De Euro6-norm voor personenauto’s blijkt een wassen neus te zijn.
Uit een rapport van de International Council on Clean Transportation (ICCT) blijkt dat moderne vrachtauto’s en bussen op diesel mínder schadelijke NOx-gassen per gereden kilometer uitstoten dan personenwagens op diesel. Let wel, het gaat hierbij níet om een equivalentie verhaal van één DAF XF telt voor vijf Polo Bluemotions. Het ICCT stelt dat één moderne vrachtauto letterlijk minder NOx uitstoot dan één moderne dieselauto. Dat is uiteraard slecht nieuws daar er veel meer personenwagens op satan-sap rondrijden dan trucks en bussen. Juist wij Europeanen tokkelen massaal rond in de gifbommen.
Uiteraard gaat het voorlopig slechts om een onderzoek van één partij en kan je daar altijd je vraagtekens bij stellen. Toch geniet het ICCT wel enige geloofwaardigheid: de club stond in 2013 aan de wieg van Volkswagen-dieselgate toen het de Amerikaanse autoriteiten iets influisterde over afwijkende uitstootwaardes. Het nieuwe rapport is gebaseerd op onderzoeksresultaten uit Duitsland en Finland, twee landen die niet bekend staan als grote exporteerders van bananen.
Uit een vergelijking van 24 verschillende vrachtauto’s en 30 verschillende dieselauto’s bleek dat de eerste groep gemiddeld 210 milligram NOx per kilometer uitstoot onder reële omstandigheden en de tweede groep 500 kilo milligram. De crux zit ‘m in de omschrijving ‘reële omstandigheden’. Volgens de Euro6-norm mogen personenwagens namelijk maar maximaal 80 milligram NOx-gassen per kilometer de lucht in werpen. Die waarde wordt in de testcyclus weliswaar gehaald, maar in de realiteit dus zwaar overschreden.
Vrachtwagens en bussen moeten ook voldoen aan hun eigen Euro6-normen, maar voordat ze hun typegoedkeuring krijgen moeten ze sinds 2013 ook tests ondergaan in de echte wereld. In september van dit jaar wordt de nieuwe testcyclus van kracht, waarbij ook personenwagens getest worden buiten de comfortabele omgeving van de testbank.
De ICCT stelt echter dat de aanscherping van de regels niet ver genoeg gaat. Volgens hen hebben de fabrikanten nog steeds de ruimte om bijvoorbeeld een speciaal prototype te fabriceren om de test goed te doorstaan. Beter zou het zijn als voor de tests een model van de productielijn geplukt wordt, of nóg beter, een auto die al in handen is van een consument.
Bedankt Arjen voor de tip!
Image-Credit grafiek: ICCT
Image-Credit 300D: @prachtplaatje via autojunk
camber24 zegt
EDIT: check, bedankt. Fixed.
rodger zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Arnoud zegt
Dit komt doordat de verbranding in grotere motoren veel beter te controleren is.
trustmeiamanengineer zegt
Wist ik al hoor ;) Maar mooi werk van d’n DAF. Heeft ongelooflijk veel geld gekost. Bij de invoering van Euro 6 werd een truck 10.000€ duurder, puur vanwege het benodigde after treatment systeem om de NOx af te vangen. Inmiddels zijn we alweer een paar generaties verder en is het systeem lichter en goedkoper geworden, maar er gaat nog steeds ongelooflijk veel aandacht en geld naar de ontwikkeling.
