‘Wordt vervolgd’ schreven we vanochtend nog. En daar zijn we weer. Volgens onze laatste informatie kan Victor Muller ook het laatste reddingsplan op zijn buik schrijven. Reden: dwarsliggende Yanks.
Volgens deze Zweedse bron heeft GM-woordvoerder Jamer R. Cain in een e-mail laten weten dat het standpunt van GM ook met de laatste vrariant van het reddingsplan ongewijzigd blijft. GM zegt dus eigenlijk nog steeds: ‘steek dat reddingsplan maar ergens waar de zon niet schijnt.’
Het wachten is op variant nummer 17.284 van Victor Muller cum suis. Voor de geïnteresseerden: hier een tv-interview van afgelopen weekend (v.a. 39:40).
UPDATE 19:15 – Victor Muller spreekt (as usual) weer over een “plan B”:
Topman Victor Muller van moederbedrijf Swedish Automobile liet echter in een korte reactie weten ,,dat er altijd een plan B bestaat”.
lincoln zegt
en over 10 minuten is er eigenlijk weer nix aan de hand zeker ..
of is de vader van VM eigenlijk zijn moeder die zich voordoet als zijn zoon die dan weer de comateuse tante is van zijn lang verloren hond die weggelopen is omdat de buren een kat hadden ..
soaps zijn o.k. ..
sjaakk zegt
@lincoln: heel duidelijk. :)
kaasboerin zegt
@lincoln: En dat Hillis weer leeft omdat hij een 2lingbroer had, en met de opbrengst van z’n 3 serie Saab financieerd waardoor ze op hun beurt weer GM over kunnen nemen.
Esprit_de_Flandre zegt
@kaasboerin: Maar dan blijkt de tweelingbroer geen tweelingbroer maar een kloon die het geheugen van Elio Di Rupo heeft overgenomen en de lang verloren hond blijkt ondertussen CEO van GM geworden en doet een vijandige overname van de lievelingschocofabrikant van VM waardoor die straalbezopen met z’n speedboat tegen een Zweuds Fjord knalt en verdwijnt in de golven…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
om vervolgens met “plan B” op de proppen te komen ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Hoho, als je ‘dood’ bent moet je wel minstens 1 seizoen wachten voor je weer mag meespelen hoor…
Rohrl-fan zegt
@Esprit_de_Flandre: Maar misschien was ’t allemaal maar een droom! ;-)
mrbones zegt
Misschien wordt het tijd voor een Saabblog?
lincoln zegt
interview is een regelrechte aanrader ..
thanks @sir_smokalot ..
Carreza zegt
Nee nu geloof ik er niet meer in, het is er echt mee afgelopen. Het doek valt over de saab soap, nooooo. :(
Maar ach, waarschijnlijk zijn er ng tal vn gewiste scenes die ze de komende jaren kunnen bekendmaken… Om ng maar te zwijgen over de memoires :D
Luukvk zegt
GM:
http://www.youtube.com/watch?v=mi_b5f7Pio0
masterstig zegt
@Luukvk: +1 :D
ferrari94tr zegt
dag victor bye bye zwaai zwaai, mijnheer de directeur van snoras wil zijn centjes terug
Poll zegt
soaps zijn k.u.t.
Megakix zegt
@Poll: oeps…heb je er weer eentje op de grond laten vallen tijdens het douchen ? :lol:
wolf zegt
Tsja, ziet er naar uit dat Saab nu wel exit is. Toch wel knap van Victor dat hij er altijd elk jaar een salaris uit sleepte van minimaal 1 miljoen euries. Terwijl Saab noch Spijker onder zijn leiding ooit 1 cent hebben winstgemaakt.
Staat wel goed op zijn CV. Lijkt wel een CV van een politicus. Zelfverrijking en geld uitgeven van iemand anders.
lincoln zegt
@wolf:
en jij hebt Saab toen maar niet gekocht omdat ??
bobb zegt
Is GM nog steeds van de Amerikaanse overheid? Afgezien daarvan zal “toestemmingsclausule” destijds ook wel in de kleine lettertjes hebben gestaan.
dennisr zegt
Oh, dus Amerikanen en Zweden praten onderling Duits.. achzo..
Megakix zegt
http://www.youtube.com/watch?v=7oTRmOBSLSU&feature=related
dennisberkhout zegt
De hoop lijkt nu toch écht vervlogen.
Ik denk dat het beter zou zijn als het doek daadwerkelijk valt.
Saab heeft als merk genoeg potentie om een succes te worden. Het heeft een overkoepelend bedrijf nodig die de touwtjes in handen heeft. BMW bijvoorbeeld.
Blijven kwakkelen onder een halfbakke onderneming met weinig financiële middelen is zinloos.
