde!
robbie zegt
@The_Gent: Hessing was, naar we mogen aannemen, bij zijn volle verstand toen hij dat geld leende.
Uiteindelijk was het Hessing die niet aan zijn verplichtingen kom voldoen. En wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
Frankypanky zegt
@The_Gent: “maar flexibiliteit vanuit louwman was 0,0”?!
Als dat zo was, dan had Louwman Hessing nooit het geld geleend… :roll:
Hessing heeft niet eens onderzoek gedaan, om erachter te komen of er wel mensen (met geld) zaten te wachten op zijn villapark!!!
The_Gent zegt
@FrankypankyV8: het villapark is absoluut geen slimme zet geweest, sterker nog misschien wel hoogmoed. Bij financieringen wordt er gekeken naar de cashflow en solvabiliteit van het bedrijf+toekomstpotentieel. Het is niet zo dat hessing meerdere malen de betaling niet heeft voldaan. Het totale bedrag wordt in1 keer opgeeist en ja 11 miljoen kan ok frits niet betalen.
KEV9 zegt
dit riekt wel heel erg naar een voor opgezet spelletje van Louwman. Krijgt hessing dan toch nog gelijk?
The360box zegt
Ach, dat vind ik nou niet zo louw man!
PortRo zegt
‘Ha, meneer, u komt voor een Bentley? Mag ik u een kopje onzuivere koffie aanbieden?’
kwaliteituitturijn zegt
Frits Hessing, Eigen schuld dikke bult! duidelijk verhaal heren.
Merc-S420-CDI zegt
Noemen ze dit niet het risico van ondernemen?
Project loopt fout ( in dit geval vastgoed ) het onderpand word opgeëist, wat helemaal niet gek is. Wat de flexibiliteit betreft, als er bij de bank geleend zou worden, dan was de flexibiliteit ook 0,0. Al dan niet gaat er een trouw icoon in de autowereld verloren. Met goede service enz. Zakenleven is hard, kan je er niet tegen, ga dan voor een baas werken. Meneer Hessing weet zichzelf wel te redden, al dan niet toch veel sterkte toegewenst aan alle mensen die het hier moeilijk mee hebben.
Vreddy_B zegt
Dit is pijnlijk voor Frits. Dit moet voor hem toch een beetje voelen als ‘je vrouw die je dumpt, en daarna verplicht kijken hoe ze door haar nieuwe minnaar genomen wordt.’
midasracer zegt
Yep, dat zat er wel in. Ik ben benieuwd of het bedrijf wel Hessing blijft heten of dat er wat nieuwe plakletters aangebracht gaan worden langs de A2. Hessing klinkt sjieker dan Louwman.
norge zegt
Hahahaha ,alle dure bakken een weekje buiten zetten en een Prius midden in de kale showroom opstellen.
amgpowerrr zegt
Wat zou er gebeuren als je een bentley hebt gekocht en hij is geleverd enzo, maar je moet voor onderhoud naar hessing maar deze is failliet. Wat dan?
En is de nieuwe eigenaar nou verplicht auto’s die in bestelling stonden te leveren etc.
silverline zegt
wat toyota troep wat fikt er spontaan vanzelf ferrarie lamo bentley rols audi ik heb zelden een toyota zief fikken wat een gek met zo n uitdrukking te komen
Orichy zegt
Het zou mij niet verbazen als die “Hessing”-toko binnenkort een keer afbrand.
Louwman is een slimme handelaar geweest en Hessing de minst slimme, hij had dit kunnen zien aankomen en had het dus anders aan moeten pakken.
Ik weet niet, of de fabrikanten zo maar akkoord gaan met de overname door Louwman, ik kan mij ook voorstellen van niet. Louwman is geen Hessing en alle andere zaken staan er buiten.
Misschien geeft het de fabrikanten nu de mogelijkheid om andere deals en een andere koers te varen.
Daarbij denk ik niet, dat de fabrikant het zo maar fijn vindt, dat de klant, bij service, in een “minderwaardig”, of concurrerend model/merk moet gaan rijden.
De meeste klanten, denk ik, ook niet.
bobb zegt
@Orichy: Hebben ze dat daar dan, leenauto’s en fietsen? Zal toch haal- en brengservice zijn, bovendien zullen de meeste klanten wel meer dan 1 auto hebben.
RuVi zegt
@Orichy: als jij je veyron brengt krijg je echt geen leen veyron mee….
Of lp64o….
syliaca zegt
@RudyV: Ik rijd 3 veyrons tegelijk!
dokasensai zegt
Frits heeft enkele fouten gemaakt
-> Vastgoed en automotive gedeelte in 1 bv
-> Geld lenen bij meneer Laagman.
-> Het pand als onderpand.
als hij het pand niet als onderpand had gedaan en de vastgoed tak apart had gehouden van de automotive (verschillende BV’s) dan was er geen probleem bij Hessing.
dan was de vastgoed tak onderuit gegaan maar kon frits nog gewoon mooie auto’s verkopen in een mooi pand langs de A2.
het is een gevalletje van eigen schuld dikke bult
Het is alleen zo zonde van de bedrijven met wie hessing werkte.
The360box zegt
@dokasensai: Wacht even: het zit als het goed is zo: Mr. Hessing leende geld van Alcedis onderdeel van Louwman, en louw is niet laag, en gaf zijn eigen bedrijf + hele mikmak als onderpand. Op een lening van €11.000.000 is dit het enige wat nauw komt. Frits heeft geen vastgoed, hij investeerde in vastgoed(dure villawijk te de Bilt).
robbie zegt
@dokasensai: het zat niet in 1 bv voor zover ik weet.
zdev zegt
Bij Hessing kreeg je vaak een Alfa als leenauto.
