Zojuist werd de Voorjaarsnota 2024 bekend en er is weer iets gegoocheld met percentages. Zoveel zelfs dat ze het zelf niet meer weten.
Na een lange periode van onduidelijkheid heeft het demissionaire kabinet eindelijk een knoop doorgehakt over de toekomst van wegenbelasting voor de elektrische auto. Als de politiek niets zou doen zou de korting op MRB voor EV’s gedeeltelijk vervallen in 2025 en in 2026 zouden EV-bezitters zelfs het volle tarief betalen. Nou, dat gaat niet gebeuren. Niet in die vorm.
Verlenging korting wegenbelasting EV’s
Het demissionaire kabinet heeft besloten de korting voor wegenbelasting op elektrische auto’s te verlengen. Sterker nog, in een gelekte versie van de voorjaarsnota staat volgens RTL Nieuws vorige week een plan geschreven tot en met 2031. Kijk, dat is nog eens duidelijkheid! Een toekomstig kabinet kan nog altijd dingen wijzigen, maar er was een plan van aanpak en elektrische auto-rijders wisten waar ze aan toe zijn.
Ten eerste is een elektrische auto nog altijd tot het einde van 2025 wegenbelastingvrij. De jaren erna zal de korting langzaam worden afgebouwd. Er is een periode tot en met 2031 vastgesteld. UPDATE: Vanaf 2026 gaan EV-rijders 60 procent van de oorspronkelijke wegenbelasting betalen. In 2027, 2028, 2029 is dat 70 procent en in 2023 is dat 75 procent en in 2031 is de korting helemaal weg.
Dit zijn iets andere percentages dan de percentages die vorige week uitlekten. Hieronder de precieze tekst over MRB voor EV’s:
Som aanvullend pakket mobiliteit:
Voorjaarsnota 2024
In het kader van de klimaatbesluitvorming is afgesproken dat er binnen
de motorrijtuigenbelasting (mrb) een tariefkorting komt voor emissievrije
personenauto’s van 40% in 2026, 30% tussen 2027 en 2029, en 25% in 2030. Na 2030 loopt de tijdelikje korting af. De reeds bestaande tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting loopt per 1 januari 2026 af. Dit wordt gedekt uit een aanpassing van de Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (Bpm), de resterende envelop grondslagerosie en de middelen voor de aanschafsubsidie tweedehands EV.
Maar wacht eens even, even daaronder lezen we het volgende:
Compensatie derving MRB provincies:
Ook de voorjaarsnota 2024
Tussen 2026 en 2030 wordt een nieuwe tariefkorting van 30 procent in de
motorrijtuigenbelasting (MRB) geïntroduceerd voor emissievrije personenauto’s. Dit leidt voor provincies tot lagere inkomsten uit de opcenten. Tercompensatie wordt een budget van in totaal 656 miljoen euro tot en met 2030 op de Aanvullende Post gereserveerd.
ergens anders in dezelfde nota lezen we:
Tariefkorting mrb personenauto’s:
Jaja Voorjaarsnota 2024 maar met andere cijfers
Met de maatregel wordt er een nieuwe tijdelijke tariefkorting binnen de
motorrijtuigenbelasting ingevoerd voor emissievrije personenauto’s van
40% tussen 2026 en 2028, 35% in 2029 en 30% in 2030. Na 2030 vervalt de tijdelijke korting. Alle andere emissievrije voertuigen, zoals de EV-bestelauto’s en EV-autobussen, zijn vanaf 2026 uitgezonderd van deze mrb-korting (deze voertuigen ontvangen nu wel dezelfde korting als personenauto’s).
De tijd dat elektrische auto’s vrijgesteld waren van wegenbelastingvrij komt daarmee na 2025 dus definitief tot een einde.
Maar hoe hoog die korting wordt is dus NIET duidelijk. Een duidelijk geval van: wordt vervolgd.
En inderdaad. In de genoemde quotes kun je dus lezen dat elektrische bestelwagens vanaf 2026 ook gewoon wegenbelasting gaan betalen ZONDER korting! Dus het volle pond.
Meer wegenbelasting op PHEVS?
