Helaas pindakaas, er komt een einde aan de Formule 1 in Zandvoort.
Verdrietig nieuws op deze woensdagmorgen. Met nog twee edities te gaan is het einde in de zicht voor de F1 in de beroemdste kustplaats van Nederland. Er komt geen contractverlenging, dat betekent een einde aan de Dutch Grand Prix zoals we die kennen.
Formule 1 verdwijnt in Zandvoort
Met flinke investeringen werd het circuit gemoderniseerd voor de komst van de F1 in 2021. De Junkyardrace, andere raceklassen en evenementen zijn die transformatie eeuwig dankbaar. Voor de Formule 1 was het van korte duur. Na 2026 is het afgelopen met de Formule 1 in Zandvoort. Meerdere bronnen bevestigen dit nieuws tegenover De Telegraaf.
Afgelopen weekend klonken er al geruchte in Qatar dat het doek zou vallen voor Zandvoort. Robert van Overdijk, directeur van de Dutch Grand Prix, reageert in een persbericht: ”Hoewel de aankondiging van vandaag het einde betekent van een historisch tijdperk in de Nederlandse autosport, zijn we ervan overtuigd dat er nog veel meer is waar fans naar uit kunnen kijken tijdens de Dutch Grand Prix in 2025 en 2026, inclusief F1 Sprint in 2026.”
De reden dat het na 2026 is afgelopen heeft te maken met het kostenplaatje. De verwachting is dat het nieuws nog deze week officieel bevestigd zal worden. Zandvoort had een contract voor vijf jaar. Met een contractverlenging is voor één jaar getekend, na 2026 is het afgelopen. Misschien maar goed ook. Wie weet hoe de sport er dan uitziet. Max Verstappen mag dan een contract tot 2028 hebben, het Max-effect van de viervoudig wereldkampioen is inmiddels wel geweest.
Iedereen die de Formule 1 in Zandvoort wou zien heeft de afgelopen jaren de kans gehad, of krijgt die kans nog de komende twee edities. Als het evenement niet uitverkocht raakt is het financieel niet langer rendabel. Het is een inschatting geweest dat het na 2026 niet meer zo hard gaat lopen met de kaartverkoop.
Is het jammer dat de Dutch Grand Prix gaat verdwijnen? Natuurlijk, maar met mogelijk legere tribunes in de toekomstige jaren heeft de organisatie denk ik de juiste beslissing genomen. We hebben het feestje gehad, er komen nog twee edities aan. Het is mooi geweest.
mashell zegt
“Als het evenement niet uitverkocht raakt is het financieel niet langer rendabel.”
Als je zo je businessplan opzet ben je natuurlijk ook geen goed bestuurder. Kunnen we de schuld niet geven aan dat er gewoon te weinig woestijn rond Zandvoort is?
nineelevenheaven zegt
Als je een evenement van dit niveau niet uitverkocht krijgt, is de toegangsprijs te hoog. Punt.
pimk68 zegt
Of iets met de aller-hoofdste-hoofdprijs voor (een deel van) de tickets willen vangen en die dan helemaal niet kunnen verkopen?
Het was best uniek zoals het georganiseerd was. De wereld lijkt zich verbaasd te hebben over het aantal fietsen, en da’s best leuk
Robert zegt
Precies om die reden doofde de GP van Zandvoort in de jaren tachtig ook. In die tijd kostte een kaartje voor de racedag al ongeveer drie keer zo veel als een kaartje voor bijvoorbeeld de racedag op de TT in Assen, waardoor de tribunes in de laatste jaren lang niet vol zaten.
Desondanks vind ik het een ongelofelijke prestatie wat men heeft neergezet, met private gelden een F1 Grand Prix naar Nederland halen én kostendekkend organiseren. Ter vergelijking: de GP van België bestaat enkel dankzij de miljoeneninjectie die het Waals Gewest er door de jaren heen heeft ingepompt.
Richmond zegt
Sterker nog alleen Zandvoort en Silverstone hebben geen overheidssteun.
outlook zegt
Hamvraag is natuurlijk of we de race zelf gaan missen (gaap) Het evenement en onze trots wel!
Johanneke zegt
Jammer voor de mensen die er graag heen gaan. Zelf heb ik nog nooit de behoefte gehad om veel geld te betalen om met een lelijk petje op op een tribune te gaan zitten en zo 1 bocht van de race ipv de hele te kunnen volgen.
