Het wilde maar niet boteren tussen staatsscretaris Weekers en de oldtimerliefhebbers/belastingprofiteurs. Vorige week zat het overleg nog muurvast, maar vandaag werd de hulp van super-Jan-Kees de Jager ingeroepen, en voila: er schijnt binnen een dag overeenstemming te zijn.
Officieel is er nog niets bekend, maar BNR meldt van bronnen te hebben vernomen dat men er uit is.
De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s wordt opgetrokken naar 40 jaar (en dus geen 30 jaar). Voor benzineauto’s die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn komt er een kwarttarief (maximaal 120 euro, ook voor bedrijfswagens en motoren), op voorwaarde dat er van december tot en met februari niet gereden wordt. De oude schorsingsregels blijven wel van kracht.
Oudjes op diesel en LPG gaan ook naar een grens van 40 jaar, echter voor deze wagens komt geen overgangsregeling. Een eventuele dagenkaart is uit de plannen geschrapt.
Oldtimervereniging KNAC realiseert zich dat hiermee het onderste uit de kan is gehaald, en schijnt de plannen te accepteren. Ook Weekers heeft water bij de wijn gedaan, hetgeen resulteert in een opbrengst die 28 miljoen lager ligt dan gewenst. De keerzijde van de medaille is dat er alsnog ongeveer 125 miljoen euro wordt binnengehaald.
UPDATE: Het akkoord is definitief. De brief van Weekers aan de Tweede Kamer staat hiero.
norge zegt
Hier is het gelukkig 30 jaar, kan ik lekker wegenbelasting vrij blijven rijden met men Volvo.
audifreak zegt
@norge: Aha, omdat je eigenlijk wel doorhebt dat een Hyundai natuurlijk niet als volwaardig kan worden beschouwd heb je daarnaast ook nog een echte auto!
norge zegt
Nope, wou een auto hebben zonder electronische shit erin.
Emile_Benz zegt
@norge: dat zegt ie; een echte auto… ;)
flippert zegt
@norge: en hier stappen alle sloebers en schrapers nu gewoon massaal over op de pre-1973 Strich-Acht 200 of 240d. Die wilde niemand meer hebben dus die zijn nu (nog) lekker goedkoop..
mgmgb zegt
Kan ik prima mee leven. €105 per jaar is spotgoedkoop, ik ga toch niet rijden in de pekel.
ferrari94tr zegt
Waar slaat het op dat je er in januari en december niet met je klassieker mag rijden?
krari zegt
@ferrari94tr: idd alsof er dan geen meeting enzo zijn!
ruudw zegt
@ferrari94tr: ijzer houdt niet zo van zout :)
bertorelli zegt
@ferrari94tr:
Ik voorzie veel nieuwjaarsmeetings in het 1e weekend van maart :(
michielh zegt
Die december tot februari regel vind ik wel een beetje vreemd… dat zijn juist de maanden dat mijn oudi zich kan bewijzen :)
Alwood zegt
@michielh: precies! gewoon de hele zomer stil staan en ’s winters spelen. Dat doet mijn Volvo in ieder geval. Niks dagelijks gebruik kilometervreten maar lol beleven in de jaargetijden waar de auto voor gemaakt is.
Seizoenen uitsluiten is dan wel weer erg bezopen. Kan ik dus net zo goed een willekeurige 15+ auto het hele jaar behalve dec-feb schorsen.
Alwood zegt
Mijn vraag aan Weekers dan dus: kan ik niet gewoon half tarief betalen en het hele jaar door. Alstublieftdankuwel. Houden we het makkelijk.
krari zegt
Vanaf wanneer geld dit?
MarcovanVeen zegt
mijn mercedes wordt overmorgen 25 jaar, hoe zit het dan?
stirling zegt
@MarcovanVeen: iets met belasting, ingewikkelder wordt het wel, duurder ook, of zoiets.
Robert zegt
De keerzijde is dat verwachte opbrengst van 125 miljoen volledig teniet wordt gedaan doordat een tot voor kort florerende tak van de automobielbranche compleet de nek om wordt gedraaid.
Specialisten in young- en old-timers blijven met zwaar in waarde gedevalueerde voorraden achter. Lpg-inbouwspecialisten en restauratiebedrijven zien hun werkaanbod flink teruglopen en ook de -veelal- universele garagebedrijven zullen dit gaan merken in hun omzet.
Maar ja, who cares? Alles voor het milieu… We rijden muesli-auto’s bij de de gratie van bpm-korting of vrijstelling, gebaseerd op volstrekt inadequate meetrapporten en milieuclassificaties, gelardeerd met een saus van belastingverlaging of verlaagde fiscale bijtelling. En daarbij worden de auto’s die nog een béétje bpm opbrengen, na het verlopen van hun lease-contract tegenwoordig en masse naar het buitenland geëxporteerd, zodat we ook dáár nog weer geld op toe moeten leggen in de vorm van bpm-restitutie.
Wat leven we toch in een ge-wel-dig land…
sacha zegt
@RRRobert: overdrijf je nou niet een klein beetje? Kwarttarief is toch een giller.
stirling zegt
@sacha: Voor iemand met veel cash, is het een giller, het is maar wat je gewend bent….
sacha zegt
@stirling: Tja, dat we genaaid worden door de overheid (milieu als onderwerp is favoriet) is geen nieuws. Maar het had m.i. veel slechter kunnen zijn voor de oldtimerbezitters. En ik denk niet dat het de hobbyisten gaat weerhouden. Maar goed, wie ben ik…
stirling zegt
@sacha: Jij bent naar mij weten iemand die alleen maar met dikke AMG’s rijd en bezit.
