Jazeker, dit is geen 28 juli grap! Ze zijn gewoon briljant!
Je kunt niet anders dan medelijden hebben met Williams. Het team heeft vele successen meegemaakt alsmede enkele jaren in de middenmoot. Maar zo slecht als afgelopen jaar is het nog nooit gegaan met het team uit Oxfordshire. De dochter van Sir Frank Williams, Claire Williams, probeert er het beste van te maken, maar een Formule 1 team runnen anno 2019 is vrij lastig. Echter, de Minardi-achtige taferelen is niet iets waar ze aan gewend zijn. Het is als een puppy op drie pootjes. Het doet pijn om te zien.
De GP van Hockenheim was een enorm belangrijke race voor Williams. Dit was namelijk hét moment om een puntje weg te snoepen. Waarschijnlijk kregen beide coureurs (Russel en Kubica) de instructie om die zeepkist maar op de baan te houden. Gewoon niet crashen. Het leverde voor Stroll bijna een podium op. Echter, Robert Kubica pakte P12 en George Russel werd 13e en laatste. Zelfs de tot op het bot ge-demotiveerde Lewis Hamilton wist voor beide Williams’ te eindigen.
Godzijdank (voor Williams) was het team van Alfa Romeo in overtreding van artikel 27.1. Beide coureurs hadden kennelijk de koppeling te lang vast gehouden (300 milliseconden) dan toegestaan (70 milliseconden maximaal). Daarom hebben zowel Kimi Raikkonen als Antonio Giovinazzi een stop-and-go-penalty ontvangen van 10 seconden. Omdat de race al verreden is, wordt er een tijd van 30 seconden bij hun tijd gerekend. Daarmee zijn ze geclassificeerd als 12e en 13e. Dit heeft zijn effect op de einduitslag, want beide Alfa Romeo rijders wisten aanvankelijk punten te halen.
Romain Grosjean klimt hierdoor op naar P7. Zijn teamgenoot schuift op naar P8. De negende positie is voor een heel erg blije Lewis Hamilton. Hij is nu al 23 races achter elkaar geëindigd in de punten. En dan tromgeroffel, Robert Kubica klimt naar P10. Hiermee heeft de Pool voor het eerst sinds de GP van Abu Dhabi 2010 weer punten gehaald in het Formule 1 wereldkampioenschap. Ook heeft Williams zijn zuurverdiende eerste punt binnen. Hopelijk is de weg naar boven nu gevonden.
Met dank aan Wim voor de tip!
hamerhaai zegt
Zaten vroeger allerlei financiële voordelen aan het hebben van (een) punt(en) zoals ik meen vergoeding van transportkosten oid? Weet iemand hoe dat tegenwoordig is? Zou een prima opsteker zijn voor het team.
tsteg zegt
@hamerhaai: ja dit zou ik ook interessant vinden. Heb in herinnering dat het vroeger zo was dat bij het behalen van 2 WK punten de complete transportkosten werden overgenomen.
marinepower zegt
@tsteg: zou vandaag de dag net andersom moeten zijn, de punten rijders kunnen zich zelf wel bedruipen.
pomoek zegt
@hamerhaai: hiero: https://www.racefans.net/2018/08/01/formula-1-teams-prize-money-payments-2018-revealed/
hamerhaai zegt
@pomoek: dank en deze berichten weet ik wel te vinden, maar vroeg me af of er nog een voordeel in zit voor het wel halen van (een) punt(en) ten opzichte van het niet halen van punten. Was eerder zo, vroeg me af of specifiek dat er nog is.
lincoln zegt
Nou .. en dan heb je punten .. en dan ??
dsdh zegt
@lincoln: willempie, weer lekker sensatie aan het creëren onder je eigen teksten
fmgarcia zegt
@dsdh: Darth Willem
HZW zegt
@lincoln: Punten levert geld op en als ik het goed heb worden de transportkosten vergoed.
lincoln zegt
@hzw:
OK .. dat zal al snel richting een half miljoen lopen ..
Thanks dude ..
Robert zegt
@lincoln: en dan? Dan kan Williams aanspraak maken op (een deel van) de tv-gelden.
De exacte verdeelsleutel ken ik niet, maar het verschil tussen één (of meer) en nul punten is niet alleen psychologische winst, maar zeker ook een (substantiële) financiële bonus.
