De Volkswagen ID3 is populairder dan de Model 3. Voor deze maand althans.
Het was de auto van het jaar 2019 in Nederland: de Tesla Model 3. Nee, niet letterlijk de Auto van het Jaar 2019, want de Europese auto van het jaar is volgens de jury toch echt de Peugeot 208. Nee, het gaat om ons om de verkoopcijfers van de Model 3. Die waren, om met Barney Stinson te spreken, legendarisch.
ID3 populairder dan Model 3
Nu was het ook een aparte samenloop van omstandigheden: veel bijtellingsvoordeel, een redelijke prijs, prima actieradius en een ernstig gebrek aan concurrentie. We zien dat links en rechts de concurrentie bezig is met een inhaalsslag. We zagen dat in oktober de Volkswagen ID3 populairder was dan de Tesla Model 3. Dat is dus niet alleen in Nederland het geval, maar in heel Europa. Dat meldt Jato Dynamics.
EV populairder in Europa
De geëlektrificeerde auto wordt met de dag populairder. De verkopen daarvan stegen met 153%. Nu moet je een geëlektrificeerde auto niet automatisch als een elektrische auto zien. Ook hybrides, plug-in hybrides én zelfs auto’s met een 48V hulpmotortje worden hiertoe gerekend. De gewone hybride is een beetje op zijn retour, maar het aandeel van de PHEV nam toe van 21% tot 24%. Het aandeel van de volledig elektirsche auto steeg van 21% naar 26%.
De Tesla Model 3 voert echter niet meer de verkopen aan in de lijsten. Op dit moment is de Volkswagen ID3 in heel Europa de meest populaire EV. Er werden er 10.475 van verkocht afgelopen maand. De Renault Zoe bezet de tweede plaats. De Hyundai Kona staat derde.
Boot met Tesla’s
Is de rol van de Model 3 dan uitgespeeld? Nee, absoluut niet. Het gaat in dit geval om registraties in de maand oktober. Dat is veel beter meetbaar en betrouwbaarder dan orders registreren. Het tellen van registraties geeft alleen niet het het complete verhaal weer. De Tesla’s worden gebouwd in het verre Oosten en op een enorme boot gezet. Elke keer als er een boot aankomt, kunnen deze auto’s weer geregistreerd worden. Soms gaat daar net een maandje overheen.
Sowieso is de strijd niet helemaal gelijk, de Volkswagen ID.3 opereert immers in een lager marktsegment. Logisch dat de ID3 populairder is dan de Model 3, wat dat betreft. Wel gaat het interessant zijn om te zien welke kant het op gaat met de autoverkopen: hoe snel kan de gevestigde orde bijbenen en kunnen de nieuwkomers verrassen? Je leest het sowieso op Autoblog!
fromtheg zegt
Nou nou, flinke BREEK hoor.
TheMaster zegt
BREEK!!! De Tesla’s komen nu uit Shanghai, niet uit de VS.
mikee368 zegt
Dat is dus niet waar.
De Tesla Model 3 SR+ word in China geproduceerd voor een deel. De LR AWD en de Performance komen nog steeds uit Amerika.
7 boten onderweg uit USA en 2 uit China.
Verder, de Chinese Model 3 is veel hogere kwaliteit dus die heb ik liever hoor!
dakarbemo zegt
euuuh “De Tesla’s worden gebouwd in de VS en op een enorme boot gezet” dr zijn ook 2 boten vol Chinese cheap Model 3’s onderweg naar Europa aangezien men die goedkope model 3’s niet blieft in China maar wel maakt. Ben benieuwd of men ze in Europa wel gesleten krijgt of dat dr dadelijk weer ergens een parkeergarage vol gloednieuwe 10 jaar oude auto’s op dezen blog verschijnt.
flutterby zegt
@dakarbemo: Tesla is marktleider in China. De reden waarom ze niet uit de VS komen is omdat ze daar zoveel mogelijk Y’s willen verkopen en het nou eenmaal veel goedkoper is om een Model 3 in China te bouwen dan in California. Waarschijnlijk is naast goedkoper de Chinese Model 3 ook kwalitatief hoger.
dakarbemo zegt
nah in dit geval is het gewoon stock wat in China geproduceerd word maar men lokaal niet kwijt krijgt…. Sales vallen daar tegen vs de projectie zeker voor de goedkoopste uitvoeringen
flutterby zegt
@dakarbemo: onzin, een Tesla gemaakt voor China is niet identiek aan één voor Europa. Als je er geen verstand van hebt hou dan gewoon je mond.
