Verstappen krijgt een nieuwe motor, waarmee hij het seizoen moet afsluiten als hij geen gridstraffen wilt hebben.
Verstappen gaat de GP Hongarije 2021 starten met een compleet nieuwe motor. Dat meldt Honda op Twitter. Normaal gesproken mag er na de kwalificatie niets meer veranderd worden aan de auto. Bij naderende inspectie bleek toch het een en ander niet op topniveau te zijn.
Daartoe heeft Honda besloten om de complete PU (Power Unit) te wisselen. De inspectie na de kwalificatie is routine voor de teams. Dan kijken ze of alles nog naar behoren functioneert en de coureurs veilig aan de start kunnen verschijnen.
‘Iets’
De ingenieurs hebben ‘iets’ opgemerkt aan de motor, dat in de loop van het weekend minder is geworden. Om welk onderdeel of welke onderdelen het gaat, dat is niet bekend. Wel geven ze aan dat de kans groot is dat het een na-effect is van de crash in Silverstone, waar Verstappen het naliet om Hamilton ruim baan te geven en zodoende met 51G in een aanwezige bandenstapel botste.
Verstappen krijgt nieuwe motor, dus ook straf?
Dan vraag je je nu af: krijgt hij dan ook een gridstraf c.q. penalty? Nee, dat gaat gelukkig niet gebeuren. In één seizoen mag een coureur 3 maal van motor wisselen. Dit is de derde keer, dus er is niets aan het handje. Althans, voor nu. De coureurs zitten namelijk nog niet eens op de helft van het seizoen. De kans dat Verstappen in de toekomst nóg een keer moet wisselen, is zeer groot. Dus eigenlijk zijn alle gebeurtenissen na de GP van Engeland in het voordeel van ene L. Hamilton gevallen, die zo naar zijn achtste wereldtitel kan cruisen met een topauto en een klein tikkeltje mazzel.
Overigens is het toegestaan om de motoren te wisselen in een weekend. Dus je kan bijvoorbeeld de oudere motoren gebruiken voor de vrije trainingen en de topmotor voor de kwalificatie. Het nadeel is dat Verstappen zijn crash beleefde met een vrij verse motor. Die is nu hoogstwaarschijnlijk uit de poule sinds vandaag. De GP van Hongarije start om 15:00 uur, het Britse volkslied zal rond 16:50 gespeeld worden.
Edge zegt
Het is totaal oneerlijk dat dit überhaupt mogelijk is. Ik zei het al eerder en ik herhaal het nog maar eens: 10 seconden straf voor het van de baan rossen van je tegenstander is géén gepaste straf als die tegenstander daardoor een DNF moet noteren én later in het seizoen een gridstraf moet pakken. Ik hoop dat de FIA hun eigen straffen gaat herzien, want de autosport is de enige tak van sport waarin de uitkomst van een vergrijp totaal irrelevant is voor de strafmaat. Geef gewoon één, drie of vijf plaatsen gridstraf die na afloop van de race worden toegekend. Men heeft er geen enkel probleem mee om coureurs op die manier de kwalificatie te laten rijden, wetende dat een Pole maximaal plek vier kan worden of iets dergelijks. Doe dat dan ook in de races, zodat het eruit crashen van je tegenstander meteen ook betekent dat je niet meer de maximale score kunt pakken.
mashell zegt
Maar de straf is niet voor het afrossen maar voor het proberen inhalen en daarbij een fractie te weinig ruimte over laten. Die straf is gewoon gepast. Verstappen heeft hier flink pech, maar pech hoort bij de F1 als een band bij een velg.
willeme zegt
@mashell:
Zelfs bij het voetbal doen ze dit beter. Het gaat niet enkel om het vergrijp, maar de context. Dus een harde, mislukte tackle op de middellijn is een overtreding, mogelijk geel. Ontneem je een scoringskans (door een uitgebroken speler op exact dezelfde wijze te tackelen), dan krijg je geel of rood. En als je het doet in het strafschopgebied is het rood plus een penalty. In dit geval wordt er een coureur benadeeld door een fout van een ander, met veel consequenties. Context meenemen in de strafmaat lijkt mij juist iets dat ze bij een topsport behoren te doen.
Johanneke zegt
Exact dit. En dat maakt het hele FIA riedeltje van, we hebben soortgelijke situaties bekeken, juist nog dommer. Maarja, wat verwacht je van de FIA… Die zeggen ook in 1 zin: ja Ferrari speelde vals, nee we passen geen enkele uitslag aan. Wat.