Maar je hebt ook lui die met Amazone,s, Gulia’s en nog meer van die oude middenklassers rijden, die gebruiken hun auto dagelijks, het zijn veelal stadsmensen, omdat de afstanden,niet zo groot zijn, en bij panne, heb je altijd de tram.
Maar hun budget is nu ingericht, als dat de auto MRB vrij is, wanneer dat ophoud, gaan ze toch misschien effe kijken naar een Picanto, of zoiets.
Ik vind het jammer voor het straatbeeld, je ziet over paar jaar, alleen nog maar oldtimers op meetings etc.
sacha zegt
@stirling: Dat geloof ik dus niet. Als je een Amazon of een Giulia hebt dan heb je toch ook budget nodig om dat ouwe kreng rijdende te houden. Die MRB zal de doorslag niet gaan geven. Bovendien vind ik het wel zo eerlijk dat als je de weg gebruikt, er ook gewoon voor betaalt. Wat jammer is, is dat er geen makkelijkere (goedkopere) manier komt om je auto te schorsen als je m niet gebruikt. Dat zou mijn trouwens ook wel uitkomen. Ik rijd namelijk nooit in alle auto’s tegelijk.
stirling zegt
@sacha: Zoals ik al zei, het is maar wat je gewend bent, de oldtimer bestuurders, waren gewend belastingvrij te rijden, en nu dus niet meer, scheelt toch weer max. 480 euro onderhoud per jaar.
Ik denk dat er door dit voorstel, er toch minder vaak iets leuks valt te spotten op oldtimergebied.
Op naar de saaie nieuwe auto’s in het dagelijkse verkeer.
Al die AMG’s. heb ik nu ook wel gezien.
He Sacha, doe eens gek, koop eens een ouwe 300 SL Gulwing of de cabrio, dat is pas leuk, beter dan al dat nieuwe spul, namens de oldtimer liefhebbers.
Maar dan moet je er wel dagelijk mee rond toeren.
sacha zegt
@stirling: LOL. Een gullwing, tja waarom ook niet!
Bij nader inzien, ik ga de verzameling houden zoals ie is en dan worden het vanzelf oldtimers ;-)
jrk68 zegt
@stirling:
Als max 120 euro mrb per jaar al te veel is kan je het beter bij je fietsje houden.
Griffin zegt
@stirling: als €120 per jaar (waar dat kwart MRB op gemaximaliseerd is) te veel is, dan vergis je je enorm in de overige kosten van het rijden in een klassieker.
Waar moet je heen met je jonge nu-niet-langer-meer-klassieker als je het ding wil verkopen? De markt ligt al helemaal op z’n gat, je kan beter die 120 euro per jaar extra slikken dan je hobby-autootje verkopen met veel verlies. Alleen zullen de echte verzamelaars wel eens gaan nadenken… ik verwacht in die hoek veel schorsingen en evenementen-regelingen.
mgmgb zegt
@RRRobert:
Dit heeft helemaal niets met milieu te maken, lees het rapport van de KNAC. Met de financiële voordelen heeft het (op lange termijn) ook helemaal niets te maken. Dit is simpelweg symboolpolitiek. De staatssecretaris heeft iets geroepen en wil geen gezichtsverlies lijden.
stirling zegt
@mgmgb: maar zijn argument (de staatssecretaris) zal iets met het milieu zijn.
Alles voor Europa.
mgmgb zegt
@stirling:
Dit is niet Europa. Dan hadden we namelijk al lang duidelijkheid gehad. Dit is ons eigen eeuwig treurige, draaikontende Nederland.
stirling zegt
@mgmgb: Helaas wel!
Robert zegt
@mgmgb: Je hebt absoluut gelijk. Het erge is: nog maar 3 jaar geleden heeft de overheid de regels óók al aangepast, destijds om het meer in harmonie te trekken met wat in Europa gangbaar is qua regelgeving. Door deze wetswijziging nu al weer helemaal op de schop te gooien, maakt dat dit opnieuw bijdraagt aan het beeld van een overheid die slechts als onbetrouwbaar, onberekenbaar en ongekwalificeerd kan worden gekenmerkt.
Waar de KNAC nog probeert de scherven te lijmen is het de RAI die, namens alle importeurs en dealers, er niet genoeg garen bij zal kunnen spinnen. En je zult zien dat deze stap binnen niet al te lange tijd weer zal worden opgevolgd door een nieuwe oproep tot herinvoering van een sloopregeling -waarmee er opnieuw verkapte subsidies op de verkoop van nieuwe auto’s kan worden verstrekt om die armlastige autodealertjes in hun glaspaleizen de crisis door te helpen.
stirling zegt
@RRRobert: Sterker nog, de subsidie sloopregeling wordt binnenkort weer van kracht in enkele gemeente’s, waaronder Den Haag.
jrk68 zegt
@stirling:
Ach, Den Haag, daar willen ze gratis wifi in achterstandswijken om het de dealende medelanders wat makkelijker te maken….
mgmgb zegt
@RRRobert:
Ik ben er ook heilig van overtuigd dat het niet eens de maatregelen op zich zijn die de klassieker/youngtimer branche om zeep helpen, het is de eeuwige onduidelijkheid. Iedere keer komen er nieuwe regels, iedere keer gaan ze weer op de schop. Het is om helemaal knettergek van te worden en dé manier om een hele branche de nek om te draaien.
pijl zegt
@mgmgb:
Je hebt helemaal gelijk. Dit kabinet is schuldig aan een continue stroom van onzekerheid en verwarring. Om een idee te geven: Sinds het ontstaan van de belachelijk onbeschofte BPM is deze 24 maal gewijzigd. Het was zelfs voor de belastingdienst niet bij te benen.
