Bentley komt met het groenste model ooit. Omdat niet alleen het klootjesvolk rekening dient te houden met het klimaat. De elite mag ook best een duit in het zakje doen.
Vaak lijkt het alsof alle klimaat-maatregelen alleen maar op het bord van ‘de gewone man’ terecht komen. Klinkt als een boude uitspraak, maar het is wel zo.
Kijk bijvoorbeeld naar de prijs van vliegtickets. Die moet omhoog, zodat Jan-met-de-pet niet meer zomaar zonder na te denken een keer per jaar met de campingvlucht naar Benidorm kan. En de elite? Die huurt gewoon een privé jet naar St Barths. Die voelen dus niks van die prijsverhoging en laten het groen zijn aan ‘het volk’ over.
Nog iets dan als voorbeeld. Een vleestax. Voor een modaal inkomen wordt het biefstukje hierdoor een stuk duurder, terwijl Lodewijk-Jan met zijn rijke pa zonder morren gewoon een extra stukje wagyu bestelt bij zijn favoriete sterrenzaak. Voelt hij wederom niks van en wederom laat hij het groen zijn aan anderen over.
Bentley doet tenminste iets aan dit onrecht
Want Bentley komt met de groenste Bentley ooi. Het betreft de Flying Spur Hybrid en dat is zoals gezegd een auto die de elite tenminste wél iets laat doen aan het milieu. Want deze Flying Spur is -voor een Bentley- een erg klimaatvriendelijke auto. En alsnog alleen te betalen door de mensen met een dikke portemonnee.
En ondanks dat het een auto is die relatief zuinig is, de prestaties en het algehele Bentley gevoel zijn nog altijd in ruime mate aanwezig.
2.9 V6 in combinatie met een elektromotor
De 2,9 liter V6 van Bentley is een pareltje. We kunnen niet anders zeggen. Zonder ondersteuning van de elektromotor perst dit blok er al 410 pk uit. In combinatie met de 134-pk sterke elektromotor komt het systeemvermogen uit op een gezonde 544 pk. Het gezamenlijk koppel bedraagt 750 Nm.
Mocht je denken, ‘dat is een stuk krachtiger dan de aandrijflijn uit de Bentley Bentayga Hybrid, dat klopt. De Flying Spur is 95 pk sterker dan zijn SUV-broertje.
De groenste Bentley is alsnog een snelle rakker
Dat de Bentley Flying Spur Hybrid daarmee geen slome duikelaar is, is evident. Zeker niet. Hij zit in 4,3 seconden op de 100 en dendert door tot 285 kilometer per uur.
Als je iets minder hard wil, maar wel ver wil komen zonder te tanken, dan zit je bij de groenste Bentley allertijden ook goed. Je kunt namelijk tot wel 700 kilometer ver komen op 1 tank plus lading.
De lading zit overigens opgeslagen in een batterij van 14,1 kWh en is binnen 2 uur volledig op te laden.
Hoe herken ik de Bentley Flying Spur Hybrid?
Niet moeilijk. Allereerst zitten er badges op het voorscherm met de naam ‘Hybrid’ erop. Verder heeft de auto vier ovalen uitlaatpijpjes en tenslotte zit er een klepje in het linker achterpaneel. Daaronder gaat de aansluiting voor de stekker schuil. Gek eigenlijk dat ze dat nooit stopcontact noemen, maar dat geheel terzijde.
Prijzen en levertijden
De Bentley Flying Spur Hybrid is vanaf deze zomer te bestellen en wordt vanaf het einde van het jaar geleverd. Over de prijs tasten we nog even in het duister, die heeft Bentley nog niet bekend gemaakt.
Mocht je denken, deze Flying Spur Hybrid lijkt me wel wat, je kunt al een beetje los in de configurator.
Wij wensen je veel plezier en zijn je zeer erkentelijk dat ook jij nu eindelijk iets aan het milieu gaat doen. Good for you!!
Robert zegt
Over de prijs tasten we nog even in het duister
Voor dit soort auto’s geldt meestal het adagium “als je wil weten wat ie kost, kun je hem waarschijnlijk niet betalen”, toch?
nicolasr zegt
Voor een W12 misschien wel. Maar voor de budget-variant is de kans een stuk kleiner! ;-)
pindakoning zegt
@nicolasr: ik denk dat de prijs van dit model opvallend ‘laag’ kan uitvallen. Alles uiteraard in perpectief
Richmond zegt
Dat zei Rolls Royce altijd net als dat het vermogen altijd “genoeg” was.