Robin zegt
Transport en import zijn goedkoper vanuit China. Dat is een belangrijke reden. SR heeft voldoende aan de Chinese batterijen.
Hierdoor kunnen er ook meer Model 3’s verkocht worden in VS.
rs18011 zegt
@flutterby: née dit is ook een eis van China. vuistregel: wil je in China verkopen, dan moet je in China bouwen.
flutterby zegt
@rs18011: nee hoor, alleen de import is gigantisch. De Chinezen hadden altijd de voorkeur voor Duitse BMWs ipv Chinese.
Paul58 zegt
@dakarbemo: de Model 3’s uit China hebben juist een betere batterijtechniek waarbij ze elke dag tot 100% opgeladen kunnen worden zonder dat dit slecht is voor de batterij. Deze zitten nog niet op de Model 3’s uit USA.
dakarbemo zegt
Lees wat ik zei: niks over batterijen. inderdaad, gaat in dit geval om 2 boten vol goedkope uitvoeringen die lokaal minder in trek zijn dan verwacht maar wel geproduceerd zijn en dus onverwacht naar Europa gesleept motten worden in de hoop ze hier wel kwijt te kunnen.
flutterby zegt
@dakarbemo: hoe kom je erbij dat ze onverwachts naar Europa moeten? Het is gewoon goedkoper produceren in China en in de VS hebben ze de cellen nodig voor de Y.
De vraag in Europa wordt totaal niet gestimuleerd vanuit Tesla. De andere continenten zijn voor hun interessanter. Als een Europeaan dan een Tesla besteld moeten ze natuurlijk wel leveren, maar liever verkopen ze ons volgend jaar een Berlijnse Y.
Paul58 zegt
@dakarbemo: productie daar is goedkoper en vanuit de USA komen enkel de duurdere modellen voor het laatste kwartaal
koeberg zegt
Maandaantallen zijn niet zo interessant. Kwartaal is wel het minimum om iets te kunnen zeggen. Ik wacht Q4 wel even af, hoewel ik wel verwacht dat VW het hier in Europa goed zal blijven doen. VW heeft z’n distributiekanalen gewoon heel goed voor elkaar op dit continent. Zelfs mensen die geen VW willen, worden met een VW opgescheept via de werkgever.
flutterby zegt
@koeberg: Volkswagen heeft gewoon begin dit jaar enorme voorraden opgebouwd en kunnen deze na een software update per dozijn uitleveren.
koeberg zegt
Ja, ik zie dat ik het verkeerde woord heb gebruikt. Waar staat ‘distributiekanalen’ moet ‘verkoopkanalen’ zijn. :)
rwdftw zegt
Feiten en cijfers. VW heeft de ID.3 als 1st edition uitgebracht. Je kon hem sinds mei 2019 bestellen. Ze konden alleen niet leveren dus stonden er 1000-en op een parkeerterrein. Software deed het niet. Nu hebben ze besloten om al die geparkeerde ID.3’s af te toppen, te wassen en weg te zetten naar de cosument.
En wat zie je nu? Youtube filmpjes van ID.3s met nog geen 1000 km op de teller die het niet meer doen. 3 weken bij de dealer staan want die weet het ook niet. Grootste probleem : een storing zuigt de 12V accu leeg en dan doet het ding niks meer.
Dus BREAKING : VW zet 1000-en buggy ID.3s weg waar klanten al 1.5 jaar op hebben gewacht.
ukbob zegt
@rwdftw: dat mist idd maar mooi in het artikel../
Snap ook echt de klanten niet die nu een ID3 kopen of zelfs leasen. Je rijdt dan in een auto die volgens de fabrikant zelf nog niet ‘af’ is (software was nog een drama) én de eerste auto’s die worden uitgeleverd hebben weken zoniet maanden op een P gestaan. Lijkt me voor een accu auto ook niet zo heel best.
