![Martin Winterkorn](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Martin-Winterkorn-001.jpg)
Het onvermijdelijke is gebeurd, Volkswagens CEO Martin Winterkorn is zojuist afgetreden.
Volkswagen ging de afgelopen dagen zwaar gebukt onder het dieselgate-schandaal, waarbij het er aanvankelijk nog op leek dat de grote baas Winterkorn (68) aan zou blijven. Berichten over een mogelijk vertrek werden met klem tegengesproken.
Helaas voor hem is die mening binnen enkele dagen bijgedraaid, waarbij de vraag is hoeveel deze actie op zal lossen. Het komt op mijn althans over als een trainer die de laan uit wordt gestuurd. Aan de andere kant was Winterkorn als topman van het concern, ongeacht of hij al dan niet kennis van de emissiefraude had, eindverantwoordelijk. Als er al koppen rollen, dan is het logisch dat de zijne hier bij zit.
We vermoeden dat er in huize Piech momenteel een lekker flesje Sekt wordt opengetrokken.
UPDATE 1: zojuist bracht Volkswagen een verklaring naar buiten:
STATEMENT BY PROF. DR. WINTERKORN
“I am shocked by the events of the past few days. Above all, I am stunned that misconduct on such a scale was possible in the Volkswagen Group.
As CEO I accept responsibility for the irregularities that have been found in diesel engines and have therefore requested the Supervisory Board to agree on terminating my function as CEO of the Volkswagen Group. I am doing this in the interests of the company even though I am not aware of any wrong doing on my part.
Volkswagen needs a fresh start – also in terms of personnel. I am clearing the way for this fresh start with my resignation.
I have always been driven by my desire to serve this company, especially our customers and employees. Volkswagen has been, is and will always be my life.
The process of clarification and transparency must continue. This is the only way to win back trust. I am convinced that the Volkswagen Group and its team will overcome this grave crisis.”
UPDATE 2: ook VW’s uitvoerende commissie maakt een statement, enkele belangrijke citaten:
The Executive Committee notes that Professor Dr. Winterkorn had no knowledge of the manipulation of emissions data….Recommendations for new personnel will be presented at the upcoming meeting of the Supervisory Board this Friday. … The Executive Committee is expecting further personnel consequences in the next days …
Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.
De beste man heeft waarschijnlijk weinig te maken met de hele affaire, maar het is en blijft een feit dat hij eindverantwoordelijke is. Daarom krijgt hij waarschijnlijk ook zo weinig betaald.
@dikdraak: Misschien wel niets mee te maken, maar ik kan me echt niet voorstellen dat hij van niks wist.
@jasperhallo: Het zal je verbazen hoeveel managers er geen flauw idee van hebben wat er daadwerkelijk op de werkvloer gedaan wordt.
@gertjan2012: Ja oke, maar als dit in elf miljoen autos zit en je weet van niks ben je niet geschikt.
@jasperhallo: Typisch gevalletje van “Ich habe es nicht gewusst”…
@gertjan2012: de managers-laag zou in principe alles moeten weten van de werkvloer. Zo niet zijn ze niet capabel genoeg om op de werkvloer te mogen lopen. Directie of RvB hebben over het algemeen geen flauw idee van de werkvloer, maar dat hoeven ze ook niet, daar zijn de managers voor.
@jasperhallo:
uit betrouwbare bron weet ik dat deze software op een maandag is ingebouwd. Waarom?
Omdat Winterkorn en Piëch op Maandag altijd in de worstfabriek een partij curryworsten draaiden !
@dikdraak: waarschijnlijk hetzelfde als bij mij op de zaak.
Als ik iets regel met een klant wat eigenlijk niet kan, dan weet de baas het, maar hij weet het niet.
@dikdraak: Hij heeft er alles mee te maken, toen het gerucht ging van eventuele freude stond deze CEO al te trappelen om een statement af te geven aan de pers, wanneer je van de prins geen kwaad weet reageer je niet zo snel en ga je eerst op onderzoek binnen je eigen bedrijf.
@toniominestrone: natuurlijk fraude, ben in de war met BMW, freude am ….
@toniominestrone: freude am fraude is dan wel weer geniaal gevonden van je
Kan hij mooi zijn verdriet weg gaan drinken op het Oktober fest
@jonkheer: Zonder verantwoordelijkheden ook nog.
Twee mogelijkheden:
– of hij wist het wel en dan moet hij opstappen,
– of hij wist het niet en dan is het de verkeerde man op de verkeerde plek want hij wordt betaald om het wel te weten.
