Volgens verschillende mannen (m/v) in regenjas is dit opeens een realistisch scenario.
De Grand Prix van Engeland krijgt mogelijk nóg een staartje. We hebben het al uitvoerig gehad over de wilde actie van Vettel, de strategische spelletjes van Mercedes en de turbo-perikelen van Honda, maar nu is het de beurt aan Haas F1. De Amerikaanse renstal trumps al het voorgaande, mits de geruchten kloppen dat het Grosjean nog voor de volgende race in Duitsland wil vervangen. De directe aanleiding hiervoor is natuurlijk de touché tussen de twee auto’s van het team in Silverstone, die in de eerste ronde beide Hazen uitschakelde. Videobeelden vanuit verschillende perspectieven zie je hieronder.
Gisteren dook dit verhaal de kop op via het onvolprezen forum Reddit, een vermaard bron van nieuws voordat het nieuws is. Gebruiker F1ThrowawayF1 claimt inside information te hebben vanuit het kamp van Haas F1 en laat het volgende optekenen:
So, Im close to someone who has been at a number of the races with great access (The mods have seen evidence of this). What I’m hearing is that after the British GP, Steiner was furious at the drivers, blew up at them (for obvious reasons) and phoned Gene Haas for permission to fire a driver. Word in the paddock is that they are looking at Ocon to replace Grosjean. If possible, by the next Grand Prix. Thats all I can say for now, If this turns out to be correct, Ill be back with more.
Nou kan dit alles natuurlijk de claim van een gekkie zijn die aandacht nodig heeft. Een en ander krijgt echter extra geloofwaardigheid doordat ‘Hall of Fame’ moderator BottasWMR inderdaad bevestigd heeft dat de oorspronkelijke bron reeds eerder harde feiten recht van de bron openbaar heeft gemaakt.
We can indeed confirm the validity of the source, though obviously not the rumour.
En dus kan de speculaas-machine weer op volle toeren draaien. Het loopt bij Haas F1 dit jaar namelijk sowieso niet echt lekker. In de kwalificaties kunnen de black and gold bolides vaak (heel) aardig meekomen, maar de race pace is doorgaans abominabel. Het team staat dan ook op een na laatste plaats in het WK, wat met name te danken is aan Magnussens veertien punten. Grosjean heeft pas twee puntjes gescoord, hoewel dat ook ligt aan het feit dat Magnussen de Fransman in Spanje een oor aannaaide. Neemt niet weg dat ook in de kwalificaties Grosjean inmiddels vaker wel dan niet zijn meerdere moet erkennen in de Deen (7-3).
Toch zou de beslissing om Romain te dumpen nu ietwat opportuun lijken. Aan het incident in Engeland had Magnussen minstens net zoveel schuld als Grosjean, althans in mijn ogen. De Fransman de zak geven zou wat dat betreft meer het resultaat van een optelsom zijn. Vorig jaar frustreerde RG8 zijn teambaas immers ook al regelmatig met bizarre incidenten waarbij goede resultaten in rook opgingen. Tel daarbij de rare situatie rondom Rich Energy op en je krijgt een soort pressure cooker waarbij er een kop moet rollen.
Maar dan is er ook nog de kant van Esteban Ocon in dit alles. Moet hij het wel willen om in te stappen bij Haas F1? Zoals gezegd is de auto die het team dit jaar heeft niet elke race een garantie voor punten. Bovendien kent Magnussen het ding al, terwijl Ocon er midden in het seizoen even aan zou moeten wennen. Met een potentieel tweede zitje bij Mercedes in het verschiet als hij het jaar uitzit, ligt het afbreukrisico dus op de loer.
Enfin, zal teambaas Steiner nog een keer diep ademhalen en met zijn hand over het hart strijken? Moet Ocon de kans pakken als die komt? Boort hij dan Verstappen nogmaals de baan af als hij op een ronde wordt gezet? En wie zou er anders nog aanspraak kunnen maken op het zitje? De tijd zal het leren…
str8six zegt
Doe allebei maar niet. Objectief gezien zou Ocon de betere keuze zijn m.i.
SpeedfreakR zegt
Beetje vaag verhaal om Ocon hier neer te zetten.
Ik denk eerder aan Fitipaldi, de 3de rijder bij Haas. Haas is een team wat met Ferrari onderdelen werkt. Ocon is van Mercedes, dus ik denk dat niet klopt. Het verhaal dat 1 van de 2 coureurs bij Haas weggaat is wel zeer aannemelijk.
