Meer sportwagens. Kunnen we alleen maar toejuichen toch?
Tetsuya Tada, het brein achter de Toyota GT86, zou graag een sportievere afdeling binnen het Japanse merk zien. De GT86 was leuk, maar het ontbrak de guitige achterwielaandrijver aan serieus vermogen. Om weg te sprinten van een M3 of AMG moet Toyota met iets beters komen. Tada rept over een sportdivisie à la Quattro GmbH, M GmbH en AMG.
Toyota staat nu vooral bekend om hybride techniek en de alom ‘geprezen’ Prius. Dit was in de jaren negentig wel anders. Tada zou graag de verantwoording op zich willen nemen om de autofabrikant weer op de kaart te zetten als het gaat om sportieve en snelle straatauto’s. Een wens die overigens al jaren op het hart van Tada blijkt te liggen.
De GT86-man noemt Gazoo Racing als mogelijke samenwerkende partij om deze sportieve tak op te zetten binnen Toyota. Gazoo heeft jarenlange ervaring op het gebied van racen met Toyota’s. Het team is onder andere verantwoordelijk voor de raceversie van de GT86 en de Lexus LFA welke deelnemen aan 24-uur races. Toyota en Gazoo als één sportdivisie? Het klinkt veelbelovend. Het is echter enigszins opmerkelijk dat Tada vooral BMW M als concurrent benoemd. Toyota werkt op dit moment op de achtergrond samen met de Duitse autofabrikant aan de vermeende Supra-opvolger. (via CarAdvice)
Foto: Toyota FT-1 Concept
Rohrl-fan zegt
Toyota heeft bij Lexus toch al het F-label? Kunnen ze daar niks mee doen? :-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@rohrl-fan: Precies. En eind van het jaar de LC 500h met Multistage Hybrid. En 24-traps automaat. En 475pk en eindeloos koppel. En 0-100 in 4,5 seconden….
bigbrabo zegt
Goede zaak! Kwaliteit en fun voor een aantrekkelijke prijs (hoop ik)
damrakker zegt
Maar heeft Toyota niet al TRD?
willeme zegt
@damrakker: klopt. Met name in de VS en Japan erg groot. In Europa hebben we het minder bekende TMG (voorheen TTE).
nielsson zegt
Dan moeten ze toch wel met iets heel goeds komen, willen ze het volk wat nu voor één van de Duitse drie gaat over de streep trekken om een Jap te gaan rijden!
G-Ammo zegt
@nielsson: Hoeft niet… Die mensen blijven die Duitsers rijden… because status en zie mij een dure auto van de bank rijden. En ook lekker laten doen.
lekbak zegt
En zoals het altijd gaat willen de andere Japanse fabrikanten dan niet achterblijven waarschijnlijk. Als dit doorgaat kunnen er wel eens leuke tijden aankomen met Japanse auto’s!
uncivilsum zegt
Klinkt als een goed idee, maar wat nog beter klinkt is een nieuwe Supra uitbrengen ipv constant beloven
Dutchdriftking zegt
En dan eerst die machine die boven dit artikel staat uitbrengen. Als Supra graag!
dieselaer zegt
Zou prachtig zijn, maar het gaat niet gebeuren. Marketingtechnisch zou het een hele vreemde zet zijn.
2jzpower zegt
@dieselaer: waarom markeringtechnisch niet dan?
willeme zegt
@2jzpower: omdat Toyota relatief weinig sportieve auto’s in het gamma heeft gehad, ten opzichte van hun verkoopcijfers. Met name in Europa.
dieselaer zegt
@2jzpower: als je als merk vol inzet op hybride en inmiddels ook waterstof is het onlogisch om die milieubewuste reputatie op te geven door benzineslurpers op de markt te brengen. In dat licht is het ook onbegrijpelijk dat Lexus, dat bijna alleen maar hybrides verkoopt, daarnaast een F-label heeft met hoogtoerige, atmosferische motoren. Toch was het groene imago van Lexus niet zo goed aan de man gebracht als bij Toyota.