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: ik vaar rond met een systeem van anderhalve ton. In euro’s uiteraard, het gewicht is nog een beetje meer. En dat allemaal om een motortje van 1521pk schoon te maken, slechts 3 keer zoveel vermogen als een vrachtwagen. Maar dan heb ik wel een reductie van nox die ver in de 90% zit. En roet stoten we al helemaal weinig uit. De uitlaat is een paar jaar geleden gepoetst van binnen (uiteinde is van rvs) en die glimt nog steeds.
gekketurbo zegt
@lekbak: Uit pure nieuwsgierigheid, wat voor systeem is dat en heb je een link waar ik er meer over kan lezen?
lekbak zegt
@gekketurbo: eerst een roetfilter wat met flammenwerpers schoongebrand word elke 20 uren (zodat het niet verstopt) en daarna komen de uitlaatgassen door een scr katalysator. Ureum wat in de uitlaatgassen word gespoten reageert met nox en de katalysatorblokken in de uitlaat. Eigenlijk niks anders dan bij de vrachtwagens. Maar omdat er op een schip ruimte is kan het veel gecontroleerder en uitgebreider worden uitgevoerd waardoor je betere resultaten boekt.
Ik weet niet waar je specifiek iets over ons systeem kunt lezen maar bureau voorlichting binnenvaart (bvb) heeft er vast iets over op hun site staan. Ze hebben namelijk een schip (de shalimar) met vergelijkbaar systeem verwerkt in hun app. Met een kort uitlegfimpje wat niks voorstelt. Ook vaart er een containerschip rond met zo’n systeem, de Nadorias. Deze heeft ook hybride aandrijving en is daardoor populair voor vakbladen etc om over te schrijven. Die heeft met grote letters een site op het schip staan; http://www.firsthybridrefit.nl geen idee wat voor info je daar exact kunt halen trouwens.
gekketurbo zegt
@lekbak: Welk bedrijf heeft de ontwikkeling/productie/implementatie voor zijn rekening genomen? Misschien kan ik bij hun informatie los peuteren… :)
lekbak zegt
@gekketurbo: hug engineering. Iets uit Zwitserland geloof ik. De inbouw van het systeem is van voor mijn tijd op dit schip. Maar zij komen als de boel stuk is en hebben het volgens mij ook ontwikkeld.
alcantara zegt
Dus een vrachtwagen die die 10km @ 80km/u rijdt verbruikt minder dan een Polo bluemotion die hetzelfde doet?
Klinkt alles behalve geloofwaardig.
stefanvts16v zegt
@alcantara: het gaat over uitstoot, niet over verbruik.
amazinglaurent zegt
@alcantara: Verbruik en NOx uitstoot zijn niet recht evenredig met elkaar in verband, en hier gaat het over NOx
alcantara zegt
@amazinglaurent: Dus NOx is het enige wat schadelijk is voor het milieu bij het produceren en verbranden van dieselolie? Volgens mij moet je naar het geheel kijken, alleen NOx zegt niet zoveel. Dus het lijkt me nog steeds heel erg sterk, of eerder onmogelijk, dat een vrachtwagen per kilometer schoner is dan een auto.
amazinglaurent zegt
@alcantara: Dat heb ik ook nooit beweerd, en dit onderzoek waar in dit artikel over gesproken wordt eigenlijk ook niet. Het gaat enkel over NOx, maar dat wordt helaas net zoals bij dieselgate onmiddellijk veralgemeend tot ‘de vervuiling die de motor veroorzaakt’
alcantara zegt
@amazinglaurent: Zo staat het niet in de kop boven dit artikel
amazinglaurent zegt
@alcantara: Ook dat heb ik nooit beweerd. En zoals wel vaker op het internet kan het geen kwaad om naast de clickbaittitel ook wat inhoud te lezen lijkt me ;)
sjeppie156 zegt
@alcantara: volgens mij gaat het hier om uitstoot niet verbruik
metalmike zegt
@alcantara: Nee dat staat er niet. De uitstoot van Nox-gassen ligt lager.
granlusso zegt
@alcantara: NOx uitstoot, uitstoot is weliswaar gerelateerd aan verbruik, maar de concentraties kunnen flink verschillen (denk als de toepassing van diverse filters of AdBlue, veel personenauto’s zijn veel minder goed uitgerust met uitstootbeperkende technieken.
