Verstappen wint wel, maar niet met 30 seconden in Emilia Romagna. Spann00000nd.
En daar gaan we dan. Na twee weekends met sprint races, daalt het circus neer in Europa voor een normaal weekend op een klassiek circuit dat druipt van de historie. Het verraad van 1982. De tragedie van 1994. Het epische gevecht tussen Alonso en Schumacher in 2005. Meer race-sfeer dan op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari gelegen aan de Piazza Ayrton Senna da Silva nummer 1 ga je niet of nauwelijks vinden.
Maar we hopen natuurlijk vooral dat de race vandaag zonder tragedie doch met de nodige spanning verloopt. En dat zou zo maar kunnen, want de McLarens hebben een stapje gezet. In Miami was team oranje al snel en ook gisteren in de kwalificatie kwamen ze heel dicht in de buurt van Max. Vandaag wordt echter de echte bewijsvoering neergelegd. Heeft Max op rees pees de rest van het jaar een concurrent?
Start
Verstappen en Norris zijn beiden ongeveer even goed weg. De volgorde van de top-6 verandert niet. Daarachter zakken de VCARB’s beide twee plekken terug. De steenrijke Hamilton en Perez winnen daardoor beide een plekje. Hulkenberg gaat zelfs beide VCARB’s voorbij en wint twee plaatsen. Stroll valt een beetje enthousiast Ocon aan, maar komt niet voorbij aan de Fransman. Inhalen is hier dan ook, niet echt makkelijk.
Er gebeurt niet heel veel totdat Albonio opeens traag rijdend in beeld komt. Hij heeft een technisch probleem. Verstappen zet vervolgens een snelste ronde neer en heeft 2,5 seconde te pakken op Norris. Het is niet de straatlengte die we eerder dit jaar gezien hebben (zeker niet). Maar het ziet er nog steeds relatief comfortabel uit voor de Nederlander.
Het feit dat niet beide McLarens achter hem aanzitten helpt ook mee. Piastri is duidelijk sneller dan Sainz, maar komt er niet voorbij. Zo is het een kostbaar foutje geweest van McLaren gisteren wat er nu voor zorgt dat hun kansen wat gereduceerd zijn. Ricciardo is de eerste die binnenkomt voor een regulier stop. Hij was klem komen te zitten achter Perez, die op hards is gestart en mikt op een lange eerste stint.
Terwijl Alonso’s linker voorrem wat vlammetjes uitspuwt tijdens zijn stop, gaat Tsunoda voorbij aan Hulkenberg tijdens de pitstops. Ondertussen hakt Verstappen het gaatje richting Norris naar 4 seconden en daarna al snel vijf seconden. Helaas, de McLaren zit in de buurt, maar nog net niet dicht genoeg voor een direct tweegevecht. De MP vreet sneller door de banden heen. Dat was het dus voor de zege vandaag. Verstappen wordt gewoon makkelijk kampioen!
Mid Race
Perez schiet dan even de baan af en verliest veel tijd alsmede het beste van zijn banden. Althans, daar zal nu een bak zooi opzitten en dat helpt meestal niet. De Mexicaan laat nog maar eens zien hoe goed Max is. Of in ieder geval hoe goed Max de Red Bull aan de praat krijgt terwijl anderen daar minder in slagen.
Norris pit dan als eerste van de top-5 en komt terug…achter Perez. Dat is niet lekker. Het duurt echter niet lang, want Perez heeft op oude banden geen kans om te verdedigen. Verstappen pit twee ronden later en als hij weer op de baan komt is het verschil met Norris een kleine vijf seconden. Opvallend is wel dat Max bij het binnenduiken van de pit zijn wielen blokkeert. Het zal toch niet dat hij nog boven de limiter zat? Voorlopig zien we niks in beeld komen van de FIA…
Leclerc en Sainz rijden iets langer door en gaan zo kortstondig aan de leiding. Maar deze weelde voor de tifosi duurt niet lang. Leclerc komt binnen en komt dan ook eerst achter Perez terecht, die hij vervolgens snel inhaalt. Daarna komt ook Sainz binnen. Die komt eveneens achter Perez terecht, maar cruciaal genoeg daarmee ook achter Piastri. De Ozzie is dus een plekje opgeschoven. En Sainz doet er vervolgens een ronde te lang over om Perez te verschalken.