Dus op je eerste paar honderd km begin je met een auto die een ‘oude’ accu heeft, platte kantjes op de banden én software die VW hopelijk nog op afstand gaat updaten.
mashell zegt
Een paar maanden op een P vanwege de software is een probleem. Maar een Model 3 een paar weken op een boot, in de zoute zee lucht en dan telkens OTA updates (want de software is nog niet af) vinden we geweldig? Het lijkt me dat er met twee maten gemeten wordt.
frank2b zegt
@mashell: Ja maar die Tesla heeft geweldige lakkwaliteit en daardoor écht geen last van die zoutionen, toch?
j05b zegt
Wat wil je nu zeggen? Vrijwel alles dat software bevat zou constant van updates voorzien moeten worden. Zo krijg je een beter product zonder kosten voor de gebruiker.
Of zeg je dit soort dingen ook over smartphones?
mashell zegt
Absoluut. Als software veel updates nodig heeft dan is het van slechte kwaliteit.
Smartphones zijn een probleem omdat met daar met big blob updates werkt die naast bufixes ook nieuwe functionaliteit bevat. Dat is fundamenteel verkeerd. Zo verkeerd dat ik iets telebankieren op mijn smartphone niet aandurf.
pramm zegt
Een BEV 6 maanden op de parkeerplaats stil laten staan (met 10-duizenden) heeft nog al impact op de batterij. Das wel even wat anders dan een paar weken op de boot.
Maar ben benieuwd hoeveel klachten je verneemt rondom standaard functionaliteit bij Tesla? VW heeft toch echt zelf aangegeven software problemen te hebben. En dat ze nog niet alles hebben kunnen fixen. Maar het nu goed genoeg is om uit te rollen.
mashell zegt
Wat voor impact zou 6 maanden luieren voor een batterij dan wel niet moeten hebben?
pramm zegt
Iedere ev kent een battery drain. Dus langzaam loopt de batterij leeg. Wanneer de batterij te leeg staat voor langere tijd, gaat de degradatie beduidend sneller. In t slechtste geval kan t zelfs tot bricking Leiden.
arta zegt
Vrijdag was er een gast in de Nationale Autoshow van Lease Bijtellingsvriendelijk die de populariteit afleest aan het aantal auto’s dat er op voorraad/gebruikt te koop is. De ID3 is volop te krijgen, overal en zonder probleem net als de Hyundai Kona.
Polestar en Tesla M3 zijn nog erg populair. Deze staan minder te koop.
Nu hebben zij de afgelopen jaren vooral Tesla gedaan, maar vond het wel een aardige analyse.
flutterby zegt
@arta: op Leasetrader.nl zie ik nog genoeg Tesla’s voorbij komen hoor.
barendbotje zegt
Er gaan er een paar slecht slapen als ik zo die zoute reacties lees, hun oppergoed staat weer eens minder positief in het nieuws..
pjoes zegt
Breek me de B niet open. Als particuliere rijder héél ver weg van blijven de 1e, 2e, 3e en 4e serie overslaan en meteen naar Toyota, Hyundai, Kia en Ford etc. want die auto’s doen het gewoon. Goede dealers, dito service, lange garantie en geen last ‘product-eigenschap’ geneuzel en gedonder. Het is niet óf maar wannéér dit ‘gedoe’ begint. Het komt gegarandeerd dat is één ding wat zeker is ofwel de enige garantie die je van deze toko gaat krijgen. Doe er uw ‘voordeel’ mee, doe dit uzelf niet aan??
dutchneon zegt
@pjoes duidelijk veel persoonlijke ervaring :D
Ik rijd nu al bijna 3 jaar PRIVE in een model-s, bijna 160.000km bij de anderhalve ton gereden die er al op stond…
Nog nooit onderhoud gedaan behalve banden en 2 stabi stangetjes. Van de zomer de airco bij laten vullen en een verdeelklep laten vervangen. alle deurklinken zijn rondom vervangen en dat is het dan ook.
Ding rijd altijd, meest betrouwbare auto die ik heb gehad die meer als 2ton heeft gedraait (nu net over de 3ton).
