Volkswagen is jarenlang gehackt door China. Op een gegeven moment maakten de hackers een fout en werd het spiedende gespuis betrapt.
Het leek er lange tijd op dat de grootmachten van de wereld het wel aardig met elkaar konden vinden. Natuurlijk waren er altijd wel wat spanningen. Maar ach, wij besteedden onze productie van alles uit aan China. Zij kochten Amerikaanse staatsobligaties waardoor wij lekker op de pof konden blijven leven. En ondertussen was Rusland een beetje de dronken oom op het verjaardagsfeest. Een beetje irritant, maar ook wel guitig en onschadelijk.
19.000 documenten
Helaas staan de dingen dezer dagen wat meer op scherp. Het besef daalt in dat onze vrinden aan de andere kant van de wereld, wellicht niet altijd onze vrinden zijn. Zo komt nu ook naar buiten dat Volkswagen lange tijd zo lek als een mandje was. Chinese hackers zaten met hun grijpgrage tengels onder het dekbed te voelen naar de kroonjuwelen van de Duitse autogigant. Met name waren zij geïnteresseerd in EV-technieken, maar ook versnellingsbakken en de waterstofauto. Ze zouden maar liefst 19.000 documenten hebben buitgemaakt.
Leger
Der Spiegel bericht dat de oorsprong van de hackers kon worden herleid tot Peking en het Chinese leger. Men zou digitaal zijn binnengedrongen via een Volkswagen fabriek in Mexico en van daaruit dieper en dieper de krochten van Volkswagens digitale domein zijn binnengedrongen. Op een gegeven moment maakten de hackers echter een fout. Door die fout werd opeens heel veel capaciteit gevraagd van Volkswagens systemen. Dat viel een medewerker op.
Als de bespioneerde de spion wordt
Daarna ging dit spionageverhaal op James Bondesque wijze door. Na de ontdekking besloot men niet meteen keihard in te grijpen, maar eerst een te kijken wat de hackers deden. Men kwam er achter dat de spionnen ‘gewone werkdagen’ maakten, zoals Dolly Parton zou zeggen. Pas maanden later is een ‘open hart operatie’ uitgevoerd om de systemen te vrijwaren van de indringers. Twintig man (m/v/i) waren een weekend kwijt aan deze operatie. Het bespieden heeft voor zo ver bekend van 2010 tot 2015 geduurd.
China ontkent
China ontkent overigens betrokkenheid, uiteraard en noemt het een ‘schande’ dat deze ‘valse beschuldigingen’ geuit worden. Gezien de evidente bewijslast vrij walgelijk, maar dat is kennelijk hoe het werkt in dit spelletje met dit soort lieden. Zwart op wit bewijs maakt daar ook geen verschil in. Men dicteert liever de waarheid met een bak macht, dan die te onderzoeken en te erkennen.
De realiteit is inmiddels wel pijnlijk
Inmiddels is het natuurlijk wel zo dat Volkswagen waarschijnlijk beter de Chinese EV startups kan hacken voor wat goede ideeën. Dat dan weer wel…In Wolfsburg gaat het namelijk nog moeizaam met de ‘wende’. In China knalt de ene na de andere EV fabriek uit de grond. Koop dan?
Autokenner zegt
Ja maar is weer het westen haar schuld zeker. Linkse gekkies zullen dit omdraaien naar het westen.
cdlop01 zegt
Dat is toch bekend, Chinezen, Chinese cultuur heeft ook geen enkel probleem hiermee…..jatten, kopiëren etc. Europese, met name Duitse autoindustrie doet, of deed, gouden zaken in China, deze praktijken nemen ze op de koop toe. Tot op heden dan blijkbaar want nu de verkopen van VW etc in elkaar klappen in China en China de wereldmarkt wil veroveren met hun EV rommel, nu is het opeens wel een issue…. wat kinderachtig.
mlo zegt
China heeft er geen actieve herinnering aan.
Wolflow zegt
Ja, dat hebben ze van die man geleerd die namens China de NATO gaat (laten) lijden
dailydriver zegt
Wel een memo van ontvangen?
Aon zegt
Dat
is ook de oorzaak van het dieselschandaal.
De Fiets zegt
@Autokenner, verklaar je nader? Ik ben heel links maar zo’n bericht omdraaien? Hoe kom je erbij.
Autokenner zegt
Kijk om je heen zou ik zeggen, maar je mede linkse mensen. Op nu.nl en Joop.nl etc.
De Fiets zegt
Tja, als je de reaguurders op dat soort websites als referentie neemt voor wat ‘linkse mensen’ denken en doen dan ben je wel erg ver van de realiteit
harrie zegt
Bijna alles gejat wat los en vast zst, ze hadden alleen geen interesse in de designs van de id reeks.