Een reïncarnatie onder een grote naam zal een veel betere toekomst bieden.
Esprit_de_Flandre zegt
Brekend? Nee, voorspelbaar…
Benjamin1 zegt
Tijd voor greatest hits hoop ik eindelijk
tuning zegt
Laat victor bluffer maar een fietsproducent gaan worden ofzo, misschien dat die flapdrol dat wel kan.
Ik ben hem spuugzat, opbokken met je mislukte auto’s en kom niet terug, danku.
mashell zegt
@tuning: truien en dergelijke is hij ooit heel succesvol in geweest.
thibault1234 zegt
Just let it die Nederland
robbie zegt
UPDATE – Victor Muller spreekt (as usual) weer over een “plan B”:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: jammer dat plan A zo slecht was… Met het laatste voorstel waarbij SWAN grootaandeelhouder blijft heeft hij zn hand (eindelijk) overspeeld. Toen heeft Lofalk gedacht: genoeg nu.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: SWAN is altijd de grootaandeelhouder.
In dit laatste plan was SWAN nog steeds voor 100% eigenaar van Saab. Alleen de eigendomsstructuur van SWAN veranderde.
Oftewel: SWAN krijgt andere/nieuwe eigenaren, maar at the end of the day is SWAN nog steeds voor 100% (of eigenlijk 99,999484%) eigenaar van Saab.
De Chinezen zouden zich NIET direct inkopen bij Saab, ze zouden 49,8% van de aandelen in SWAN in handen krijgen.
Dat lijkt misschien een technisch verschil, maar het is wel degelijk een belangrijk verschil.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: ja, naam verandert niet, structuur wel. Maar je snapt wat ik bedoel. In plaats van de aandelen te verkopen aan de 2 Chinese investeerders blijft nu Müller de dans leiden. Tenminste, dat was het idee…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: het zit allemaal iets subtieler.
Er is nooit sprake van geweest dat de Chinezen direct zouden investeren in Saab. Ze investeren in SWAN (het bedrijf “van” Muller). Ik heb hieronder even een (versimpelde) voorstelling van zaken gegeven:
Dit is de situatie zoals het momenteel is.
In het laatste voorstel van Muller zou er alleen iets veranderen binnen de rode cirkel. Het bedrijf Swedish Automobile NV zou dus andere eigenaren krijgen.
Er zijn nu 37 miljoen aandelen uitgegeven voor SWAN en daarvan bezig Muller 19,4% en alle andere aandeelhouders (zoals Mubadala, Dorwing etc etc) die bezitten de overige 80,6%. Als het plan van Muller was doorgegaan dan had het er als volgt uitgezien:
Er zouden 37 miljoen extra aandelen worden uitgegeven waarvan 40% naar Youngman zou gaan en 60% naar “een Chinese bank”.
Daarna zou de eigendomsstructuur van SWAN er dus als volgt uitgezien hebben:
“Chinese bank” 29,9%
Youngman 19,9%
Muller 9,7%
Overige aandeelhouders: 40,5%
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: dank, was even te druk en mobiel om zelf de ‘hoe zat het ook alweer’ te doen…
phantom95 zegt
@robbie: GM heeft toch een veel groter aandeel in saab?
robbie zegt
@phantom95: nee, dat heeft GM niet.
GM heeft een belang van 0,000516% in Saab Automobile AB en dat belang heeft GM ook nog eens als volgt verdeeld:
Via General Motors Holding LLC hebben ze een belang van 0,000396% en via GM Europe Treasury Company AB hebben ze nog een belang van 0,000120%.
Dit is gewoon openbare informatie die je onder andere kan vinden in het jaarverslag van Spyker Cars/Swedish Automobile.
Het aandelenpakket dat GM heeft in Saab Automobile zijn wel speciale aandelen. Het zijn zogenaamde “redeemable preference shares” die een waarde vertegenwoordigen van $326 miljoen.
Feitelijk is dit gewoon een lening van GM aan Saab.
Saab moet over dit bedrag een (hoge) rente betalen tm 2016 en daarna moeten ze dat bedrag terugbetalen aan GM.
[Bron v/d afbeelding: Jaarverslag Spyker Cars NV 2010]
Een complete uitleg van het RPS verhaal kan je hieronder vinden:
tuning zegt
@robbie: Bom erop, begint ook nog eens met een B.
Plan B lijkt mij dus een geschikte optie.
lincoln zegt
@tuning:
er vast wel topics met het onderwerp “kleurtje” of “velgen” ..
misschien voel jij je daar meer op je gemakje ..
tuning zegt
@lincoln: alsof we zitten te wachten op de uitlokkende en altijd depressieve reacties van je.