Je kan veel zeggen, maar ik heb geen spijt, het allergoedkoopste wat ik ooit heb gereden (op een grijs kenteken berlingo na).
Zeer lage onderhoudskosten, besparing van ruim 7000 euro aan brandstof en ook 6000 euro aan diesel mrb.
En bovenal de lol, geen enkele diesel die bij blijft, 4sec naar de 100 blijft leuk. Weinig benzine auto’s in het wild die het winnen van mijn oude P85. Maar ren vooral naar een Toyota, veel leuk joh ;)
Oh wacht die maakten in 2013 geen luxe EV en nu nogsteeds niet!
degrotemuis zegt
@dutchneon Mooi dat je Tesla goed bevalt. Maar als ik zo lees wat @pjoes tikt, klinkt dat voor mij eerder als kritiek op VW en Pon, die importeur van VW die bijvoorbeeld een olieverbruik van 1 liter olie op 1000 km een producteigenschap durfde te noemen.
nautique206 zegt
@pjoes: je bedoelt hopelijk niet de Kuga PHEV waar ze alle accu’s van moeten vervangen vanwege brandgevaar?
jensoffbutton zegt
Ik vraag me af: Wat verdient Tesla aan een 3, en volkswagen aan een ID3? Dat is ook belangrijk (voor aandeelhouder).
goodvibrations zegt
@jensoffbutton: exact ?
flutterby zegt
@jensoffbutton: zeker, maar de twee bedrijven zijn erg moeilijk met elkaar te vergelijken. Ik hoop dat er in de jaarrapporten van 2020 bij beide iets over te vinden is. Helaas gooit Tesla het op één hoop met de Y die goedkoper te produceren schijnt te zijn, maar voor meer verkoopt.
mikee368 zegt
De 2020 MY js goedkoper te produceren dan de 2018 Model 3.
Echter zijn veel van die goedkopere kanten kwa onderdelen het zelfde als in de Model 3 gebruikt worden (bevatten vaak zelfs de Model 3 stikker van logistiek) dus die stelling klopt niet helemaal.
Het komt trouwens van Sandy Munro die comolete teardown heeft gedaan van beide Teslas.
mashell zegt
Ik denk dat ze er beide geen geld aan verdienen. Tesla maakt stelselmatig verlies (omdat de marge te klein is de investeringen te betalen). Volkswagen maakt winst maar heeft enorme R&D van MEB af te schrijven over heel veel auto’s.
mikee368 zegt
Tesla maakt 23% winst per verkochte auto exclusief de verkoop van CO2 creditd/rechten aand de automakers die hier niet aan kunnen voldoen en zo grotere boetes afkopen (dus de hele opzet van dat systeem om de vooruitgang naar een lagere uitstoot van auto’s te versnellen en de bedrijven die het goed doen ook een voordeel te geven voor nog sneller groeien)
De reden dat Tesla nog verlies draaide onder aan de streep was onder anderen dat hun afzet nog relatief klein wat t.o.v. hun R&D budget en CapEx budget.
Inmiddels is Tesla al 5 kwartalen winstgevend doordat aan de ene kant hun afzet is gegroeid en daarmee dus de operationele kosten per voertuig lager zijn geworden maar ook doordat ze steeds efficiënter elke cent uitgeven.
flutterby zegt
@mikee368: vergeet niet dat Volkswagen ook hun EV programma financiert met credits (lees: winst uit ICE). Het alternatief is een namelijk een boete of de credits bij MG kopen omdat ze niet aan de wetgeving kunnen voldoen.
mashell zegt
Hoe kom je bij die 23% winst per auto? Wat ik van de cijfers van Tesla begrijp is dat er een kleine winst gemaakt wordt door de verkochten emissie credits en dat er zonder die credits gewoon verlies gemaakt wordt (overigens zijn die credits eerlijke handel niks mis mee, mag je bij de bedrijfsvoering inzetten maar het is geen structureel inkomen) en dat Tesla nog steeds regelmatig nieuw geld ophaalt door nieuwe aandelen uit te geven. Iets wat de huidige koers verstandig is maar nuchter beschouwd ook een aanwijzing is dat het financieel met de opbrengst van de autoverkoop eigenlijk nog niet goed loopt.