Het maakt allemaal nog maar weinig uit. AL zouden onze politieke dwergen nu wel met fatsoenlijke en rechtvaardige regels komen (en dat zullen ze nooit) dan is de schade allang geleden. Geen mens die deze overheid nog vertrouwt. Geen wonder met al deze flauwekul. Tot nog toe heb ik altijd gedacht dat politici alleen maar ongeloofwaardig en onbetrouwbaar waren en geen visie hadden. Nu blijken ze ook niet te kunnen rekenen. Er is al veel meer geld verdampt dan ze denken jaarlijks te kunnen binnen harken.
De Nederlandse politiek is er éen van eindeloze wijzigingen. De kinderopvangtoeslag was “te sussesvol” en werd weer versoberd. We kennen allemaal de gevolgen. De voordeelregeling voor (zogenaamd) milieuvriendelijke auto´s was ook `te succesvol`en wordt domweg weer afgeschaft.
Politici schijnen maar niet te beseffen dat een hele samenleving zich probeert te richten en in te leven naar de regels. Je kunt dus niet continue de regels blijven veranderen.
We leven in een land zo groot als een postzegel en onze politici zijn overeenkomstige kleindenkers. Regeren is vooruit zien. Als je dus niet vooruit kunt kijken kun je niet regeren. Hoeveel meer schade gaat dit sloperskabinet nog aanrichten.
lemans96 zegt
@RRRobert: Inderdaad, en dan krijgen we dit soort taferelen hier misschien ook:
WAARSCHUWING ! EXTREEM SCHOKKENDE BEELDEN VOOR ELKE PETROLHEAD !
http://www.youtube.com/watch?v=waj2KrKYTZo
pijl zegt
@mgmgb: voor een ieder met gezond verstand heeft onze politieke dwerg Weekers allang zijn gezicht verloren. Al deze kinderachtigheid is te gek voor woorden. Het lijkt allemaal wel opzet. Geen fatsoenlijk wegenbelastingsysteem waarbij iedereen gewoon betaalt naar gebruik dus wel eindeloos geneuzel (debatteren is het enige waar men nog goed in is in Den Haag) en kinderachtig gedifferentieer. Overigens zonder dat het enig resultaat oplevert. Niet voor het milieu en niet voor de staatskas. Wel weer een hele bedrijfstak om zeep geholpen en ontelbaar veel mensen die het gelazer meer dan zat zijn in deze bananenrepubliek
matchless zegt
@mgmgb: Inderdaad, dit heeft niets met het milieu te maken. Dan zou men de lease-auto’s in de ban moeten doen. Auto vd zaak met een multi-tank-card en voor een vast bedrag per jaar kun je net zoveel rijden als je maar wilt. Effe een weekendje skieën is géén probleem. Effe naar de verjaardag van ome Kees ook al woont ie 150 km ver weg, géén probleem. Kijk maar eens hoe vol de Nederlandse wegen op zondag zijn!
stirling zegt
@RRRobert: Je hebt gelijk.
De toekomst, voor de auto liefhebber in Nl, ziet er somber uit.
Ik vind het leuk wanneer ik een oldtimer zie rijden, over cira 20 jaar zie je in NL alleen nog maar zuinige, kleine, nieuwe, suffe auto’s rijden.
Het devies van de regering is afknijpen die burgers, en wanneer ze klagen, nog verder afknijpen.
Leuk land Nederland!
midasracer zegt
@RRRobert: Inderdaad, scherp opgemerkt. Dit gaat effect hebben op de handel en gezondheid van de oldtimer bedrijfstak in het algemeen. Dus minder omzetbelasting en winstbelasting. Maar dat komt in een ander potje terecht, dus ziet men niet. Hoogstens dat het tekort weer gaat toenemen omdat er toch weer minder geld wordt binnengeharkt. Geweldig prutskabinet. Eigenlijk is het ook maar beter zo. De boel helemaal economisch op allerlei vlakken kapot laten lopen, zodat bij de volgende verkiezingen anti-EU en Euro partijen de meerderheid gaan vormen en met een ontvlechtingsprocedure kunnen beginnen. Ik kan niet wachten.
flippert zegt
@RRRobert: de inkoopwaarde van de volgens jou sterk gedevalueerde voorraad van de handelaar komt waarschijnlijk dicht bij de dagwaarde. Wat is er namelijk zo moeilijk aan het inkopen van een 190d in Italië voor 500 euro en hem hier te koop zetten voor 5000,- ??? Kattengejank dit.
desjonnies zegt
@RRRobert:
Nuchterheid wordt zelden gewaardeerd, wel door mij overigens.
MarcovanVeen zegt
ze moeten iedereen een brandstofquotum geven en dan kan je zelf bekijken wat je daarmee doet want wie is er nu vervuilender? iemand die met een oldtimer die 1 op 5 rijdt 1000 km per jaar rijdt of iemand die met een moderne auto die 1 op 15 rijdt 7000 km per jaar rijdt????? als heb ik 10 auto”s die 1 op 2 rijden, zolang ik er niet mee rijdt vervuilen ze niet!
MarcovanVeen zegt
@MarcovanVeen: sorry voor de dubbele spelvout :(
ramon4r6 zegt
Wintermaanden; december, januari, februari… Goedemorgen meneer Weekers!
redneckdarian zegt
hier kan ik mee leven op dat 3 maanden niet rijden na dan. Ik begrijp ook niet waar dat voor nodig is
undifined1 zegt
In de winter er wel of niet mee rijden vind ik opzich wel slim, de echte liefhebber rijdt er in de winter niet mee. Ik denk dat met deze regeling veel mensen wel kunnen leven.
w460 zegt
@undifined1:
Oh ja?