PrettyAwesome zegt
Nou en? Het enige verrassende aan dit nieuws is, dat het gelukt is bij Volkswagen en dat het de media heeft bereikt. Ieder zichzelf respecterende Souvereiniteit spioneert er op los. China doet dat, Duitsland doet, Nederland, Amerika, Frankrijk, GB, Rusland, etc… en ja, as we speak. Hell, noem mij een land die het niet doet! Oh wacht even, dit soort nieuws is natuurlijk bedoelt om in alle lagen van de samenleving het ‘grote gele gevaar’ te primen.
cdlop01 zegt
Idd, herinner mij nog de Lopez affaire, top manager van VW die hele foute dingen deed in oodracht van Piech indertijd, 1993….alweer.
China is een dictatuur, fout regiem maar wij verdienen er met zijn allen honderden miljarden aan en nesteden nog meer. De Chinezen gaan de Usa naar het tweedecplan verwijzen en Europa mag helemaal achteraan aansluiten. Wen er maar aan.
Autokenner zegt
Jij bent wel grappig @cdlop
Zonder afzet in Europa en VS is er geen China.
Onze fabriekjes kunnen gewoon terug naar Europa als het zou moeten, Jan met de pet betaald dat.
Maar Jan de pet in China gaat dan weer van armoede leven.
PrettyAwesome zegt
@Autokenner Zonder China is er ruim de helft minder verkoop voor VAG, Mercedes, BMW om er maar een paar te noemen… Dus ik denk dat de dynamiek die jij hier afschildert niet geheel in overeenstemming is met de werkelijkheid.
Autokenner zegt
De afzet van luxe auto’s krijgen ze hier ook wel kwijt voor minder geld, maar geloof jij maar in jouw sprookjeswereld
cdlop01 zegt
China is hard op weg de Usa van de troon te stoten als grootste economie. 1,4 miljard Chinezen tegenover 400 mln Amerikanen, daarnaast enorme export en productie, auto’s, telefoons, kleding, etc etc etc. Ze groeien zo hard dat kopieren en hatten niet anders kan, zelf bedenken kost teveel tijd. Daarnaast mogen Europese fabrikanten alleen actief zijn als het in een joint venture is met een Chinees bedrijf… . In elkaars keuken kijken is dan ook helemaal niet moeilijk, kopieren al helemaal niet. De Chinezen hebben de Eurooese auto giganten, met name Vw, Audi, Bmw en Mercedes ook bij de strot, de omzet komt voor een zeer groot deel uit China… . De spuuglelijke Bmw’s die wij krijgen voorgeschoteld zijn gedicteerd door Chinese (wan) smaak. Geeft Bmw zelf toe, o.a. tijdens introductie van de huidige 7 serie.
vondick zegt
Dat was ooit het vooruitzicht. Maar dat is het (gelukkig) niet langer. Als wij gewoon weer de mouwen op stropen kunnen we gewoon weer de grootste zijn. Waarom? Het gaat helemaal niet goed in China. Ze hebben veel te lang geinvesteerd in dingen waar niks uit komt. Kijk naar de huizenmarkt daar. Ook gaat daar het bevilkingsaantal in enkele tientallen jaren van 1,4miljard naar 700 miljoen. Een ongekende vergrijzing. Deze dingen had men het hoofd kunnen bieden zo’n tien jaar geleden, maar toen kwam Xi Jinping aan de macht. Deze gast trekt meer en meer macht naar zich toe, en kritiek geven gebeurt steeds minder. Maar kritiek is nodig om bij te sturen bij verkeerde keuzes. Nu wordt er niet of veel te laat bijgestuurd en wordt men minder en minder effectief. De grote groei van China is over.
wimof zegt
Ik heb “het” nog maar straks tegen een vriend(in) verteld: ik ben blij dat mijn tijd hier kort wordt.
Misschien heeft Alexander (nog een vrien(in)) hetzelfde verteld
vondick zegt
Dat tweede plan zal zo’n vaart nog niet lopen. Mouwen opstropen in plaats van overal bij neerleggen en ‘er maar aan wennen’.
Autokenner zegt
Ja ja daar heb je de eerste al.
Hunnie doen het ook dus dan maakt het allemaal niet uit!
Als een ander de sloot in springt doe jij het ook zeker?
W115 zegt
Van 2010-2015 kwam er alleen maar schijt en stront uit de VW fabrieken. China had beter Renault kunnen bespioneren.
MarcoM zegt
Bijna alles komt v.w.b. elektronica daar vandaan en het meeste heeft via internet updates nodig, dus wat willen we dan.