Oh nee, wacht, het is toch niet zo brekend. Maar er is meer!
Wolfgang Egger is het nieuwe hoofd van de designafdeling van Audi. Hij wil de modellen (eindelijk) een eigen gezicht gaan geven. Maar is dat handig? Een Audi herken je ook zonder de ringen, van ander merken is dat niet altijd het geval..
Aan de basis van deze design-overhaul staat de Concept Design Studio in München. Hier zwoegen creatieve staartmeneren en mannen met moeilijke brilen op wat de basis moet vormen voor de Audi’s van de toekomst.
Naast de diversificatie tussen de verschillende modelseries beoogt Audi nog twee belangrijke ontwikkelingen: de technische aspecten moeten in het design meer op de voorgrond treden, en de samenhang tussen exterieur en interieur dient naar een hoger plan getild te worden. En laat Audi nou heel toevallig net een conceptcar hebben gemaakt dat deze waarden naadloos implementeert: de Crosslane Coupé (CC).
Vanzelfsprekend: concepts zijn een mooie inspiratiebron voor wat er komen gaat, maar ze zijn ook duur, exotisch, en dikwijls onpraktisch. Verwacht dus geen radicaal blootliggende structuren of vedergewicht targadaken op jouw A4 van de toekomst.
Wolfgang claimt echter dat er minder onderscheid moet zijn tussen exterieur en interieur. Maar hoe bereik je dit? Met veel doorgetrokken lijnen en minder knopjes? Wat dat betreft zien we al de eerste aanzetten in bijvoorbeeld de redelijk minimalistische Audi A3.
Het plan is mooi, maar is dit realistisch? Met een afzet die dit jaar tegen de 1,5 miljoen auto’s uit zal komen kan Audi zich niet permitteren om het roer fors om te gooien.
Justawheelchairguy zegt
Ben benieuwd..
Klassiekerrally zegt
@kp92: Ik niet.
beatjunky zegt
@Klassiekerrally: lekker nuttig dat het jou niet boeit ;)
Ik hoop dat ze er wat moois van maken
Klassiekerrally zegt
@beatjunky: Dat hoop ik ook voor alle liefhebbers. Maar ik ben er niet nieuwsgierig naar.
Justawheelchairguy zegt
@Klassiekerrally: iets met sarcasme ofzo..
Klassiekerrally zegt
@kp92: Oh, ok, die proefde ik niet, sorry :-)
rnej zegt
heb met de 2e meneer van links op foto 5 gesproken op een designbeurs in Hong Kong… kerel was een beetje aan t schetsen (ontwerphoofd van de a2 en de R8)
de schetsjes die hij daar (2008) maakte, waren allemaal audi’s, maar allemaal 10x gewaagder dan wat ze nu verkopen… en zo waren nog een paar collega’s van hem een beetje aan het kliederen. kerels kunnen onwijs mooi en snel een auto tekenen… ze hebben verschrikkelijk veel goeie designers in huis, maar de spannende dingen halen de showroom nooit… terwijl elke petrolhead gelijk een audi gaat halen als ze ze zo zouden maken :) ben heel erg benieuwd!
betonstaal zegt
@rnej: jij doet autobouwkunde?
rnej zegt
@betonstaal: Industrieel ontwerp-student toentertijd, ik zit nu in de scheepsbouw als vormgever…
heb voor de grap aan die meneer gevraagd welke studies hij had gedaan, en wat je moet kunnen om uberhaupt bij audi een binnenspiegeltje te mogen ontwerpen… meneer heeft 2 masters en kunstacademie gedaan en mocht toen eens stage gaan lopen..
pjotr zegt
@rnej: Dat is een best rijtje opleidingen om steeds hetzelfde ontwerp te mogen herkauwen ;-)
rnej zegt
@pjotr: naast vormgeving hebben al die kerels veel verstand van autotechniek, dus ze kunnen integraal ontwerpen. Dat wil zeggen dat ze gelijk ruimte reserveren voor systemen, motorblok, ophanging e.d. wat veel vormgevers niet kunnen, en wat bij auto’s nog best moeilijk is…
maar ben het met de meesten hier eens; erg vernieuwend zijn ze niet bij audi..
mashell zegt
@rnej: het “ruitje” van de Mercedes E-klasse coupe is toch een signaal dat veel designers toch teveel designer en te weinig ingenieur zijn.
850t5r zegt
@pjotr: Ik denk ook dat het personeel op de designafdeling van Audi gek is op de film Groundhog Day… Ik heb niks tegen het VAG-concern ansich maar man man man… Zelfs de programma’s van omroep MAX vind ik nog spannender dan het hele Audi gamma…
huge zegt
@rnej: beetje onzin met al die studies…er werken meerdere Nederlandse ontwerpers bij Audi (stuk of 5 geloof ik) en sommige zijn direct na de TU Delft/Eindhoven aangenomen. Meest rare fotos zijn altijd die tape-fotos op de powerwalls…maar goed dat schijnt een tik van Egger te zijn. In ieder geval probeert Egger het hele Audi design om te gooien (en bemoeit zich teveel met het directe ontwerpen…) dus maar kijken of dat iedereen bevalt.