Ik zou het liefst ook atmosferische bommetjes zien van Toyota maar het lijkt me onrealistisch.
viezefreddyw zegt
@dieselaer: Je hebt zeker een sterk punt hoor en ben het ook wel een beetje met je eens. Maar er zijn meerdere merken die het doen. Kijk bijvoorbeeld naar VAG. Volkswagen heeft ook hun best gedaan om schone auto’s op de markt te zetten maar helaas voor Volkswagen vielen ze een beetje door de mand… Maar wel onder dezelfde vlag vrolijk een Bugatti Chiron bouwen, Bentley’s op de markt brengen en al die andere sportwagens. Ja, het zijn allemaal andere merken dus is het een beetje een kromme vergelijking, maar ze doen het wel onder dezelfde vlag. Waarom Toyota dit dat niet zou mogen doen ontgaat mij een beetje. Het zelfde liedje met Nissan en de GT-R. Nissan bouwt een LEAF maar heeft de 370Z en GT-R in het programma staan.
lekbak zegt
@dieselaer: waarom niet beide in één? Een hybride met een hele hoop vermogen kan ook gewoon (relatief) zuinig zijn. Hang er een sportief onderstel onder en geef het een leuk uiterlijk en je bent klaar. In potentie is dat nog veel sneller dan de gevestigde orde ook.
viezefreddyw zegt
Dit is geweldig nieuws, en ik kan het alleen maar eens zijn met @dutchdriftking. Dat ding ziet er serieus tof uit, had al lang in productie gemoeten. Maar ik ben blij met dit nieuws, nu hopen dat er ook daadwerkelijk echt topauto’s gebouwd gaan worden.
allesmetturbo zegt
Nice! Ben benieuwd wat er van terecht komt
Rick-dos zegt
Moeilijk lezen zo met steeds de naam van de beste man in het stuk. Denk steeds dat je schrijft tadaaaaa! In de zin van “zie daar”…
pinut187 zegt
Eerst maar de Supra uitbrengen.
escort77 zegt
Ik weet het niet hoor. Van de huidige Toyota’s zit er nou niet één bij waarbij ik een M-achtige variant leuk zou vinden.
Misschien kan je van de Auris nog een soort A45 AMG maken, maar modellen als de Aygo, Yaris, Prius, Verso, Avensis, terreinwagens: ik verwacht niet dat die ineens veel verkocht worden als er 300 pk onder de motorkap ligt.
Hou het maar lekker bij hybrides, daar zijn ze goed in. En ga voor een M- AMG-RS-variant naar Lexus.
C220AMG zegt
Tadaaaaaa, een Prius RS
henkhupelschoten zegt
What’s next? Spyker heeft al 20.000 handtekeningen voor zn nieuwe C8?
toniominestrone zegt
Toont maar weer aan dat autofabrikanten BMW en in dit geval de bolides met de befaamde M als de’ bench merk zien
flutterby zegt
@toniominestrone: Het is toch algemeen bekend dat de focus van de M veel meer op sportiviteit ligt en het bij de RS en AMG modellen meer gaat om hard rijden?
Dit is natuurlijk heel zwart-wit. De AMG’s en RS’en houden zich ook prima stand op het circuit.
yvo249 zegt
Als Toyota (of Lexus) lang doet over een project, zit er iets heel spectaculairs aan te komen. De ontwikkeling van de LFA duurde ook tien jaar.
PunicaOase zegt
Dit heeft die vent al 10x gezegd hoor… er gebeurt alleen helemaal niks tot nu toe… gewoon (slimme) aandachttrekkerij deze uitspraken!
PunicaOase zegt
T zijn ook allemaal zinnen als ‘ ik zou wel willen’…
StijnB zegt
Gazoo Racing zit ook achter het LMP1 project…
berlinetta zegt
De vergelijking met M lijkt mij een beetje krom. M past namelijk normale personenauto’s aan. Dat zie ik bij Toyota niet gebeuren. Daar zullen eerder geheel nieuwe sportwagens woden ontworpen dan dat er aanpassingen worden verricht aan bestaande personenauto’s.
MaartenD zegt
Lijkt wel op een nieuwe TVR
vondudenstein zegt
Ow man wat is die FT-1 toch ziekelijk vet.
Ook al ging het artikel er niet echt over.
scaglietti612 zegt
Goed idee dat ze dan beginnen met een nieuwe Supra, een productie-versie van de S-FR concept, een MX-5 concurrent zoals een opvolger van de MR2 en hopelijk een nieuwe AE86 Trueno opvolger. Als ze dit zouden doen dan belooft het mooie tijden te worden voor de liefhebber van snel japans spul.