Dan ben ik geen echte liefhebber!
De cabrio staat in de winter braaf op stal, maar de G is dan juist DE auto om eens mee te gaan toeren;-)
ukbob zegt
Jammer! Maar een kwart van weinig MRB blijft weinig (Golf I cabrio)..
Ben wel benieuwd wat de ‘straf’ gaat zijn als ik in die drie wintermaanden wél met m’n cabbie op pad ga…?!?
Jaapferrari zegt
Hoe zit het nou met mijn Dodge uit 1976? Moet ik nu nog 2 jaar MRB betalen (gezien het in 2014 ingaat) en daarna weer belastingvrij?
En het is een bedrijfsauto dus kwarttarief?
bobb zegt
@Jaapferrari: Je zou zeggen 2jr kwarttarief mits niet op LPG en in de wintermaanden niet de weg op.
chrisej2 zegt
Op zich een nette regeling, beter dan wat ze van plan waren. Wat ik alleen erg vreemd vind, is dat LPG niet wordt gestimuleerd, is erg schoon en dus beter voor het milieu dan benzine.
stirling zegt
@chrisej2: Dat heet politiek, schijt aan LPG, kunnen ze niet genoeg aan verdienen.
Echter LPG, is 1 van de schoonste en goedkoopste (kostprijs) brandstof die er nu is. Maar dat is vele jaren zo, politiek is maffia!
454ssV8 zegt
@stirling: Sterker nog, LPG is gewoon afval….
draadloos zegt
@chrisej2: omdat lpg en diesel in zo’n oud hok erg goedkoop rijden is, en ze op benzine veel zuipen. Ontmoedeging..
bertorelli zegt
Die regel van 3 maanden verplicht niet rijden, ander volle pond betalen, is op zich wel logisch geredeneerd. (Al ben ik er niet blij mee) :(
Het is denk ik wel de enige manier om de auto’s/bestuurders waar het om te doen was (lees: de dagelijkse rijders), te dwingen om om te kijken naar een alternatief.
Nu zijn dat doorgaans erg creatieve mensen, dus ben ik benieuwd naar hun oplossing.
Nu ken ik ook mensen die wel echt liefhebber zijn en een diesel hebben van ruim 30 jaar en die zijn flink de pineut.
stirling zegt
@bertorelli: Dan ga ik 3 maanden op vakantie, opgelost!
Novio zegt
Dus die 190Ds zien we niet in de wintermaanden – dat is een begin…. ik denk niet dat er veel oldtimers (40++ in de wintermaanden de weg op gaan, zelfs als het droog is ligt er vaak nog teveel pekel op de weg. Theoretisch kun je met deze Ford uit 1930 dus door de pekel rijden http://lekkersturen.nl/built-tough-opvolger-van-de-t-ford-ford-model-a-1930/ Wel een held ben je dan en als ze ieder jaar de regeling verleggen van 40 naar 50 naar 60 jaar.. dan ben je voorlopig nog wel even belastingvrij.
melkkoe zegt
@Novio: die 190D’s zien we in de zomermaanden gelukkig ook niet meer. Voor diesels en LPG geld deze kwarttarief-regeling namelijk niet.
Eigenaren van deze stink-bakken wens ik veel succes met de verkoop. En oja, je kunt ze misschien nog laten ombouwen tot landbouwvoertuig.
rubend zegt
Bij een kwartaaltarief van €75/4 = €18,75. Ben ik dus per 3 kwartalen (jaar dus, die wintermaanden ga ik dan niet betalen, het stilstaan cq schorsen ook niet) €56,25 kwijt. Daar kan ik wel mee leven.
Maar nog steeds ben ik het er niet mee eens. Dit is gewoon aankloten van de staat. En geen oplossing om die “gratis” dieselrijders van de straat te weren.
rolf92 zegt
Dat wordt dus €102 per jaar voor mijn BX vanaf 2016 tegenover €408 nu, dat is dus een meevaller voor mij, tot 2020 dan. Nu moet ik van 2020 tot 2030 ook nog MRB betalen terwijl hij eerst vanaf 2020 MRB vrij zou zijn.
sabrerator zegt
@rolf92:
Als ik de brief van Weekers trouwens goed lees, geldt de regeling alleen en uitsluitend voor voertuigen van bouwjaar 1987 en ouder. Want de overgangsregeling stopt in 2028, als deze 40 jaar oud zijn. Hieruit lees ik dat een voertuig uit 1988 dus geen gebruik kan maken van deze overgangsregeling en dus pas belastingvrij wordt in 2029.
Belastingvermindering dus alleen als-ie uiterlijk van 1987 is.
Dus, rolf92, je blijft gewoon betalen voor de BX tot 2030.
w460 zegt
Wat hebben we toch een betrouwbare overheid!
Inderdaad is net 3 jaar geleden de hele regeling op de schop gegaan om het Europees gelijk te trekken.
Ik heb 5 oldtimers (alhoewel, is een 2CV van 1990 waarvan ik eerste en enige eigenaar ben wel een oldtimer?), waaronder de G op LPG. Dit niet om kilometers te vreten (ga maar eens een dag in een G-klasse rijden) maar omdat een oudere K-Jetronic nou eenmaal niet zo lekker loopt. Afgelopen jaar dus een dikke investering gedaan in een LPI installatie. Nogmaals: met al mijn oldtimers rij ik max. 3.000KM per jaar, daarnaast een modern hok voor het dagelijkse verkeer.