Leuk voor EV-rijders, dat ze pas in 2026 een gedeelte van de MRB gaan betalen maar er is altijd een maarrrrrr… Die korting moet ook weer ergens vandaan komen! De MRB verhogen voor reguliere benzine- en dieselauto’s zag het demissionaire kabinet niet zitten. In plaats daarvan vervalt volgens de geruchten nog steeds de korting voor de wegenbelasting op plug-in hybride auto’s.
Nu genieten plug-in hybride auto’s van een korting van 50 procent op de MRB. Deze vervalt al in 2025. Dat betekent dat PHEV-rijders volgend jaar het volle pond moeten gaan betalen voor de wegenbelasting. In het oorspronkelijke plan zou de korting op PHEVS in 2025 worden afgebouwd naar 25%. Nu gaat dat dus naar 0%. Altijd leuk, het veranderen van spelregels van de overheid als het spel nog gaande is.
Nu zijn PHEVs door het BPM-systeem in Nederland voordeliger in aanschaf ten opzichte van een auto met enkel een verbrandingsmotor. Echter, zijn ze ook een klap zwaarder. Met het volle tarief voor de wegenbelasting in het achterhoofd kan dat per kwartaal flink aantikken.
Update: Na de nieuwe percentages die te lezen zijn in de Voorjaarsnota en de genoemde dekking voor deze kosten die gezocht worden bij de de BPM inkomsten is het dus de vraag of de PHEV MRB verhoging OOK doorgaat….
Wordt vervolgd!
fiscaal zegt
Terwijl phevs juist wel perfect zijn (vind ik).
PunicaOase zegt
Mwah, over het algemeen best wel zwaar en technisch erg complex: lees: veel storingen en issues..
Johanneke zegt
Ik zou er niet aan durven als particulier. Complexe techniek, veel kans op gezeik. En eigenlijk gewoon erg inefficiënt. In de stad sleep je een benzine motor mee en benzine mee, op de snelweg sleep je een electromotor en accu’s mee.
Neemt niet weg dat het best goed in mijn leven zou passen, kan op en neer naar werk elektrisch. Maarja, iedere dag laden zou ik geen zin in hebben. Denk dat ik liever een goeie hybride heb dan die 1 op 20 haalt zonder moeite.
Richmond zegt
mijn vriendin heeft al bijna 3 jaar een bmw 225xe en nog nooit storingen gehad. En in mijn tijd bij de bmw dealer als service adviseur viel het ook wel mee. Meest voorkomende is dat de laadklep storing geeft en vervangen moet worden. Qua accu problemen viel het erg mee. Ja als je aan de beurt bent, dan is het meteen jackpot zeg maar. Er is geen meevaller dan. Maar de kans op storingen is niet groter dan dat je je turbo moet vervangen zeg maar.
Matc zegt
Mooi verhaal wel, dus je vindt het complexe techniek en je zou het niet durven. Maar je conclusie is dat je een hybride koopt. Echt een heel goed verhaal
Johanneke zegt
Ja, zonder turbo motor, zonder laadmogelijkheden. Kan ook een mild hybrid zijn, die hebben enkel een grote startmotor. Een 1.8 of 2.0 hybride van toyota heb ik wel vetrouwen in.
mashell zegt
Die Toyota techniek is zo oud, die is inderdaad wel uitgerijpt.
Rokende Wielen zegt
Vergeet niet dat die accu in de PHEV een keer op is. Het is niet te voorspellen bij welke km-stand dat gebeurt want het hangt helemaal van het gebruik van de vorige bestuurders af. En dan ben je al snel minimaal €6000 lichter voor waarschijnlijk een refurbished accu. Wil je origineel, dan kun je snel het dubbele kwijt zijn. Daar gaat dan je opgespaarde voordeel aan brandstofkosten… Ik twijfel nog steeds tussen een full hybrid en een PHEV…
Robert zegt
Nou, da’s precies wat ik ook dacht. Geen laadstress, wel een fatsoenlijk bereik. Het enige voordeel van deze regeling is, dat te verwachten valt dat de PEHV’s op de occasionmarkt aardig wat goedkoper gaan worden. en da’s die paar euro per maand aan extra MRB wel waard, denk ik.