De Mexicaan heeft sowieso weer een matige race die nergens heen lijkt te gaan. Hij wordt ingehaald door Russell voor P6 en moet dan nog gaan pitten en valt dan weer enorm ver terug. Daarna heeft hij dan natuurlijk wel vers rubber. Goed, we gaan zien wat hij daarmee dan kan bereiken.
Finish
Leclerc lijkt even aan te kunnen gaan dringen bij Norris voor P2. Maar dan vindt NOR opeens weer de snelheid. Hij loopt zelfs een beetje in op Verstappen. Een beetje veel zelfs. In een ronde is het een seconde, de volgende ronde acht tienden. Max snapt de boodschap en zet er een tandje bij. Het gat stabiliseert zich dan.
Of toch niet! Opeens loopt het gat terug naar vier seconden. En dan drie seconden. 2,5 seconden…Nog zeven ronden te gaan. Verstappen voelt de druk en vervloekt de VCARB op zijn pad. Op de hards komt de McLaren tot leven. Anderhalve seconde en vijf ronden. Max perst er alles uit, maar Norris komt tiende voor tiende dichterbij.
Wat een snoozefest leek te worden is opeens toch een nagelbijter. Norris zit echter nét buiten DRS range de laatste keer dat de twee over start-finish komen. Verstappen wringt ‘m over de lijn. Maar…We hebben een kampioenschap dames en heren. Of tenminste geen zekere winnaar elke race.
Leclerc wordt derde op minder dan 8 seconden, Piastri vierde en Sainz vijfde. Daarna volgen de twee Mercs voor Perez, Stroll en Tsunoda. Volgende race: Monaco. We vermoeden zomaar dat Max daar niet zo makkelijk een klinkende zege pakt als vorig jaar na deze slowburner vandaag.
Pos | Coureur | Tijd | Punten |
---|---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:25:25.252 | 25 |
2 |
Lando NorrisMcLaren |
+0.725 | 18 |
3 |
Charles LeclercFerrari |
+7.916 | 15 |
4 |
Oscar PiastriMcLaren |
+14.132 | 12 |
5 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
+22.325 | 10 |
6 |
Lewis HamiltonMercedes |
+35.104 | 8 |
7 |
George RussellMercedes |
+47.154 | 7 |
8 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
+54.776 | 4 |
9 |
Lance StrollAston Martin |
+01:19.556 | 2 |
10 |
Yuki TsunodaRB |
+1 ronde | 1 |
11 |
Nico HülkenbergHaas |
+1 ronde | 0 |
12 |
Kevin MagnussenHaas |
+1 ronde | 0 |
13 |
Daniel RicciardoRB |
+1 ronde | 0 |
14 |
Esteban OconAlpine |
+1 ronde | 0 |
15 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
+1 ronde | 0 |
16 |
Pierre GaslyAlpine |
+1 ronde | 0 |
17 |
Logan SargeantWilliams |
+1 ronde | 0 |
18 |
Valtteri BottasKick Sauber |
+1 ronde | 0 |
19 |
Fernando AlonsoAston Martin |
+1 ronde | 0 |
DNF |
Alexander AlbonWilliams |
Retirement | 0 |
Robert zegt
Volgens mij vindt Verstappen het helemaal niet erg als hij moet knokken voor de overwinning, zolang hij maar wint.