@Brokkenpiloot: ik vraag me af hoe veel mensen ‘in the know’ waren, het lijkt me dat bij de ontwikkeling van een blok hele volksstammen binnen het concern meewerken. Een scenario waarin maar een paar mensen op de hoogte waren lijkt me ondenkbaar.
@knipperlichtje: dan zit hij niet op de juiste plek vanwege reden twee.
Bij zo’n schandaal kan je als topman feitelijk niet op je positie blijven.
@knipperlichtje: we weten dat de herkenning in software zat. Dus iedereen die niet met het motorstuurapparaat van doen had valt al af. Verder kan dit via een library die VW zelf gegenereerd hebben in het motorstuurapparaat zijn ingebracht, dus ook niemand bij de toeleverancier hoeft er van te weten. Dan is het zeer wel mogelijk dat er binnen VW maar een handjevol mensen vanaf wisten en er voor verantwoordelijk waren.
@mashell: de hele argumentatie achter de manipulatie heeft bijna alleen commerciële en politieke motieven mijns inziens. Een klein team technische specialisten die dit bedenkt, uitvoert en geheim houdt lijkt me niet plausibel. Hoe beneden je ook op de werkvloer staat, met gezond verstand waren deze gevolgen enigszins in te schatten toch?
Als CEO de enige juiste beslissing die je kunt nemen.
@gertjan2012: lekker als je pas vanaf april aan het hoofd staat. Hij vangt nu echt de klappen van z’n voorganger. Goed gespeeld door Ferdinand.
@Kvgorp: Hij is als sinds 2007 CEO van VW AG hoor.
@FelixF: wat deed Piëch dan boven hem voor april toe hij aftrad? Zit ik er nu zo naast?
@kvgorp: die was voorzitter van de raad van commissarissen en groot aandeelhouder.
Zou Victor Muller nog al een belletje naar Wolfsburg gedaan hebben?
Zou Victor Muller al een belletje naar Wolfsburg gepleegd hebben?
@gertjan2012: Dan hebben die VW-tjes volgens een door hem uitgegeven persbericht totaal geen uitstoot meer .
Die foto…. :)
@mcshine: die man stond al een tijdje wankel zo te zien.
@mcshine: les van de dag, ga als CEO nooit voor een scherm met “on the move”, “moving forward” en dergelijke staan. Dat komt als een boomerang terug.
Tja, dat hoort nou eenmaal bij die positie. Je krijgt een ‘lekker’ salaris, maar je moet opzouten bij de eerste de beste ernstige crisis. Los van het feit of de man hier iets aan kon doen of niet.
en nu CEO bij spyker worden want dan stap je nooit op
Ja, was te verwachten toch! Waarschijnlijk was dit vandeweek al wel intern bekend maar brengen ze het nu naar buiten om toch nog een beetje de “rust” te bewaren en de aandelen nog enigszins te sparen! Zal morgen wel weer enorm kelderen denk ik zo.
Ben benieuwd wie het stokje definitief over pakt en hoe ze deze crisis gaan aanpakken!
Zullen vast nog vele artikelen over volgen!
@ds3thp: beleggingsadvies op autoblog : altijd handig.
@ds3thp: Dat zal volgens de geruchten Matthias Müller zijn, op dit moment de topman van Porsche, aldus het eerdere AB artikel.
Een Duitser die verdreven word door de Amerikanen in 1,5 week… De keer daarvoor hadden ze zowat 9 maanden nodig….
@850t5r: Lekker vergelijk.En je bent niet eens de eerste.
@sydney: en vast niet de laatste… Ga effe lekker huilie ergens anders ofzo. En kijk effies naar je kapsel want dat zit nie.
@850t5r: Ok.Zal ik doen.En inderdaad een kappertje kan geen kwaad.Het is toch alweer 5 weken geleden.Thanks for the reminder!
@sydney: Das fijn om te horen dat je naar de kapper gaat, je bent er geknipt voor!
Op last van de aandeelhouders ..
Henry Ford had trots op em geweest ..
Tenminste .. als hij had blijven zitten en en naar het nulpunt af zou stevenen ..
@lincoln: Ik denk dat de aandeelhouders hier erg blij mee zijn. Een nieuw gezicht neemt weer vertrouwen met zich mee.
@clarkson:
A business that makes nothing but money is a poor business ..