Robert zegt
@rrrobert: ah, ik zie dat @pomoek al een linkje heeft gedeeld naar de verdeling van de tv-gelden.
jaapiyo zegt
Lullig voor Russell dat hij net deze race achter Kubica finisht…
JanC zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
JanC zegt
@janc: mag de edit nog geëdit worden? Ik snap het zo: de koppeling werd door de coureurs binnen de limiet van 70 miliseconden bediend, maar werd in de aandrijving pas na 300 miliseconden omgezet – dit kan wijzen op tractiecontrole (welke illegaal is)
C6_R zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Kan iemand het technische verhaal van de koppeling uitleggen?
Dizono zegt
@dutchdriftking: Als de rijders de koppelingshendel hebben losgelaten, dan moet de koppeling binnen 70 milliseconden volledig ‘pakken’. Bij Raikkonen was dit 200 ms, bij Giovinazzi 300 ms en door die langere periode van slip in de koppeling heb je theoretisch voordeel omdat de wielen meer tijd krijgen om grip te krijgen op het natte asfalt.
Dutchdriftking zegt
@Dizono: aha een afstelling dus. Tnx.
str8six zegt
Jammer dat Mercedes alsnog punten pakken.
jeroen20vt zegt
@str8six: laten we niet hopen dat dat net die twee punten aan het eind van het seizoen zijn waardoor max geen wereldkampioen word
pomoek zegt
@gaszitrechts: &@c6_r: lees de reactie van @wouter24!
Wel jammer dat Hamilton dus toch nog weet uit te lopen in het kampioenschap na deze totale off-day..
Boomer zegt
@pomoek: dan ben je dus een kampioen als je zelfs een off-day kan hebben en toch uit kan lopen.
Gulli zegt
@pomoek: ik was zo blij dat Mercedes puntloos naar huis moest, krijgen ze het wéér in de schoot geworpen. Zelfs als ze verliezen winnen ze nog iets ?
str8six zegt
@gulli: FIA: Lewis it’s James, points are allocated..
pomoek zegt
@str8six: get in there Lewis!
rhellema zegt
@pomoek: leg eens uit op welke manier Hamilton uit loopt in het kampioenschap?
pomoek zegt
@rhellema: voor de race: 40 punten voorsprong op de nr. 2, na de race 41 punten voorsprong op de nummer 2.
rhellema zegt
@pomoek: oké dan had ik je even verkeerd begrepen. My bad!??
rammillius zegt
Proficiat Kubica ? hopelijk komen jullie weer eens mee doen in de middenmoot.
Wel stom van Alfa Romeo om zo iets te doen ?
ghost zegt
Heeft die ijdele Hamilton toch weer mazzel met z’n onsportieve verliezershoofd.
Erik zegt
@ghost: hebben al die andere 9 teams weer minder geld te verdelen omdat Williams één punt heeft.
Moraal: je kunt overal over z*iken …
ghost zegt
@erik2907: doe ik dus ook zeker.
Anyway 29-07, dat is morgen, gefeliciteerd alvast ?
Erik zegt
@ghost: dank je ??
koen0373 zegt
@ghost: Wat een kleuteropmerking. Beoordeel de man gewoon op zijn sportieve prestaties. Die zijn fenomenaal.
Dizono zegt
@Willeme: de AR-rijders zijn niet gediskwalificeerd, maar hebben een stop-and-go-penalty gekregen, die post-race als 30 seconden bij de racetijd wordt gegeven. Daarmee zijn ze dus als 12e en 13e geëindigd.
Erik zegt
@Dizono: jij bent ook wakker!
willeme zegt
@dizono: Dankjewel! Ik heb het even aangepast ;-)
bmw335d zegt
Waarom is er nergens verontwaardiging of een artikel over LeClerc’s unsave release?! Waarom bij Max tijdstraf in Monaco en waarom voor Ferrari een geldboete??
(en ja ik weet dat heet niet meer uit maakt omdat LeClerc crashte..)
hamerhaai zegt
@bmw335d: waarom niet? Boehoe.
Omdat.. In het geval Monaco reed Max Bottas tegen de muur die daarop lek reed. Kan je iets van vinden. Uiteindelijke schade voor beide coureurs in Duitse GP: geen. Nietsomvattend tikje.
Kan je tegenover zetten: unsafe release = unsafe release, maar we zitten helemaal niet te wachten op allerlei penalty’s.
Oftewel, blij toe! Er mag weer een beetje meer.