Nu mag ik dus alleen voor de G € 2.700,00 MRB gaan betalen of de LPI installatie eruit slopen en lekker milieu-vriendelijk op benzine gaan tokkelen. Daarbij is de G JUIST in de wintermaanden een erg leuke auto om mee te rijden. Schiet mij maar lek mijnheer Weekers met uw regering van akkoorden! Om het milieu gaat het u al helemaal niet, want op de meest schone brandstof (LPG) gaat u volgens het regeringsakkoord de grootste accijnsverhoging leggen (7 cent). Milieu? Laat me niet lachen!
Ik wacht rustig af hoe een en ander eventueel door de eerste kamer gaat komen, maar vooralsnog investeer ik geen cent meer in mijn auto’s. Desnoods kan de G nog naar Rusland voor een paar knaken, of gaat de LPI eruit en zal ik die symbolisch in Den Haag aan gaan bieden……
Gefeliciteerd heer Weekers en prutsregering voor het kapot maken van een hele branche! Weer vele faillissementen en werklozen! Toeleveranciers en randindustrie ook in de problemen! In plaats van geld te vangen, gaat dit geld kosten!
Om met Louis van Gaal te spreken: ben ik nu zo slim of zijn jullie zo dom?
Emigratie begint meer en meer te lonken, behalve dan dat de waarde van mijn huis per dag met enige bakstenen afneemt….
Bah, wat een stel prutsers zijn het toch in Den Haag!
melkkoe zegt
@w460: je kunt wel boos worden op die prutsers in Den Haag.
Maar het zijn toch voornamelijk de nieuwe nederlanders uit het oosten / noord-afrika, die met hun stink-diesel-benzen het verpest hebben voor de echte liefhebber zoals jij.
Alwood zegt
@melkkoe: nee het zijn de idiote belastingregels die marginalen een oude auto in armworstelen om nog uit de kosten te komen.
Allochtonen de schuld geven is net zo dom als mercedes diesels de schuld geven als wilders de schuld geven als samsom de schuld geven als jammeren over de afschuwelijke kosten die oldtimer-bezitters op zich af krijgen.
w460 zegt
@melkkoe:
Daarvoor was er 3 jaar geleden de hele regeling op de schop gegaan.
Alle auto’s van NA 31-12-1986 werden geleidelijk aan verhoogd naar 30 jaar, waarbij diesels en LPG auto’s nog wel de respectievelijke opcenten moesten betalen.
Dit was al een klap voor de branche, maar oke, is uiteindelijk door iedereen geaccepteerd en op ge-anticipeerd. Mijn G van 1986 viel daar dus buiten en heb daar flink in geïnvesteerd. We hebben het hier over een bedrag van ver over de € 10.000,00!
De mede burgers waar u het over heeft waren dus na verloop van tijd al over gegaan op een Prius;-)
Het spijt me om te zeggen, maar ik blijf bij mijn statement dat het een prutsregering is en dat de overheid onbetrouwbaar is.
sjamp zegt
@w460: Wees blij dat je met je LPI installatie nu wel relaxed kunt rijden, en dat volledig zonder enige gewetensbezwaren over de vele kilometers of het wintersgebruik: Omdat je gewoon het volle pond betaald, mag je m ook voor het volle gebruiken zou ik zeggen. Ontmoedigen van het gebruik van oldtimers dat ‘Weekers’ zogenaamd nastreeft, is gelukt: Noemen we die Gelande gewoon geen oldtimer meer, en kan je dus ongegeneerd knallen.
Als je ’s winters wilt rijden, kan je m ook op benzine niet ‘in het kwart tarief’ gooien, dus die LPI installatie zou ik lekker laten zitten. De hogere MRB kosten (opcenten) met LPG t.o.v. Benzine heb je met een paar duizend km per jaar waarschijnlijk wel terugverdient.
*realist: de investering in die LPI installatie is gedaan. Die centen krijg je hoe dan ook niet meer terug. Dus neem je *verlies* en geniet van je G.
Ik kan de MRB voor mijn lichte gebakje wel betalen. Jaren gedaan immers.. Alleen is het een beetje jammer dat ik een complete vitrine vol met gebakjes heb staan. Als ik niets schors gaat ’t bij mij ook heel hard richting de 2700 euro per jaar. En das toch jammer geld.
w460 zegt
@sjamp:
Het is GESTOLEN geld!
Heb de brief dat de G belastingvrij is al reeds lang geleden gehad……
sjamp zegt
@w460: Niet helemaal. Wat ik mij herinner van de inhoud van die vrijstellingsbrief was dat t niet onherroepelijk is.
melkkoe zegt
@w460: Alle auto’s van NA 31-12-1986 werden geleidelijk aan verhoogd ja. Al die import 190D’s zijn van voor deze tijd. Dus deze mede-burgers gaan wij echt niet in Priussen zien.
Verder vind ik het echt vervelend voor je, zeker als je net 10k hebt geinvesteerd in je G. Zelf had ik graag nog een 524td gekocht als hobby-project erbij. Maar eerlijk is eerlijk, we konden eigenlijk wel aanvoelen dat dit er aan zat/zit te komen.
Net zoals de particulieren die een paar jaar geleden een polo-bluemotion of corsa-ecoflex hebben aangeschaft als belastingvrije boodschappenauto. Zij raken die auto’s straks ook aan de straatstenen niet meer kwijt. Wie wil er nog een boodschappenauto tegen het dieseltarief.
Novio zegt
@w460: Tja, je hebt wel een paar punten te pakken hier..
larotexel zegt
@w460: ik ben het helemaal met je eens! Heb een garage en ben gespecialiseerd in LandRover Series3, diesel en benzine. Ik kan de tent wel sluiten! Een diesel LandRovertje is nu pas belastingvrij als deze van voor 1973 is!
w460 zegt
@larotexel:
Leef met je mee!