@lincoln: Leuk maar ik plaatste een serieus antwoord. Om vw een weer een vertrouwd gezicht te geven kan hij niet verder bij vw. Een nieuw gezicht kan de campagne beginnen om hun imagoschade weg te werken. Waar alle aandacht op zal liggen aankomende tijd.
@clarkson:
jij bent vast en zeker een topmanager
@clarkson:
Aandeelhouders moeten hun bek houden en schulden aflossen ..
Die sukkels hebben 0 affectie met de auto industrie ..
0 affectie met de voedsel industrie ..
0 affectie met kleding industrie ..
0 affectie met de mensen die het moeten verdienen ..
Ze zijn net zo laag als mensenhandelaren die hun eigen kinderen verzuipen voor hun eigen gebit ..
Op Warren Buffett na dan ..
Die mag/kan je dan ook niet als ijdele klojo zien ..
@lincoln: Pittig taalgebruik heb jij. Als ik jouw reacties zo lees begin ik toch echt te denken dat jij uit frustratie reageerd op AB. Ik hoop dat het je helpt.
De breek die je van mijlenver zag aankomen liggen.Verre van een breek dus.EN DATZELFDE GAAT OOK VOOR JOU OP BNR.Met je push.
hoe zou het in huize piëch zijn? zou er denk ik graag bij willen zijn
@henkhupelschoten: Misschien kunnen we met zn allen op Autoblog al collectief de filmrechten kopen :-)
@gertjan2012: nee dat doen we crowdfunden ;) het is tenslotte 2015 hé
@henkhupelschoten: Zoiets denk ik
http://www.oktoberfissa.nl/wp-content/uploads/2015/08/Oktoberfest-Reis-Vrouw-Dirndl-Bier.jpg
@dizono: op z’n minst! had er bij moeten zijn….
@henkhupelschoten: die drinkt op het lokale Octoberfest een litertje extra…
Ach of hij het nou wist of niet, dit is gewoon een tactiek die gebruikt word bij zowel bedrijven als in de politiek.
Ik noem het altijd maar het pispaaltje. Iets gaat fout of word ontdekt. Vervolgens word iemand verantwoordelijk gesteld of neemt iemand het op zich en vertrekt. Vervolgens doet de rest of hun neus bloed, om met een schone lei verder te gaan.
@reistje:
Idd .. Slachtoffer dus gouden handdruk ..
De NL oplossing voor alles ..
Die beste man is 68 jaar oud, wordt ook hoog tijd dat hij oprot.
@erik64: hij zit er pas vanaf april…
@Kvgorp: huh? Hij was sinds 1 januari 2007 CEO van VW AG.
@mashell: Misschien maakte hij die grap op de 1e in die maand ;)
@kvgorp: ff facts checken voor je wat in de ether slingert.
@406_v6:wat deed Piëch dan boven hem voor april toe hij aftrad? Zit ik er nu zo naast?
Krijgt waarschijnlijk nog wel een oprotpremie van een paar miljoen…
Suprise Suprise, Wie had dat gedacht? Van top man bij VW, naar aankloppen bij de UWV.
Smoke, die foto is fantastisch!
Ik heb een leuke statement over het ‘schandaal’ / de software. Kwam een collega van me mee vandaag.
Verbruikstest in Amerika gebeuren op een rollenbank / dyno.
Betekent: achterwielen staan stil, voorwielen moeten gaan draaien.
Betekent: auto ziet: hey daar is iets goed mis, laten we voor de zekerheid maar een vorm van limp-modus instellen (de software).
Resultaat: in deze limp-modus is de kracht terug gedraaid en is de uitstoot natuurlijk ook minder.
Waar zit ik hier fout?
@gregorius: laten we voor de zekerheid maar in een speciale superzuinige loop gaan waar de uitstootwaardes precies voldoen aan de normen. Je gelooft toch zelf niet dat dit allemaal een ongelukje is? dit is speciaal en doelbewust in de software schreven.
je moet de nieuwe M5 ook op de dyno zetten met alle vier willen draaiend, omdat de software anders ook denkt dat er iets mis is en dan gaat de auto in speciale noodloop. Dit is echter iets heel anders een puur voor veiligheid ontwikkeld, de auto doet dan niets meer en je kan er zeker geen tijd mee uitvoeren.
@lambo4all: geschreven en test*, autocorrect maar is uitzetten..
@lambo4all: Nee, natuurlijk geloof ik er ook geen bal van; dat is het punt van deze uiteenzetting niet.
Test centrum doet de test. Komt met deze waarden. (ik speel nu het verhaal wat VW had kunnen zeggen, aansluitend bij mijn statement).