Turbo S zegt
@RRRobert: daarom hebben dit soort merken ook geen prijzen in de configurator. Krijgen ze van het klootjes volk tenminste geen aanvragen.
Donstil zegt
EDIT: Oei, wat stom van mij. Dank voor het aanstippen en ja, het is inmiddels gefixt!
aschja zegt
Prachtige koets. Als je rijkaard jezelf laat rondrijden in dit pareltje, moet het toch heerlijk zijn om elektrisch ergens naartoe te zoeven? Rust en ruimte zoals ze gewend zijn.
kennone zegt
Zelfde blok als in de RS5?
dwfc zegt
Oei Nicolasr,
Je hoeft er echt geen breek van te maken hoor, dit is toch een normale invulling ingegeven door de EU regels !
Bijkomend is men gaan shoppen bij Porsche, deze motor zit in de Panamera Hybrid
Bekijk de motoren van Porsche en je vindt ze terug in de huidige Bentley’s een beetje softer afgeregeld weliswaar
Meer is er niet van te maken hoor
tinnemans zegt
Volgens mij heb je gelijk. Dat maakt het dus feitelijk een Audi middenklasser blok ipv een Porsche blok.
Qua vermogen zal het allemaal vast prima zijn, maar eigenlijk zou ik het Bentley gunnen als ze hun motoren extern zouden mogen inkomen. Een AMG blok past m.i. veel beter bij Bentley qua imago. Maar ja, moedertje VAG bepaalt.
jimk zegt
Reacties weghalen? Dat is een beetje jammer dan weer…
tosoni zegt
Censuur.
jimk zegt
@tosoni: eerder puberaal gedrag. Maar dat verklaard ook de opbouw van het artikel
kniesoor zegt
Moraal van het verhaal : gewoon zo hard werken, dat je niet tot het ‘klootjesvolk’ hoeft te behoren.
lpgbarrel zegt
@amghans: hahaha hard werken! Neeee slim en handig moet je zijn..
dwfc zegt
Het is : Laten werken
faalhaas zegt
Bijzonder dat in andere landen auto’s die hybride zijn worden geadverteerd dat ze de wereld gaan redden inclusief alle kortingen. Kom je in Nederland dan krijg je gewoon de volle MRB en ben je een satanskind die niet elektrisch rijdt.
mashell zegt
Nederland loopt in dat opzicht ver voor op de rest van de wereld, hybrides (denk aan de Golf GTE) stimuleren hebben wij al gedaan en ook al weer afgeschaft.
mashell zegt
Is dit nou echte rijkdom, aan de linkerkant van je oprijlaan, vrij ver van de laadpaal parkeren en dan gewoon een heel lange kabel hebben? Of is het gewoon een (niet zo ter zake kundige) chauffeuse?
weetikveel zegt
Benzinevermogen en elektrovermogen bij elkaar optellen? Maar dat mag toch heul nie?
cossiekiller zegt
@nicolasr. Bij een strijkijzer heb je een snoer dat je in een stopcontact steekt. Het grote verschil is dat de stroom hier uit het stopcontact komt.
Bij een auto komt de stroom uit de stekker en laadt je de auto ermee op. Je haalt dus geen stroom van de auto af om iets anders mee te bedienen of op te laden.
Een beetje zoals een gsm opladen, en die gsm is in dit geval de auto. 😉
Sorry als het nu nog onduidelijker is 😅
nicolasr zegt
Hahaha, daar is heel weinig tegenin te brengen! ;-)
camber24 zegt
Heerlijk geschreven artikel!
niek1411 zegt
Benieuwd wat het uiteindelijke prijsverschil tussen een Hybrid en de W12 gaat zijn…
escort77 zegt
Dat Bentley kinderstepje van laatst was nog veel groener…
MarcoM zegt
Om een Bentley te gaan kopen, laat je eerst een afspraak maken, niks configurator, je laat je een hele dag begeleiden om allereerst een keuze te maken hoe het leefgedeelte ingericht mag worden, ruime keuze dus, na de lunch worden de laksoorten en kleurstelling van de buitenzijde getoond, en zo vermaak jij en je relatie je op dag 1.
DAT zegt
Een groene auto in de natuur voor een gebouw met plantjes op het dak. Hahahahaha.
Bentley is een duur merk maar geld voor goede marketing hebben ze niet.