Edge zegt
@speedfreakr: Toto Wolff heeft al meerdere malen aangegeven dat Ocon onder zijn contract met Mercedes uit mag als hij daardoor weer op de grid kan komen
notsobig zegt
@edge: Met als voorwaarde dat Mercedes hem terug kan halen wanneer het hun uitkomt toch? Of herinner ik me dat verkeerd? Iijkt me niet echt een goede deal dan. Voor hetzelfde geld ben je hem volgend seizoen weer kwijt…
rollingstoned zegt
@speedfreakr: het verhaal dat Ocon naar Renault gaat om Hulkenberg te vervangen klinkt aannemelijker dan dat ie naar Haas gaat.
gregorius zegt
Ja, Ocon moet het willen. DIt is voor iedereen goed. Ik kan met niet voorstellen dat MB daadwerkelijk aan het wachten is om Bottas (die goed naar hun kampioen kan rijden) eruit te trappen voor Ocon; die niet heel vaak heeft aangetoond dat hij de nieuwe superkampioen gaat worden. Misschien dat MB meer weet. Ook is het een sacherijn; dat gaat niet goed samen met Hamilton.
OF die Haas-sen zijn echt heel slecht en Magnussen en Grosjean allebei erg goed (lijkt me stug); of het is tijd voor Grosjean om in te zien dat dit m wel was.
Als ik Haas was, zou ik kijken of je voor de rest van t seizoen Verne erin kan zetten. Die heeft de Formula E toch aardig goed gewonnen en heeft nu vakantie.
Edge zegt
@gregorius: Vergne is een toffe peer en een goede coureur, maar hij heeft onlangs nog gezegd dat hij enkel voor de top 3 wil rijden in de F1. In een avontuur bij een Haas of Racing Point heeft hij geen trek
rollingstoned zegt
@edge: *tring* Hallo met Gunther. Wil je voor ons komen rijden? Vergne: waar kan ik tekenen?
gregorius zegt
@edge: dat betekent natuurlijk gewoon dat als zijn oude werkgever belt, hij prima voor RB wil rijden, maar niet meer in een STR.
Maar dat gaat m waarschijnlijk niet worden; of Gasly moet t echt verkloten de rest van het seizoen.
kenju zegt
@gregorius: Of hij dat moet willen kun je over discussiëren. Het is niet zo dat er veel bij Haas te winnen valt. Ocons reputatie zou alleen maar beschadigd worden. Verder zou het dan reden zijn voor Haas om aan te tegen dat ze hem willen houden en Mercedes hem dan laat gaan.
Nu heeft hij gewoon een goed Mercedescontract met kans op dat Mercedeszitje. Ik heb iig nog geen geruchten gehoord dat Mercedes Bottas gaat verlengen, en ik denk dat gezien het noemen van het willen rijden voor een nummer twee team, Bottas ook wel weet dat hij op de wip zit en spectaculaire dingen moet doen wil hij naast Hamilton blijven zitten.
Anders dan de meesten heeft Ocon ook niet de luxe van geld te komen en er ligt dus ook niet zomaar een netwerk om bij mislukken dan maar weer af te wachten op wat anders dat interessant is. Dit betekent dat hij dan meteen onder druk komt en dan, mocht er niet meteen zich een mooie kans voor doen, voor een minder klasse gaat rijden. Terugkomen in de F1 is altijd mogelijk, maar zeer lastig.
gregorius zegt
@kenju: misschien dat Bottas niet efficient is in de bijdrage voor het ontwikkelen van de auto.
Maar afgezien daarvan kan ik met niet voorstellen dat MB heel veel andere rijders (laat staan Ocon) in die 2e auto wil hebben.
Bottas heeft in 3 van de 10 races dit jaar een niet Ferrari voor hem laten finishen (tov Hamilton 1).
Bottas heeft al 2 overwinningen en heeft Hamilton wederom wakker geschud dit jaar: die ziet dat hij echt moet rijden.
Ik heb verder nog geen ruzies gezien tov Hamilton; terwijl er bij vrijwel alle andere teamgenoten van Hamilton dit er wel wat.
Misschien dat MB in Ocon een toekomstige kampioen ziet; dan zien ze meer dan ik. Daarnaast heb je ene Max, en LeClerc en bijv een Norris rondrijden. Die laten meer zien en zijn ook nog wat leuker voor de TV; ten opzicht van de wat sjacchie en arrogante Ocon.
kenju zegt
@gregorius: Ocon is juist prima op TV. Komt altijd sympathiek over, en verre van arrogant. Sterker nog, ik denk dat Max veel arroganter is, waar Ocon nog de nodige zelfspot heeft en wat grapjes maakt met verschillende media-mensen. Standaard dingetje met Buxton of doen alsof hij dom is tijdens kennis-quizjes.