En als er gezegd wordt “De technische aspecten moeten in het design meer naar de voorgrond treden” dan betekent dat niets anders als form follows function dus terug naar de Bauhaus tijd zou ik zeggen!
gerbie zegt
@huge: een stuk of 5 ja misschien, maar dit zijn dan wel de beste jongetjes van de klas en die volgen vervolgens intern een opleiding geloof ik.
huge zegt
@gerbie: er zijn geen interne design opleidingen en het valt wel mee met beste van de klas. Ik ken een ontwerper die zijn studie zelfs niet afgemaakt heeft maar toch een van de beste designers binnen een groot Duits merk is. Kwestie van stage lopen, afstudeeropdracht en talent en dat talent is niet altijd even duidelijk tijdens het studeren. Maar dat het allemaal “supermensen” zijn die ook nog veel van de techniek van autos hebben, dat is onzin. Dat integraal ontwerpen is louter theorie en niet de praxis. Er zijn genoeg ontwerpers die supergave schetsen maken maar 3D de balen verstand van zaken hebben (en ik ken meerdere auto-ontwerpers…)
gerbie zegt
@huge: jij bent zeker zo’n figuur die zogenaamd altijd wel iemand kent. Vast.
Professoren op de TU Delft vertellen hele andere verhalen over de top bereiken.
huge zegt
@gerbie: ik ben zo’n figuur en heb ook aan de TU delft gestudeerd en werk al een tijdje in Duitsland dus iets weet ik ervan af…
gerbie zegt
@huge: toch beter luisteren voortaan maar oké. Potje stoer doen/verpissen heb je gewonnen.
Stoer dag je in duitsland werkt.
OT: er blijft toch een flinke kloof tussen tekentafel en productie stadium. Helaas, maar zo is het.
dheep zegt
@gerbie: Dat heet carrière maken en weten waar je over praat.
gerbie zegt
@dheep: nergens wordt vermeld wat @huge voor studie heeft gedaan aan de TU Delft. Ik studeer er ook namelijk en nee, doe geen automotive-richting. Verder weet ik niet wat de beste vriend voor werk doet. Ik blijf het bullshit vinden.
Nogmaals, waarom denk jij dat ze daar gewoon iedereen aannemen? Naar mijn weten is het dringen aan de top.
huge zegt
@gerbie: heb IO gestudeerd en er is meer werk in de automobiel wereld dan ontwerper (bijv. clay-modeller, 3D modeller, studio ingenieur) dus gewoon naar je profs luisteren en niet de stoute schoenen aantrekken en kijken wat je voor jezelf kan bereiken…weten wat je sterke en zwakke kanten zijn en dan voor iets gaan. Ja er zijn maar een paar echt goede ontwerpers zoals van Hooydonk/van den Acker/Vermeersch, etc. maar er is meer dan auto ontwerper en dan ben je op jouw manier bezig met design.
Vanquish zegt
@rnej: Hoe meer eisen er aan auto’s worden gesteld, hoe minder vrijheid ze hebben en hoe meer alles op elkaar gaat lijken. Jammer maar waar…
rnej zegt
@Vanquish: daarnaast telt commercie mee, blijkbaar verkoopt het goed….
“niet lelijk” is tegenwoordig genoeg om je te onderscheiden in de automarkt..
xxxx zegt
@rnej:
Geen foto’s?
resulutionNL zegt
Spannend!…
douwe zegt
ganz geil
betonstaal zegt
Toch het idee dat Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda en ander VAG’s regelmatig rond de tafel zitten om de vormgevingskoers te bepalen. Inclusief moodboards en alles.
Kartelvormgeving is nog niet verboden.
solmatje zegt
@betonstaal: Qua uiterlijk vind ik die verschillende merken die jij noemt niet zoveel op elkaar lijken eigenlijk.. Het is vooral de techniek die ze delen!
Simpson zegt
@solmatje: daarom zitten ze ook om tafel: zodat ze niet in elkaars vaarwater gaan zitten, designtechnisch
solmatje zegt
@Simpson: Aha ok, ja dat lijkt me ook.
Orichy zegt
@betonstaal: Als dat binnen één organisatie is, is dat volgens mij geen kartelvorming. Maar gewoon slim en kostenbesparend ondernemersschap.