(je moet nog wel je koppeling goed afstellen en binnen de pion de pitstraat insturen..)
pomoek zegt
@hamerhaai: ik vond het in beide gevallen een goede beslissing. Verstappen maakte een tweede beweging waar hij voor is gestraft. Bovendien waren de rijders voor de race gewaarschuwd. Nu was het echt een team fout. Leclerc kon hier geen kont aan doen.
pomoek zegt
@pomoek: de rijders waren voor de race in Monaco gewaarschuwd dat ze niet mochten inhalen in de pits bedoelde ik nog te zeggen…
Edge zegt
@hamerhaai: Ik ben er absoluut niet blij mee. Het is het zoveelste voorbeeld van stewards die niet op één lijn zitten en maar wat aanmodderen. Op een unsafe release heeft de laatste jaren altijd een tijdstraf gestaan. Daar nu, midden in het seizoen, een geldboete op zetten is gewoon competitievervalsing.
Dat Bottas in Monaco lek reed na de tik van Verstappen en er hier geen schade was doet er eigenlijk ook helemaal niet toe. Je wordt namelijk niet bestraft voor het aantikken van de andere coureur, maar voor het creëren van een onveilige situatie en dat gebeurde in beide gevallen. Ik zou zelfs durven stellen dat Ferrari/Leclerc op basis daarvan juist zwaarder gestraft hadden moeten worden, aangezien iedereen en diens moeder in de pits was en het veel drukker was dan in Monaco. Het was te danken aan de oplettendheid van Grosjean dat de stukken voorvleugel niet om de oren van de monteurs vlogen.
En met dat in het achterhoofd vind ik de straf van 5000 euro ook volstrekt belachelijk. 5000 euro is wisselgeld in de Formule 1, daarmee doe je niemand pijn. Sterker nog, voor dat geld kun je wel een unsafe release op de koop toe nemen als die extra punten die je daardoor kunt pakken meer prijzengeld opleveren. In mijn ogen zou de beste straf puntenaftrek voor het constructeurskampioenschap zijn. Als je 5 punten moet inleveren, kan je dat zomaar een plek in het constructeurskampioenschap –en dus miljoenen prijzengeld– schelen. Dat heeft veel meer impact dan een geldboete van 5000, en is een straf die de coureur zelf niet raakt.
Overigens… De stewards hebben in mijn ogen vandaag nóg een grote fout gemaakt. Hamilton reed na zijn uitstapje tegen de bandenstapel de pitstraat in via de verkeerde kant van het pionnetje en kreeg daarvoor 5 seconden straf. Als Hamilton zich netjes aan de regels had gehouden had hij een hele ronden op een natte baan met een kapotte auto moeten rijden. Dan heb je het al gauw over 2:00 tot 2:30 aan tijdverlies. De straf zou proportioneel moeten zijn aan het vergrijp, dus op het onreglementair voorkomen van minimaal twee minuten aan tijdverlies zou eigenlijk een vele hogere straf moeten staan. Op z’n minst een drivethrough, maar beter nog een 10 seconden stop and go penalty.
87sandyd zegt
@Edge: Max kreeg de straf in Monaco, iedereen janken dat het niet de schuld van Max was maar van het team. Team wordt nu gestraft, iedereen janken want Max werd hiervoor gestraft. Conclusie: ze doen het nooit goed.
Over Lewis…iedereen janken want Lewis reed vorig jaar na het paaltje nog weer naar buiten. Daar moest een regel voor komen en een vaste bijpassende straf voor komen, want anders krijg je weer inconsitentie. Lewis rijdt via de verkeerde kant van het paaltje de pits in, Lewis krijgt de straf die daarbij hoort, mensen janken en vragen om een inconsitente straf. Conclusie: ze doen het nooit goed.
gregorius zegt
@87sandyd: de consistentie is belangrijker dan het ‘goed doen’.
In en voor 2019 wisten we: unsafe release = 5 seconden.
En nu: unsafe release resulteert in een straf van ongeveer 1/1000ste wat er door een team voor zo’n weekend uit wordt gegeven.
Resultaat: volgende keer gewoon weer een volle unsafe release doen als het voordeel op zou kunnen leveren. En dat gaat weer tot discussie leiden.
harrie zegt
@bmw335d:
Blijft lullig voor Max, maar vind het een goede ontwikkeling dat het team nu gestraft wordt ipv de rijder die er niks aan kan doen.
niex zegt
Dus je koppeling 0.2 sec langer inhouden mag niet? het lijkt mij dat het illegaal de pits opzoeken ipv een rondje doortuffen meer winst oplevert.
gregorius zegt
De regie was gister vrij kut. Ze miste een hoop belangrijke dingen.
Maar aangezien het nu over Williams ten koste van Alfa hebben: wat ging er mis tijdens de eerste pitstof van Raikonen. Hij ging als 4e of 5e naar binnen en toen hij naar buiten kwam zaten er zeker 4-5 anderen voor hem die ook gestopt waren.