Verregaande maatregelen, Volkswagen neemt ze om bestaanszekerheid voor de toekomst veilig te stellen.
Het zijn geen leuke tijden om voor Volkswagen te werken in Duitsland. De grootste werkgever van onze Oosterburen zit in zwaar weer. Al een tijdje was duidelijk dat er dingen stonden te gebeuren. Maar hoe groot de reorganisatie zou uitpakken was nog onduidelijk.
3 Volkswagen fabrieken sluiten
Voorzichtig klonken de eerste geluiden over het sluiten van een fabriek. Historisch nieuws, want dat heeft Volkswagen nog nooit in haar geschiedenis hoeven doen. Nu is de omvang duidelijk, want Volkswagen heeft bekend gemaakt wat er gaat gebeuren. De maatregelen zijn groot.
Volkswagen gaat zeker drie fabrieken sluiten in Duitsland. Tienduizenden medewerkers zullen worden ontslagen. Dat niet alleen. Ook gaat het loon van medewerkers die er nog wel werken met een geplande 10 procent omlaag. Dat is niet wat je wil horen als VW-medewerker zijnde, in tijden waar alles alleen maar duurder is geworden.
Het is allemaal nog niet honderd procent. De plannen zijn door het management voorgelegd. Er moeten nog beslissingen worden genomen welke maatregelen daadwerkelijk gaat gebeuren en welke niet of in een eventueel verzachtende vorm komen. De vakbonden gaan natuurlijk ook nog van zich laten horen.
Het Duitse autoconcern zit al maanden in zwaar weer. Dalende verkopen door onder andere concurrentie uit China zijn hier een belangrijke oorzaak van. Het personeel staakte vanmorgen al en onderhandelingen met de Duitse vakbonden hebben momenteel nog niets opgeleverd.
Het grote pakket aan maatregelen van Volkswagen is een noodgreep om kosten te besparen binnen het concern. De volgende stap is onderzoeken hoe ze uit dit dal kunnen klimmen. De verkopen moeten weer aantrekken en het concern zal iets moeten verzinnen om de boel op de rit te krijgen. Volkswagen kent zo’n 120.000 medewerkers en heeft 10 fabrieken in Duitsland, de gehele Volkswagen Groep is goed voor circa 300.000 man personeel. (via Reuters)
janmetdelangeachternaam zegt
Ben benieuwd in hoeverre het dieselschandaal (a 40mld) hieraan heeft meegedragen
mashell zegt
Niks, dat was zo’n 10 jaar geleden!
steephh zegt
Stel VW had niet geinvesteerd in EV’s en was volle bak doorgegaan met het bouwen van púre ICE voertuigen (dus geen hybride), zouden ze dan nu ook in de problemen zijn gekomen? En zouden ze dat nog komen in de toekomst?
mashell zegt
Zitten ze wel echt in de problemen? Ze maken geen verlies ofzo. En natuurlijk heb je als je alleen EV’s maakt minder fabrieken en mensen nodig, maar dat is iets voor de lange termijn, niet perse in 2025. En 10% salarisverlaging slaat natuurlijk nergens op. De wereld verhardt, werknemers worden weer als slaven gezien door de bazen.
PrettyAwesome zegt
Ik ben benieuwd in hoeverre deze schokgolf gevolgen heeft op de economie van Europa.
Robert zegt
Gezien de macht die de vakbonden in Duitsland hebben, verwacht ik dat ze dit niet zonder slag of stoot zullen laten gebeuren.
mashell zegt
In de eerste helft van het jaar maar 7,3 miljard winst gemaakt, dan is dit wel noodzakelijk..
Ik vind het inhumaan om zo hard in te grijpen zonder dat het echt slecht gaat.
Specht zegt
Volstrekt achterlijk dit.
De toko draait gewoon goed, en nu wordt er “preventief” gehandeld door een paar stropdassen die toch al miljoenen per jaar binnenharken omdat ze de aandeelhouders tevreden willen houden. Dit is echt wanbeleid van de bovenste plank, als ik het personeel was zou ik staken voor een management wissel en ander beleid.