Dáár gaat het om. Mijn kat snapt ook wel dat een Polo minder brandstof verbruikt dan een vrachtauto.
postzegel zegt
@granlusso: NOx uitstoot is NIET gerelateerd aan het verbruik.. De CO2 uitstoot wèl.
NOx ontstaat doordat stikstof in de lucht ( 78% van de lucht die je inademt, bestaat uit N2 ) bij hoge temperatuur reageert met zuurstof (21% van de lucht). Hoge temperatuur: Bij de verbranding van bijvoorbeeld diesel dus.
Anyhoe. Dus dat.
stuko zegt
@alcantara: het is ook raar. Want Scania is immers ook van VAG. Dus de techniek voor schone auto’s is dus wel in huis?
amazinglaurent zegt
@stuko: Natuurlijk is die techniek er. Dat kost alleen geld, en dat konden/wilden ze niet doen omdat dit hun winstmarge zou verkleinen of hen uit de markt zou prijzen (al lijkt dat me niet echt realistisch)
Kartmans zegt
@alcantara: stoot minder NOx uit. Het verbruik zou ongetwijfeld hoger zijn, maar dat is iets anders.
jpoers zegt
@alcantara: dat staat er niet. Deze zal minder schadelijke stoffen de lucht in puffen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@alcantara: ze hebben het in dit rapport niet over het verbruik, maar over de schadelijke NOx gassen
CBR600rr zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
spidermann zegt
In Brabant zeggen ze dan: “en gij geleuf de”.
spidermann zegt
@spidermann: lees zonet dat er in het rapport de volgende zinsnede voorkomt: “bezogen auf den Krafstoffverbrauch, unter Beruecksichtigung der hoeheren Lastanforderungen”.
Volgens mij zijn dit soort nepvergelijkingen/”statistieken ” ervoor het publiek voor te bereiden op verbod van de diesel in de steden (zie Parijs) muv brachauto’s en bussen.
heidekonijn zegt
Vrij vertaald: Merkel de onverkozen EU fuhrer komt je centen halen.
granlusso zegt
@heidekonijn: Lekker vergezocht.
heidekonijn zegt
@granlusso: Ja tuurlijk. Vertel mij dan maar eens wie de EU politiek aanstuurt. En wie nergens buiten Duitsland verkozen is.
dwersbongel zegt
Dus daar gaan ze wel serieus met de uitstoot om ipv het te versjoemelen. Goed bezig!
aadzor zegt
Waar is dat artikel van die brabus Mercedes bij domeinen?
jaapiyo zegt
@aadzor: die heb ik maar weggehaald omdat de auto verkocht was in de tussentijd. Artikel woensdag geschreven maar was even op de plank blijven liggen.
lekbak zegt
Dit hele gebeuren verbaast me niks. Ik heb altijd het idee dat consumenten goed van geen kant klopt en dat producten bestemd voor professionals veel correcter zijn. Bedrijven zijn dan ook nog steeds bereid om geld uit te geven voor iets goeds, een zeldzaamheid bij de consument.
Onehp zegt
@lekbak: inderdaad. Er wordt veel geklaagd over consumentengoederen, maar eigenlijk te weinig over de consumenten zelf en hun gedrag ;)
lekbak zegt
@Onehp: ik loop er zelf geregeld tegenaan. Ik geef graag geld uit aan iets goeds. Maar ik kan dat of niet vinden, of niet kopen omdat ik dan een kvk nummertje moet hebben. Heel irritant.
Ik beschouw de action dan ook als één van de meest vervuilende bedrijven van Nederland. Allemaal wegwerpmeuk.
maurits123 zegt
Een vrachwagen stinkt gewoon, klaar. Ohja oude mercedes auto’s ook. Iets wat stinkt is niet goed voor ons aardbolletje.
gerjan zegt
@maurits123: en jij stinkt nooit ?
maurits123 zegt
@gerjan: net terug van de wc, gaat niet goed komen met ons aardbolletje..
rrk147 zegt
@maurits123: ja 20 jaar geleden deden ze dat. Tegenwoordig kun je nog wat resten van Ad-blue ruiken, maar verder niet.