Van Epschoten zegt
@mashell: In een langzame bocht is dit recht te praten. Op hoge snelheid is dit een ander verhaal. Mijn idee is om alle bochten in te delen in categorieën. Op lage snelheid, tot 120 km/h is 10 seconden. Op medium snelheid, tot 200 km/h, 20 seconden. Op hoge snelheid, boven 200 km/h is stop and go. Zo is het voor de coureurs en wedstrijdleiding meteen duidelijk.
tysson zegt
@mashell: Ik ben het wel met je eens. Al die keren dat Verstappen zelf in het verleden in te smalle gaten dook en mensen eraf ketsten kreeg die vaak maar 5 sec penalty. Ze waren beide gewoon te gretig in de eerste ronde en Hamilton kon hem niet meer houden in Copse Corner.
wimof zegt
En wat mocht het omgekeerd geweest zijn, was de reactie dan niet wat gematigder?
rolov zegt
@wimof: dan hadden we gejuicht
wif1 zegt
@Edge: De FIA heeft heel andere belangen. Ze willen een strijd om de wereldtitel tot de laatste race, hoe fijn is het dat Hamilton nu zijn achterstand flink heeft kunnen reduceren. Het volgende probleem voor de FIA is nu echter dat met het wijzigen van de constructie van de achterbanden door Pirelli ten faveure van Mercedes, deze nu weer een flink stuk sneller zijn dan de Red Bull. Erg fijn als Mercedes een achterstand moet wegwerken, niet zo fijn als ze de komende races weer alles winnen.
chrisvis zegt
@Edge: eerst sierde u kennis van de f1 heel deze blog maar u oranje bril verziekt heel u opinie…
Sander zegt
Winnen vandaag wordt lastig voor Max maar hopelijk komen de weergoden om de hoek kijken vandaag en is zijn start op soft geweldig. En ik zal natuurlijk geen traan laten als de Mercedes van de baan glijdt..
VeniVidiVici zegt
@Sander: Ja dan moet wel die van mazzelpik Hamilton van de baan glijden i.p.v. Bottas zojuist…
Henkie zegt
Zeg redactie willen jullie een stormloop aan reacties ontketenen of zo???
“waar Verstappen het naliet om Hamilton ruim baan te geven en zodoende met 51G in een aanwezige bandenstapel botste.”
Wat een bullshit is deze zin dan.
hanstadema zegt
@Henkie: mee eens
willeme zegt
@vriezehenk: dat is sarcastisch bedoelde opmerking. Intentionele spot. Een poging tot humor om de frastrutie uit mijn toetsenbord te krijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme
Nanning zegt
@Henkie: bait, klik, hap, hap..
lebeaunl zegt
@Henkie: en je trapt er met open ogen in 🤣 mooi he, olie en vuur.
alassad zegt
@Henkie: volgens mij zijn er al tig artikelen verschenen die het andersom omschreven dus om hier nou zo gepikeerd op te reageren snap ik niet helemaal
speckracing zegt
Waarom zal het Britse volkslied spelen 50 min na de start? Tokio 2020?
geelbarrel zegt
@speckracing: anders dreigt Mercedes uit de F1 te stappen
Dieseltor zegt
Ik zou het wel leuk vinden om Hamilton te zien winnen vandaag.
eirmakk zegt
Twee weken later door met de hype.
Robert zegt
De FIA moet gewoon dit soort tijdstraffen tijdens de race afschaffen. Laat die coureurs racen; een beetje wheel banging is echt niet altijd zo desastreus. Als men dit gewoon als een racing incident had beschouwd, dan had men bij een evaluatie achteraf alsnog het effect van de actie kunnen wegen en daarop passend kunnen acteren. Nu heeft de FIA met die 10 seconden Hamilton eerder een dienst bewezen en kan Verstappen dubbel op de blaren zitten voor iets war hij eigenlijk geen schuld aan had.
stevendep zegt
” waar Verstappen het naliet om Hamilton ruim baan te geven ”
LOL
ghini zegt
Ongeacht het incident en de straf, zou er njet iets voor te zeggen zijn dat als je zo van de baan wordt getikt je zonder straf je motor mag wisselen? Nu wordt verstappen dus dubbel genaaid, eerst nul punten maar ws later ook nog gridstraf..
pignon zegt
Ik mag die ‘licht’ ironische schrijfstijl van Willem wel. Niet happen jongens
HZW zegt
Hoe je het ook wend en keert het geluk is aan de zijde van de Kampioen.
Hamilton kan gewoon weer zo’n geintje uithalen in de eerste paar bochten als het nodig is.
Max gaat echt geen wereldkampioen worden, als hij in de resterende races van het seizoen grindstraffen moet ondergaan.
Want op die dagen wint Hamilton de race.
Één strategische actie van Hamilton 2 weken geleden, en hij cruist gewoon naar zijn 8ste titel.
Misschien kan Perez, Hamilton van de baan schuiven in de eerste bocht, gewoon even te laat remmen, desnoods tegen Bottas aanrijden en kegel je Bottas gewoon bij Hamilton naar binnen, en einde race voor alle 2.
saxoke zegt
Volgens mij is er meer nieuw aan Verstappen zijn autootje als zijn motor