Wel jammer, mocht nooit even een Lambo of een Rolls mee.
insideman zegt
Iedereen roept nu wel dat Louwman het voor weinig heeft, maar 11 Miljoen is veeeeeeeeel te veel geld voor een autodealer.
Importeur of niet….het is gewoon een dealer, die de auto’s zelf moet halen bij de fabriek.
Met een dealerschap (weet er alles van) valt niks meer te verdienen. Rendement van een autodealer is hoogstens 1%, de grotere autojongen hebben allemaal vroeger hun geld verdiend, hebben dus waarschijnlijk de panden zelf en hoeven de meeste voorraad niet te financieren. Kortom die hebben eigen vermogen, dan kan je pas geld verdienen.
De grotere autobaasjes hebben allemaal vastgoed, omdat dat vroeger een zekere investering was.
Denk dat Louwman liever die 11 miljoen in zn zak had dan dit, Fritsie heeft als ondernemer teveel risico genomen. Daar zal ie van balen maar dat is ondernemen..kan de beste overkomen….
Frits is echt niet zielig hoor, hij heeft Louwman’s geld gebruikt i.p.v. zn eigen vermogen….Mooi moment om uit te stappen….de dalende marge’s etc. Frits heeft zn pensioen wel goed geregeld…lekker genieten… (Check ff KVK nummer: 30079383)
Dus kortom. Louwman heeft Hessing voor veel te veel geld gekocht.
Het vastgoed zat echt wel in een andere B.V. hoor, Alcredis Finance heeft gewoon het bedrijf + het pand als onderpand gevraagd.
Zo zit de vork in de steel
koepeltje zegt
@The Gent
ben zelf ook bekend met hr Louwman en wat jij over de kwestie zegt klopt van geen kant.
Hessing’s lening had al per januari 2010 ingelost moeten zijn. Hij heeft daarna met onderhandelen Louwman zover gekregen om bijna 2 jaar langer over de aflossing te doen en die termijn is gewoon om. Is dan dus inderdaad zoals bij elke bank in zijn geheel opeisbaar.
Frits heeft de centen gewoon verbruikt door als playboy te leven i.p.v. een serieuze zakenman te zijn.
Villa’s op naam van familie zetten om zo een bouwstart te forceren is niet zo netjes van Hessing en is dus ook niet gelukt.
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Ik ken hr. Louwman als integer zakenman met gevoel voor de automobielbranche dus het bedrijf voorheen Hessing is bij hem in goede handen.
Felicitaties aan het personeel, zij gaan een werkgever krijgen in ook in Raamsdonksveer op handen wordt gedragen
The_Gent zegt
@koepeltje: januari 2010 was een mondelinge afspraak, 2012 is.contractueel vastgelegd. En het is niet zo dat alle huizen op alleen familieleden gezet zijn. Er zijn die ook daadwerkelijk gekocht hebben. Neemt niet weg dat het vastgoedproject niet slim was, dat ter zijde. Het bedrijf hessing is meer waard dan die 11 mln, dus dat heeft frits niet slim gespeeld. Maar je hoort mij niet zeggend dat hij als werkgever slecht is. Maar een zakenman die niet alles netjes oplost. Dat is heel wat anders dan jij nu verteld. Lees eerst goed en dan pas reageren. Ik ken helaas ook de andere kant van de medaille bij evert.
bartsmit zegt
Wie het onderste uit de kan wil…
Multicar zegt
Ik ben benieuwd naar het verhaal van Louwman.Kom op wouter een idee voor een interview :)
deuxani zegt
Ik weet dat dit Autoblog is, maar ik ben heel erg benieuwd naar de status van Park Bloeyendael en de eventuele kopers die er al dan niet zijn geweest. Zijn er daar mensen die voor een woning kwamen en nu veel geld lichter zijn? En wat gebeurt er met de locatie?
KaCh1ng zegt
11miljoen? dat is ‘maar’ 5x duurder dan de audi garage :D
pieterveer zegt
Ik ken de leningsconstructie niet tussen de heren, dus kan ook niets zeggen over een eventuele streek die de een de ander heeft geleverd. Wat ik opmerkelijk vindt, is dat een investeringsmaatschappij een lening verstrekt. Die verstrekt normaal gesproken wel kapitaal, maar niet in leningsvorm.
romeorenzo zegt
Als je die huizen ziet die gebouwd moesten worden en het bijbehorende prijskaartje, dan weet je dat dit een project was die gedoemd was om te sneuvelen
clubbtraxx zegt
@romeorenzo: Ja want dat had jij als top ondernemer al lang gezien natuurlijk.
Iets met stuurlui en aan de wal staan enzo.
kliko zegt
Kiek em goan, die louwman.
Maarem, het is mij nog steeds niet duidelijk. Wat voor auto’s gaan we nou aantreffen in de showroom? Alleen maar Toyota’s? :(
robbie zegt
@kliko: er zullen gewoon dezelfde merken verkocht gaan worden: Bentley, Bugatti, Lamborghini, Maserati en Rolls-Royce.
Er zullen geen Toyota/Lexus modellen komen te staan.
Of in elk geval voorlopig niet.
kliko zegt
@robbie: Oke, dat scheelt dan :)
Dan kan ik met een gerust hart nog even een blik werpen als ik er langs rijd. :)
Hij gaat dus in zekere zin Hessing doorzetten, alleen met zijn eigen visie. Hopelijk wordt het wat!
Is het ook bekend of hij ook alle auto’s heeft gekocht die in de showroom stonden..? Of zou hij alleen allemaal nieuwe modellen gaan neerzetten?
ttr6 zegt
Wie is nu Evert. Die linkse of rechtse :)