Heet autonieuws op zondag? Jawel! Volvo helpt iedereen die met scherp schiet uit de brand, met de nieuwe Volvo EM90.
De MPV, ooit was het een enorm populair concept dat haast iedere fabrikant in het assortiment had. Behalve de premiums dan. Die haalden er hun neus voor op. Sindsdien zijn tijden veranderd. Eigenlijk zijn alle MPV’s verdwenen uit de showroom en dus uit het straatbeeld. Ironisch genoeg zijn de zeldzame uitzonderingen vooral de Mercedes B-Klasse en de BMW 2-Serie Active Kukident. Kènnelijk componseert de premium badge voor klanten net voldoende de schaamte om met een ‘busje’ te rijden in plaats van met een extreem stoere Opel Mokka.
Eigenlijk past het helemaal niet meer bij deze tijd, dat Jan en Alleman zo’n hoogig ruimte-inefficiënte crossover wil hebben. Het is nodeloos zwaar en verbruikt nodeloos veel brandstof. In een tijd dat iedereen meer dan ooit heikneuterig dient te zijn, is het de hoogste tijd dat de MPV een LL Cool Jesque comeback maakt. Volvo gaat er nu mee aan de haal, met de gloednieuwe EM90.
Nu zeg ik gekscherend altijd al tegen collega @willeme dat de XC90 veel meer een busje met een neus is dan een échte SUV. Maar de EM90 laat de pretentie helemaal vallen. Volvo durft de auto zelfs zélf gewoon een MPV te noemen. Geen SUV, geen CUV, geen SAV, niks met sport, nee gewoon ‘MPV’:
With the EM90, we’re taking Volvo Cars’ heritage and leadership in safety into the exciting new electric MPV segment. It allows us to tap new market demand we’ve not explored before and broadens the appeal of the Volvo brand to more people.
Jim Rowan, Volvo honcho
Volvo omschrijft de EM90 als een ‘luxe woonkamer waarin je reist met je familie’. Als alternatief kan je de auto ook gebruiken als zakelijk vervoer van belangrijke klanten. Een auto die je op meerdere manieren kan inzetten, zogezegd. Onderhuids is de auto overigens een Zeekr 009 en daarmee altijd volledig elektrisch.
Zeekr is een ander merk dat deel uitmaakt van het Chinese auto emporium van Li Shufu. Deze vorm van platforms delen kunnen we ongetwijfeld vaker verwachten van het concern. We kennen het natuurlijk ook al van de Volvo XC40 en Lynk & Co 01. Naast de merken Volvo, Geely, Zeekr, Lotus en Lynk & Co heeft Li ook nog een dikke negen procent van Mercedes in handen. Dus het is een baasje dat waarschijnlijk nog wel even actief zal blijven in de autowereld.
Volvo hoopt natuurlijk een segment aan te boren waar in ieder geval in Europa momenteel niemand anders in opereert. Het enige wat in de buurt komt is wellicht een elektrische V-Klasse of ID Buzz. Maar dat zijn dan weer iets meer échte bestelbusjes. Qua concept komt de Lexus LM500h wellicht het meest in de buurt. Maar dat is een hybride en wordt niet geleverd in deze contreien.
Zie jij het wel zitten om deze regressieve en daardoor stiekem zeer progressieve Zweedse Chinees op de oprit te zetten? Laat het weten, in de comments!
potver7 zegt
Dit ding is natuurlijk voornamelijk voor de Aziatische markt, waar busjes vanouds immens populair zijn, net als in sommige Afrikaanse landen. Als deze auto überhaupt in Europa op de markt komt, dan is het zeker niet de verwachting dat het een verkooptopper wordt.
Aon zegt
Dit is om je ouders te vervoeren als die wat elder zijn.
sanderkomnogeensergens zegt
Chinese rommel.
str8six zegt
Getypt vanaf een telefoon of computer die: Made in China is
sanderkomnogeensergens zegt
Ja denk het wel. Helaas China is nog steeds de werkplaats van de wereld.
melcon zegt
Wellicht made in China maar zeker niet designed in China.
Daarbij in het geval van Samsung (waar toch een vrij grote kans op is) zelfs niet made in China, Samsung heeft hun laatste fabriek in China in 2019 gesloten. Ze produceren nu voornamelijk in Vietnam, India, Zuid-Korea zelf natuurlijk, Brazilië en Indonesië. Ook Apple verplaatst hun productie langzaam naar landen buiten China (Tsjechië, Maleisië, Thailand en Zuid-Korea). Helaas hebben ze nog wel een groot deel van hun productie in Zhengzhou maar China is in elk geval niet meer de default go-to productie locatie. Ook bijvoorbeeld Lenovo produceert hun laptops/desktops inmiddels veelal buiten China (Hongarije, Mexico, Taiwan, VS). Dus leuke uitspraak maar niet per definitie waar.
