Vettel is gediskwalificeerd voor de race en Hamilton stijgt een plaatsje. Iedereen (op Ocon na) stijgt een plaatsje, overigens.
De Grand Prix van Hongarije 2021 was bloedstollend! Zelfs na de race. De Aston Martin van Sebastian Vettel zou te weinig brandstof bevatten. De regels zijn duidelijk. Een auto moet aan het einde van de race 1 liter brandstof bevatten. Bij Vettel was er aanvankelijk slechts 0,3 aangetroffen.
Volgens Olaf Szafnauer was er 1,74 liter aanwezig, maar dat kon men klaarblijkelijk niet hard maken. Dit betekent dat Vettel is gediskwalificeerd van de uitslag, zo meldt Formula 1. Zijn tweede positie is hem ontnomen. Dat is heel erg zuur voor de Duitser.
Sebastian Vettel gediskwalificeerd
Sebastian Vettel maakte voor de race al een statement. Bij het spelen van het Hongaarse volkslied, droeg hij namelijk een regenboog T-shirt én mondkapje. Dit vanwege een omstreden anti-homowet die is aangenomen in Hongarije. Daarop antwoordde Vettel al dat ze ‘m daarom mochten diskwalificeren. Nu is de viervoudig wereldkampioen gediskwalificeerd, maar dus vanwege te weinig brandstof.
Dat Vettel is gediskwalificeerd heeft ook implicaties voor de eindstand van uitslag van de race. Iedereen achter die achter Vettel is geëindigd, gaat namelijk een stapje omhoog. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton gaat dus van P3, naar P2. Dat betekent 18 punten in plaats van 15. Verstappen klimt van P10 naar P9 en pakt zo 1 puntje extra (2 totaal). Het is extreem zuur, maar weer heeft Hamilton het geluk van de kampioen en loopt wéér 2 puntjes uit.
Over Hamilton gesproken, hij was tijdens de podiumceremonie erg duizelig en ging water drinken tijdens het spelen van het Franse volkslied. Daar was wat kritiek op (het is niet echt chic), maar de Brit was onwel. Hij is naar de medische unit gegaan voor een check en alles bleek uiteindelijk goed te zijn met Hamilton.
Nieuwe uitslag GP Hongarije 2021
De uitslag ziet er nu dus iets anders uit nu Vettel is gediskwalificeerd. Sainz heeft weer een podiumplaats gewonnen zonder op het podium te staan, net als Brazilië 2019. Voor Williams is het helemaal mooi, want die hebben nu nóg meer punten.
- Ocon – Alpine
- Hamilton – Mercedes
- Sainz – Ferrari
- Alonso – Alpine
- Gasly – Alpha Tauri
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Latifi – Williams
- Russell – Williams
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Ricciardo – McLaren
- Schumacher – Haas F1
- Giovinazzi – Alfa Romeo
DNF
Mazepin – Haas F1
Norris – McLaren
Perez – Red Bull
Stroll – Aston Martin
Leclerc – Ferrari
Bottas – Mercedes
DSQ
Vettel – Aston Martin
UPDATE:
Szafnuer (de baas van Aston Martin Racing) laat het er niet bij zitten en laat beroep aantekenen. Formeel heeft Vettel nu nog zijn tweede plaats in handen, als er wijzigingen zijn, zullen we het zo spoedig mogelijk melden.
superfunky zegt
Tuurlijk. Alles uit de kast om Hamilton te laten winnen, want anders gaat hij huilen en dat kan natuurlijk niet gebeuren.
Wat wordt die sport vernageld zeg. 2 races op rij je tegenstander torpederen blijft feitelijk onbestraft, maar een paar druppels brandstof, nee da’s een misdaad. Als je te weinig brandstof hebt, haal je de finish niet, hen je genoeg, dan heb je het wel gehaald. Da’s toch simpel, of niet?
Jozo zegt
Dit is een regel uit het boekje en staat er al jaren in.
Het is gewoon een erg domme fout van het team. Tenzij er iets in de meting tijdens de race fout ging. Maar dat zal wel niet gezien hij de auto in de uitloopronde al aan de kant zette.