Onehp zegt
@maurits123: ik begrijp wat je bedoelt, en is problematisch als je bij/met/in vrachtwagens moet werken. Echter, het verschil tussen een nieuwe euro 6 en alles ervoor is echt groot. Daarmee is je stelling verouderd, een euro 6 vrachtwagen stinkt niet! Vooral een heel grote verbetering voor zijn die dagelijks met hun voertuig aan het werk zijn, alook bij uitbreiding, voor iedereen op lange termijn. Of ook anders gezegd, EU is niet mislukt in alles ;)
jippie zegt
Het lijkt me dat steden als Utrecht en Rotterdam dan ook VAG diesels gaat verbieden. Het gaat uiteindelijk wel om de gezondheid van de bewoners. Toch????
mrrallycross zegt
Ze moeten gewoon auto’s gebruiken die in Californië verkocht mogen worden. Gezien de strenge millieueisen
Bubba zegt
iets met adblue? Waarom ook niet adblue in auto’s? Logisch dat de vrachtwagen minder NOx uitstoot.
SimonMc zegt
@bubba: Er zijn ook auto’s met adblue hoor.
desjonnies zegt
Als onze overheid zooo ontzettend begaan is met het milieu als ze zeggen, dan stel ik voor om subiet de benzineprijs te verlagen naar het prijsniveau van Diesel.
Want dat is namelijk de voornaamste reden dat we Diesels kopen.
Maar helaas stelt ene Dijsselbloem (met zijn PvdA pet op) voor om de vennootschapbelasting voor bedrijven re verhogen en de lonen kunnen omhoog.
Ik lees eigenlijk nergens ergens iets over lastenverlichting voor de mensen, nu er van de daken wordt geschreeuwd dat ‘ het zo goed gaat ‘ in Nederland. Toch?
oxymoron zegt
@desjonnies:
PvdA-uitleg: nivelleren doe je naar boven. Volgens dat principe kan de belasting voor de burger niet omlaag mar moet die voor bedrijven omhoog. Dijsselbloem kan het weten, die heeft voor boer geleerd.
josvanrey zegt
@oxymoron: nivelleren kan je leren!
lekkerlinksrijden zegt
@oxymoron: in 2017 zijn we gewoon weer de lul hoor.En hoe komt dat: de belastingdruk wordt weer hoger, denk dan aan de ozb en zorg en energie enz enz. Gemiddeld tussen de 3 en 8 % en het salaris stijgt minder dus minder koopkracht. Maaaarrr het gaat beter hoor mensen
lekbak zegt
@desjonnies: mensen krijgen een paar euro per maand meer koopkracht vanaf 1 januari. Enorm voordeel natuurlijk!
Meer heb ik er ook niet over gehoord.
peug206 zegt
@lekbak: en de belasting op benzine wordt ietsjes hoger, dus die paar euro mag je gelijk wel inleveren…
rrk147 zegt
Het zou zo maar kunnen dat dit klopt. Feit is echter dat een vrachtwagen in praktijk zuinig moet zijn, dat willen wagenparkbeheerders, of transportondernemingen. Niet volgens één of andere testcylcus zoals bij personenauto’s. Want de aanschafprijs van een vrachtwagen is niet gekoppeld aan het verbruik, of uitstoot. Omdat het verbruik afhankelijk van te veel factoren: opbouw, werkzaamheden en configuratie zorgen ervoor dat het lastig vergelijken is.
riri zegt
Ondertussen bij Trafigura en Vitol die zorgen voor giftig brandstof en giftige uitstoot.