In het geval van dit zeekr busje met volvo logo moet je je inderdaad afvragen wie buiten Azië z’n ding wil hebben. Zeker als de vormgeving een moderne interpretatie is van een Pontiac Aztek… En laten we wel wezen, een rollover/suv is gewoon een MPV die wat hoger op de poten staat met een wat stoerder uiterlijk. Ze bezitten nooit enige terrein capaciteiten, wat ook de voornaamste reden is dat ze rollover/suv genoemd worden en geen terrein auto / 4×4 (niet te verwarren met awd… alle wielen draaien behalve als er 1 in de lucht hangt.).
wimof zegt
Een telefoon gooi je na 8 jaar (Iphone) misschien weg, maar bij eeen auto heb je nood aan dienst naverkoop en die staat nog in prille kinderschoenen of is onbestaande ( tegenwoordig zijn er Chinese auto’s in omloop waar de garantie door een verzekeraar beheerd wordt en er 3 garage’s in België zijn, dat is niet wat ik wil)
Paul zegt
Die Lexus LM had ik laatst eens goed bekeken en vooral de binnenkant spreekt mij wel aan. De buitenkant is net een sneeuwschuiver maar dat terzijde.
Aangezien ik zelf Volvo rij is dit wel een serieuze opvolger. Altijd handig veel bagage mee kunnen nemen namelijk. Nu nog een keer in het echt aanschouwen.
Flutterbear zegt
Ze zijn de enigste omdat toch niemand hierop zit te wachten? De XC90 is immens populair (voor het prijssegment) en de EX90 zal ook goed scoren. Europeanen willen als ze zoveel geld uitgeven ook dat het er leuk uit ziet. Enkel als je écht veel geld heb dan kies je voor een busje, maar dan eerder formaat sprinter. Lekker anoniem in je huiskamer op wielen.
alfa147ti zegt
Dit is toch een grote grap mag ik hopen, is dit een Volvo, ik vond de alle eerste XC90 al niets maar hier wil je toch niet in gezien worden, wat hebben sommige merken toch net als bij BMW met de XM.
willeme zegt
Ik vind ‘m cool! Zet maar voor de deur. Hoef ik ook niet meer op zoek naar een Mercedes R-klasse of Nissan Elgrand (ja, die vind ik ook cool!)
z4rickss zegt
Eens!
fastshifter zegt
1 april valt laat dit jaar….
MetalLaires zegt
Schuifdeuren maken deze auto’s heel erg suf
ronnys zegt
Nee ze zeggen expliciet dat het geen suf is, maar een MPV.
Als die toch suf overkomt is dat toch precies wat iedereen wil??
En nog praktisch ook. Eindelijk een geslaagde suf, euh MPV!
leaper035t zegt
Voor vrouwlief. De Polestar-versie aub.
harrie zegt
Eigenlijk is dit de enige echte spirituele opvolger van de 245.
Niks lifestyle stations, vierkant en praktisch en er past een IKEA bankstel in.
Enkel al die fauteuils en overbodige elektronische gadgets eruit slopen, en dan gewoon een bank met stoffen bekleding erin. Je moet wel een beetje kunnen leven in je auto.
mijosu zegt
Hier is afgezien het logo natuurlijk weinig Volvo aan. Sterker nog, Volvo is Volvo niet meer.
RAW zegt
Cool, na een stationwagon is een MPV voor mij de meest logische auto als het om praktisch nut gaat. Rijden beide meeestal beter dan die hoogpotige auto’s.
BRT zegt
Zal het wel goed kunnen doen in bestelbusvorm!
Estate_of_mind zegt
Een baasje DAT
jaapiyo zegt
Is dat zo? Het verwijst naar een persoon 🧐.
Edit: fixed. Live and learn
vbarchetta zegt
Prachtige kinder container.
flow82 zegt
Dit gaat het zeker prima doen in Azië. Momenteel zie ik hier voornamelijk Toyota Alphards en Voxy rondrijden, en de incidentele Lexus uitvoering van de Alphard. Ze zitten prima, bij uitstek geschikt om in gereden te worden. Verwacht dat de achterin beleving hier niet anders dan uitstekend zal zijn.
piebepost zegt
Ik vind het best een gaaf ding maar in de verste verte kan ik geen Volvo genen herkennen. Lijkt in nieuw op bijvoorbeeld de EX90.