Als jij nu eens in Den Haag aan meneer Weekers en regering Rutte gaat vragen hoe ze jou schadeloos gaan stellen?
En met jou vele anderen?
Lacht Marx Ruttos dat vast ook weer weg!
Ze hebben allemaal een klassieker, kunnen het ook betalen met hun door ons betaalde ‘salaris’ , maar laten de gewone burger en de goedwillende ondernemer die netjes zijn belasting betaald en mensen aan het werk helpt gewoon stikken.
Alles onder het motto: give us your money, so we can give it to Brussels!
flippert zegt
@w460: zielepietje. Plaagt de grote boze buitenwereld je zo? Zoek ook eens de oorzaak bij jezelf, dat helpt misschien.
w460 zegt
@flippert:
Wat is je probleem jochie?
Je reacties lezende rijd je vadurrrr vast audi;-)
2cv666 zegt
ik zie voordelen. ik kan nu eindelijk een leuke klasieker kopen voor een schapelijke prijs zonder dat ik 10 jaar wegenbelasting aan de handelaar hoef te betalen!
flippert zegt
@2cv666: waha! Spot on!!
e30s50b32 zegt
Leuk dit,
M’n pa heeft destijds een aantal 524td’s geimporteert om de werkplaats wat meer werk te geven en zo toch wat centen te verdienen (het gaat al zo lekker voor de universele auto garage). Deze zal die dus nooit verkopen komende ~15 jaar. Dat terwijl er mega veel uren in zijn gestoken. Enige wat je nog kan doen is deze auto’s op benzine laten omkeuren om er nog redelijk rendement uit te halen.
Want ze gaan natuurlijk niet de boel terugdraaien zodra de muntjes binnen zijn over een aantal jaar. Ook is de berekening naar mijn inziens gebaseerd dat de huidige oldtimers (die gaan betalen) allemaal blijven rijden en dus MRB gaan betalen. Nu moet ik dat dus nog maar gaan zien. Ik denk dat het nog wel eens kan tegenvallen.
Het is nu de kunst om een zuinige benzine met redelijk wat power in je 26 jaar oude auto te plaatsen. Rij je nog goedkoop en in stijl.
undifined1 zegt
@e30 s50b32: ja idd, m52’s in die e28’s en hopen dat je er nog wat voor krijgt.
911GT2 zegt
@e30 s50b32: Goh je zou bijna zeggen dt ondernemerschap risicovol is…
larotexel zegt
Wat een ruk-akkoord! Dit doet de das om voor vele garages die nu nog een boterham hadden in het onderhoud van bijvoorbeeld Landrover Series 3. leuke hobby-auto’s, max 4000km per jaar, maar wel een hoop dieseltjes! Al die mensen gaan nu hun auto wegdoen, markt zakt in elkaar, garages over de kop, mensen zonder inkomen. Echt naadje! Dus nu is een diesel LandRover pas old-timer als de auto van voor 1973!! is. En dan de regel van december tot februari niet rijden: slaat helemaal nergens op
Citrofiel zegt
Voor mij valt het mee, mijn ’84er benzine staat ’s winters toch al in de stalling. Voor vele anderen is dit veel nadeliger. Er zijn bergen liefhebbers die toevallig dieselauto’s hebben, in ‘mijn’ Citroën-wereldje bijvoorbeeld CX’en. Destijds bijzonder want ‘de snelste productiediesel’, en daarom geliefd. Een CX hoef je echt niet proberen te rijden om geld uit te sparen…
De Mercedesimporteurs moeten zich maar op winterstallingen gaan richten, volgens mij valt daar meer geld te verdienen in de nabije toekomst. ;)
w460 zegt
Ik kan de belastingvrij veel rijder nog een tip geven: Mitsubishi Outlander PHEV!
Geen BPM, geen bijtelling, geen MRB!
Daarbij tank je de benzine in Duitsland of Belgie en laat je het oplaadapparaat in de kofferbak. Voor ondernemers ook vast nog wel wat subsidiemogelijkheden?
Is er een leuk inruil programma voor mijn G? Dan ga ik weer eens ouderwets benzine slurpend over de linker rijstrook van de snelweg rijden;-)
Dank regering Rutte en W(r)eekers! Het glas is toch half vol!
mbevo zegt
Theorie is zo anders dan praktijk GVD leer dat eens Klaplopers Den Haag!!!!!!!!
mbevo zegt
Geld geld geld en geen belang naar hun eigen volk schaam je diep
flippert zegt
@mbevo: ophoepelen met je stinkdiesel
mbevo zegt
@flippert: ik heb geen diesel;)
w460 zegt
@mbevo:
Volgens mij is die Flippert geflipt en gaat ie elke dag op zijn fietske met rugzakje naar de VMBO……;-)
Of is het mijnheer Weekers zelve?????
w460 zegt
Ik heb de update en dus de brief van W(r)eekers even bekeken, maar wat is die man toch dom!
Kwarttarief: Hij schrijft er het volgende over:
Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
Sorry, maar misschien ben ik weer dom, maar……december, januari en februari zijn bij elkaar toch een kwartaal?????
Moet het genoemde bedrag dan niet anders zijn?
Schiet mij maar lek;-)
Ik ga proberen te slapen……
tstile zegt
Halverwege de spelregels veranderen. Kut overheid.
Als ze willen dat mensen geld gaan uitgeven dan moeten ze mensen niet in onzekerheid laten. Ik heb veel geld in mijn oldtimer gestoken, voor niets dus!