VW America, die niet van deze software afweet (voor de rechtzaak later dus) ziet dat de waarden gunstig zijn voor het verbruik: prima, dat willen we op een testcyclus. Niemand die voor Dieselgate zei: wacht, die waarden die het testcentrum al sinds ’08 opgeven voor de TDI’s, die zitten echt ver van de werkelijkheid, ver van andere modellen, dit kan echt niet.
VW America’s bestuurders, als die de testresultaten van NOx begrijpen en gezien hebben, waren dus ook niet verrast.
Niemand die bij de tests doorhad dat de auto niet liep zoals in het echie; en elk jaar werden die dingen getest toch? Jaarlijkse model certificering daaro.
Dus: de it-engineer die de software heeft geschreven: de limp modus software, heeft bedacht:
Hier heb ik een lijst met alle waarnemingen waar iets mis is (incl. dus voorwielen niet draaien) Daar nieuwe limp modus. Linken die hap in de software… Prima. Kan je die gozer plus zijn manager bij VAG-IT in Kiev of Bangalore kwalijk nemen dat hij niet weet dat de testcyclus in Uganda, Letland of dus de VS op een dyno wordt gedaan ipv in de buitenlucht?
@gregorius: ik heb meegekregen dat het gaat via een cyclus waarbij de auto wordt getest onder omstandigheden alsof het lijkt dat je in de stad rijdt.
Echter is deze test ten alle tijden het zelfde en wordt de auto bijvoorbeeld 20 seconden half belast, 10 seconden onbelast, 5 seconden remmen en vervolgens weer 10 seconden vol belast.
Dan herkent de software dat de auto hier getest wordt en gaat in een zuinige modus waarbij verbruikers uitgeschakeld worden terwijl dat niet te zien is. Maar ook het motorvermogen wordt afgenomen.
@gregorius: Bij Toyota een paar jaar terug was het nog een veel simpeler systeem. Tijdens de testcyclus wordt er allerlei meetapparatuur aan de motor gehangen. Daardoor staat de motorkap open. Wie rijdt er nou met de motorkap open? Niemand, en dat herkende de ECU dus.
Beetje jammer. Ik vind het altijd zo makkelijk om in dit soort situaties op te stappen. Je toont wat mij betreft pas echt ballen als je gewoon je schouders eronder zet en de problemen oplost.
@Edge:
Stapt op = eruit getieft ..
@lincoln: Mutual agreement heet dat.
Op grote schaal personeel wat zich misdraagt ….Nou horen jullie het ook eens van een ander…Geef de man een standbeeld….
Heeft misschien ook gevolgen voor F1 , hij was toch voor maar andere tegen?
In huize Piëch wordt er alleen maar gevloekt watn er is meer dan 1/3 van Ferdinand’s vermogen overnight verdampt.
De Piëch clan zit hier niet achter, zie bovenstaand, niemand is zo stom om 1/3 van zijn vermogen door te trekken
– Er zijn nu al Duitse consumenten die hun Volkswagens willen terug geven omdat de wagen niet zo groen is als VW beweert.
– Als de Amerikaanse lokale overheden zoals die van Californië dalijk deze Volkswagens gaan verbieden omdat ze de emissienormen niet halen is de 16 miljard dollar boete een schijntje, dan kan VW zo maar gedwongen worden om auto’s terug te nemen en de klant schadeloos te stellen, bovenop een forse boete.
– Dit hele geintje geeft de gehele Duitse industrie imago schade die niet in geld is uit te drukken, het begrip ‘made in Germany’ staat sinds deze week zwaar onder druk
– Directe Duitse concurrenten als Mercedes en BMW zullen hoer ook een zware dobber aan hebben
– Kijk niet gek op als dit Volkswagen zo’n 10 jaarwinsten gaat kosten, de haaien zijn losgelaten op het aangeschoten wild dat Volkswagen heet !
– Winterkorn is waarschijnlijk uit zichzelf opgestapt, dit om de Piëch-clan voor te zijn.
– Er zijn in Duitsland alleen al zeshonderd duizend mensen afhankelijk van Volkswagen
– He topstappen van Winterkorn is gewoon symbool politiek, waarschijnlijk juist nu slecht voor Volkswagen, ze hebben juist nu een sterke leider nodig die door de wol is geverfd !
@desjonnies: Zou Piech weer terug komen? Ik hoop het niet…
Wat ik wel hoop is dat deze zaak een mentaliteits verandering teweeg brengt bij VW.