RAW zegt
Inderdaad, ik sta op het punt om een PHEV te kopen. Veel zonnepanelen op het dak met groot overschot, een zware caravan, dan is deels elektrische rijden een mooie oplossing. Daarbij hebben PHEVs vaak ook flink wat vermogen en veel koppel en moet je al een dikke benzinemotor nemen om dat te matchen.. Met die benzineprijzen van nu is dat ook een prijzige optie geworden.
Trojan zegt
Alleen als je thuis kan laden is een hybride leuk. Elke dag een publieke paal zoeken zou mij laadstress geven, en dan heb ik liever een full EV die maar eens in de paar dagen hoeft te laden. (Trouwens ook vanwege het mindere onderhoud, het nog hogere vermogen en de nog fijnere aandrijflijn)
audirs3 zegt
@fiscaal Misschien in theorie, maar tankpas data van leasemaatschappijen laten zien dat in de praktijk een PHEV maar 10% minder brandstof tankt dan een conventionele hybrides. Het bereik is simpelweg te klein, en het vermogen vaak te laag. Je moet dus een hele rustige rechter voet hebben, en bij woonwerk verkeer 2x per dag gaan stekkeren. De praktijk leert dus dat dat nauwelijks gebeurt.
Wat mij betreft is de PHEV het slechtste van 2 werelden.
yippiekaye zegt
Dan heb je het over zakelijke rijders die nergens naar hoeven te kijken. Particulieren, die de brandstof zelf moeten betalen, stekkeren wel zeer consequent.
Redrum zegt
De lease maatschappij zit anders snel genoeg op je nek als je collega’s met dezelfde auto een pak minder verbruiken.
Johanneke zegt
60% is meer dan ik verwacht had om mee te beginnen, maar goed, nu hebben we duidelijkheid. Weet ik weer welke obesitas auto’s ik ga verwijderen van mijn shortlist. Al was ik sowieso niet van plan om een crossover te kopen, geen zin om veel geld te betalen voor een auto met een designfout qua aerodynamica.
audirs3 zegt
@Johanneke Helemaal mee eens, waarom niet eerst 25% en daarna 50% en daarna 75% ofzo… Is wel beetje raar, 60 en 65…
PunicaOase zegt
Gezien het gewicht van de meeste EV’s wordt dat toch nog een flink bedrag aan MRB vanaf 2026.. Zeker vanaf 2031, maar ja dan mag je alleen nog maar EV’s kopen dus kan je makkelijk 100% MRB vragen..
Trojan zegt
Ze gaan m’n Tesla Model 3 dan aanslaan op basis van een auto van 1100 kilo, da’s 500 kilo minder dan een BMW 3-serie dus zo’n flink bedrag is dat nog niet. Vanaf 2031 is het inderdaad niet leuk meer.
JelmerS zegt
ze verlagen het tarief dat hoort bij het gewicht van je auto, niet een correctie op het gewicht. Dus je betaalt 60% uit de schaal van 1751/1850kg voor een model 3.
Wel jammer dat ze met vaste kortingspercentages blijven werken en geen gewichtscorrectie; een gewichtscorrectie (zoals de vaste LPG G3 korting) geeft een veel hogere netto korting op lichtere auto’s dan op zware auto’s. Je geeft dan gerichter korting naar de particulier met een B segment EV.
Wel heel zuur dat de PHEV rijder voor volgend jaar al het bokje is door de korting die al jaren is beloofd niet te geven. Denk dat ze daar niet mee weg gaan komen.
Trojan zegt
Ah da’s een verschil idd, thanks
Rokende Wielen zegt
Die vaste LPG G3 korting gaat dus ook verdwijnen. En de MRB voor campers gaat ook omhoog. Kennelijk willen ze voorsorteren op minder inkomsten. Als auto’s zuiniger worden of zelfs geen brandstof nodig hebben komt er ook minder aan accijns en BTW daarop binnen. Dus omhoog met de MRB. Het lijkt erop dat rekeningrijden er niet gaat komen, maar het beste alternatief daarvoor (accijns hoog laten) is kennelijk niet voldoende voorspelbaar qua inkomsten. Dus wordt kennelijk toch het bezit van een auto zwaarder belast via de MRB. Hoezo betrouwbaar?
maotje zegt
Nee want het gewicht van de accu wordt niet neegerekend in de mrb voor een ev.