De beste tip is; geef niets uit dan kan kunnen ze je er ook niet op pakken door het hoog te belasten. Gewoon een klein zuinig benzine hok rijden en sociaal contact via de smartphone. Welkom in NL van de toekomst
jayk zegt
Lol, das mijn foto
christiaantjong zegt
Staat er nou een fout in de brief van Weekers? Ik dacht dat auto’s van 26-40 jaar kwarttarief kregen. Wat bedoelt hij met 1963-1987 dan?
sjamp zegt
@christiaantjong: Wat dat 1963 betekend? Dat jij wel kunt rekenen maar de minister van financiën niet. Iedereen op de juiste positie dus. :-)
passat35i-forum.nl zegt
wel , niet , wel , niet , wel , niet pppffff het word steeds gekker hier in dit land , ik ben gek op youngtimers ( vanaf ’79 t/m ’88 ) en stop hier veel geld in ( lees stimuleer de middenstand ) en door het geklooi van de hoge heren en die ”prachtige euro” moet jan boerenl#l het nu wederom weer bekopen , erg jammer weer .
Ik ben die regeltjes om de regeltjes om de regeltjes zo zat aan het worden !!!!!!
passat35i-forum.nl zegt
eigenlijk zou er eens een protest moeten komen en het binnenhof eens volzetten alsof het een automuseum is en een petitie maken want hebben wij als volk hier niks over te zeggen ?? ze zijn er toch voor ons ???
………………. of zijn wij er voor hun om de portomonee te spekken ????
jag78 zegt
Ongelofelijk !
Nu moet de liefhebber van zijn klassieke auto meer geld gaan betalen om 3000 km per jaar te genieten van zijn hobby.
Omdat onze medelanders denken dat ze slim zijn en met oude Duitse stink bakken ons land te kunnen verkloten.
Nu ga ik omdat ik 2500€ moet gaan betalen voor mijn zelf gerestaureerde Jaguar op lpg uit 1978 (schoon en niet milieu belastend !) mijn lpg installatie demonteren en zwaar Co2 gaan lozen in onze lucht dat is te dom voor woorden.
We weten allemaal welke mensen er misbruik maken van deze vrijstelling.
Overheid kijk in het RDW register en zie wie er een tweede of derde auto als klassieker heeft. Dat is een liefhebber en betaald al voor een of twee auto’s!!
Domme hufters !!
flippert zegt
@jag 78: gadver, een LPG tank in een Jaguar.. Je bent toch geen pauper?? Echte Jag rijders kunnen die peut gewoon betalen.
pijl zegt
@jag 78:
Er is geen sprake van misbruik wanneer deze domme overheid zelf deze situatie heeft gecreerd. Dat is een simpel gevolg van een incompetente overheid die maar geen kans ziet met een goed een rechtvaardig wegenbelastingsysteem te komen waarbij iedereen naar gebruik betaalt. Het zou beter zijn wanneer Weekers van ons belastinggeld zich met zinnigere zaken gaat bezighouden ipv deze kinderachtige onzin.
dominique zegt
Wij moeten de importeurs en hun dealers dankbaar zijn voor hun inzet.
Wij moeten dankbaar zijn voor onze betrouwbare politici.
We moeten blij zijn met de lobby van de puriteinse oldtimerliefhebbers die zelfs banden, olie en benzine uit de tijd van hun oldtimers kopen, deze op trailers naar een exclusief treffen laten rijden. De enige km’s die deze auto’s maken zijn voor de apk.
Gelukkig worden wij gecompenseerd door gratis vrijkaarten en gratis drankjes.
Ik heb geen moeite met de: bv. morgan rijder die het hele jaar door rijdt, maar wel met die omhoog gevallen snobs in hun benzine sportwagentjes zij worden mooi beschermd.
De 100% orginele lpg auto van nog geen 40 jaar oud mag gaan betalen of zijn orginele installatie verwijderen (hopelijk wel een nieuwe tank).
MAAR WAT TOTAAL onbeschoft is om de oldtimer regeling eerst weer te versoepelen om deze vervolgens totaal overhoop te gooien. moesten sommige personen / bedrijven van hun voorraad af.
We moeten respect voor mekaar hebben, je moet je medemens kunnen vertrouwen.
Wie mag weer eens de klap opvangen: de kleine man, de kleine autobedrijfjes die nog vrij van de grote importeurs zijn. de kleine zelfstandige lpg in bouwer.
Want de dagelijkse oldtimer gebruiker is een vieze smerige belasting ontduiker, een grote profiteur van het systeem.
Die de staat 150 miljoen euro kost!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat kost het de staat, dus ons, al die voordelige regelingen voor de multinationals.
Ik hoop dat een volgende regering alle uitkeringen aan politici, na hun vertrek, na een half jaar meteen stop zet. Ga maar solliciteren.
ps ik betaal voor 2 auto’s wegenbelasting en heb 2 oldtimers een op gas bj 1957 en een 4×4 bj 1980 op DIESEL mijn vriendin betaald wegenbel. voor haar dagelijkse lpg auto en haar orginele fabriekscamper bj 1976 is een half jaar geleden omgebouwd op LPG.
dominique zegt
@dominique: Voor de duidelijkheid ik heb geen enkele moeite met iemand die zijn oldtimer dagelijkse gebruikt op benzine, lpg of DIESEL
dominique zegt
O ja hier voor moeten wij bloeden zie link:
http://www.autoblog.nl/nieuws/plug-in-hybride-subsidie-bedraagt-meer-dan-een-half-miljard-57754
pijl zegt
Met al deze flauwekul is dat milieuargument ook weer goed onderuit gehaald. Los van het feit dat we mogen vervuilen als we maar aan deze overheid betalen is het nu zo dat er bij veel oldtimers LPG uitgebouwd gaat worden. Er zijn genoeg grote oldtimers die ondanks de weinige kilometers per jaar op LPG zijn omgebouwd. Deze LPG installaties zullen nu massaal uitgebouwd worden. Ik stel voor dat we deze installaties allemaal laten afleveren op het huisadres van Weekers. Wellicht kan deze politiek kleindenker er nog wat mee doen.
w460 zegt
@pijl:
Lijkt me niet zo’n goed idee meneer Pijl.