In een sportstadion zie je de hele wedstrijd, bij een race maar een klein stukje, en dat lijkt mij gewoon irritant. Ookal zijn er vast schermen hier en daar.
Robert zegt
Om maar niet te spreken over het feit dat je tussen al die duizenden (dronken) ‘kenners’ mag ‘genieten’.
Overigens ga ik ook al jaren niet meer naar het voetbalstadion. Ik heb daar vaders voor de ogen van hun kinderen zien veranderen in beesten. Nee inderdaad, sport bekijk je het beste in het comfort van je huis en op je televisie.
Johanneke zegt
Wedstrijdjes 2e bundesliga zijn geweldig. Kaartje kost geen drol, en je stapt gratis op de trein op Arnhem centraal. Nooit gezeik of agressieve mensen, gewoon hele dag rustig biertjes drinken bratwurst eten. Probeer zo’n 3 a 4x per jaar te gaan, is echt gezellig met vrienden.
Richmond zegt
Je mag er ook gaan zitten zonder pet.
't Peugje zegt
Ik ben zelf naar de quali gegaan dit jaar voor 270 euro pp. Zat aan het begin van de Tarzanbocht en zag bijna niks. Naast de F1 was er nog een Porsche super cup quali dat na 10 min een rode vlag kreeg en daarna de hele sessie niks. Kortom best geinig om een keer een F1 auto te zien in het echt maar zeker niet dat geld waard. Om nog maar de zwijgen van de slappe diepvries pizza voor 75 euro (geen grap). En dan het publiek, daar viel mij ook iets bijzonders op wat ik niet eerder wist. Daar zitten geen F1 fans fo autosport liefhebber. Nee daar zitten Max Verstappen fans die bijvoorbeeld ook niet van voetbal houden maar wel van het Nederlandselftal, Die komen voor het feestje, een soort festivalgangers. Een kerel naast mij hoorde ik zeggen: Max rijdt niet meer deze stint dus ik ga even pissen.
Nou voor mij echt nooit meer. Misschien nog een keer een ander circuit proberen maar dit was 3x niks. Weg gegooid geld. En ohja, we hadden een jaar van te voren besteld, op de dag zelf nog zat kaart te krijgen voor minder of voor hetzelfde geld voor de zondag die op moment van bestellen uitverkocht waren.
Johanneke zegt
Je verhaal is nog sneuer dan ik dacht dat het zou zijn daar. Blij dat ik zelf niet gegaan ben, had wat familie die het opperde om te gaan een paar jaar geleden, maar niks van terecht gekomen.
harrie zegt
Niet geheel onverwacht, maar misschien maar goed zo. Ze hebben fantastisch kunnen meeliften op de Max hype, en volgend jaar waarschijnlijk ook nog wel, maar als de 2026 de Red Bull een bietenbak is zal het moeilijk worden kaartjes te slijten.
1 keer heengeweest en toch wel heel erg cool om mee te maken, maar elk jaar hoeft van mij ook niet.
MaartenD zegt
Als je gewoon eerlijk bent en er niet met een oranje bril naar kijkt was het gewoon een dodelijk saaie race, een treintje van auto’s die te groot zijn om voor actie te zorgen op deze Mickey Mouse baan…SPA is een echte racebaan met geweldige stukken en treintje rijden kan al in Monaco…
Dutchdriftking zegt
Zandvoort is een ongelooflijk mooi circuit, maar niet voor de huidige F1 auto’s. Het past gewoon niet. De afgelopen jaren waren succesvol door Max. Door deze aankondiging zullen de laatste twee edities ook nog succesvol zijn, en dan kan je hierna zonder gezichtsverlies stoppen. Net op tijd voordat de Max bubbel knapt.
Natuurlijk zie ik liever Zandvoort dan een woestijnrace, maar als dit de manier is om Spa te behouden dan ben ik voor.
Weer eens een Duitse race zou ik ook goed kunnen waarderen.