Niet dat er mis is met wat arrogantie, het is gewoon eigen aan Max, net als dat sterke karakter dat hij van zijn vader heeft (zolang hij maar geen familie in elkaar hoekt en zijn vriendin aanrijdt, lol).
Ocon is daarnaast naast Hamilton de enige coureur die niet van geld komt, wat ook wat extra’s brengt in hoe zo’n jongen de wereld in kijkt. En sowieso dat hij het gered heeft, zegt wat over zijn kwaliteiten.
Ocon is altijd een van de top-prospects geweest naast Max, Leclerc. Norris verviel in de F2 op een gegeven moment naar de status van secundaire priori, maar heeft het in F1 auto’s altijd goed gedaan tijdens tests. Het concept past gewoon goed bij hem.
Dat Hamilton altijd ruzie zou hebben is niet waar. Alonso en Rosberg zijn de enige voorbeelden, waarbij de eerste sowieso een reputatie heeft. Overigens was dat niet eens echt een ruzie, meer persoonlijke eer en competitie. Alonso en Hamilton zijn daarna altijd zeer respectvol en positief over elkaar geweest. Rosberg was Hamilton lange tijd vrienden mee, en dat viel weg toen de competitie hevig werd en het gewoon niet meer te combineren viel. Het was vooral vanuit de zijde van Rosberg dat die niet om kon gaan met het ‘vrienden buiten het circuit, concurrenten op het circuit’-idee. En daar reageerde hij dan op met vreemde moves (‘Nico’s hit me’) waarbij hij het verschil tussen hard racen en faul play niet meer zag, waarvoor hij bij Mercedes ook gewoon op zijn flikker kreeg.
berlinetta zegt
Ik zou het wel vreemd vinden als een Mercedes-protege bij een team wordt gestald dat nauwe banden heeft met Ferrari. Aan de andere kant zou ik het ook niet erg vinden als Grosjean vertrekt. Niet F1-waardig in mijn ogen. Dan vind ik Ocon toch iets beter.
Turbo S zegt
@berlinetta: banden met Mercedes verbreken en weer races rijden. Bij Mercedes kon het nog wel eens lang gaan duren voordat hij daar races kan gaan rijden.
loutervanplezier zegt
@berlinetta: Of het is juist wel handig, om zo informatie binnen te halen over die Ferrari-motor en andere supplementen. Hoe graag zou Mercedes die informatie wel/niet willen hebben?
berlinetta zegt
@loutervanplezier: Reken maar dat Ocon in dat geval een geheimhoudingsplicht heeft.
jaapiyo zegt
@berlinetta: en zich daar vervolgens heel netjes aan houdt.
kenju zegt
@berlinetta: HIj zou eigenlijk voor Renault gaan rijden, maar die zagen opeens kans Ricciardo te tekenen en dat hebben ze dus gedaan. Er was al een akkoord met Ocon. Maar akkoorden zijn niet veel waard in F1. Zelfs niet als ze vast liggen op papier.
Dutchdriftking zegt
Tja, een afweging tussen tweede rijder bij Mercedes, of eerste rijder bij Haas. Ik weet niet hoe serieus we het gerucht moeten nemen, maar ik denk dat overstappen een verstandige zet zou zijn. Mercedes heeft momenteel een super rijders-duo wat ook nog eens goed naast elkaar staat. Afgelopen race in Engeland heeft dat zeer duidelijk laten zien. Ocon komt daar echt niet zomaar tussen.
Daar komt bij, voor andere teams ben je ook veel minder zichtbaar. Als hij in de Haas zich van zijn goede kant laat zien, dan kan hij daar blijven als Haas doorstoot naar de top. Wanneer Haas verder inzakt is de kans op overstappen naar een topteam vanuit een lager team groter dan de kans dat je vanaf de bank in een keer naar een topteam komt.
Kortom Voor Ocon een goede kans. Wij Hollanders vinden het natuurlijk een l*l met vingers, maar dat geeft weer lekker kleur aan de sport.
kenju zegt
@dutchdriftking: Ocon was minder schuldig aan dat incident met Max dan Max. Verder, zelfs al was het Ocons schuld, dan moet dit geen bal uitmaken. Als je over Ocon wenst dat hij niet in de F1 komt, ben je geen F1-fan.
kenju zegt
@dutchdriftking: Al is het natuurlijk ook zo dat veel van de nieuwe Nederlandse F1-fans in werkelijkheid alleen maar fan zijn van Max.