Dacht het niet. Dat ik “tuning” interessant vind en het dus ook als naam kies, wat heb jij daar mee te maken?
lincoln zegt
@tuning:
goed zo knul .. mooie spoiler ..
alainvandijk zegt
Wat een held ook. Met zn plan B.
mortsel2640 zegt
GM zijn fucking klootzakken rednecks motherfuckers. Sorry voor de woordenschat maar kon geen andere woorden bedenken. Ze helpen zo’n prachtig merk om zeep :(
lincoln zegt
@mortsel2640:
nooit verontschuldigen voor je tekortkomingen ..
robbie zegt
@mortsel2640: Saab was al dood hoor, daar verandert GM op dit moment niks aan.
En waarom zou GM Saab plotseling moeten redden omdat Muller er een zooitje van maakt.
Moet GM dan maar een concurrent toelaten op de Chinese markt? Waarom? Omdat Saab zo’n leuk merk is?
In de grote mensen wereld werkt het zo niet.
mortsel2640 zegt
Een vraagje. Wat gebeurd er als muller tegen GM fuck off zegt ik doe mijn eigen ding?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mortsel2640: dan heeft hij ehhhm niks…
robbie zegt
@mortsel2640: dan zal GM het volgende doen:
a) Geen onderdelen meer leveren
b) Geen Saab 9-4X meer leveren
c) Rechtszaken beginnen
Zonder GM kan Saab géén auto’s meer bouwen, want GM bezit (vrijwel) alle techniek die Saab momenteel gebruikt.
mazdarx8 zegt
en weer had ik gelijk.
http://www.autoblog.nl/dit-is-de-deal-die-saab-gaat-redden-als-gm-ja-zegt#comment-2827137
kwil nie arrogant doen ofso.
euro95 zegt
@mazdarx8: +1, naiseéé
http://www.youtube.com/watch?v=Z6qe3D8sCYc
potjak zegt
@mazdarx8: zeker van je zaak zijn is niet arrogant :-)
norge zegt
Brekend , was het nieuws wel ja. Maar wel te verwachten dat GM hier niet in zou trappen.
kaasboerin zegt
@norge: Komt allemaal door dat scandinavische volk.. Oh wacht.
Haakie zegt
Ik dacht dat we plan B al lang gehad hadden. Zitten we nu niet ergens bij plan Q?
freezzr zegt
Als je goed naar die foto kijkt zie je dat Victor al met z’n gedachten op een mooi zonnig eiland zit, kap er nou maar gewoon mee…
Freewarefreak zegt
“Er is altijd een plan B..” ..kan hij niet beter gaan goochelen? Siegfried en Muller..
Kunnen ze die Saabs niet gewoon in onderdelen bij de Ikea leggen? Bouwplaat er bij.. klaar.
mashell zegt
Het wordt tijd dat GM een bod doet om de boel terug te kopen.
robbie zegt
@mashell: en wat schiet GM daarmee op? Dan moeten ze heel veel geld uitgeven om iets te “kopen” (dat nul waarde heeft). En daarna moeten ze investeren:
a) Om de boel ordelijk af te bouwen
b) Er iets van te maken
De boel failliet laten gaan is een véél goedkopere oplossing.
kliko zegt
Volgens mij is @robbie ook de hele soap zat… of niet? ;) Tja weetje… Saab is gewoon nu echt dood, alle reanimatiepogingen hebben niet mogen helpen.
Het is zonde, maar het houdt een keertje op!
saab95aero zegt
klote-amerikanen hebben in 2006 al de aero vanbinnen verkloot met knopjes vn een fuckin’ corsa van 99′ (spiegels) dat vind ik al een regelrechte schande , om nog maar te zwijgen van de afwerking ervan.
bempi zegt
GM wilt VM zien vallen samen met saab.
CJ zegt
Manmanman, houdt het dan nooit op? Het enige dat ik nog hoef te horen over Saab is wanneer ze definitief exit zijn.
alfamail zegt
Waar blijft die zweedse regering eigenlijk? Je laat een van je nationale trotsen toch niet zomaar stikken? Rare jongens die Zweden….
Word het geen tijd dat IKEA geld stort?
mellie zegt
Maar als GM steeds hier ene stokje voor steekt lijkt het me toch logiche dat GM de salarissen gaat betalen? ze willen wel aan saab verdienen maar het niet verkopen?
kaasboerin zegt
@mellie: Nee, GM heeft technologie in Saab zitten, voor de rest vrijwel niets waar zij verders een belang bij hebben. Voor zover ik ’t weet kan ik hieruit opmaken dat VM getekend en ‘beloofd’ dat VM de technologie niet zomaar mag verkopen.