Niet laten lijken dat het goed is maar echt iets goed maken…
@desjonnies: reken maar dat de Piech clan met de voeten geeft gestemd toen het aanblijven / vertrekken van Winterkorn aan de orde kwam. Dus HIER zitten zij wel achter. Veel interessanter Is wie er achter de truc zit en wie er WEL allemaal op de hoogte waren en ik sluit niet uit dat de naam Piech in het dossier een plaatje krijgt..
@w0o0dy:
Weet je, dit is vele en vele malen groter dan die zogenaamde vete tussen Piëch en Winterkorn, dat is een storm in een glas water voor de gijle boulevard pers en AB (geintje)
Dit, dit is serious shit ! Dit is Duitsland in het hart treffen, Volkswagen voor 20% staatseigendom, Volkswagen de mannen die Bentley overnamen en Lamborghini, staat nu letterlijk in zijn blote reet !
Die DS lijn van PSA zal nu nooit meer in de Vs komen denk ik zo, en gelijk hebben ze !
@desjonnies: vergeet ook niet dat 1 op de 7 banen in Duitsland gerelateerd is aan de autoindustrie. Dus dat hele Piëch verhaal is -zoals je al zei- bullshit. Zelfs Piëch wil aan zoiets z’n handen niet branden.
@desjonnies: ja dat zal wel, maar ondertussen heeft Piech en Co wel even van de gelegenheid gebruik gemaakt om van Winterkorn af te komen.. (in de categorie “ieder nadeel heb z’n voordeel”)
@w0o0dy:
Of ze doen echt een Henry Fordje ..
Aandelen naar zo een lage koers manipuleren en ze vervolgens allemaal opkopen ..
Just saying ..
@lincoln: reken maar dat die partij in de afgelopen weken /dagen short Is gegaan en een deel van de schade heeft afgedekt…
@lincoln: Eh, ja. Dat deden ze inderdaad. Alleen niet met 2.0 TDI-gate, maar met de overnameperikelen van Porsche. Er is vandaag een onderzoek geopend naar de gang van zaken in 2008 – 2009.
Het verhaal was: Porsche probeert VW op te slokken, maar verslikt zich. VW slokt vervolgens voordelig Porsche op.
Onderzocht wordt: VW spreekt een geintje af met Porsche. Jullie doen of je ons overneemt (wij staan in belangstelling van kopers, VW gaat dus omhoog in prijs). Je koopt teveel VW, en komt in betalingsproblemen. Jullie waarde keldert, en wij kopen jullie voor een prikkie – temeer daar we kunnen speculeren door short te gaan in Porsche, en long in VW.
Ach ja, mooie gouden handdruk en op naar z`n vakantie huisje. Ik zie het probleem niet.
Simpel. Of hij heeft het geweten…. Of hij heeft het niet geweten en heeft hij de verkeerde mensen onder zich verzameld. Beide redenen om het veld te ruimen.
Logisch. Maar hier moet het niet bij blijven. Vag heeft duidelijk een hele verkeerde cultuur. De boel belazeren, wellicht niet aan de bel durven trekken bij problemen, problemen toedekken ipv oplossen. Even flink de bezem door die club!
De man is er wel degelijk 100% verantwoordelijk voor. Al jaren roept hij dat de GROOTSTE (niet de meest klantgerichte of beste) wil worden en dat het rendement omhoog moet. Wat hier is gebeurt is een direct resultaat daarvan. Ze kregen geen poot aan wal op de amerikaanse markt. Het succes moest komen van ‘schone’ diesels. Als Winterkorn hier al niets van wist, dan is hij iig verantwoordelijk voor de cultuur die dit veroorzaakt. Vraag het ook eens klanten die problemen met hun distributieketting hadden, hoe welkom die waren bij hun dealer
Zwakke verklaring. Even eigen straat schoonvegen door nog even te melden dat hij van niks wist en dat hij weggaat omdat het beter is voor vw, maar dat hij eigenlijk de beste voor de job was.
Ga dan als een man. Zeg dat het je spijt en dat je je verantwoordelijkheid neemt.
Dat was te verwachten…
Ik geloof er allemaal niks van. Hoe kunnen ze daar in Amerika nou achterkomen. Meten ze daar echt vervuiling!? Weten ze ook hoe dat moet?! Da ken gewon nie mannnn
Nogal een angelsaksische mentaliteit zo opstappen, en dat in een ‘duits’ bedrijf waar de kapitein aan boord blijft als het schip zinkt en hij bekwaam is.