OT: ik blijf het knap vinden, dat men steeds weer bij dezelfde ontwerpen uitkomt en zij niet eens denken, zoals nu, laten wij eens wat nieuws gaan doen. Niet om de mensen schrik aan te jagen, nee, gewoon, omdat het nog jaren mee moet kunnen. Als het er echt van komt, dan is dat een applausje waard.
flutterby zegt
Verstandig van Audi. Ten slotte komen er heel veel mooie auto’s uit Munchen ;)
norge zegt
Valt om van verbazing dat ze überhaubt een design afdeling hebben…
solmatje zegt
@norge: Het succes met toch ergens beginnen.
jolig zegt
@solmatje: Bij Lexus in dit geval..
nsmeijer zegt
@norge:
desjonnies zegt
@norge:
Ex-Peugeot aan die grote muilen te zien
Den zegt
Audi heeft nu toch maar een model?
roadrebel123d zegt
Het wordt wachten op de nieuwe TT, als de geschiedenis zich herhaalt dan zal die de nieuwe designtaal van audi wel aangeven.
phaeton zegt
@roadrebel123d: Afgezien van de bolle A2, zie ik echt niet hoe een eerdere TT een Audi designkoers heeft bepaald.
OT: Die Crosslane Concept heeft wat lijnen van de Q3, het scherpe en boze zie ik wel terug komen op o.a. de A5, A6 en Q5.
jrk68 zegt
@phaeton:
Yep, de A2 was de enige die je design kon noemen.
En dat pruimde de clientele niet, hoewel het voor zijn grootte een verrassend ruime en volwassen auto was, veel volwassener dan de destijds wel succesvolle kantelbenz….
mashell zegt
@jrk68: met een leuker snuitje is het basis design van de Audi A2 toch wel overgenomen op de vorige Ford Focus C-MAX.
jrk68 zegt
@mashell:
Dat is dan des te knapper, Audi A2 is van 1999 en de C-max van 2003….
Simpson zegt
Spannendere Audi’s, evt met wat meer onderling onderscheid in de modellen moet eenieder toch toejuichen zou je zeggen (liefhebbers van eenheidsworst daargelaten)
En het onderscheid tussen exterieur en interieur verkleinen lijkt moeilijk, maar een goed voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de vorige civic. Voorbeelden te verzinnen van hoe het niet moet zijn er dan wel weer genoeg, zoals de vorige leon, huidige focus, etc.
rnej zegt
http://www.audiblog.nl/wp-content/Auto-Union-Typ-C-Stromlinie-front.jpg
gtrpauperbak zegt
Zo, hoe zal deze gaan heten,
Q-1? Dit is gewoon nog een modelletje Q-serie maar dan wederom wat kleiner dan de vorige.
berlinetta zegt
Wat een hoop marketing gelul. “De technische aspecten moeten in het design meer naar de voorgrond treden”. Ammehoela wat een hoop stront komt door uit de monden van de designers.
xxxx zegt
@berlinetta:
Je hebt wel een beetje gelijk. Maar ik denk dat hij dit bedoelt:
Stel Audi maakt een off the road auto. Dan moet deze auto dus stoer ogen. Dus designelementen waar bijvoorbeeld de nadruk ligt op de brede en grote wielen (waarmee ik bedoel fors uitgeklopte wielkasten) zullen heel nadrukkelijk optisch aanwezig zijn. Of een heel optisch aanwezige dakrail of bullbars enz. Dus als de auto stoer moet zijn designelementen in de auto stoppen die deze stoerheid laten uitkomen.
Of de velg zo ontwerpen dat deze stoer overkomt enz. enz.
Dus per type auto en het doelgroep waar deze voor bedoeld is het zo ontwerpen dat het echt lijkt alsof het speciaal voor deze doelgroep is ontworpen. Zo kan de auto zich onderscheiden van de rest van de familie en lijkt het niet als of ze een beetje copy and paste hebben gedaan van een andere audi met maar een paar veranderingen.
berlinetta zegt
@xxxx: is dat veel anders dan hoe ze het nu doen? Volgens mij niet
xxxx zegt
@berlinetta:
Misschien wordt je hier wijzer van:
http://www.carbodydesign.com/2012/11/audi-reveals-its-future-design-strategy/
glashelder zegt
Audi BB
BB betekent BreedBekkikker
Wordt echt mooi op de weg :)
bungabungastig zegt
@glashelder: Bad Boy, Bikini Bird, etc. etc.
of deze
http://www.youtube.com/watch?v=IQGhq0IlVok
Bye Bye
850t5r zegt
Herr director, we have to change all cars… NEIN NEIN NEIN!!!!