Robert zegt
Mee eens. Alleen is de Duitse GP (en in het kielzog ook de GP van Europa, beiden werden een aantal jaren keurig verdeeld tussen Hockenheim en de Nürburgring) ook dood gebloed vanwege het feit dat het ‘Schumi-effect’ geen vervolg kreeg met een ‘Vettel-effect’ én het feit dat ook de Duitse overheid (m.i. terecht) geen miljoenenverlies meer wenste af te dekken.
chrisvis zegt
Tja het inkorten van het originele circuit van Hockenheim heeft ook niet echt geholpen. Vond dit altijd een leuke race en dan halen ze de lange rechte stukken eruit en blijft er niets over van het origineel en nurnburgring is eigenlijk enkel de lange lus mooi maar daar gaan ze uiteraard geen f1 meer (kunnen) doen.
OT: eigenlijk blij dat we van Zandvoort af zijn, verschrikkelijk circuit in dezelfde categorie van Monaco. Maar als ze erin slagen om financieel heel het plaatje rond te krijgen dan vraag ik me toch af hoe Spa het jaar na jaar klaarspeelt om in het rood te komen(zelfs als ze volledig zijn uitverkocht)
harrie zegt
Het circuit is fantastisch, dat is het probleem niet.
F1 auto’s van het formaat vrachtwagen is het probleem.
nineelevenheaven zegt
Ein-de-lijk op naar Assen!
The cathedral of speed.
marvel82 zegt
Vorig jaar geen F2 enF3 op Zandvoort. Was meer een muziekfestijn dan een race weekend, dus echt missen zal ik t niet nee. De eerste keer terug op Zandvoort in 2021 was magistraal mooi dat ik dat heb mee mogen maken!
marvel82 zegt
Ik bedoelde natuurlijk dit jaar
jensoffbutton zegt
Hopelijk geeft dit kansen voor Francochamps om te blijven bestaan, als er genoeg Nederlanders, Fransen en Duiters komen.
De dichtstbijzijnde race is Silverstone. Daarna pas Monza en Oostenrijk…
Het de begroting in België is ook één zootje waardoor het me niet zou verbazen dan de steun ervoor ook wordt afgesneden, zeker als de FIA enkel maar meer wilt doordat Arabieren meer kunnen betalen en oneerlijke concurrentie zijn.
Ik vraag me af of de F1 niet te groot aan het worden is voor de gewone man, of anders gezegd: misschien is er wel ruimte voor een klasse ernaast/eronder die meer focus heeft op historische circuits ipv straatraces onder LED lampen. En met betaalbare tickets (genre duur popconcert 100-150 euro per dag en niet 350-500+ euro).
Francochamps, Nurburgring, Jerez, Brand Hatch, er zijn nog genoeg mooie circuits.
schuimbekje3 zegt
Zouden ze weten dat MAX stopt met F1?
HZW zegt
Misschien vind Max het wel leuk geweest na volgend seizoen, het is nog maar afwachten hoe goed de Red Bull volgend seizoen is, en in 2026 worden de kaarten voor iedereen opnieuw geschud, er komen nieuwe motoren en een new reglement voor de auto, wat een grote verandering gaat worden.
Ik zou niet raar opkijken als Aston Martin Honda, met Adrian Newey, het te kloppen team gaat worden.
Zandvoort is een leuk circuit voor, Huis, Tuin en Keuken autosport, maar absoluut niet voor super snelle raceklassen als F1, het oude circuit was veel gaver, met Hondenvlak, de Marlboro bocht, Tunnel Oost, Panorama bocht, Pulleveld en Bos Uit.
Ze hebben het nog leuk proberen te maken met de 2 kom bochten, maar het rechte stuk is gewoon te kort om in te halen met F1 auto’s ondanks DRS, als die eindelijk echt begint te werken, en het snelheid verschil er gaat komen, moet er al weer geremd worden.
De Tarzan bocht zou 200-300 meter verder moeten liggen, om DRS echt te laten werken op Zandvoort.
De tweede DRS zone tussen bocht 11 en 12 is ook kansloos, met een waardeloze bocht aan het einde, om een succesvolle inhaal poging te creëren.
Dat stuk tussen 11 en 12 zou gewoon veel rechter moeten zijn en dan eindigen met een haakse bocht naar links, en dan gelijk richting bocht 13.
Ik zou zeggen na 2026, de boel plat schuiven en helemaal vol bouwen met Miami style High-rise woontorens.
Dan kan je geld gaan verdienen, de vorm van het circuit kan je aanleggen als de toegang weg naar de woontorens.
sanderkomnogeensergens zegt
Hummmm vind het niet erg. Al die voetbalgekkies die opeens formule 1 fan waren pffff