Volgens berichtgeving in de Duitse pers bereidt het Volkswagen-concern een opsplitsing in 4 holdingmaatschappijen voor, om zo individuele problemen/aandachtspunten beter te kunnen tackelen.
De huidige structuur van Volkswagen lijkt al erg op wat er volgens Handelsblatt in de planning staat, want onder Volkswagen geniet Audi al een grote mate van zelfstandigheid, met Lamborghini en Ducati onder zijn vleugels.
Deze 3 merken zullen in een aparte holding worden afgesplitst, waarbij Audi-chef Rupert Stadler de meest voor de hand liggende kandidaat is als leider. De grootste holding zal bestaan uit VW, Seat en Skoda, met aan het hoofd voormalig BMW-man Herbert Diess. Voor Diess en zijn volumemerken zal het meeste werk te verzetten zijn.
Hiernaast worden Porsche, Bugatti en Bentley in een aparte holding ondergebracht, en tot slot krijgen de truck- en bedrijfswagen-divisies hun eigen holding.
Bovenstaande berichtgeving is nog niet officieel bevestigd door Volkswagen, maar speculeren mag. Aan de top van deze 4 holdings zal vanzelfsprekend VAG-eindbaas Martin Winterkorn staan, de manager die zelfs Ferdinand Piech wist te overleven.
volvo-s60-adept zegt
4 wielen, een stuur, een motor en een paar stoelen.
De eenheidsworst wordt dus nog groter dan ‘ie al was.
mout zegt
@volvo-s60-adept: Ik zie juist 4 auto’s rond 1 wiel…
bofkont zegt
@volvo-s60-adept: Wat een onzin, Lambo/bentley/bugatti zou ik geen eenheidsmeuk noemen.
Tja een VW tje moet ik je gelijk geven, maar dat is toch bij elke volume merk aan de orde.
mercedesclk350 zegt
Gaan ze nu dan eindelijk nieuwe auto’s maken?
jrk68 zegt
@mercedesclk350:
Laat ze nou eerst eens beginnen met fatsoenlijke, dat is al moeilijk genoeg.
LaLancia zegt
Lijkt me wel zo overzichtelijk.
gijsso zegt
Lijkt me een verstandige zet. Het bedrijf is nu zo groot en opereert op bijna de gehele automarkt (van goedkope Seats tot dure Bentleys) dat het overzicht helemaal kwijt lijkt te zijn.
gop1 zegt
Puur wat onzin op papier dus, heeft verder niets met de auto’s of techniek te maken.
jack_abarth zegt
@gop1:
Ik zie het verschil eerlijk gezegd ook nog niet.
Voorheen een grote paraplu met diverse bedrijven, nu wordt er alleen een “sub laag” toegevoegd.
jrk68 zegt
@jack_abarth:
Het enige verschillen dat ik zo snel zie is dat Seat uit de Audi poot gaat en naar de VW poot gaat en dat Bentley onder de VW vleugel vandaan gaat.
Dat laatste op papier, althans ik verwacht niet dat de Conti nu ineens niet meer op een Phaeton bodem staat.
w0o0dy zegt
@gop1: nou…. qua techniek is er al een soortgelijke verdeling:
Bentley en Porsche en Lamborghini gaan één modulair platform delen
VW, Seat, Skoda delen het MQB platform en de trucks zijn al apart +de bedrijfswagens staan deels los van die merken maar delen wel techniek met VW/Seat/Skoda.
Hoe de Phaeton in dit plaatje nog ondergebracht zou kunnen worden is me een raadsel. Audi platform maar dat is een andere divisie…, Porsche/Bentley techniek? Ook niet handig… Conclusie? De Phaeton wordt een flink grotere en meer op luxe gerichte Passat/Superb en geen Audi met VW kleding.
desjonnies zegt
@gop1:
Ik ben van mening dat je dit heel erg onderschat, simpel gezegd worden de eieren over meerdere mandjes verdeeld, zodat het gehele concern minder kwetsbaar wordt.
Regent het in de Italiaanse hoek, kan de rest van het concern of een parapluie geven of ze laten verdrinken.
Verder is het een financiële organisatie, die toevallig wat autofabrieken heeft – aldus de wijze woorden van een VAG manager tegen mij, jaren geleden.
swordfish zegt
@gop1: kwestie van operationele en financiele optimalisatie. Doel: aandeelhouders blij maken!
drivingpleasure zegt
@gop1: Inderdaad, dit heeft alleen met financiële voordelen te maken. Uiteraard schaart het allemaal nog steeds onder 1 dak en zullen veel auto’s nog steeds veel op elkaar lijken qua onderstel etc.
mashell zegt
@gop1: het kan anders wel handig zijn om de ronduit problematische samenwerking tussen MAN en Scania te verbeteren. Dan heb je gewoon een divisie baas die de boel kort sluit.
racerx zegt
Lijkt me een uitstekende categorisering, hadden ze al veel eerder mogen doen.