dutchneon zegt
dat ze geld opgehaald hebben staat los van de winst per auto. Dat geld word rechstreeks in de breedte gepompt van de enorme groei aan factories maar ook in de energietak, batterij productie en solar.
amg65 zegt
@mashell: Je kunt natuurlijk niet een YoY groei van 50% financieren met alleen de winstmarge van de huidige verkoop. Dat weet jij heus wel, hoop ik.
mikee368 zegt
“Wat ik van de cijfers van Tesla begrijp is dat er een kleine winst gemaakt wordt door de verkochten emissie credits en dat er zonder die credits gewoon verlies gemaakt wordt ”
Zullen we dan ook bepaalde kosten er af halen die onregelmatig voorkomen zoals het compensatie pakket van Musk welke afgelopen kwartaal bijna net zo veel was als de inkomsten van die credits?
En misschien even het financiële raport in duiken?
Wat er onder aan de streep aan winst gemaakt word is wat anders als de winstmarge die op voertuigen gemaakt word.
En hoe hoger die winst marge hoe makkelijker het is om meer winst onder aan de streepver te houden bij het opschalen van de productie aantallen.
Tesla is nu 1 van de grootste in marge op voertuigen net zoals apple op telefoons. Dat is dan dus ook de kracht die ze hebben en waar investeerders naar kijken die voor het lange termijn investeren (mijn inziens is dat de enige vorm van investeren, korte termijn noem ik speculeren en dus niet echt investeren).
Verder heeft Tesla 5 miljard opgehaald in H2 dit jaar en H1 ook 2 miljard meen ik, echter is in de afgelopen 15 maanden de cash reserve van Tesla met zo’n 10 miljard gegroeid.
En zoals ik eerder zei, nu ze echt op schaal aan het komen zijn van 150k-200k zal die cash berg nog sneller gaan groeien.
Simpelweg omdat ze nu al maximaal uitgeven wat ze verantwoord kunnen uitgeven zonder uit te geven om het uitgeven (oftewel verspilling van de efficiëntie van kapitaal).
Maar voor de mensen die dit allemaal niet geloven. We zullen volgend jaar zien.
950.000 voertuigen moet inprincipe mogelijk zijn om te produceren.
flutterby zegt
@mikee368: de bruto marges van Tesla zijn vergelijkbaar met Audi (1,5 mil p/j), maar nog niet met Porsche (250k p/j). Die twee zorgen trouwens voor de helft van de netto winst van het hele concern, inclusief zwaar transport en industrieel.
superfunky zegt
@mikee368: misschien ff een cursus jaarrekening lezen volgen bij de LOI. Iets met bruto marge, operationeel resultaat en netto winst. Daarna nog een keer de cijfers lezen en opnieuw conclusies trekken ;)
mikee368 zegt
Misschien even in de financiën duiken van Tesla en zien wat ze per auto aan winst maken?
De vraag was wat ze per auto maakte toch? Niet wat het bedrijf maakt?
Er is een verschil.
Verder, bijna geen enkel merk haaltbdit soort percentages überhaupt.
En doordat deze zo hoog is is het makkelijker voor Tesla nu om met opschalen meer winst onder aan de streep te gaan genereren.
goodvibrations zegt
Nu nog de ID4 ?. Ben echt benieuwd hoe die het gaat doen.. Beste koop in het segment.. Totdat de Enyaq er is ?
superfunky zegt
@goodvibrations: precies!
VAG doet dit zo waanzinnig goed. Pakken met een aantal modellen in één keer de hele markt in het segment waar de aantallen zitten.
En dan hebben ze ook nog zo vreselijk veel macht bij de leasemaatschappijen dat daar leasetarieven worden neergezet waar iedere werkgever van gaat glimmen en het is een done deal.