Rokende Wielen zegt
Oh? Dit is de eerste keer dat ik zoiets verneem? Staat dat ook ergens op een overheidssite?
harrie zegt
60% MRB korting op wat? Het benzineauto tarief?
Trojan zegt
40% korting, goeie vraag idd, zal wel benzine zijn.
mashell zegt
Ze hadden naast het benzine, diesel, LPG ook een EV tarief kunnen invoeren dat toevallig 40% lager was een benzine tarief. Maar dat zou logisch geweest zijn…
okdoei zegt
Precies dit. Duidelijkheid hierover geven ze nooit want als ze het dieseltarief hanteren ben ben je alsnog redelijk de pineut.
bmwenducati zegt
Titel zegt “geen belasting in 2025”, in de tekst staat “…tot 2025” geen belasting, Gaan ze wel 25% innen volgend jaar?
petroldrinker zegt
Onbegrijpelijk dit, niks zo erg als de nederlandse overheid als het op regelgeving gaat kan elk moment constant weer veranderen blijkt elke keer maar weer, en dit mag de rest natuurlijk weer ophoesten, ik mag hopen dat iedereen die een plugin heeft hem exporteerd en een lekker vervuilende auto terugkopen
audirs3 zegt
@petroldrinker Een PHEV is in de praktijk al net zo vervuilend. Volgens leasemaatschappijen is het brandstofverbruik bij PHEV’s maar 10% lager dan andere ICE modellen.
R82 zegt
Als je het aan de leaserijder overlaat die gewoon de pas kan gebruiken wel ja. Als ik kijk in mijn geval, de afgelopen 7 dagen waren 84% Elektrisch en over de afgelopen 3 maanden 40% (Incl ritje Kopenhagen en retour).
Redrum zegt
waarom koop je dan geen EV? Dan moet je minder laden :D
Allison Burgers zegt
Je kunt een auto nog zo schoon ontwerpen. Als de berijders vervolgens nauwelijks stekkeren, dan heeft het geen enkele zin (hallo Outlanderbestuurders!)
petroldrinker zegt
@audirs3 dat zal, maar gaat mij erom dat ze de kosten voor de korting op EV wegenbelasting bij de plugins willen halen, als die allemaal op export gaan, komen ze de opbrengsten tekort die ze nodig hebben voor de kortingen voor de EV en komen ze met een nog groter begrotings tekort ipv dat ze dat gat dichten….
arta zegt
Mooi nieuws!
Volgens mij een mooie route om te blijven stimuleren zonder het te gek te maken.
Daarbij is de MRB op PHEV ook wel nivellerend. De paar particulieren die een Outlander PHEV rijden is dit volgens mij vooral de doelgroep die met de auto’s uit het hogere segment de voordelen geniet.
R82 zegt
Zojuist even gerekend, heb zelf nu een Volvo V60 PHEV, en ik wil volgend jaar iets anders. Op de shortlist staat de ID7 met 700KM WLTP (die binnenkort uitkomt, ik verwacht de range eerder rond de 450KM). Ik maak +/- 4 keer per jaar een rit van +2000KM. Woon werkverkeer heb ik niet, soms een bezoek bij de klant, heb een eigen oprit en ik plug de PHEV iedere dag in.
Als ik dan ga rekenen met 20.000 KM per jaar en een PHEV die denk ik in de praktijk +/-25KW op 100 KM verbruikt. Dan kan ik in mijn geval 60% van de KM’s op stroom rijden en de rest 1 op 11.
Dan ben ik met een benzineprijs van 2,10 euro en een stroomprijs van 0,33 cent met de ID7 €6.452,09 minder kwijt op basis van 4 jaar. Maar dan is de ID7 wel bijna €5000 duurder dan de komende Passat Phev. En op dit moment weet ik dat dat mijn PHEV meer waarde vast is (verwachting is 45% afschrijving) en een BEV moet je toch rekenen op 60% afschrijving.