volvofreak zegt
IK WIL EEN AUDI QUATTRO !!!!!!! en geen a nog wat quattro maar een volwaardige opvolger van het rallykanon
jangroothuijse zegt
Dit is waarom een groot bedrijf (met meerdere merken) zoals VAG zo irritant is, alle mooie ontwerpen moeten perse naar de ‘premium’ merken. Skoda’s zijn expres zo lelijk als een hond, seats moeten verplicht minder mooi als volkswagens blijven en als volkswagen een keer een mooi ontwerp voor een grill heeft, dan wordt dat van het concept afgehaald en overgezet op een audi:
berlinetta zegt
@jangroothuijse: mooi is een subjectief begrip. Die foto van de scirocco, tja in jouw ogen is die grille mooi, voor anderen niet. Bovendien vind ik Seat mooier dan VW.
gerbie zegt
@jangroothuijse: Superb Combi weel eens van gehoord?
mashell zegt
@gerbie: precies. Nette auto maar minder interessant qua design dan een Passat of A4.
gerbie zegt
@mashell: Dan heb je er niet goed naar gekeken. Wel verassend dat iemand, jij in dit geval, het uiterlijk van een passaat spannend vind.
gerbie zegt
@gerbie: *vindt
jangroothuijse zegt
@gerbie: Dankjewel voor deze gelegenheid.
Mijn punt zou inderdaad zijn Superb Combi is veel minder mooi dan een Passat Variant die minder mooi is dan een A4 Avant.
Laten we eens kijken naar de voorkant:
Ik kan niet de enige zijn die vind dat weinig lijnen van paneel tot paneel doorlopen, er zit geen synergie in het ontwerp. De frontsplitter lijkt te hoog en te ver naar voren, alsof hij onderbit heeft; van de lampen lijkt het alsof ze gefronste wenkbrauwen hebben…
Datgeen onder en boven de bumper heeft juist veel overeenkomstige lijnen en hoeken.
Bijna alle lijnen lopen door…dit ontwerp is trouwens ouder dan de Superb…
Zeikant:
De achterkant is optisch zwaar gemaakt, door een slechte daklijn en door lijnen van de achterkant een nog grotere ‘forward stance’ te geven…Doordat de neus rond wegloopt lijkt deze relatief klein en dat geeft deze auto zijn vreemde bijzonder onsportieve verhoudingen.
Nog steeds een grote achterkant, maar de lijnen zijn sterker (omdat de achterkant niet nog verder omhoog loopt) en de neus lijkt groter, waardoor de auto was meer in balans is.
De lijnen aan de achterkant lopen naar beneden, let ook vooral op de scherpe lijnen van de ramen.
Uiteraard wordt dit uiterlijk meegeholpen door de korte overhang aan de achterkant en grotere wielen, maar dat is ook onderdeel van het ontwerp.
gerbie zegt
@jangroothuijse: Met alle respect, maar ik ben het niet met je eens. smaak verschild immers.
Ik ben niet zo’n fan van het schermesjes front van de passat. Waarom moet iedere auto er trouwens sportief uitzien.
De superb is een stuk praktischer en het uiterlijk is naar mijn mening in een mooie balans.
mashell zegt
@jangroothuijse: die grille lijkt inderdaad wel een tikkie heel veel op wat bij Audi nu modern is.
Tommy2 zegt
Als het maar behouden en strak blijft vind ik het best. Geen overbodige lijnen ed.
awesome zegt
Net nu BMW vrijwel alle modellen van dezelfde voor- en achterkant heeft voorzien, stop Audi er mee :)
jrk68 zegt
Ok, dus het interieur moet in lijn komen met het exterieur.
Dat wordt dan een heel saaie boel….
De interieurs zijn nu eigenlijk het enige wat wel mooi is aan een Audi….
stanny zegt
@jrk68: Kan dan ook zijn dat ze het interieur naar buiten halen: Lederen carosserie, navigatiescherm in je gril, stoelverwarming in je banden…. mogelijkheden genoeg !
mashell zegt
@jrk68: hangt er vanaf. De A6 prachtig, klasse primus. Maar de nieuwe A3? Kaal, inspiratieloos, goedkoop en met in een premium auto een onacceptabele centrale rij met daarin dode knoppen.
schnitzerken zegt
als dit concept aantoont dat er veel verschil zal komen.. mja, dan is dit topic gewoon gebakken lucht.. Die poep is net ieder ander model van Audi.. En in de front is de grill iets anders, maar spannender, uitdagender of verschillend is er het echt niet..
utr1984 zegt
Audi heeft in Parijs al gezegd dat bv SUV een ander soort grille krijgt. Dieper oid
speedie zegt
Looks nice. Voor de SUV’s mag de grille wat agressiever zijn dan de berlines en breaks.
audis8 zegt
Lijkt op die nieuwe Range Rover..
ar156sw zegt
Grote woorden – Kleine veranderingen
De meeste designers zijn minstens net zo goed in gebakken lucht verkopen als in ontwerpen. Sommige aanzienlijk beter…
Esprit_de_Flandre zegt
Is die Crosslane niet gewoon de Q2?