En die nemen het dan met de andere Duitse matties en de Aziaten op tegen een Amerikaanse fabrikant met een matig product rond exact één Model (want 3 of Y, ik zie daar echt geen 2 modellen in), nou dan kan een kind bedenken hoe dit gaat aflopen. Ik verheug me nu al op een 2021 vol met verhalen over de beste batterij techniek, waarvan we gaan zien dat ook die voorsprong als sneeuw voor de zon zal verdwijnen. Toevallig ken ik ze bij Audi een beetje, die hebben het over een voorsprong die is teruggebracht tot 10-12 maanden. Die Duitsers jongen, ze zijn onverslaanbaar als het erop aan komt, dat weten wij Nederlanders nou toch wel een keer?
willemveenstra zegt
Als die subsidie jagers met de sandalen aan naar de vw dealer. Mooi 80km per uur uur achter de vrachtwagens hangen. 600kg aan batt mee om 200km ver te komen. Ik gooi de diesel wel vol 60kg diesel en 800km rijden.
mikee368 zegt
O ja. Want daar zit geen motor blok +versnellingsbak in van enkele honderden kilo’s. En dan nog de rest wat er bij komt tussen de versnellingsbak en de wielen (het deel dat niet bij een EV ook zit)
mashell zegt
Wat maakt die 600kg batterij nou nog uit? 1300 kilo dieselauto om een persoon van 80 kilo te verplaatsen is ook niet erg logisch. Zeker niet als daar uitstoot uitkomt die mensen ziek maakt.
monsieurleloure zegt
Het gros van de leasers wil een Tesla Model 3 maar de werkgever vindt de ID3 mans genoeg.
mikee368 zegt
Omdat voor hrt gros van de mensen een ID.3 meer dan goed genoeg is voor allerdaagse verkeer.
papa zegt
Tijd om put opties te kopen van tesla
henkp1 zegt
Het zijn registraties hè, niet per se verkopen. VW knalt zoveel mogelijk EV’s op kenteken voor 31-12-2020, om zo de CO2-boete zo laag mogelijk te houden. Die boete wordt hoog, want VW staat nog mijlen boven het vereiste gemiddelde van 95gr. Dat de iD-3 nog niet klaar is, komt men later wel achter en dan pakken ‘we’ gelijk ook de garantievoorwaarden erbij. Kijk zo verdien je tenminste nog iets aan je eigen fouten.
550maranello zegt
@henkp1: dealers in heel europa staan tot hun strot vol met ID3’s. Prijzen werden hoog gehouden door de fabriek op straffe van hel en verdoemenis als de dealer zich er niet aan hield. Intussen zakken de prijzen met de dag. Letterlijk overal komen de auto’s vandaan: Italië, Spanje, Duitsland, oost Europa, etc., De kopers zijn echter al een tijdje op…
henkp1 zegt
Oh ja, de meest verkochte EV in Europa is de Zoe. Toch knap.
sonnybonds zegt
Tjonge jonge wat een discussie levert dit op. Ik mis alleen nog de prijzen van beide autos. Komen de 2 wel uit de zelfde prijsklasse?
Robert zegt
Ik zag bij ons (Arnhem) een paar dagen terug de eerste ID.3 als leswagen worden ingezet. Krijg je dus alleen rijbewijs met ‘code 78’ mee (zgn. automaten rijbewijs).
Zou best sneu zijn, ben je wat later op de dag net een paar minuten aan het lessen, moet je eerst weer een half uurtje bijladen…
monsieurleloure zegt
@rrrobert
Ik leste in een BMW 320d e46 , mooie tijden….
Robert zegt
@monsieurleloure: en ik begon in een Opel Kadett 1.8 GT en ging daarna verder in een Opel Vectra 1.8-16v. Dik dertig jaar geleden alweer.
degrotemuis zegt
Ik hoor het begin van een nieuwe lezersvraag: in welke auto heb jij gelest? Ideetje, @redactie?
davido89 zegt
Logisch ook.. ik zie echt nauwelijks Tesla’s rijden, terwijl ik een ID3 op elke hoek van de straat zie..
Hugo zegt
Ach ja, zo gek is mijn bmw i3 s roadstyle edition nog niet als ik het zo lees. Lekker in de luwte van alle ophef over dit soort autos doet die gewoon zijn ding. Lekker rijden van a naar b met het rijgenot van een bmw. Heul veul schik dan met jullie revolutie autos.
Zodra er over enkele jaren rijen teslas stilstaan vanwege alle defecten die niet worden opgelost doet de bmw nog steeds zijn ding. Gewoon, niets speciaals, rijden op een lekkere manier.