Perez presteerde ook weer ouderwets: een crash tijdens de vrije training, het missen van Q3 tijdens de kwalificatie en tot aan de tweede pitstop van Russell op bijna een halve minuut gereden door de top zeven. Ouch!
royaledeluxe zegt
Ze hebben Perez wel heeeeeeeel lang buiten gehouden. Indien hij vroeger was gaan pitten was er geen erg…. Maar hij heeft er VER wel wat xtra voorsprong door gegeven.
mlo zegt
Hij moest van zijn team waarschijnlijk verplicht nog een paar rondjes extra om het grind van zijn banden te rijden na z’n uitstapje naast de baan.
Richmond zegt
Winnen is winnen, maar hii heeft zelf in een interview gezegd dat hij liever met 30s voorsprong wint
Gulli zegt
Netjes hoor, na de 24u van de Ring te winnen ook nog deze pakken. Wat is het toch een all-round kampioen he onze Maxie!
KEV9 zegt
Zou het niet zo zijn dat Verstappen en RB allang hadden berekend dat Norris wel in de buurt kon komen maar niet er voorbij.
jaapiyo zegt
Ik denk dat ze daar wel op rekenen, maar je gaat er niet bewust vlak voor rijden waarbij elk foutje einde zege betekent als het niet hoeft.
Of zou Liberty Media gezegd hebben dat het zo slecht is voor de sport dat Red Bull even moet dimmen?
brammetjedeb zegt
Met zo weinig data vanuit de VT’s? Nèèèh…
banderas zegt
Zo, dit was verder een erg saaie race.
Joost zegt
Bijna in slaap gevallen en rond ronde 52 weer wakker geworden. Goed getimed dus!
pomoek zegt
Was eigenlijk al zichtbaar tijdens de kwalificatie en de prestaties van Perez. De RB en de McLaren lijken behoorlijk aan elkaar gewaagd. Aangezien Perez veruit de zwakste coureur is van de 4 coureurs in deze 2 teams is het niet zo vreemd dat deze hopeloos rond p8 rond dobberde. Achter de MB’s niet te vergeten. Mooie overwinning voor Verstappen dus. Maar 2024 en 2025 gaan veel minder eenvoudig worden als vooraf gedacht.
brammetjedeb zegt
Red Bull moet echt de updates nog goed onder controle krijgen. Met een weggegooide VT1 en VT2 was er veel te weinig data, bijvoorbeeld van de long runs. Dus eigenlijk zeer knap van RBR, maar wel de kant van Verstappen. Waar ik dacht dat Perez dit jaar eindelijk wat relaxter was en enigszins aan kon haken gaat die heel, HEEL veel problemen krijgen want met een McLaren en Ferrari die het gat ver gedicht hebben zie ik hem eerder 6e dan 2e worden. Updates wel onder controle of niet… en da’s dan weer zeer ongunstig voor Max vooraan want mist alle support. Yuki moet nog even zo doorgaan, dan kunnen ze er niet echt meer omheen denk ik.
brammetjedeb zegt
EDIT: ik had gemist dat perez lando een paar rondes (peter Windsor) opgehouden had. Ik dacht dat ie er in een fluit voorbij was. Kan er toch voor gezorgd hebben dat Max het winnend af heeft kunnen sluiten!
rob5nismo zegt
Meer van dit graag dat het ook aan het einde lekker spannend is.
Wie er dan ook vooraan rijdt
Tractie2000 zegt
Een top baan. Ik vertel de mensen dat Imola mijn lievelingsbaan is, krijg ik toch vaak gekke blikken.
Oké, SPA is ook niet slecht, maar is toch best aan de lange kant, met een paar bochten die ik niet zo lekker pak.
Zo ben ik dol op de Indianapolis speedway, de F1 track.
Texas? Ja, Austin is ook fijn.
Nog gekkere blikken als ik doodleuk vertel Monaco een super race te vinden.
Oké, inhalen gaat amper, maar de sfeer is onovertroffen.
Richmond zegt
Hoe tof een baan is staat los van hoe goed de race is
cossiekiller zegt
Winning is winning. If it is an inch or a mile, doesn’t matter .. Only black lives matter ..