Russel leek hetzelfde te doen, verder niks over gehoord.
raym zegt
@superfunky: bottas heeft 5 grid plaatsen straf gekregen bij volgende race. Dit voor alleen matriale schade hamilton ramt iemand 51 g het ziekenhuis in en krijgt 10 seconden straf tijd. Er is deze race zelfs een stop and go uit gedeeld voor te hard rijden in pits. Totaal niet in verhouding. Alles lijkt er steeds meer op inderdaad ze hamilton het zo makkelijk mogelijk maken. Lichte straffen en ga zo maar door, want anders gaat sir hamilton huilie huilie doen. Hypocriete lul is het.
duckmefaddy zegt
@superfunky: turbo juice gebruiken en daarmee illegaal peekaas maken is ook erg illegaal. Dat moet gecontroleerd worden. Als je daarna alles leeg rijdt en niet gepakt wordt is wel erg handig natuurlijk. Maar blijkbaar is dat Hamiltons schuld
maze zegt
Formule e zelfde toch accu leeg jammer joh.
Dus waarom niet bij de formule 1 ook zoiets snap dat je een bepaalde te meten hoeveel heid nodig hebt maar tov formule e klopt dit niet zit er wat in en je haalt de streep en je word afgevlagd top klaar en dat je dan erna stil valt lekker belangrijk je bent toch afgevlagd
padoempats zegt
Omdat de FIA 1 liter brandstof na afloop vereist om checks te doen op de validiteit van de brandstof. Bij een accu is er niets te checken.
sr20det zegt
@padoempats: dan doen ze dat toch voor een race, wat een bullshit
padoempats zegt
Dat gaat toch niet, dus als iedereen voor de start stil staat, monteurs wegzijn, dat ze dan bij iedereen even brandstof gaan afnemen?
Zo niet, is het easy om nadat er een sample is genomen nog even wat additieven toe te voegen.
lompey zegt
Mercedes vriendje in de jury?
willeme zegt
@lompey & @superfunky:
Het is zuur voor mensen die voor een bepaalde coureur of team zijn. Maar: bekijk het even andersom. Stel dat Aston Martin NIET een straf kreeg terwijl ze WEL de regels hebben overtreden. Het begint een beetje kolderiek te worden hoeveel geluk Hamilton heeft (alhoewel zijn start een flater van jewelste was ;-)), maar dat is echt niet een fout van de FIA.
superfunky zegt
@willeme: ik ben al jaren fan van mijn buurman. The Iceman, dus dat is niet relevant. Regels is prima, maar het is absurd waar Mercedes mee weg mag komen, 2 races op rij! Bespottelijke actie van Hamilton op Silverstone en nu een nog veel absurder falen van Bottas. Waarom wordt dat team niet gewoon een wedstrijd geschorst als je zulke grove fouten maakt? Vettel z’n podium afpakken vanwege een paar druppels te weinig, prima, maar hoezo kunnen Hamilton en Bottas dan überhaupt nog in de rondte rijden? De verhoudingen vergrijp/fout vs straf zijn helemaal zoek in die sport.
willeme zegt
@superfunky:
Het is een bizarre samenloop van omstandigheden en extreem veel geluk, maar er is eigenlijk niets vreemds gebeurd. De straffen passen bij hetgeen dat er gebeurd is.
De inhaalactie van Hamilton was een inschattingsfout. Beetje slordig, maar absoluut niet bewust om Verstappen eruit te knallen en zelf te winnen. Die 10 seconden waren op zich een prima straf. Voor Bottas geldt hetzelfde, vergaloppeert zich enorm, maar heeft echt niet als doel de Red Bulls uit te schakelen. Dan moet je écht goed kunnen rijden ;-)
Dat ze misschien eens anders moeten kijken naar de context bij het uitdelen van de straffen, ben ik eens. Dat kun je echter niet mid-season doen.
cameltijn zegt
@willeme: hopelijk is het nu toch echt voorbij met dat geluk van HAM…
pomoek zegt
Mee eens. Ik denk dat de FIA goed moet nadenken over wat en hoe ze gaan straffen. Het is een beetje koddig dat Vettel door een kleine fout punten moet inleveren en Hamilton, door een kleine fout een tegenstander van de baan rost slechts 10 seconden aan zijn broek krijgt. Deze straffen zullen ongetwijfeld volgens de regels van de FIA zijn uitgedeeld, maar ze slaan simpelweg nergens op.
willeme zegt
@pomoek: ze slaan wel degelijk ergens op ;-). Die milde straffen zijn er om ‘het racen’ niet te veel af te schrikken. Dit was gebeurd in samenspraak met de teams en coureurs. Dat is op zich goed. Als je weet dat een mislukte inhaalactie je een stop and go penalty kost, neem je het risico niet (of niet zo snel), waardoor races saaier worden.
Hamilton heeft gewoon een paar keer zeer veel geluk gehad met hoe de regels uitpakken.