Pascal zegt
Die betrouwbaarheid van BMW is ook maar relatief. Ik kan me nog goed herinneren dat ik duizenden euro’s stond af te rekenen voor kettingspanners, een nieuw vliegwiel, een pingelsensor storing die regelmatig m’n auto in noodloopstand zette wat BMW maar niet opgelost kreeg. Die motorproblemen waren berucht bij het N54 blok maar kreeg ik coulance? Neuh. Inmiddels rijd ik een probleemloze Model 3. Geniet lekker van je BMW, maar het is allemaal niet zo zwart/wit als je misschien denkt.
goodvibrations zegt
Helemaal mee eens..
Stoor me aan Tesla bashers.. Maar minstens zo hard overigens aan de Tesla apostelen… Iedereen kent wel mensen die gezeik, of juist niet, hebben gehad met een bepaald merk.. Tesla heeft, volgens mij, maar dat heeft dan weer te maken met de vrienden van mij die een model S rijden… Echt wel steken laten vallen en de model S is nog steeds niet tip-top.. De model 3 ken ik niemand met ernstige ellende.. Het is denk ik wel duidelijk dat tesla voorlopig nog de nr. 1 is.. Maar het is geen gewonnen race als je het mij vraagt.. Elon zet alles op alles om een soort monopoly te bemachtigen, net als met PayPal.. Waarbij hij overigens besloot te fuseren met zijn enige echte concurrent.. Maar de Duitsers, Koreanen etc. Komen op stoom.. Wie weet rijd je na deze model 3 wel een I4 ?..
Pascal zegt
@goodvibrations zo is dat! Deze race is nog lang niet gelopen en ik vind het mooi om te zien dat er nu meer variatie ontstaat in het elektrische landschap. Ik ben nog steeds een BMW-afficionado dus die i4 hierna zou je nog gelijk in kunnen hebben ook! Al moet BMW dan wel eerst ff bijtrekken met de innovaties; ik ben inmiddels compleet verslaafd aan autopilot.
jpoers zegt
Een hoop reacties maar lees nergens dat die id3 zowaar lelijker is dan de model 3, en die heeft al niet bepaald vooraan gestaan toen die zijn neus kreeg gepresenteerd. (Of juist te ver vooraan?)
Al trekt die ergens al bij nu je m zovaak ziet.
Ik ben erg voorstander van elektrisch rijden maar er zijn wel erg veel lelijke modellen. BMW begon ermee met die i lijn, nissan leaf, hyundai kona en nu die id lijn van volkswagen blegh.
Hugo zegt
Heb toch echt heel andere ervaringen met bmw, inmiddels mijn 6de bmw en nog nooit echte problemen gehad en heb je wel een keer iets dan ben je in 2 minuten bij je dealer en die weet alles van je bmw af. Ik vraag me serieus af of dit nu maar vooral in de toekomst bij de teslas zo zal zijn. Je hoort toch wel heel veel dramatische verhalen over het niet of heel laat oplossen van flinke problemen.
Maar goed, ieder zijn meug, ik kies dan voor een gerenomeerd merk waarvan ik ervan op aan kan dat ik te allen tijde service kan krijgen.
Bovendien vind ik de i3 heel veel meer passen in het hele milieu en energieverhaal. Qua fabricage maar ook qua gebruik, en juist het relatief kleine accupakket.
Ik wil wel eens meemaken wat men zometeen aan mrb gaat betalen voor een ev auto met dan inderdaad 600 kg accu en in totaal twee ton. Dat tikt lekker door voor de schatkist. Ben ik weer blij met de 1200 kg die de i3 weegt.
En een binnenruimte als in een 5 serie en dat noem ik slim en praktisch. Achterbankje plat en ik laad er meer vracht in dan in mijn 3 serie touring. Zie ik in die halve kofferruimte van bv een tesla niet gebeuren. Dan mag je een model y kopen maar daar lees je wel de meeste horrorverhalen van. Compleet wegwaaiende daken, loszittende schermen, losstaande achterbank, zwembad in kofferruimte.
Die berichten mag je dan proberen te vinden aangaande een bmw i3, succes