Haas als topteam gaat nooit gebeuren. Het is een B-team van Ferrari en maakt zelf slechts een klein deel van de auto, iets dat ze niet in eigen beheer doen. Er is helemaal geen basis van waaruit ze kunnen doorgroeien. Ze zijn afhankelijk van wat Ferrari aan infrastructuur aan ze geeft en wat Dallara op basis daarvan kan doen.
rob5nismo zegt
Ik denk als hij dit zou doen dan verbrand hij zn bruggen met Mercedes dus zal hij ook niet meer bij Mercedes aangedreven teams terecht kunnen
bmwpowerm5 zegt
Grosjean crashte op vrijdag ook nog even in de pit straat
daar was Steiner ook niet zo blij mee
https://www.youtube.com/watch?v=lkvFJbaOhSc
Tonnie zegt
Grosjean crashte ook bij ’t uitrijden vd pits. Een optelsom van sukkelige foutjes de afgelopen jaren en dan lijkt het mij niet vreemd om ‘m te vervangen. Ocon wil liever rijden in f1 dan niet rijden. En als hij nu went aan de huidige auto’s stapt hij volgend jaar ook makkelijker in bij Mercedes. En hij kan zich nog even bewijzen als hij k-mag gewoon weerstand kan bieden.
rollingstoned zegt
@thijsj: Ocon instappen bij Mercedes, dacht het niet.
pomoek zegt
Ocon zei gisteren nog dat Hold the line, love isn’t always on time, oh oh oh, voor hem aan het onderhandelen is. Dat zou natuurlijk met Haas kunnen zijn.
De botsing was denk ik inderdaad niet alleen de fout van Grosjean. Maar de botsing kwam voor Haas op een héél slecht moment. Ze wilden de race in Engeland gebruiken om twee verschillende setups met elkaar te vergelijken, Australië en Spanje. Van te voren is nog aan de coureurs duidelijk gemaakt dat het rijden van een volledige race afstand cruciaal is voor het team. En dan tikken ze elkaar er gewoon af. De geplande update voor Duitsland staat daarmee op losse schroeven. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de botsing voor een of allebei de coureurs grote gevolgen heeft. En dan heeft Grosjean de slechtste papieren. Zeker omdat Ocon ook een Fransman is….
technofreak zegt
Ah, Toto sends his spy to the Ferrari c-team!
gandini zegt
Het verbaast me eigenlijk dat er nog geen website gemaakt is met de titel: “Haas Grosjean crashed today?”
autopetje zegt
SpeculHaas F1 is wel veel in het nieuws voor een één na laatste team in het kampioenschap.
bernoulli zegt
Ocon in een auto met een Mercedes-blok: logisch
Ocon in een Renault: niet ondenkbaar
Ocon in een Ferrari B-team: ondenkbaar
Dan nog eerder een van de Ferrari-testrijders met F1-ervaring: Wehrlein of Hartley.
koen0373 zegt
@bernoulli: jij hebt een paar maanden onder een steen gelegen? Toto heeft intussen wat interviews gegeven.
FB_100001036415374 zegt
@bernoulli: Wehrlein is al een tijdje uit de F1 en was niet het talent dat Ocon is. Hartley is gewoonweg te traag voor F1. Toto Wolff heeft reeds al verschillende keren gezegd dat Ocon onder zijn Mercedes contract uit kan als hij een stoeltje kan krijgen bij een ander team. Dus ondenkbaar is het zeket niet.
loutervanplezier zegt
Dan kan Grosjean naar DS Techeetah, nu Loterer na Porsche is. Komt het met die roddels ook helemaal goed.
Maar zet dan Vandoorne in die Haas, ook jong en snel. Maar Fitipaldi is aannemelijker, als opvolger van Grosjean.
FB_100001036415374 zegt
Het zou een goede zet zijn van Ocon, want eens je 2 seizoenen langs de kant staat in de F1 ben je vergeten.
Begrijp niet dat iedereen denkt dat Mercedes Bottas gaat vervangen met Ocon, want Bottas presteert gewoon naar behoren. Sprokelt veel punten bijeen en heeft geen interne conflicten met Hamilton, dus ik zie niet in waarom ze hem zouden vervangen en het risico zouden lopen. Verder denk ik ook dat er onderhandelingen zijn tussen Ocon en Renault. We zagen onlangs berichten voorbij komen zoals “Hulkenberg in het vizier van Red Bull” en “Renault gaat Hulkenberg evalueren”. Als je dan ook leest dat Toto Wolff aan het onderhandelen is voor Ocon, dan kan je bijna zeker zijn dat het voor dat stoeltje is. Aangezien Ocon en Renault reeds een overeenkomst hadden totdat Ricciardo roet in het eten gooide.
vespa zegt
Alle fransozen de F1 uit lijkt me nog beter!