Vergeet ook niet dat Hamilton ook bijzonder goed is en zijn auto van wereldklasse. Dus dat hij zich dankzij een paar tegenslagen erdoor heen knokt is erg knap van hem en het team.
Bernadette zegt
@willeme: kan je mss uitleggen ook wanneer er wordt besloten tot het wapperen van de rode vlag? Want (toevallig) pakt hij meerdere keren voor Merc goed uit. 2 weken terug was ’t direct rood. Waarom? Geen idee. Maar Merc kon iig z’n wagen zekerstellen en repareren. Dit keer knallen 4 auto’s vd baan en pas tot Verstappen tot P13 valt komt ineens de rode vlag. Oranje bril of niet, ook deze valt wel weer erg gunstig voor Merc.
willeme zegt
@bernadette:
In Engeland was er een rode vlag om de bandenstapel te repareren (daar waar Verstappen crashte). De kans is natuurlijk klein, maar je wilt niet dat er nóg een coureur daar crasht en dat de bandenstapel weg/defect is. Dat duurt altijd wel een half uurtje, in die tijd mogen reparaties worden uitgevoerd.
In Hongarije viel de rode vlag omdat er simpelweg te veel brokstukken in bocht 1 lagen door de crash. Die MOETEN eerst opgeruimd worden, net zoals de bandenstapel gerepareerd moet worden. Crasht er één auto, dan volstaat de safetycar, wat bezems en een oplegger. Maar nu was het simpelweg te veel troep. Dus dan is er een rode vlag. Aangezien ze wel 30 minuten nodig hadden, was het een logische keuze.
Het is in beide gevallen pech voor Verstappen, absoluut. Een nieuwe auto meteen wéér beschadigd met schuld aan een Mercedes. In geen gevallen was er sprake van opzet. Dit is racen en daar hoort pech bij. Hamilton had ook pech trouwens. Hij startte als enige NIET in de pits en verloor zo extra veel tijd.
Bernadette zegt
@willeme: ja.. Ja… Ja maar! (mompel mopper) Hamilton en… (mopper)… Verstappen!! En… Grmbl… Je hebt een punt. 😉
sportevo zegt
@drdre2: boven wat willeme zegt was er in Silverstone ook nog het probleem dat de Red Bull misschien onder stroom stond. De groene lamp bovenop de auto die aangeeft dat de auto veilig is brandde niet. Er moesten zelfs mensen van Red Bull bijkomen.
En vertel mij eens waar het voordeel voor Mercedes bij deze rode vlag lag. Hamilton had geen schade en Bottas kon toch niet meer starten. Het heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat Hamilton na de herstart laatste lag en al zou hij gepit hebben, dan nog was het de vraag of hij die snel kon uitvoeren ivm de ligging van zijn box en een mogelijke unsafe release als de rest van het veld binnenkomt.
Ik denk eerder dat Verstappen hier een voordeel heeft gehad. Van alle auto’s die een goeie klap hebben gehad (Bottas, Perez, Norris, Stroll, LeClerc) was hij de enige die nog kon doorrijden en de rode vlag heeft hem ook geholpen want zo kon zijn team nog wat reparaties uitvoeren. Het heeft hem toch 1 of 2 punten opgeleverd. Hij zou ze straks maar nodig hebben. Het is niet de eerste keer dat een kampioenschap op 1 punt beslist wordt.
Gulli zegt
Echt ongekend dit, hoe ontzettend veel mazzel kan Hamilton krijgen in 1 seizoen?
Hij zei overigens dat hij het na de race benauwd kreeg wat een overblijfsel kan zijn van zijn COVID besmetting. Dat wens je niemand toe en ik hoop dat hij er niet permanent last van blijft houden. Maar ff een paar keer pech op de baan zou wel weer eens mogen he?
rolov zegt
@Gulli: hij stond te hijgen maar wel zijn mondkapje op te houden . Dat is toch vreemd of niet?
Ben zegt
Volgende race zal 20 ronden korter zijn want anders is Lewis te moe.
flyerbunch zegt
Jammer voor Seb!
ericd zegt
Zeeeerrrrrr zuur.
Robert zegt
Je belangrijkste concurrent van de baan aftikken: 10 seconden tijdstraf.
Drie concurrenten direct of indirect van de baan rossen: vijf plaatsen gridpenalty.
Jezelf het snot voor de ogen rijden om een tweede plek te pakken en zelfs meedoen om de overwinning: diskwalificatie + 18 punten weer inleveren.