Carreza zegt
Dacht nochtans dat het bedrijf al een geoliede machine was. Hopelijk lopen de plannen gesmeerd…
bartteeuwen zegt
@Carreza: pun intended?:p
mout zegt
@Carreza: Audi breekt los. Het rammelde dan ook al aan zijn kettingen.
jrk68 zegt
@Carreza:
Dat het gesmeerd loopt mag je wel hopen met zo’n verbruik.
Orichy zegt
Ik zou Seat onder Audi toezicht plaatsen en Bentley in het Volkswagen gedeelte, alles voor een logische aanpak.
Seat als budget Audi, Bentley als upmarket Volkswagen. Porsche en Bugatti zijn inderdaad van een andere orde.
Bentley is toch al een upmarket Volkswagen geworden.
jrk68 zegt
@Orichy:
Wat jij beschrijft is de huidige situatie, daar willen ze dus vanaf.
drivingpleasure zegt
@Orichy: Audi willen ze al sinds jaar en dag in het hogere segment hebben, wat ze ook wel zijn tegenwoordig of mag ik dat niet zeggen? Hierdoor past bentley een stuk beter bij Audi dan bij VW want VW is een voor de middenklasser. Seat past dus beter bij VW aangezien het merk ook niet in het hogere segment zit. Maar laten we niet vergeten dat alles nog steeds onder 1 dak zit en dit alleen is voor de financiële baten.
potver7 zegt
Ik zie het verschil niet zo eerlijk gezegd… behalve dat er intern wat extra GmbH’s, AG’s en KG’s worden opgericht met de bijbehorende managementlagen zodat de winst nog wat extra afgeroomd kan worden.
Of het bedrijf hierdoor beter bestuurd kan worden? Dat ligt meer aan de ego’s van het management dan aan de bestuursvorm. Als die struktuur er over 10 jaar nog steeds is, dan is het blijkbaar gelukt.
porsche928 zegt
Waar een Le Mans uitslag al toe kan leiden.
Lustigson zegt
Lijkt een logische stap… maar Toyota bouwt zelfs nog meer auto’s dan VAG en doet het ook met één organisatie, toch?
Dutchdriftking zegt
Ik denk niet dat wij er veel van zullen merken. Ze zullen onderling nog veel kennis en onderdelen delen lijkt me zo.
norge zegt
De garantie tak gaat een geoliede busines worden…
Robert zegt
@norge: ik las recent dat de verzekeraar hun claims aangaande de garantie afhandeling m.b.t. het hoge olieverbruik en de opgerekte distributiekettingen van hun TSI/TSFI blokken een beetje zat was…
Jochempie zegt
Zonde, het zal de automotive-variant zijn van een lijk ontleden om de doodsoorzaak te vinden. In het geval van de Volkswagen gaat het om olieverbruik uiteraard.
Oh ging het over het concern?
Esprit_de_Flandre zegt
Voorbereiding voor een fusie?
Fusie met een andere autogroep is moeilijk, omdat VW groep zo groot is. Door het splitsen in kleinere delen zou VW-Seat-Skoda kunnen fuseren met bvb PSA, of MAN-Scania met DAF…
desjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
Duitsers fuseren NOOIT
Die nemen over, het liefste vijandig !
Carreza zegt
@Esprit_de_Flandre: hmm, ene Marchionne ruikt zijn kans.
jrk68 zegt
@Carreza:
Heb jij hem ook gesproken vandaag?
Hij vertelde me net bij het koffiezetapparaat dat hij overweegt om Audi te kopen.
lincoln zegt
Heel bizar om te vernemen dat het hele VAG concern uit 1 holding bestond .. Er zijn eenmansbedrijven die er al meer dan 4 hebben ..
klaasjevaak zegt
@lincoln: De vraag is; krijgen we straks een IPO voor Audi, Porsche en de truck-divisie of krijgen we 4 subholdings die allen nog steeds onder één beursgenoteerde VAG topholding vallen?
redbeams zegt
Peilstok,trechter,oliekan en carterpan…dat zijn d’r dus 4 :)
mrrallycross zegt
Zou het hier echt beter door te regelen worden?
jrk68 zegt
@mrrallycross:
Meer kastjes, meer muren?
Ik vrees van niet.