Dus met andere woorden de keuze is straks nog niet heel erg makkelijk gemaakt. En ja ik weet dat er meerdere EV’s zijn die efficiënter zijn. Maar gezien het bedrag dat ik wil uitgeven en wat in mijn ogen mooi is, zit verder niets.
audirs3 zegt
@R82 voor lange ritten zou ik een model met 800V nemen, scheelt de helft qua laadtijden. Bijvoorbeeld de Kia EV9 ofzo, of nieuwe Q6 of Macan.
R82 zegt
Bedankt voor je tip, ik zal daar zeker op letten. Alleen moet ik nog gaan kijken wat een Q6 of Macan in de lease gaan doen. Ik betaal namelijk en de lease en de bijtelling.
Ik moet zeggen die Q6 vind ik mooier in zijn geheel dan de Macan. De Macan is van voor en binnen mooi, maar die achterkant is niet mijn ding.
De Kia EV’s zijn ook niet mijn type auto’s, vorige week nog even plaatsgenomen in de EV6 en EV9 en daar mis ik toch wel de kwaliteit. De EV9 vond ik vanuit de buitenkant in het echt minder slecht dan op de foto, maar het interieur was echt bedroevend.
JelmerS zegt
800V heeft alleen zin bij 800V laadpalen, op 400V paal zit je alsnog op de helft en dan is het niet meer dan middelmatig meestal.
mashell zegt
Langs de snelwegen zijn bij Fastned, Ionity, Aral, BP, etc. vrijwel alle 400V palen al vervangen.
MarcoM zegt
Maar goed dat er nu duidelijkheid is, anders worden de kudde Tesla’s die dit jaar uit de lease komen massal gedumpt naar het buitenland en is het gedaan met de EV in Nederland.
cloverleaf zegt
Al 15 jaar horen we dat de belastingdienst geen veranderingen aankan. Toch hebben we nog altijd geen systeem. Nu hoeft van mij de eigenaar van een Full EV echt geen MRB betalen op basis van zijn gewicht maar een eerstejaars ITer aan de MBO van Oss kan toch wel den systeem maken waar er een andere verdeelsleutel bij komt kijken?
Trojan zegt
Nouja die functionaliteit is er dus al, aangezien er al aparte LPG en Diesel tarieven bestaan. Is dus kwestie van EV-categorie toevoegen, maarja dat zou te logisch zijn waarschijnlijk.
William zegt
Nog meer PHEVs voor de export. En wellicht eindelijk meer korting op nieuwe plugins. Zoals je in Duitsland al een poos hebt, 10 of 20% van de vraagprijs er af.
BMWbankier zegt
Heb nu een i4, heerlijke auto, maar die auto is zo zwaar dat je met 60% alsnog meer wegenbelasting betaalt dan een 4 serie benzine. Oftewel, na de leasetermijn koop ik wel privé een benzine. Benzine leasen mag niet meer binnen ons bedrijf.
R82 zegt
Even een vraagje. Zoals ik hierboven schrijf ga ik volgend jaar ook voor iets anders en of dit EV of PHEV gaat worden weet ik nog niet. Maar ik had de i4 al van mijn lijst gestreept vanwege maximaal 580KM range en de horrorverhalen van mensen die al bijna 10* moeten laden voor een retourtje Italië.
Mijn zwager heeft een IX7 en haalt net iets meer dan 300KM, is dat met de ID4 ook het geval?
ttr6 zegt
De I4 is behoorlijk zuinig, nadert de Tesla waarden. Ik rijd er > 500 km mee in NL. Wat wel een euvel is: zijn gewicht. Dus ik ben niet blij met de voorgestelde MRB. Ik had een aparte gewichts- cq tariefsklasse verwacht.
audirs3 zegt
@BMWbankier Dat is gewoon het manko van de huidige EV architectuur van BMW. Veel overbodige onderdelen omdat ze een EV op een ICE onderstel bouwen. Een Tesla Model 3 is al veel lichter. En ik verwacht ook bij de Neue Klasse van BMW een forse gewichtsbesparing
R82 zegt
Ja, maar op de Neue Klasse moeten we volgens mij nog een tijd wachten.