Die Weekers weet al die installaties via zijn VVD Maatje van Reij (u weet wel, van zijn gesponsorde reclamezuilen e.d.) voor goed geld te gaan verkopen, desnoods naar Bulgarije……
Men heeft mij zielig genoemd met mijn eventuele € 2.700,00 op de G, maar wat IK zielig vind, is dat er een hele branche naar de kloten word geholpen, incl. randbedrijven zoals spuiters, bekleders, tectyleer en onderdeel bedrijven. Daarnaast Jan met de Pet die jarenlang voor zijn hobby heeft gespaard. Ik overleef deze actie wel, maar vrees voor veel mensen. Ik hoop niet dat door zekere faillissementen en ontslagen dit ook doden gaat opleveren……..
De heren in Den Haag zullen vast best slapen, ik en U vast niet!
De eerst volgende keer (en dat is vast dit jaar nog) zal ik SP en met name de heer Bashir stemmen. Hulde voor deze man! VVD heeft als huizen bezitter en auto partij vreselijk afgedaan. Elke belofte is gebroken.
Mijn advies: allemaal naar Den Haag en je verhaal vertellen, desnoods mailen.
Moet alleen helaas wel snel, want definitief debat is de 14e of 15e mei, nadat de heren en dames van hun (kuch) reces hebben genoten…..
Ik wens u allen een fijn weekeinde!
pijl zegt
Onze overheid is, gefixeerd op die 3 procent van Brussel, voornamelijk bezig met paniekvoetbal. Of een regeling rechtvaardig is doet niet ter zake. Geld harken om ons gierend uit de bocht gevlogen ambtenaren apparaat in stand te houden is het belangrijkste. Debatteren over het wel of niet verhogen van ziektekostenpremies terwijl de eerste beste ex politicus aan het hoofd van een van de talloze verzekeraars 392.000 euro mee naar huis neemt. Slecht presterende ex nutsbedrijven waar “topbestuurders” met fikse bonussen weglopen.
Nederland is zo langzamerhand een land geworden waarvoor we ons dienen te schamen met een overheid die maling heeft aan de burger.
Weekes is slechts éen van de vele leugenaars wiens enige opdracht is om geld bijeen te harken.
pijl zegt
Het is eigenlijk onmogelijk te leven met een overheid die niet veel meer doet dan continue de spelregels veranderen. De BPM wetgeving is al vaker dan 23 maal veranderd. Eindeloze flauwekul met grijs kentekens (dan de ramen blinderen, dan het dak omhoog). Nu weer deze asociale wijziging terwijl we nog maar net bekomen zijn van de vorige wijziging. Hoeveel onbetrouwbaarder kan onze overheid nog worden. Je kunt met geen mogelijkheid toekomstplannen maken omdat iedere dag weer een verrassing kan brengen. Regeren is vooruit zien. Als deze politici niet vooruit kunnen kijken zouden ze helemaal niet mogen regeren. Hoeveel schade gaan Rutte en Samson en Blok en Weekers nog aanrichten voordat wij ze bij het vuil kunnen zetten ?
aponiek zegt
Mooi hoor al die reacties, maar gaat er iemand iets doen aan al deze ellende ?? Dit kun je toch niet zomaar accepteren!!
johnny23 zegt
En weer iets leuks wat door de milieucriminelen en schrapers uit Den Haag de nek om wordt gedraaid. NL, het land waar je levensgenot door azijnpissers wordt verpest!
johan1 zegt
Ben je reeds 20 jr. eigenaar van een Peugeot diesel uit 1985, erg zuinig op de auto en ben je gelet het gegeven dat de auto nog steeds op diesel rijdt van ca € 0,55! zeer zeker geen “veelrijder” ,moet je toch weer voor een volle gaan betalen per 1/1-’14 Zeer pijnlijk en een maatregel gebaseerd op een gedeeltelijke waarheid. Dat er de laatste jaren veel oude diesels naar Nederland zijn gehaald om inderdaad goedkoop veel km’s te rijden mag zeker iets aan gedaan worden, of hebben zij het voor ons verpest en is het daarom een interessante groep geworden om geld te halen? Hoe groot is het werkelijk liefhebbersaandeel van die groep?
benzinevoorlevenjan zegt
ik vind het gewoon niet leuk meer zo in Nederland je word gedwongen
ze hadden beter het geld wat ze geven aan andere landen kunnen stoppen en hadden ze meer geld verdient maar nee ze moeten ons pakken
ja inderdaad ik zie ook liever een oldtimer dan nieuwe Ferrari
zit tenminste nog karakters in nu is het aaa zo weer een af de miljoenste dat is tog niks aan alles rond nee gewoon de nieuwe auto’s net zo mooi maken als vroeger dan komt het goed
of dit is een perfecte oplossing 30jaar laten staan en dan wegenbelasting vrij dan een keuze geven die in een oldtimer elke dag wil rijden een bedrag van 20 euro per maand belasting word door kilmstand via apk controle en die dat als hobby gewoon vrij zo krijg den haag toch geld en de hobbyisten zijn geen slachtoffer en er blijft werk dus alleen plus punten en het mooi blijft op de weg en word niet vergeten
geef een duim als je dit idee goed vind het is denk ik wel oud idee maar de beste groet jan