Die FIA heeft de prioriteiten wél op orde, zeg.
superfunky zegt
@RRRobert: exact mijn punt!
raym zegt
@RRRobert: ja hun prio is hamilton wereld kampioen maken.
simonferrari zegt
Wat is dit nu weer voor iets vreemds? Als je de finish haalt zit er toch voldoende in? Zo niet, dan haal je het einde niet. Wat een onzin deze DSQ.
Zeker in het licht van de gebeurtenissen van vorige week. HAM tikt VER van de baan en krijgt een straf die veel te mild is en Vettel mag direct zijn plekje inleveren? Erg jammer dit..
toniominestrone zegt
@simonferrari: sinds jaar en dag moet er brandstof overblijven in de tank voor het nemen van een monster.
jeroen83 zegt
Als je de finish haalt zit er nog minimaal 1 liter in, zo niet DNF. Makkelijk toch. Is al jaren zo en is om gesjoemel met brandstof te voorkomen. Die regel is er niet voor niks.
Gun het Vettel overigens wel dat ze het hoger beroep winnen en dat er toch voldoende brandstof zou zijn, maar op de verkeerde plek in de auto door technische problemen.
alfaqv zegt
Nu nog even een reden verzinnen om Ocon te diskwalificeren en dat is alles weer terug naar normaal. Veel te veel regels en die stewards en de FIA zijn de weg kwijt.
Richmond zegt
@alfaqv: deze regel bestaat al zolang als we niet aan refuiling doen. En geld ook tijdens de quali. Niks nieuws onder de zon. Team heeft de auto te weinig benzine meegegeven of te onzuinig afgesteld.
sportevo zegt
@benja01: deze regel bestaat al veel langer, brandstof moet aan bepaalde voorwaarden voldoen en die moet men kunnen testen.
Dieseltor zegt
@benja01: Je hebt gelijk, maar ik vond @alfaqv zijn complottheorie leuker klinken.
raydio100 zegt
Ben zeker geen Hamilton fan, maar het is een regel die er al heel lang is. Wat ik alleen niet begrijp is waarom ze niet voor de start een monster van de benzine nemen. Ze mogen toch niet meer bijvullen. Als je er dan in the end te weinig in hebt zitten haal je de finish ook niet. Laat het team maar beslissen met hoeveel liter ze denken het te redden. Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
retetikker zegt
Waarschijnlijk om te voorkomen dat er na de test niet nog een kannetje met een illegaal wondermiddel bij gegooid kan worden, bij een test achteraf valt dit zo te achterhalen.
Aston Martin had ook de benzine inlaat een paar centimeter hoger kunnen plaatsen, zodat de auto stil valt zodra er nog maar één liter benzine in de tank zit.
Het resultaat van de race zou uiteindelijk hetzelfde zijn. (Vandaar dat DSQ in dit geval een vrij logische straf is.)
Eigenlijk een klein beetje amateuristisch, als je er achteraf zo over nadenkt…
Instyle zegt
Misschien was bandenspanning bij Ocan wel 0,007 Bar te weinig/veel.
Staat Lewis alsnog 1e . . . over 3 dagen ‘ontdekken’ ze dat… lol ;-)
vetnek zegt
Vroeger.. toen F1 nog wel leuk was
Dieseltor zegt
@vetnek: Je bedoelt toen wij Hollanders nog geen ‘fan’ waren? Ja, dat was een betere tijd. Geen boe geroep en ander gedrag wat eerder in een stadion van Feyenoord verwacht wordt..
Paul58 zegt
@dieseltor: onder welke steen heb jij geleefd dan? Nu is dit weer iets typisch Hollands, niet meegekregen hoe de UK ‘fans’ juichten toen Max die flinke crash maakte? Of ook nog nooit in het stadion van Ajax geweest (of elke ander willekeurig stadion). Jij bent net zo kort door de bocht als Hamilton;)
dailydriver zegt
Zo sneu voor Vettel.
hanstadema zegt
@dailydriver: +1
cameltijn zegt
De FIA maakt zichzelf steeds meer belachelijk. Deze regeltjes zijn toch onnodig en niet goed voor de sport..
fastforward zegt
De regel is wel duidelijk. Jammer voor Vettel en Max. Williams heeft eindelijk een topdag.
Richmond zegt
Hamilton gooide het op neven effecten van zijn covid infectie eind vorig jaar
toniominestrone zegt
@benja01: drama queen
lekkaah zegt
@benja01: Haha, meen je dat nou?
Wat toevallig dat hij daar ineens last van krijgt op het podium.. Is hij geen 1e weet hij alsnog alle aandacht op te eisen..