De olie wordt veelal uit Afrikaanse landen gehaald de olie van goede kwaliteit wordt hier in Nederland gemixt met goedkope giftige mengstoffen en teruggebracht als een mindere kwaliteit benzine en diesel. Dan leveren zij de brandstof in Afrika en ze bezitten ze ook de pompstations waar de brandstof wordt verkocht. Zo beheersen zij de hele keten.
We hebben maar 1 planeet dat beseffen ze nog niet …..
desjonnies zegt
@riri:
Dat heb ik idd nooit begrepen, zoals de zwavel reduceren.
In Zweden schijnt Diesel veel zuiverder te zijn dan bij ons
lekbak zegt
@desjonnies: die zwavel moet ergens heen. Gaat het niet de lucht in dan storten ze het wel ergens in een apenland op een grote bult. Maatje van me in de zeevaart heeft dat nog wel eens vervoerd.
Crosscabouter zegt
@riri: Zou je het bericht nog eens na willen lezen?
Net niet goed te lezen ;)
kempenaer zegt
De auto’s voldoen dus aan de normen. Het is gewoon weer een staaltje diesel-bashen. Als je vindt dat de testen op de testbank niet reëel zijn, zeg dat dan en kom met verbetervoorstellen.
De dieselmotor is straks ook goed te gebruiken voor bepaalde bio-brandstoffen. We moeten de dieselmotor dus blijven verbeteren en koesteren. Objectief gezien heeft het dieselaggregaat absoluut toekomst. Tenzij de overheden ten faveure van de electrowagens de diesel de nek om willen draaien. Zou zeer onverstandig zijn, maar goed, de overheden grossieren in onverstandige beslissingen. Het niveau van de gemiddelde overheidsknuppel is ook erbarmelijk natuurlijk.
O plaat zegt
@kempenaer:
Eerlijk gezegt denk ik dat na 2020 nergens nog diesels verkocht zullen worden en rond 2025 zal het onmogelijk worden om als particulier nog 1l diesel te tanken. Als je een klassieker op diesel hebt begin maar al een andere motor te zoeken zou ik zeggen.
De Diesel motor is gewoon te vervuilend voor de 21ste eeuw. Rudolph Diesel had hem uitgevonden om op bio olie te kunnen rijden maar bio brandstoffen zijn nooit populair geweest en ik zie overheden nu niet meer van gedacht veranderen. Maar ik ben zeker dat Rudolph Diesel zich omdraait in zijn graf.. Al is het aan een lager rpm dan Nikolaus Otto
tarquesh zegt
Ik ben al zeven jaar onderweg met personenauto’s op Diesel. Dus ik weet niets van vrachtwagens af.
Ik heb een Diesel gehad uit de VAG Groep (VW) en ik vervoer mezelf nu in een Honda.
De VW braakte af en toe een blauwe pluim eruit. Bij een koude start wist ik wel gelijk dat mijn auto een Diesel was want ik kon dat ruiken.
Mijn Honda doet alles onzichtbaar. Geen damp zie ik, geen blauwe pluimen. De uitlaatgassen doen mij in de verte denken aan iets dat ruikt na lpg.
Bij een forse acceleratie impuls waarbij ik van zeg maar 20 km/h naar 150 km/h jaag, blijft mijn Honda zich verbergen dat zij niet loopt op Jeremy’s gehate Diesel.
Het wagentje nipt 1 op 25 praktijk verbruik, dus wie doet mij wat?
Ja, die vervelende rot instanties of rot clubs. Verotte verotte.
Gelukkig heeft de industrie antwoord. Langleve DAF, Scania, iedere vrachtwagen bouwer,
VAG, Honda, Renault/Nissan, Mercedes.
Diesel is erg schoon, Diesel heeft meer energie dan Benzine, LPG, Stroom, Aardgas, Waterstof. Is goedkoper, hoge actieradius.
Langleve euro6, Nox minimaal, fijne Diesel gegarandeerd.