Ja de Tesla, ik denk qua EV nog steeds de benchmark. Maar het huidige ontwerp is minder lelijk dan de vorige en de buitenkant is nu te doen. Maar dat interieur. Ik heb in de vorige proefgereden, met het rijden was niets mis, alleen de kwaliteitsbeleving qua interieur kan niet tippen aan de Volvo, BMW etc vanaf het D segment en hoger.
mashell zegt
BMW benzine modellen zijn ook zwaar. BMW is gewoon niet zo goed in lichtbouw. Achterwielaandrijving is wat wat betreft te premium.
Allison Burgers zegt
Eigenlijk gek dat 4 gasten die de hele dag met een dikke McDonalds-reet in een lichte auto rondrijden minder betalen dan dat ene lichte dametje in een iets zwaardere auto. :+
JelmerS zegt
dit klopt niet;
420i is 1595kg en kost in NH €267/kwartaal
i4 edrive40 is 2050kg en kost in NH €369 x 60% = €221,40/kwartaal
Allison Burgers zegt
Een plan van het demissionaire kabinet. Benieuwd wat er nog aan gesleuteld gaat worden door de nieuwe kamer en een nieuw kabinet.
Past wel weer in een lange lijn van elk jaar de spelregels totaal wijzigen.
Dutchdriftking zegt
Stapsgewijs is dikke prima. Maar die korting op plug-in hybrides laten vervallen is kansloos. De gewone MRB verhogen was natuurlijk een nog slechtere optie geweest, maar plug-in hybride is dé kort termijn oplossing, en ook de manier om automobilisten voorzichtig te laten wennen aan elektrisch rijden.
pomoek zegt
5% van alle auto’s in Nederland is elektrisch. Laat dat in 2026 15 % zijn. Of positiever, 20%. Dan heb je het over 400-500 miljoen dat het rijk in 2026 “misloopt” aan MRB. De overige 4,5 miljard komt dus van Benzine auto’s. Ik zou gewoon, Europees uiteraard, de accijns op brandstof met een halve euro per liter omhoog gooien, de MRB afschaffen, en een kilometerheffing op basis van tijd en plek invoeren voor EV’s. Eerst met een korting van 90%, in 10 jaar aflopend tot een korting van 0%.
st220 zegt
Pfoe, dit zal de prijzen van occassions doen dalen. Mijn E300e zal een stuk duurder worden. Tijd om richting België te verhuizen.
Svda zegt
Gewoon per direct MRB laten betalen want je maakt inmiddels gebruik van de weg.
RobTWo zegt
Een fiets ook.
Sjaak Trekhaak zegt
Vreemd dat de plug-in de klos is en zo duurder worden dan de benzine variant terwijl ze groener zijn. Het argument dat er te weinig gestekkerd wordt is zeker niet voor de particulier van toepassing die zelf moet betalen. De lease rijders boeit het niet of ze ev of benzine rijden met hun plug-in. Laten ze eerder daar naar kijken.
pomoek zegt
mwoah, vooral op papier groener. Net als dat auto’s “groener” worden met ene start top systeem. Dat je gewoon uit kan zetten. Je zou overigens beter kunnen spreken van minder vervuilend.
staal zegt
Waarom zou je de wegenbelasting niet baseren op vermogen in plaats van gewicht?
Flutterbear zegt
Continue vermogen van EVs is vaak minimaal. Een LR model 3 zit volgens mij op 80 kW terwijl het maximale vermogen veel hoger ligt.
Trojan zegt
Waarom zou je dat wel doen?
rogerzz zegt
Man man man, ongelofelijk. Ik ben een blije bezitter van een PHEV BMW 330e en vind het echt perfect. Met 292pk (met volle accu) en 420nm echt erg prettig, zo ‘complex’ zoals de gemiddelde Boomer denkt valt reuze mee (een grote accu met goede software die niet zomaar kapot is) en een elektromotor in de versnellingsbak, die niet zomaar kapot gaat. Ik zou er nog erg lang mee willen/kunnen doen en had een 530e touring wel als vervanger bedacht. Met braaf stekkeren (want met een volle accu 292pk, zonder 184pk) haal ik met erg stevig doorrijden altijd de 1:20 wel, woonwerkverkeer rit is 100km enkele reis. In de file lekker elektrische rollen, maar totaal geen laadstress. En naar de kinderopvang, boodschappen, onzinritjes, allemaal elektrisch.