Loek zegt
Wat is het acute gevaar achter die benzineregel? Als er echt acuut gevaar was in Vettels auto snap ik dit, maar voor zover ik begrijp is dit gedaan ‘omdat de regels het zeggen’. Vind ik weer een beetje alsof de Karen van je buurt weer succesvol een boete heeft kunnen laten uitschrijven aan een uitlaat die 2 decibel te veel lawaai maakte: volgens het boekje juist, maar echt populair wordt je er niet door.
Was er acuut gevaar of is Vettel hier slachtoffer van zeiken om het zeiken?
Instyle zegt
Er worden allerlei additieven / hulpstoffen toegevoegd en kennelijk is dit zo afgesproken.
Kun je verder alles van vinden, helpt niets. Niet relevant populair of impopulair, zo is het.
Robert zegt
@loek: dit lijkt inderdaad wel verdacht veel op ‘zeiken om het zeiken’. Als je niet beter wist, zou je haast denken dat de FIA wordt geleid door een stelletje Nederlanders, zó ontzettend wordt alles kapot gereguleerd.
Anyway, over vier weken strijkt het hele circus in Spa-Francorchamps neer en weer twee weken later in Zandvoort. Feitelijk twee thuiswedstrijden voor Max. AMG-Mercedes (in casu Hamilton) kan er de borst voor natmaken; hij zal er weinig vriendelijkheid meer ontmoeten, denk ik.
Edge zegt
BREEK: Aston Martin heeft beroep aangetekend tegen de diskwalificatie, Seb Vettel heeft zijn P2 in ieder geval tot het beroep is behandeld weer terug.
willeme zegt
@edge: volgens mij heeft Szafnauer alleen bevestigd dat ze ‘intent to appeal’ hebben en nog niet daadwerkelijk het beroep hebben aangetekend. Of heb jij er een bevestiging van? Alvast bedankt ;-)
Edge zegt
@willeme: Nee, Szafnauer heeft inderdaad hun “Notice of Intention of Appeal” bij de FIA neergelegd, die dat bevestigd hebben in een schrijven van de stewards. Voor de FIA is dat genoeg om (in ieder geval tijdelijk) de classificatie en stand van voor Vettels diskwalificatie aan te houden, zie de twee meest recente documenten op de FIA website hieronder. Er staat weliswaar een grote asterisk bij de resultaten (“The classification is provisional, subject to the outcome of the notice of appeal lodged by Aston Martin Cognizant F1 Team against Stewards decision 59.”), maar Vettel behoudt vooralsnog zijn P2 hangende het doorzetten en de uitkomst van het beroep.
https://www.fia.com/documents/season/season-2021-1108/championships/fia-formula-one-world-championship-14/event/34508
willeme zegt
@edge: dankjewel!! Ik heb meteen even een update geplaatst ;-). Nu tijd om de hond uit te laten!
geelbarrel zegt
@willeme: Aston Martin groot aandeelhouder Toto Zak hem vast iets “adviseren”….
toniominestrone zegt
@Edge: hij is uit de officiële uitslag geschrapt
Edge zegt
@toniominestrone: Nee, dat is hij niet. Zie de FIA-documenten waar ik in mijn reactie op Willem naar verwijs. Tot Aston Martin bekendmaakt of het hun beroep doorzet behoudt Vettel in ieder geval zijn tweede plaats.
oetelaar zegt
Heel erg jammer voor Vettel deze voorlopige DSQ, maar wat ongelofelijk amateuristisch van het team. Minder brandstof is minder gewicht en dus een snelheidsvoordeel voor de rijder. Terecht dat ze hiervoor een DSQ uitdelen, dat als resultaat hiervan Hamilton nog verder uitloopt in de wk-stand is wederom een gevalletje van heel veel geluk hebben.
cheatah zegt
Kinderachtig en schandalig
Alfarobert zegt
Vroeger was de FIA altijd voor Ferrari nu al jaren voor 1 persoon en die heet Hamilton. De FIA beslist gewoon wie er wereldkampioen moet worden door de regels altijd gunstig op te stellen voor Lewis. Voor de eerste race van het jaar weet iedereen eigenlijk al wie er alweer kampioen wordt he. We kijken hoe Max het doet maar weten al wie de wereldkampioen opnieuw wordt.Waar kijken we eigenlijk naar vraag je je dan af
ericc zegt
Het is duidelijk dat Ham kampioen moet worden en waarschijnlijk volgend jaar stopt.