Nou met minimaal 200km per dag en flink doorrijden stap ik niet in een EV, ik zou haast een diesel weer overwegen. Maar de overheid is zo onvoorspelbaar, dat dat ook weer spannend is. Waarom is een PHEV bezitter de sjaak wat inmiddels allemaal particulieren zijn? Ga dan achter de Euro 3/4 diesels aan als het milieu belangrijk is, want PHEV is vast allemaal Euro 6? Ongelofelijk, wat een paniekvoetbal zeg.
Flutterbear zegt
Nog nooit zoveel laadstress gehad als met de 330e als vervangend vervoer van mijn Model 3. Boodschappen en laden, zwemles? Laden, op kantoor.. laden. En dan ook nog regelmatig tanken. Rijd nu gelukkig volledig elektrisch zodat ik niet na elke rit meer hoef te laden.
jessepinkman zegt
Waarom zou je laadstress hebben bij een PHEV? Het grote voordeel is juist dat dat ontbreekt.. Laden wanneer je kan, maar als het niet kan is het geen probleem, in tegenstelling tot een BEV
ouwedibbes83 zegt
Hij wilde wss z’n accu altijd vol hebben, zoals hij graag ook heeft bij z’n Tesla
Sjoerd zegt
Mischien moeten we op Chinese elektrische auto’s wel MRB gaan heffen
Dutchdriftking zegt
PHEV`s 75% was te ingewikkeld?
gekketurbo zegt
Phev heb je alle nadelen met beperkte voordelen. Vooral omdat 80% niet laadt. Zowaar een verstandig besluit om die niet meer te sponsoren…
misterBo zegt
Kortom…Rutte en Kaag naaien ons nog een keer flink omdat ze het torentje moeten verlaten…slechte verliezers
madmarky zegt
Bestelwagens op grijs kenteken kosten toch juist geen reet aan wegenbelasting? Dus HET VOLLE POND is hier relatief.
Daarover gesproken, waarop is het tarief van een EV nu eigenlijk gebaseerd? 60% van wat? Benzine? Diesel? LPG?
degrotemuis zegt
Dus met een EV krijg je de komende jaren een x percentage aan korting, waar ze zelf nog niet van weten wat t is. En die loopt af na dat de kilometerheffing er al even zou moeten zijn. Ja, dat klinkt wel kloppend. Onderaan de streep betaal je in ieder geval gewoon. Het was veeeeel handiger geweest om gewoon een aparte tariefgroep te maken, stukken minder gestunt met percentages. Maar ja, da’s moeilijker op te hogen zonder kritiek natuurlijk. Nu kunnen ze zeggen dat t tijdelijke korting was en je uiteindelijk nóg laten betalen voor auto met een hoger gewicht door de accu.
schuimbekje3 zegt
10% minder verbruik was vroeger het verschil tussen label A of B, en daar zat honderden euros bpm verschil in, voor mij is 10% brandstof besparing 1840 euro…(jaarbasis), geen 10 verschillende laadpas abbos om maar het goedkoopste tarief te vinden, geen zoeken naar vrije laadplek, geen routeberekening nodig via bijzondere wegen, 100% range in 3 minuten, tot wel 1200km, niet 20 minuten extra reistijd inplannen voor snellaad bijdruppelen, in de file lekker electrisch… heb 3 pehv’s gehad, geen enkele storing, alleen de outlander had een motorsteun en een nieuwe stoelframe nodig, de toyo helemaal geen issue en was grappig dat met afremmen op de afrit ik de 6km naar huis op die remenergie kon rijden. de ampera was nog niet af, geen hoedenplank en een gat tussen de achterbanken maar reed wel lekker.. vaak opgeladen bij ams-ix.
MarcoM zegt
Wat is geen zooitje onderhand. Nederland verkeert in een instabiele omgeving als het om beleid en toekomst gaat.